Justin Case skrev: Algotezza skrev:Justin Case skrev:Algotezza skrev:På oändligt lång sikt är vi alla oerhört lyckliga oavsett vad vi gör här och nu.
A
Hur skulle det kunna vara så, menar du? Många av de människor som var vid liv när du skrev ovanstående (jag antar att ditt "vi alla" ovan syftade på "alla människor som finns") har redan hunnit dö sedan du skrev/postade inlägget i fråga. Och människor fortsätter dö varje sekund. Ditt påstående tycks bevisligen vara falskt, vilken tidpunkt man än utgår från.
Den som är död får vi anta inte lider längre (vem tror på ett evigt lidanade idag) och den som inte lider är väl - i någon mån - lycklig i betydelsen fri från lidande?
Att inte existera är inte att vara lycklig. Lycka förutsätter existensen av det subjekt som antas vara lyckligt.
Detta förutsätter att lycka är något mer än "avsaknad av lidande".
Lycka är alltså något upplevt, vilket per definition förutsätter ett upplevande subjekt.
Frågan är dock ännu vad lycka är och om man kan skapa en universell definition därav. Som inte bara handlar om endorfiner.
Justin Case skrev:Och om reinkarnationen är ett faktum, torde detta väl på sikt leda till ett mer stadigvarande behagfullt eller lyckligt tillstånd, när man levt ut allt det som orsakar lidande i ens liv.
Men menar vi att detta liv är det enda vi lever har du naturligtvis rätt. Och då är ju allt betingat av slump och tillfälligheter - och vad spelar det för roll om vi strävar efter lycka då?
Det kan ju vara så att vi får evigt liv (och därmed på sikt evigt lyckligt liv) _om_och_endast_om_ vi lever på ett visst sätt - t.ex. riktigt hälsosamt och riskminimerande under detta århundrade, så att vi fortfarande är vid liv när man någon gång, förhoppningsvis någon gång inom detta århundrade, äntligen lyckats ta fram extremt livsförlängande medicin och teknologi, och därefter fortsätter ta fram mer och mer livsförlängande dito, så att de som överlevt så långt får fortsatt liv gång på gång, tills de till slut får evigt liv. Evigt liv blir på sikt evigt lyckligt, det håller jag med om - av det skälet att vi kommer att fortsätta sträva efter säkerställt konstant superlycka ända tills vi får det. Den som söker finner till slut. Dock är jag inte säker på att vi alla får evigt liv. Kanske bara de av oss som lyckas överleva de närmaste tre till fem årtiondena eller något sådant. Därför är jag inte säker på att vi alla får evig lycka.
Ja, idén om evigt liv finns i minst två varianter: något man kan få om man presterar det som krävs, alltså evigt liv som belöning, eller evig(t liv) som något man redan är. I det första fallet innehåller religionen tips om inställsamt beteende inför Gud och världen för att man skall vinna priset. I det andra fallet innehåller religionen råd hur man skall gå till väga för att upptäcka vad man redan är, en evig varelse. Religioner som bygger på det första synsättet är tämligen primitiva och falska, som jag ser det, medan religioner av det andra slaget är något mer sublima men kan likväl vara falska. Bubblan kan ju spricka när vi dör, det eviga lviet kan ingen ge garantier för.
Evigt liv är ju av den digniteten att vi inte kan få det om vi inte redan är eviga i vår grundnatur. Evigt liv kan ej manipuleras fram på konstlad väg eller ges någon utifrån. Det finner jag uppenbart. Evigt liv är ju inte detsamma som att leva väldigt lång tid utan innebär en helt annan kvalité än adderad tid.
Justin Case skrev:I en värld utan några som helst garantier finns väl inget som säger att vi blir lyckliga därför att vi strävar efter lycka... Det kanske är tvärtom, ju mer vi strävar efter det, desto mindre når vi det.
Jag tycker det verkar som att man i regel får mer lycka genom att sträva efter lycka än genom att inte sträva efter lycka. Men det verkar som att det bara är om man strävar långsiktigt och är beredd att offra kortsiktig lycka för långsiktig lycka som man med stor sannolikhet kan få rejält med lycka på lång sikt. Att aldrig sträva efter lycka kan kanske, om man har en väldig tur, leda till lycka, det också. Men det är stor risk att det istället leder till döden, alltså till noll lycka. För om du helt och för gott har upphört att ha en strävan efter lycka, vad finns det då som säger att du kommer att välja livet när du ställs inför en situation där du endast har att välja på att låta dig plågas svårt under lång tid, eller ta livet av dig. Jag tror inte på att någon kan vara oberörd av hur stor intensitet lidande som helst. Varje människa har sin gräns för hur intensivt lidande hon klarar av innan hon börjar önska sig döden som en utväg (förutsatt att döden är den enda utvägen från lidandet som finns i sikte på ett bra tag framöver). En som drivs av en längtan efter långsiktig lycka har nog i en sådan situation motivation nog att uthärda lidandet längre, och har därmed större chans att uppnå långsiktig lycka, än vad den har som inte alls strävar efter lycka. Även ganska måttliga mängder lidande torde logiskt sett kunna få en person, som inte alls strävar efter lycka, att ganska lättvindigt kunna välja döden framför livet, om inte annat för att hon/han inte upplever någon anledning att välja annorlunda, och alltså lika gärna kan "välja på måfå". Därför tror jag att det på sikt ger mer lycka att sträva efter lycka än vad det gör att inte sträva efter lycka.
Ja, vi strävar efter det vi antar är ljus och lycka och vi vill helst slippa det vi upplevt som eller anar är mörker och lidande. Men ibland strävar vi efter något vi tror vi skall bli lyckliga av, ett visst mentalt tillstånd eller en viss situation, vissa upplevelser, men när vi nått dit blir det ibland mest platt och intetsägande. I och med att vi inte är så bra på att i förväg räkna ut vad som på sikt gör oss lyckliga är det svårt att sträva efter lycka.
Vad jag menar med att inte sträva efter lycka är att fånga lyckans fladdrande fjäril när den dyker upp, som av en skimrande slump, njuta av den och sedan låta den flyga iväg. Carpe diem är mer än en feel good-klyscha, det är en livsinställning värd att pröva. Att ha ögonen öppna för vad ens liv kan ge utan att man strävat efter det eller planerat det. Så upptäcker jag mina lyckliga, sekundsnabba haikusituationer vilka jag sedan fäster på pränt.
Lyckan är kanske också att sträva efter lycka, att planera, se framåt, ha förväntningar... Lyckan är inte något statiskt, ett visst stabilt tillstånd man krampaktigt måste hålla kvar som i Faust, utan att vara på väg, och att njuta av vägkantens blommor, naturens scenerier och sällskapet på vägen. Se den lilla lyckan i vardagen. Kan man planera för den? Nej, men man kan leva med öppna ögon och känsligt sinne. Man kan medvetet öva sig.
MVH
Algotezza