hovnarr skrev:laotzu skrev:Det som är subjektivt är inte objektivt.
Ett litet sidospår: Är då allt som INTE är subjektivt, objektivt...
Jag slarvade med termerna. Det jag ville ha sagt är att en upplevelse, en färg, är intrasubjektiv och inte intersubjektiv. Det betyder bara att färgen i egenskap av att vara en upplevelse endast är tillgängligt för den som har upplevelsen; den är subjektiv. Vilket alltså
inte betyder att vi inte skulle kunna ha en objektiv definition av "färg", tvärtom. För att vara språkligt funktionell krävs att den är det. Färgen däremot är fortfarande en upplevelse, fortfarande subjektiv.
hovnarr skrev:Den sista tiden har jag funnit uppdelningen i subjekt/objekt otillfredsställande och skulle vilja ha en tredje kategori åt det "interaktiva" hållet, för den sortens fenomen som bara uppstår i mötet eller "mellanrummet" mellan subjekt och objekt.
Exempel: Min kopp på bordet är blå. Förutan mig skulle den ändå utsända ljus av den aktuella våglängden, men min upplevelse skulle utebli. Är det då rätt att säga att min upplevelse av den blå koppen är subjektiv? Förutan den (koppen) skulle ju upplevelsen utebli, så i den bemärkelsen är upplevelsen objektivt grundad.
En upplevelse är alltid, även i drömmar, objektivt grundad i det att den alltid orsakas av något annat än sig själv (eller andra tidigare upplevelser): Hjärnan. Självklart påverkar upplevelser i sin tur hjärnan, vilken orsakar nya upplevelser, som... Med andra ord beror upplevelsen alltid av en interaktion mellan delar i hjärnan som finns utanför upplevelsen.
hovnarr skrev:Jag tror att en strikt uppdelning i subjekt/objekt kan bli vilseledande om man tar det för något mer än en modell av verkligheten.
Våra modeller
av yttervärlden är just det, modeller, och bör självklart inte förväxlas
för yttervärlden. Det är vi människor som med syftet att möjliggöra en begriplig förståelse av yttervärlden analyserar våra upplevelser därav.
archaxe skrev:Låt mig säga såhär: att hallucinera en kaffekopp = uppleva en kaffekopp då upplevelsen inte är orsakad av en verklig kaffekopp (dvs. ljusreflektioner av en fysiskt manifesterat porslinsföremål), som vanligtvis är fallet då vi upplever en kaffekopp i vaket tillstånd. Nu inskränker jag mig till strikt visuella upplevelser.
Jag köper att alla upplevelser förutsätter en hjärna, eller snarare ett subjekt, men jag vill gärna få med att de är orsakade av något utöver hjärnan - t ex föremål eller våglängder. Gärna ett samspel mellan subjekt och objekt, som hovis är inne på.
Hjärnan bearbetar (förändrar) det våra sinnen registrerar. Vår upplevelse av yttervärlden är alltså indirekt. Upplevelser förutsätter en hjärna, eller snarare ett välutvecklat nervsystem. Har varelsen det är den ett subjekt. Inte tvärtom.
För att utvecklas måste nervsystemet interagera med en miljö. Genom interaktionen formas nervsystemet. (Att den miljön är gemensam och delas av andra är dessutom en förutsättning för språk; mer om det nedan.) Men alla upplevelser beror
inte av yttervärlden; alla upplevelser beror inte av att nervsystem stimuleras utifrån. Här är drömmar ett bra exempel, främst för att
drömmar upplevs som verkliga när de händer (även hos
lucid dreamers).
archaxe skrev:Frågan är om inte total färgblindhet är ekvivalent med blindhet. Att se något är att kunna skilja en färg från en annan, och alltså kunna se åtminstone monokromt. Men jag antar att vad vi kallar "total färgblindhet" innebär att man ser någon form av gråskala?
Självklart är total färgblindhet och blindhet inte samma sak. I ögat återfinns två typer av fotoreceptorer: stavar och tappar. På en person med total färgblindhet fungerar stavarna men inte tapparna. Alltså har personen i fråga en visuell upplevelse av yttervärlden men den är färglös. Hos en person som är blind fungerar
varken stavarna eller tapparna. (Observera att man också kan vara blind av andra orsaker, t ex ovan nämnda
blindsight.) Alltså saknar den blinda en visuell upplevelse av yttervärlden.
Totalt färgblinda som en gång har sett färger säger att deras upplevelse nu är "grå". Självklart kan inte en person som varit totalt färgblind sedan födseln förklara sin upplevelse på samma sätt. Han saknar ju språkförmågan därtill; han vet inte hur vi använder ordet "grå". Om vi som ser (eller de som har sett) skulle ha deras upplevelse skulle vi kanske förklara den som "grå", men det är oväsentligt. För dem är den
inte grå.
archaxe skrev:Vill du likställa upplevelsen av en färg med färgen? Det tycks mig lite vågat.
Jag menar att färger är upplevelser; färgen blå är upplevelsen av blått. När jag säger "vad härligt blå himlen är" refererar jag till min upplevelse. Du förstår mig, tittar på himlen och svarar: "Verkligen! Så blå har den aldrig varit." Du refererar då till Din upplevelse av himlen. (Hur vi kan förstå varandra eller om Din upplevelse av blå är identisk med min, något som i min mening är oväsentligt, återkommer jag till nedan.)
Vill vara noga med att påpeka att färger alltså finns; upplevelser finns. Men de finns inte oberoende av välutvecklade nervsystem, i det här fallet människans. Den indirekta orsaken, ljus, finns däremot oberoende av oss människor.
Utveckla gärna varför detta är vågat.
Tore skrev:Alltså, problemet med att säga att färgen är upplevelsen är att vi aldrig kan jämföra varandras upplevelser. Hur vet du att jag inte upplever det du kallar sälta när jag ser något du kallar grönt? Hur vet du att jag upplever grönt på samma sätt som du? Det vet du förstås inte.
Om jag visste att Din upplevelse innehållsmässigt är identisk med min, vad skulle jag då veta, förutom just det, som jag inte vet när jag förstår vad Du säger till mig? Vad skulle det tillföra min föresåelse? Ingenting. (Vill dock påpeka att jag tycker problemet med andra medvetanden är ett väldigt intressant
filosofiskt problem.)
Tore skrev:Det enda du vet är att vi båda säger att vi "ser grönt" när vi tittar på en gräsmatta, men våra upplevelser kan vara totalt olika.
För ett fungerande språk och förståelse är detta oväsentligt.
Tore skrev:Därför verkar det rimligt att säga att grönheten är en egenskap hos gräsmattan, snarare än en viss typ av upplevelse.
Jag ser inte varför detta skulle vara en rimligare tolkning än den att färgen grön är en upplevelse. Tvärtemot tycker jag att det är en orimlig tolkning. För språkförståelse (och för mitt förslag till tolkning) är det väsentliga att den indirekta orsaken till min upplevelse även är en indirekt orsak till Din; att den indirekta orsaken till våra respektive upplevelser är oberoende av oss båda. Så länge det är fallet, om så denna indirekta orsak är en simulering eller (gudomlig) hallucination, skulle vi kunna kommunicera med och förstå varandra.
Lev väl,
Gustaf