"och det är kanske inte självklart
att den är den person som man känner störst lust till."
Agnostica
Jag tolkar detta som att lusten är normaltillståndet här.
Men du ska veta jag är inte så här petig för att anmärka på dig, men jag tror att vi har olika tolkningar på vad kärlek är.
Min syn verkar vara mer klinisk än dom flesta av ers här.
i ett kärleksförhållande kan man inte helt bortse från de egna
behoven.
Agnostica
Jag anser, att det är att göra just det, som bevisar kärlek (om man nu ser det nödvändigt till någon annan än sig själv).
Dom behov som du talar om kanske följer med kärleken men är då bara en biprodukt som bör ignoreras.
Allt det här hör samman med att skapa gynsamma förhållanden för alla parter, om man bortser från sig själv i alla beslut kommer man ge sig själv en rättvis värld. Då allt som du dömmer andra med måste anses vara rimligt att bli domverktyg för dig. Om du inte ska förhöja din egen betydelse på grund av "känsla". I given situation förstås.
När alla beslut fattas av ett kollektiv där alla väljer åt sig själva indirekt, genom andras konflikter, skapar (om alla beaktat sin egen roll) dom rimligtvist bästa förutsättningarna.
Tänk vad du gör om du ställer dig själv över en annan människa, du anser dig själv mer värd. Men på vilka grunder, vilket är ditt mått?
Om du ska kunna behålla ett rationellt tänkande måste du antingen beakta detta eller handla för att jämnställa alla.
För vad kan du säga mot dom du inte kan mäta, med samma mått, dig mot?
Du tvingar dig själv till underkastelse. Kapitulation.
Men jaga lusta, betänk var den kommer ifrån. Alla filmer vi har sett, all musik vi kan associera med, alla människor vi kan påminna oss om. Där är källan till lusta och skaparen av vår lust.
Vissa aktörer har idag blivit starkare än andra. Vad är ett medvetet val idag. Vill vi styras eller styra.
Hänryckning av kärlek låter bättre.
Och asso jag lever inte såhär men jag tycker det är en logik i det och att det är ett eftersträvanvärt mål.
Jag springer iallafall inte runt och bejakar mig själv och mina känslor.
Jag har fått mina tankar av en anledning och det är att kunna kontrolera mig själv och mina känslor.
Inte många bejakar morbid ilska. Har vi något som skapar onda och goda känslor? Är vi särade i vår personlighet?
Nej, därför
alla känslor är irrationella om man inte väljer nogrant hur man behandlar dom.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno