Sen tror jag det ligger något i att ju mindre någon/något är desto fortare går tiden för den/det, hörde något om att dom siktade mot att söka bevis för ett sådant samband mellan medvetandena hos olika storlekar på djur.

Moderator: Moderatorgruppen

Deuce Deceptor skrev:Determinism enligt NE:
* Filosofisk ståndpunkt som hävdar att varje skeende är orsaksbetingat och lagbundet
(alt. a) filosofisk ståndpunkt som hävdar att allt är förutbestämt och att viljan således inte är fri. b) åsikt att allt orsakas av omgivningen)
Deuce Deceptor skrev:Det du oberopar är kaos, slump eller något liknande.
Deuce Deceptor skrev:Alla erfarenheter jag har säger mig att allt sker av en orsak. Min världsbild är som en maskin...om än en otroligt avancerad sådan. Eftersom människan är en del av världen så..."L´homme machine"
Deuce Deceptor skrev:Som jag ser det så får du inte din frihet om du tror på kaos i extrem bemärkelse. Lika fri som du är i en deterministisk värld, lika fri är du i en värld där handlingar uppkommer utan orsak.
hovnarr skrev:Jag förkastar detta på grund av följande: Partiklar oscillerar. I vändningsögonblicket är partikelns rörelseenergi noll. Heisenbergs osäkerhetsprincip säger då att att partikeln kan befinna sig var som helst, vi kan inte bestämma dess läge. Men determinismens klockverksuniversum hävdar att detta skulle vara möjligt. Det finns bara ett givet läge vid en viss tidpunkt för varje partikel, även då dess rörelseenergi är noll. Det luktar skumt, tycker jag, och väljer att tro på osäkerhetsprincipen istället för determinismen.
Deuce Deceptor skrev:Tore: Förmodligen kommer det alltid finnas skeenden som ter sig kaotiska för oss. Vår begränsning medför att vi aldrig kommer att kunna beräkna alla skeenden. ´Vi är en del av systemet och tiden går inte att stanna osv... Teoretiska själ till att determinismen skulle förkastas ser jag dock inte.
Användare som besöker denna kategori: 24 och 0 gäster