Har vi en fri vilja? Är vi fria?

Moderator: Moderatorgruppen

Carpe Nihil

Inläggav Carpe Nihil » 08 dec 2006 13:12

Varney skrev:varför skulle det göra det egentligen?

Jag tvivlar på att det skulle göra det.. därav frågan. Folk är så kåta på determinism vs fri vilja, så jag tänkte att någon kanske har en tankegång om förändring i vardagslivet och inte bara inom filosofin.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Välja bort

Inläggav Algotezza » 08 dec 2006 14:37

Philosopher King skrev:Ja vi har en fri vilje.
Ett bra exempel på detta är Nietzsches tankegångar.
Däremot har inte alla en "fri vilja".
Det är filosoferna som besitter den fria viljan.

Fri vilja handlar kanske mest om möjligheten/förmågan att välja bort vissa handlingar än att positivt välja ut handlingar.

A
Algotezza aka Algotezza

J R Auk

Inläggav J R Auk » 08 dec 2006 18:28

Jag tror att det är i det föreställda som vi gör oss fria, väl inför ett val, som vi står oförberedda inför, hänger vi oss åt det som tidigare varit och avsäger oss kritiskt bemödande. Iallafall allt som oftast, och det är här vår egen lilla värld, den subjektiva, kommer in, vi kan vrida och vända och dispositionera oss själva att reagera på stimuli i den form vi vill och inte rent mekaniskt.

Vidare så funderar jag fortfarande, om tiden kollapsar till ett intet varande, vad händer med determinismen då? Vad händer med den fria viljan.
Om det som är är ständigt närvarande utan interpunktuella skillnader i framträdande och borttynande.
Om det som än gång var inte lämnas därhän utan införlivas i det varande.
Jag har fortfarande inte förstått var det som varit tar vägen om det inte försvinner in i detta nu.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 08 dec 2006 18:31

Nuet är punktformat, rymmer oändligheten.

Fria viljevalet: att existera som punkt eller upplösa den.

Usch, nu är jag trött efter en heldags konferenser. Sorry... Svamlar mest...

:oops:

A
Algotezza aka Algotezza

J R Auk

Inläggav J R Auk » 08 dec 2006 20:27

Nuet må vara punktformat, men rymmer det några punkter inom sig? Eller är det bläck från kant till kant.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Philosopher King

Inläggav Philosopher King » 09 dec 2006 13:23

Fri vilja handlar kanske mest om möjligheten/förmågan att välja bort vissa handlingar än att positivt välja ut handlingar.

Javisst, är det någon skillnad mellan att möjligheten förmågan att välja bort vissa handlingar och möjligheten/förmågan att välja ut handlingar??

Om man väljer bort vissa handlingar så väljer man ju vissa handlingar?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 09 dec 2006 13:42

J R Auk skrev:Nuet må vara punktformat, men rymmer det några punkter inom sig? Eller är det bläck från kant till kant.

En oändlighet av punkter sedda "från sidan"...

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 09 dec 2006 13:44

Philosopher King skrev:

Javisst, är det någon skillnad mellan att möjligheten förmågan att välja bort vissa handlingar och möjligheten/förmågan att välja ut handlingar??

Om man väljer bort vissa handlingar så väljer man ju vissa handlingar?

Utifrån sett blir resultatet detsamma om jag väljer bort möjligheter  tills ett alternativ återstår eller om jag valde detta alternativ från början. Men upplever jag det på samma sätt, möjligheten att säga nej, förneka, och att säga ja, bejaka?

A
Algotezza aka Algotezza

Psy
Kontakt:

Re: Har vi en fri vilja? Är vi fria?

Inläggav Psy » 12 dec 2006 00:24

arvidsson skrev:Jag ställer mig frågan om vi har en fri vilja. Blir vi inte så fria som vi formar oss? Om jag bestämmer mig för att flyga, då blir jag helt plötsligt inte fri, utan väldigt bunden eftersom önskan är omöjlig enligt tyngdlagen .. Så, hur ställer ni er till människans frihet och fria vilja?

I mina ögon är vi så fria som våra individuella förutsättningar tillåter oss att vara. Våran hjärna och kropp alltid är bunden att följa vissa mönster, men man skulle kunna säga att vi är så fria som vi kan vara. Definiera total frihet. Är total frihet att kunna sväva genom luften med hjälp av den kropp vi har nu? Är total frihet att med tankar och ord kunna upphäva vår existens när vi vill? Är total frihet att kunna tänka helt fritt, oberoende av någonting annat? Man skulle kunna byta ut uttrycket frihet mot makt om man ser på frågan om fri vilja. Vi har inte mer makt än över vår egen kropp och kan därför inte påverka mer än den. Om vi hade total makt över allt så skulle vi bli på ett sätt en paradox. Någonting som har makten att existera samtidigt som den har makten att vara ickeexisterande. Något som kan tänka på alla möjliga sätt som kan tänkas på, samtidigt som man inte kan tänka alls...

