En lögn om världen

Moderator: Moderatorgruppen

Lars

Inläggav Lars » 05 dec 2005 20:28

Waggho,

Kul att höra! När allt kommer omkring, verkar vi ha en del gemensamt faktiskt. Jag känner igen mig i det där svåra ställningstagandet. Jag är lite "å ena sidan å andra sidan" gällande det mesta, om du förstår hur man menar. Det blir för mig svårt att värdera någonting som konstant högre än nåt annat. Det är mycket som beror på ens egen sopiga bedömningsförmåga, då mycket handlar om omständigheter och känslor.

Det där med NE håller jag med om. Att det mer är en avspegling av en allmän uppfattning. Det finns dock många allmänna uppfattningar som jag inte riktigt känner att jag kan dela. Varpå kommunikationsproblem uppstår. :D

Angående kommunikation kan man lätt hamna på villovägar. Det krävs väldigt mycket förståelse för att äntra folks begreppsvärldar på det plan som jag anser krävs för att verkligen utvecklas i ett samtal. Har gjort en tråd angående kommunikationsproblem också, med samma namn.

Förutsättningen för en utvecklande kommunikation krävs ett relevant budskap från sändaren och en ödmjuk och lyssnande mottagare. Det senare är det dock brist på. Till stor del av vad jag anser som fundamentalism och känslomässiga anknytningar till sin egen världsbild.

Återgå till "Filosofi"