hovnarr skrev:... i mitt inlägg föreslår jag att b) ska minimeras så långt det går och istället vändas till en intäkt för att motverka a) utan hänsyn till vad detta får för konsekvenser för brottslingen
Att Du vill att (b) skall minimeras är jag med på, men sen hänger jag inte riktigt med: "... vändas till en intäkt för att motverka (a)"? Menar Du att man bör ta pengar från (b) och istället "placera" dessa i (a)? Om ja, varför? Är inte (a) ensamt brottslingens ansvar; det är väl han/hon som har begått brottet? Varför skall staten betala invånarnas skulder?
hovnarr skrev:Däremot skiljer jag inte på individen och staten såsom du gör, utan kallar allt detta för samhället. Jag finansierar staten. Jag väljer i viss mån den skock får som utgör staten. Jag stiftar på så sätt lagar jag med (men är dock inte särskild nöjd med "min" insats). L'État, c'est moi! Vi är ju en del av staten (och kapitalet) allesammans.
Samhället består av individer, så långt är vi överens. I vårt samhälle har dessutom några av dessa individer till arbete att sköta samhället som instutition; dessa benämner jag staten. Du, som individ i Sverige, är en del av samhället i stort, men inte nödväntigtvis en del av staten.
Staten - i Sverige den del av staten som benämns Regeringen - stiftar lagar; inte individer. Du är indirekt med och påverkar vilka som skall vara en del av den lagstiftande makten, men Du som individ - precis som alla individer, även de som är del av staten - kan inte själv stifta lagar. Som medborgare - eller alla de delar som tillsammans bildar staten - kan Du ta initiativ till nya lagar eller lagändringar och delta i lagstiftningsprocessen, men inte stifta lagar; det kan bara staten som instutition göra. (Hur många gånger har Du änvänt denna rättighet/möjlighet?)
Summa sumarum: Du stiftar inte lagar, även om Dina handlingar - hur Du röstar etc. - indirekt påverkar lagstiftandet.
hovnarr skrev:Sättet som staten "straffar" brottslingen på (kostsamt frihetsberövande under trivsamma former tillsammans med likasinnade) skapar utan synbar anledning ytterligare och onödiga kostnader, där man istället kunde se en resurs och en inkomstkälla.
Straffet är benämningen på domen för handlingen som brottslingen utfört, dvs. (a), inte (b), som benämns påföljden. Varför detta är viktigt är att (b) inte är ett "personligt straff", utan en, enligt staten, önskavärd påföljd.
Jag har personligen aldrig besökt, än mindre varit en intern, på Kumla; men jag tvivlar på att det är "trivsamt". Visst, jämför man med fängelserna i Indien eller Kina så är nog Kumla mer "trivsamt" än dessa; vilket ju å andra sidan reflekterar vår levnadsstandard i övrigt kontra deras. Men frågan är att kostnaderna på (b) är så höga för att brottslingarna har en sån hög levnadsstandard i fängelset, eller om det är allt runt omkring; lokal, el, all möjlig personal etc. Mao. för att fängelser över huvud finns. Är fängelser över huvud önskvärda? Vilka konsekvenser skulle det leda till att sänka fångarnas levnadsstandard till ett minimum? Skulle detta gynna samhället i övrigt? Är det bättre att "omvända" en än ingen? Gynnar det samhället mer? osv.
Att fångar sitter med likasinnade är väl oundvikligt? Vart skulle de annars placeras? Kanske skulle färre brottslingar upphöra med kriminella handlingar om de istället placerades i en intellektuell miljö med bra förutsättningar för personlig utveckling; men vilken intellektuell miljö vill ta emot en brottsling? Kan Du tänka Dig att ha en brottsling hemma hos Dig, för att på så sätt (1) få brottslingen att återanpassas till samhället och (2) avbelasta samhällets kostnader för (b)? Och är det inte, i viss mån, detta man försöker ge dem som man anser har det som allra värst? Man dömer dem till "vård", där de får hjälp, istället för fängelse. Hur detta fungerar, och om det över huvud fungerar, kan man dock diskutera.
Att se fångar som en resurs är möjligt, men hur? De sitter väl där de sitter för att de inte delar samhällets syn? Visst kan man tvinga dem till arbete, straffläger etc., men är detta önskvärt eller ens lagligt?
hovnarr skrev:Grundtanken "återanpassa kriminella så att de kan börja betala" följer exakt denna min ideologi, men jag tycker inte det fungerar i praktiken. För att detta ska funka måste alla de lyckosamt rehabiliterade mördarna och våldtäktsmännen bära kostnaden för hela systemet med alla de fall där det, med facit i hand, hade varit en större samhällsekonomisk vinst att skjuta brottslingen på fläcken.
Visst vore det önskvärt att brottslingarna och före detta brottslingar skulle kunna bekosta sin egen behandling. Och att de inte kan göra detta kanske kan ses som kritik mot hela system. Men är det inte just därför vissa saker är statliga och inte privata? Vissa saker går helt enkelt inte jämt upp, eller med vinst, men är endå önskvärda. Skall man slopa allt som inte går jämt upp eller med vinst, t ex. presstödet? Vilka konsekvenser får i så fall detta?
Bygger inte hela idén på att merparten av samhället inte skall bryta mot lagarna? Fängelserna etc. är ju till för de få som vägrar följa samhällets regler. Är vi andra inte villiga att betala för att staten skall se till att omhänderta, samt försöka "omvända", dessa individer? Sedan kan man självklart diskutera hur det skall ske, hur man kan effektivisera detta etc. En sak är iaf. säker: Om inte 100% av brottslingarna "omvänds", eller tvingas till arbete, så går verksamheten med förlust. Om de tvingas till arbete, vad ska de arbeta med och vart? Man sätter väl dem i fängelse just för att man - i rådande stund; dock gärna, om möjligt, i framtiden -
inte vill ha dem ute i samhället?
Att skjuta brottslingar på fläcken - preventiv brottsbekämpning; dödstraff etc. - ger väl knappast önskvärd effekt; det om något bevisar väl historien? Folk begår inte mindre brott, snarare tvärtom, bara för att döden är en möjlig konsekvens av kriminellt handlande; de stater som har dödsstraff i USA är väl ett levande bevis på detta.
Man måste alltid tänka på konsekvenserna...
hovnarr skrev:Slutligen känner jag mig riktigt duktigt förbannanad idag, av någon anledning. Sådär att jag skulle vilja slå nån på käften bara för att visa att jag duger något till.
Må väl,
Gustaf