Marksa skrev:Jag avfärdar ingenting. bara den fråga som är irrelevavt i sammahanget. Kan du nu ha vänligheten att plocka sönder mina argument.
Min fråga är ingalunda irrelevant, utan fortfarande precis lika relevant. Dina argument behöver jag inte inte ens "plocka sönder", för de är ruskigt dåliga, men jag kan visa på varför de inte håller.
Marksa skrev:1. En utvecklingstege från A encelliga djur (kallas amöbor) baciller och annat smått. B flercelliga organismer. ......... Blötdjur, Groddjur, Fiskar reptiler ,Fåglar och ryggradsdjur av skiftande utvecklingsnivå och medvetande grad. Häri är den viktiga poängen att medvetande grad som ökar vid var evolutionsteg.
Mig veterligen så är människan den mest avancerade av Ryggradsdjuren med den högsta medvetande graden och möjlighet till att reflektera över sitt vara mm. mm.
Till att börja med så är
all taxonomi godtycklig! Du reifierar en hypotes och förväxlar den med sakernas tillstånd. Tämligen klantigt. Att du för tillbaka detta på "evolutionen" är också det ett misstag, men tyvärr djävligt vanligt. Evolutionen känner ingen sådan teleologi. Det är en efterkonstruktion av teknokrater och socialdarwinister. Inget annat. Det är av precis detta skäl man idag talar om ekologiska system istället. Evolutionen har aldrig talat om någon "förädling" eller "mest avancerad" eller "högst i evolutionskedjan", den talar strikt om
anpassning till rådande omständigheter, och absolut inget annat. Så det du gör kan kort och gott sägas vara att du förvandlar en naturlag till en religiös föreställning och drar gigantiska växlar på den, och detta helt och hållet omotiverat. I ren svenska kallas gesten för
antropocentrism. Att tala om "medvetandegrad" är också rent idiotiskt, och några skäl till en sådan föreställning har jag aldrig sett som håller streck. Riktigare är förstås att tala om olika kvalitativa upplevelser, emedan medvetandet inte är något som rymmer kvantiteter utan just kvaliteter. Man är inte "lite medveten" och "mycket medveten", man är snarare "trött" och "pigg", och inte heller här är det därför rimligt att föra in några religiösa värderingar som du gör.
Marksa skrev:2. Sedan så har vi en annan intresant process som går ut på äta eller ätas, Vi är i högsta grad "top of the art" inom detta område. Mycket på grund av förutsättningar under punkt 1.
Bygger på precis samma felslut. Se ovan. Egentligen torde denna föreställning aldrig ha fått fotfäste från första början då det inte kräver mer än ett barns kunnande för att dra slutsatsen att daggmasken således står ovan människan. Återigen så talar man därför hellre, idag, om ekologiska system.
Marksa skrev:3. Vi har förmågan att planera avla fram och skörda, mödan av vårt arbete. Det mesta av Köttet vi äter, djuren vi slaktar skulle överhuvedtaget inte ha funnits till om vi inte gjort detta.
Rent bullshitargument, som förvisso också Torbjörn Tännsjö försökt sig på. Det bygger på en helt vansinnig historieuppfattning. Det förutsättar att INGENTING hade funnits om inte människan hade ingripit, vilket givetvis är en helt absurd föreställning. I själva verket är det ju så att om vi inte hade odlat fram en massa grisar (och resurserna för att föda upp dem inräknat) så hade
en massa andra djur levt istället. Ett värdelöst argument alltså. Givetvis är det sant att just denna gris inte hade funnits om vi inte hade fött upp den, men å andra sidan så kanske det hade funnits sjuttio råttor istället (eller vad som helst). Så argumentet är, som sagt, värdelöst. Sen är det ju så att de djur vi använder till mat är djur som kräver långt mycket mer energi att föda upp än andra djur, så kontentan blir istället att för varje djur som vi föder upp till mat så innebär det en förlust i liv både kvantitativt och kvalitativt.
Marksa skrev:4. Människan är allätare och opportunist. Våra inbyggda prgramering och kulturella arv. Talar om för oss att äta det som finns tillgängligt för att överleva. I västerlandet med lite för hög tillgänglighet på mat har denna vår programering get oss hälsoproblem. Men det kanske är off topic.
Vad "människans natur" är och inte är kan vi endast spekulera om. Det är faktum. Vad vi däremot kan säga med visshet är vad du och jag gör och inte gör. Jag är ingen allätare, jag är vegetarian. I själva verket så innebär din definition av människans natur att jag endera är "onaturlig" eller att jag inte är en "människa" eller slutligen, att varje vegetarian är en anomali för din hypotes. Det sista är givetvis det riktiga.
Marksa skrev:5. Västerlandets kristna kulturarv säger att allt är tillåtet att äta men allt är inte nyttigt.
Västerlandets kristna kulturarv säger i själva verket inte ett knyst. Vad som däremot är sant är att en hel massa folk tolkar det som att stödja något sådant. Och vad mer är sant är att det finns sådana som hävdar att detta "arv" är något att hänga i granen, vilket du inte har gett ett endaste skäl till. Du bara antar en massa grejer, helt utan sakliga skäl.