Varför vill vi leva?
Moderator: Moderatorgruppen
- Avantgardet
Varför fortsätta leva ett meningslöst liv?
Eftersom den totala ovissheten är den enda sanningen. Det kan ske en förändring.
Den totala ovissheten är självaste Primus Motor i livet. Det är det som håller hoppet vid liv.
Den mest besuttne kan, trots allt, hysa en förhoppning om en förändring till det bättre.
Liksom den värsta despoten måste alltid fasa för att det kan ske en förändring till det sämre
Eftersom den totala ovissheten är den enda sanningen. Det kan ske en förändring.
Den totala ovissheten är självaste Primus Motor i livet. Det är det som håller hoppet vid liv.
Den mest besuttne kan, trots allt, hysa en förhoppning om en förändring till det bättre.
Liksom den värsta despoten måste alltid fasa för att det kan ske en förändring till det sämre
- Avantgardet
Damien skrev:Avantgardet skrev:Jag vill mest leva för att hinna med att vålla så mycket lidande som möjligt.
Hur kommer det sig att det känns som att du är rätt duktig på det?
Ja, jag är en ond djävul, har jobbat på det hela livet. Fick höra nu i helgen att jag äcklar folk när jag försöker vara trevlig - det skall tydligen se så tillgjort ut, ligger visst inte alls i min natur. De blir bara oroliga när jag lägger mig till med den där trevliga stilen, osäkra, tror att jag egentligen ruvar på nåt ont.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
Det enda som stör mig med livet är att vi oavsett vad vi tycker om det måste dö en vacker dag. Ungefär som att någon främling kommer fram till dig med med en check på en miljon kronor och bara ger den till dig, varpå du skuttar till, för att sedan höra "den ska vara tillbakalämnad på tisdag klockan 14, ditt jävla as".
Kapad - Filosofiforum 1-0
Ja. Man är maktlös i vilket fall som helst. Jag tycker framförallt synd om våran generation. Vi är nog de minst religiösa människorna som någonsin levat, och troligtvis de mest miserabla (bortsett från att vi slipper dö av svält eller naturfolkssyfilis). Jag hade önskat mig en kristen indoktrinering som barn. Tänk att gå omkring och tro att bara jag låter bli att runka och svära så kommer jag till ett ställe bland molnen där Mizz Kryss serverar mig räkbaguetter varje dag.
Damien skrev:Vilken generation är "våran generation"?
Vad jag har förstått så går åldern här ifrån nånstans 15år och ända upp till 60år.
Allihopa. I ett större perspektiv så är väl vår generation alla som föddes efter 1900-talets första halva och framåt. Generation brukar annars vara inom en årsperiod på fem år, vad jag förstått. Men nu använde jag det på annat vis.