Livets mening...

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Re: Livets mening...

Inläggav Pilatus » 23 maj 2016 17:11

xion skrev:Att söka efter livet mening är meningslöst :)

Men om du söker efter ditt eget livs mening så kanske du tycker det kan vara meningsfullt. Ludwig Klages (1872-1956) skrev om personlig "Leitbild". Vi har en strävan att uppnå mål, vi har förebilder som hjälper oss att utvecklas i önskad riktning.

Andra menar att det finns en mening med våra liv, som enligt kristen religion avser en själens förening med Gud.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 24 maj 2016 09:33

Livets mening - vara genom att bliva. Uppleva livet. Göra. Skapa. Arbeta. Tänka. Älska. Hata. Bygga upp. Bryta ner. Tänka innanför och utanför boxarna. Leva enligt det man tror är Guds vilja eller bekämpa det man tror är Gud.

Tömma tarm, blåsa, hjärna...

Kommunicera mera numera.

Eller tystnaden.
Algotezza aka Algotezza

xion

Inläggav xion » 24 maj 2016 12:21

Behovstillfredsställelse.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 24 maj 2016 14:17

Fast inte omedelbar behovstillfredsställelse. Det är inte på sikt meningsfullt. Utan gärna dra ut på det, bygga upp en förväntan. Omedelbart är trist. Blir ingen berättelse av det. Berättelser ger livet mening. Narrativ.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 24 maj 2016 15:57

Algotezza skrev:Fast inte omedelbar behovstillfredsställelse.

Mycket beror på den miljö vi växt upp i, många människor i västvärlden lockas att äta för mycket, shoppa kläder, byta till den senaste luren, täcka sig med tatueringar och köket bör ju vara av modernt snitt och gärna en hybridbil. Vi frossar i att konsumera, prylar.
Algotezza skrev:Det är inte på sikt meningsfullt. Utan gärna dra ut på det, bygga upp en förväntan.

Tantrisk kärlek, utbildning, att lära sig något, att spara till det man avser att köpa,
Algotezza skrev:Omedelbart är trist. Blir ingen berättelse av det. Berättelser ger livet mening. Narrativ.

Scheherazade
Moderator

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 04 jun 2016 00:04

Om jag var var tvungen att ge ett kort svar skulle jag säga att meningen med livet är döden. Men sen behöver man inte dra så mycket slutsatser därefter. Enligt denna logik skulle man också kunna säga att meningen med döden är livet. Eller att meningen med ljus är mörker. Vad har man egentligen sagt om man säger att meningen med ljus är mörker? Är det ens meningsfullt att uttrycka sig så..
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Användarvisningsbild
Caasi

Inläggav Caasi » 06 jun 2016 22:10

Det finns inte någon objektiv mening eller syfte. Däremot finns det nästintill obegränsade medium att nyttja tack vare människans kreativitet och skapelseförmåga. I alla fall om man har haft turen att födas i västvärlden. Meningsbegreppet kan innefatta en känsla, så som lycka/glädje och det behöver inte rättfärdigas.

Användarvisningsbild
Caasi

Inläggav Caasi » 06 jun 2016 22:20

ThinkThat skrev:Det där låter väl banalt.
Jag tror som Algot skrev i något inlägg att meningen är den vardagliga tristessen. Man steker ICA:s färdiga köttbullar med kokta makaroner med ketchup.

Oavsett om du skojar eller inte var det väldigt roligt sagt. Snacka om minimala krav på tillvaron. Tack för skrattet kompis! :P

Anne

Inläggav Anne » 07 jun 2016 08:19

Håller med dig, Caasi, jag kan inte låta bli att småle heller :)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 07 jun 2016 09:30

Det är litet svårt att se hur "ICA:s färdiga köttbullar med kokta makaroner" kan vara meningsskapande. Det framstår som bedrövligt att söka finna mening i det rent triviala.

I alla fall har jag en annan uppfattning. Vad som skapar mening är vår strävan, att vi anstränger oss för att uppnå ställda mål. Att det kan reduceras till en frugal måltid gör mig tveksam.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 07 jun 2016 17:38

Meningen med livet är för det första att leva, och för det andra att ha det bra. Då vi inte strävar så mycket. Det är bra att vissa ändå gör det, och det är helt ok för mig att de får ha det ännu bättre än mig som belöning för sina strävanden för att andra skall få ha det bättre. Ugh.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 07 jun 2016 22:54

Anders skrev:Meningen med livet är för det första att leva, och för det andra att ha det bra.

Jag fick lära mig att viljan att leva finns inbyggd som en drift, vi kan inte heller stänga av våra liv om vi skulle vilja göra så. Vi kan förstås sköta våra arbeten och få lön, det är alltid hedervärt. Det går att utveckla men behöver inte vara speciellt meningsskapande. Myten om Sisyfos är ibland näraliggande, speciellt då man är ung fruktar man denna hopplösa kamp för det ringa nöjet att även nästa dag få upprepa det slitsamma arbetet.
Anders skrev:Då vi inte strävar så mycket. Det är bra att vissa ändå gör det, och det är helt ok för mig att de får ha det ännu bättre än mig som belöning för sina strävanden för att andra skall få ha det bättre. Ugh.

Jag tror att Verner von Heidenstam hade rätt; "bättre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge".
Moderator

Användarvisningsbild
Caasi

Inläggav Caasi » 12 jul 2016 22:20

lynx skrev:Håller med dig, Caasi, jag kan inte låta bli att småle heller :)

Haha!

De som grubblar över meningen bör läsa Nietzsche eller Camus.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 12 jul 2016 23:40

Caasi skrev:

Haha!

Vad som är meningsskapande är kanske olika beroende på vem man är. ThinkThat kanske inte fann livets mening genom att läsa existentialistisk litteratur, utan i att avnjuta en enkel måltid.

Bild
Frugal måltid, Picasso
Moderator

Användarvisningsbild
Caasi

Inläggav Caasi » 13 jul 2016 12:14

Pilatus skrev:
Caasi skrev:

Haha!

Vad som är meningsskapande är kanske olika beroende på vem man är. ThinkThat kanske inte fann livets mening genom att läsa existentialistisk litteratur, utan i att avnjuta en enkel måltid.

Bild
Frugal måltid, Picasso

Meningen ligger inte i att läsa det utan att praktisera för att se om man gillar det. Nietzche tex, tar upp psykologiska mekanismer man kan nyttja för välmående. En del av det handlar om att kliva över sig själv. Personlig utveckling dvs. Det tror jag alla människor finner mening i eftersom det ligger inbyggt i evolutionen. Varje levande organism vill jag bli något större än sig själv. Den dör, det som inte behövs avlas bort, den anpassar sig och blir bättre. Precis det gäller för oss men vi kan tillämpa det mentalt.

Återgå till "Filosofi"