Frihet är ett väldigt subjektivt ämne i många fall. I mina ögon får vi helt enkelt bedöma om vi tycker oss ha tillräcklig frihet utefter våra personliga förutsättningar. :)
"Människor är svårlurade, så svårlurade att vi till och med kan lura oss själva i processen att skilja lögn från sanning."

Philosopher King

Inläggav Philosopher King » 12 dec 2006 17:19

Men upplever jag det på samma sätt, möjligheten att säga nej, förneka, och att säga ja, bejaka?

Nej man upplever det nog inte på samma sätt. Men i praktiken så är det väl samma sak.
Om man ser på strikt handlingar. Om ens fria vilja begränsas så att man inte får utesluta vad man vill, då får man väl inte bejaka vad man vill ?
Och om ens vilja begränsas att man inte får bejaka vad man vill. Då får man väl inte förneka vad man vill. Eftersom man blir tvungen att bejaka något man egentligen vill förneka.

Men hur tänker du när du sa att fri vilja kanske mest handlar om förmågan att välja bort vissa handlingar?

Carpe Nihil

Inläggav Carpe Nihil » 13 dec 2006 20:45

Psy - vanligast så syftar man på om det faktiskt finns ett val, en alternativ handling för individen. ^^

Psy
Kontakt:

Inläggav Psy » 14 dec 2006 02:02

Carpe Nihil skrev:Psy - vanligast så syftar man på om det faktiskt finns ett val, en alternativ handling för individen. ^^

Ja och det är just det jag argumenterat kring... Vi agerar utefter våra individuella förutsättningar. Vilket innebär vår biologiska massa såväl som all utomstående påverkan. Vi kan se det som att vi själva använder vår hjärna och listar ut något, eller så kan vi se det som att våra biologiska och miljömässiga förutsättningar gjorde att vi listade ut någonting. För mig känns frågan ganska klar. Om vi själva uppfattar att vi gör ett val, så gör vi ett val. Men i det stora hela tror jag att vi rent principmässigt inte skulle kunna göra någonting annorlunda än vad vi gör det. Inte för att jag anser att det skulle fängsla oss på något vis, jag finner frihet nog inom mina naturliga förutsättningar...

Om vi skulle kunna bryta oss ur den här principmässiga fängelsetillvaron så skulle vi behöva mer makt än vi någonsin kommer att ha. Även om vi skulle kunna göra det så tror jag knappast att det någonsin skulle kunna gå att säga att vi i grund och botten är helt fria. ^^
"Människor är svårlurade, så svårlurade att vi till och med kan lura oss själva i processen att skilja lögn från sanning."

Carpe Nihil

Inläggav Carpe Nihil » 18 dec 2006 15:53

Du menar alltså att världen är deterministiskt predestinerad, och att vi inte har någon fri vilja rent teoretiskt. Men att det inte spelar någon roll egentligen - och att det beslut som vår hjärna tar är det relevanta rent praktiskt?

Pekoral

Inläggav Pekoral » 24 feb 2007 01:33

Jag menar att "fri vilja" egentligen innebär att vi är våra handlingars orsak.

Orsakas våra handlingar av sådant som inte är oss själva har vi inte "fri vilja".
Orsakas våra handlingar av inget utom oss själva styrs vår vilja inte av någonting och är således kaosartad och i ordets starkaste bemärkelse slumpmässig.
Orsakas våra handlingar av något slumpmässigt är vi inte dess orsak.

"Fri vilja" tycks därför vara en paradox...  :!: :?:
Självklarheten i att "en objektiv världsbild" är en paradox gör tiden det tog mig att se det oförstålig.

Användarvisningsbild
Skyline

Re: Har vi en fri vilja? Är vi fria?

Inläggav Skyline » 01 mar 2007 23:09

arvidsson skrev:..Om jag bestämmer mig för att flyga, då blir jag helt plötsligt inte fri, utan väldigt bunden eftersom önskan är omöjlig enligt tyngdlagen...

Jag tycker att detta var ett konstigt exempel. Det är klart att du själv kan välja att du vill flyga, sedan att du inte kan flyga är en annan sak...
Jag kan ju välja att spela gitarr tex. vare sig jag kan det eller inte...

Återgå till "Filosofi"