Sartre ´s förmenta IDIOTI?

Moderator: Moderatorgruppen

Varney

Inläggav Varney » 08 jun 2005 09:49

Med "samma förutsättningar" försökte jag förklara det här med allas fria vilja..
Sartre ansåg väl i sin ungdom(?..jaja..) att man väljer att förtryckas om man är en förtryckt individ, (-typ) eftersom alla har sin fria vilja..Som jag har hört det alltså...
..Hörde även att han senare insåg att detta är ..just, idioti...
(Min lärare är faktiskt själv ett Sartrefreak, det är det som är så lustigt :) )

..Eller, (jag uttrycker mig tämligen klumpigt jag vet. ÄR ingen akademiker.. :lol: )
att han "tog tillbaka det" och var sedan inne mer på sin "sambos" linje :)
- att förtryck är mer komplicerat än så, och detta med "fakticiteten" är en liten puck för existentialismen
(?)
Som jag sagt: Jag förstår verkligen inte den häringa Sartre..
Men jag skulle gärna vilja, eftersom det är så hypat som det är(?) :wink: [/i]

Ceres
Kontakt:

Inläggav Ceres » 08 jun 2005 22:38

Sartre ansåg väl i sin ungdom(?..jaja..) att man väljer att förtryckas om man är en förtryckt individ, (-typ) eftersom alla har sin fria vilja..Som jag har hört det alltså...

Precis, från existensialismen är en humanism menar han att en individ endast är förtryckt om han uppfattar situationen som förtryckt. Genom den fria viljan kan individen välja hur han vill se sin verklighet. Vissa människor väljer att vägra vara förtryckta.

Att han senare ändrade sig vet jag inget om. Men om han gjorde det kan det bero på att Sartre under andra världskriget likt många andra fransmän sympatiserade med vänstern och speciellt då kommunismen. Sartre försökte därför omformuler hela sin existensialism för att stämma in på leninismen. I och med att det finns två helt skillda människosyner i de båda lärorna där kommunismen lägger tonvikt vid massmänniskan och existensialismen vid individen, är det mycket troligt att många ursprungliga tankar fick stryka på foten för att kunna anpassas till kommunismen.

Återgå till "Filosofi"