PopJimmy skrev:Beyder detta att ALLT du tror på bygger undersökningar och expriment? Är alla dessa undersökningar och expriment även utförda av dig? Eller har du bara accpeterat andras "empiriska resultat"? Om du accepterat andras empiriska resultat hur kan du vara säker på att dessa empiriska resultat inte bygger innehåller en subjektiv bias? Är det inte endast ett filosofisk resonemang att anta att man antar att "ens verklighetsuppfattning är uppbyggd empiriskt"? Är inte tanken om empiri i sig själv ett filosofiskt resonemang?
Nej, jag kan erkänna att jag inte har utfört något experiment för att bevisa om Eritrea faktiskt existerar. Jag har inte varit där. I fall som detta och många fler litar jag på experterna. Det vore lite konstigt om jag med många andra har blivit lurade till att Eritrea existerar. Det skulle också vara ytterst opraktiskt att vara skeptisk mot Eritreas existens. Men visst, det kan ju vara en enorm konspiration.
PopJimmy skrev:Zi skrev:Det är inte logiskt att tro på tomten eller Gud. Religiösas verklighetsuppfattning är grundad på fantasi som inte säger någonting om den faktiska verkligheten.
För det första: människans rationella, logiska, tankevärld är intimt sammankopplad med språket, och "tomten" och "Gud" är två språkliga begrepp inom språkvärlden. Människor som i sin språkvärld resonerar att begrepp som "tomten" och "gud" har nödvändig existens måste resonera enligt logiska regler inom språket. De måste resonera inom logiken eftersom annars kan de inte när du ifrågasätter nödvändigheten om existensen för deras "gud" uppleva en motsättning mellan din och deras världbild, och upplever de ingen motsättning kan de inte bli upprörda. Att uppleva ett ifrågasättande är en språklig/logisk tankehandling. Att tro något är att formulera ett sakförhållande mellan två begrepp och att uppleva förhållandet är en reell nödvändighet. Det är alltså en omöjlighet att tro skulle kunna vara utanför logiken.
Jag förstår inte vad du menar. Det är logiskt att vissa människor hallicunerar men det betyder inte att deras uppfattning om verkligheten är korrekt.
PopJimmy skrev:För det andra: Alla religiösa tror inte på en gud.
Religion enligt SAOB:
BETYDELSE: sammanfattningen av dels en människas l. ett samfunds o. d. trosföreställningar med avs.
på en högre gudomlig makt l. gud l. gudar, dels allt som har samband med människans praktiska förhållande till l. dyrkan av en sådan makt l. gud osv.
Vill du använda en annan definition?
PopJimmy skrev:För det tredje: Det är en omöjliget att påstå att fantasi inte skulle säga någonting om den faktiska verklighten (inom en vetenskaplig världsbild), eftersom den (fantasin), skulle då säga något om något som "står utanför" den faktiska verkligheten, dvs den skulle existera i en verkliget som inte är faktiskt, men människor som är förespråkare för vetenskapen är ofta noga men att påpeka att det inte finns något "utanför verkligheten". Och deras fantasier kan enligt vetenskapen inte bygga på ickekausala orsaker, alltså måste fantasierna i någon bemärkelse säga något om den faktiska verkligheten som de upplever den.
Ja, visst. Fantasi som företeelse är en del av verkligheten. Men att fantisera ger inte en korrekt bild av verkligheten. Om du drömmer att du bestiger Mount Everst så är det ett faktum att du drömmer om det. Det är inte ett faktum att du bestiger Mount Everest.
PopJimmy skrev:För det fjärde: Alla religiösa uppfattningar bygger inte på godtyckliga grundlösa fantasier. Om du går in och läser lite om Filosofisk skeptisism på wikipedia, så finns ett ansnitt om Buddhism (här är en direktlänk)
http://en.wikipedia.org/wiki/Philosophi ... cient_east
Fine. Jag har ingen lust att läsa så mycket eftersom jag ska grilla och festa snart. Bygger Buddhism på ren logik?
PopJimmy skrev:Det finns heller ingenting som talat mot existensen av en övernaturlig varelse.
Om jag tar Gud med stort G som exempel så finns det kontradiktioner.
PopJimmy skrev:Men jag träffar dagligen människor som hävdar att de upplevt en övernaturlig varelse. Varför ska jag tro på dig?
Jag vet inte. Jag litar på mig själv.
Jag litar inte på religiösa eftersom de är ologiska.
PopJimmy skrev:Zi skrev:
2. Logik.
Men eftersom alla människor använder språk/logik för att resonera oavsett om det gäller religion eller vetenskap (som jag tidigare redan förklarat) så är i stort sett alla religiösa människor rationella och fritänkande varelser (enligt din definition av rationell och fritänkande).
Men religösa drar fel slutsatser om de försöker använda logik.
PopJimmy skrev:Som sagt är vetenskapsmän ofta noga med att påpeka att det inte finns något "utanför verkligheten". Religioner säger alltså i lika hög grad något om verkligheten. Dessutom finns det genom tiderna mycket mer religion än vetenskap, och därför säger religioner mer om verkligheten är vetenskap.
Det är ett faktum att Hinduernas gudabilder bland andra är Shiva, Vishnu och Brahma. Så visst har du rätt i att religionen säger något om verkligheten. Men det betyder inte att den hinduistiska tron är en korrekt verklighetsuppfattning. Hur mäter du kvantiteten på utövad religion och vetenskap?
PopJimmy skrev:Jag förstår inte vad det är du försvarar när du säger att du försvarar vetenskapen. Den vetenskapliga metoden? Grundläggande antaganden? Jag tror det är välidigt ovetenskapligt och okritiskt att säga att man försvarar "allt som rör vetenskapen" eftersom detta innebär att man accepterar alla vetenskapliga teorier samtidigt. Jag kräver därför en nogare definiering av vad det egentligen är du försvarar.
Logik.
PopJimmy skrev:Hur kommer det då att det finns många psykopater som är extremt logiskt resonerande men extremt känslokalla? Är dessa inte rationella? Eller människor som inte uppmärksammar sina känslor? Är dessa inte rationella? Eller inte uppskattar sina känslor? Påstår du alltså att det är rationellt att uppskatta känslan av att våldta osykldiga barn?
De kanske har en skada i amygdala (del i hjärnan). Jo, de är rationella. De får utgå från sina förutsättningar.
Jag mår bra av att uppmärksamma mina känslor, därför är det rationellt att göra det. Om jag skulle må dåligt av det skulle det inte vara ratinellt att göra det.
Om man tycker om att våldta oskyldiga barn och man faktiskt gör det, så uppskattar man ju känslan.
PopJimmy skrev:Jag upplever tendenser till ett okritiskt pappegojbeteende uppstoppat av i den mest accepterade världsbilden. Jag förstår att det är tryggt att haka sig fast i världsbilder (oavsett om de råkar vara vetenskapliga eller s.k. "religiösa") Jag är dock inte intresserad av det. Jag håller mig till skepticism och mysticism (ja, den del av "religiöst/andligt utövande" som inte bygger på språkliga antaganden - som går att härma av andra, utan på ett personligt undersökande och ifrågasättande av det man hakar sig fast men som skapar en en tillit i att vara fri världsbilder. Något som man f.ö. inte kan härma genom ord eller imitativt beteende)
Vissa saker är självklara:
A är A
Existensen existerar
Eftersom jag inte är allkunnig kan det finnas argument som jag inte vet om och som skulle kunna motbevisa dessa axiom. Men det skulle vara en bra konstig värld om "A är icke-A", och så konstigt är inte världen.