Köttätande etiskt försvarbart?

Moderator: Moderatorgruppen

Stefan

Inläggav Stefan » 16 okt 2004 21:06

Ett vilt djur blir ju inte automatiskt tamt bara för att man fångar in det, men visst, om man hittar en herrelös hund så tycker väl de flesta att det är rimligt att man fångar in den och ger den ett hem, just så att den kan få ett bättre liv än i det fria.

Sedan kan man förstås även hjälpa vilda djur till en bättre tillvaro, bland annat genom utfodring vintertid och genom att hålla beståndet på en rimlig nivå. Viltvård handlar kanske inte primärt om att minska djurens lidande, men man kan onekligen se det även ur det perspektivet.

Men om de vilda djuren skulle få det bättre genom att man fångade in dem, borde då inte en utilitarist säga att de borde infångas?

Användarvisningsbild
Tore

Inläggav Tore » 17 okt 2004 11:49

Stefan skrev:Men om de vilda djuren skulle få det bättre genom att man fångade in dem, borde då inte en utilitarist säga att de borde infångas?

Det är möjligt. Jag är inte så insatt i utilitarismen.

Angelina

Inläggav Angelina » 18 okt 2004 00:45

Egentligen så vet och känner alla inom sig att djuren lider och att det är fel att orsaka detta lidande, anledningen till att det blossar upp en debatt där köttätarna desperat försöker avsäga sig ansvar är för att de inte vill kännas vid sitt eget samvete, ty detta plågar dem alltför mycket, bäst att rationalisera bort, vilken ordvrängning passar bäst just nu, vilken filosofi kan välta denna tes osv...in i den trygga dimman.

CAUSTIX

Inläggav CAUSTIX » 18 okt 2004 01:20

HUR vet du angelina att alla egentligen vet att det är fel och att de lider?

Och varför är det fel att orsaka lidande?

bara för att ditt samvete säger en sak behöver det ju inte betyda att alla andras samvete ser ut som ditt. ett argument för det skulle ju vara att köttindustrin ser ut just så som den gör.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 18 okt 2004 09:47

Kött är gott
Jättegott
Grisar och kaniner
Smakar jättegott

Angelina skrev:Egentligen så vet och känner alla inom sig att djuren lider och att det är fel att orsaka detta lidande

Nä, det tror jag inte - att alla går omkring och känner en massa saker inom sig, vad det nu må gälla. Men själv känns de lite osmakligt att gå omkring och orsaka små försvarslösa djur lidande. Och det känns troligt att de lider om de har ont om plats (har haft gris själv så jag "vet" hur de "ska låta" om de är "glada", och visst blir jag illa berörd om jag ser en gristransport där de står som packade sillar).

Angelina skrev:anledningen till att det blossar upp en debatt där köttätarna desperat försöker avsäga sig ansvar är för att de inte vill kännas vid sitt eget samvete

Absolut inte. Jag känner igen djurens lidande. Jag inser att just MIN köttkonsumption faktiskt bidrar till att djur LIDER (får vi förmoda). Jag vill inte frånsäga mig något ansvar och jag inser att de lider i onödan - om jag bara blev vegan så skulle jag kunna göra slut på deras lidande (åtminstone den del som jag förment förorsakar). Ändå så blir jag inte vegan. Det är väl konstigt?

Jag är rik. Inte särskilt egentligen, med svenska mått mätt, men jag har det bra mycket bättre ställt än de flesta i världen. Faktum är att jag nog skulle klara mig utan 500:- i månaden bara sådär. En hummarpasta och några öl mindre varje månad. Tänk (!) vad de pengarna skulle kunna åstadkomma för en familj i tredje världen. Och här sitter jag och pimplar Heineken och äter hummerpasta. Vad mycket onödigt lidande jag förorsakar, och för människor dessutom! Nu har jag visserligen ett fadderbarn i Afrika, men - skulle man kunna undra - har jag egentligen inte råd med två eller kanske tre?

Jag vet faktiskt inte om jag köper det där med att man borde en massa saker. Som det står i en Elvis-stripp som jag älskar "Borde borde inte finnas". Man kan ge all makt åt sitt samvete och uppleva att man har kontroll över världen på det sättet, men då får man ångest så fort man inte gör vad man borde (vilket kan vara färgat av en rad vaneföreställningar).

Jag försöker kanske leva mer i sällskap med skulden och inse att jag gör illa, men att jag duger som jag är ändå. Om jag får en bild av sprattlande spädgrisar som skriker när man hissar upp dem i benen och skär halsen av dem när jag står i begrepp att köpa Skinkstek 69:90, då avstår jag. Men när jag sätter mig till bords hos en vän så funderar jag inte "Är det rätt att äta av detta köttstycke?", då äter jag bara.

Förstår du vad jag försvarar Angelina? Det är inte att jag hycklar som jag vill värja mig mot, utan att jag inte hycklar med att jag hycklar. Jag ids inte med att springa ifrån något som ändå sitter på min axel.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 18 okt 2004 09:54

Joahn skrev:Jovisst, alla drar man gränsen nånstans. Om man mår dåligt av att trampa på en myra så kan man ju undvika det. I vilket fall behöver man ju inte medvetet gå på en myrstig. Och jag hoppas att vissa orkar lite mer efter mina vackra inlägg här

Jag kanske orkar känna mer, åtminstone, vilket nog leder till en minskad kött konsumtion (åtminstone för ett tag).

CAUSTIX skrev:Berätta gärna mer om förhållande pyrrhonism/taoism. Att den uttalar sig om vad som bör göras låter oerhört spännande.

När jag läst ut den bok jag håller på med nu så ska jag göra en liten jämförelse på pyrrhonismtråden. I korthet menar taoismen att man inte bör göra så förbannat mycket, vilket ju är ett uttalande om vad som (inte) bör göras.

XeoX

Inläggav XeoX » 22 okt 2004 17:55

Tillåt mig tillföra några argument som kanske skulle kunna belysa diskussionen ytterligare.
Jag ska börja med att besvara några av Tores frågor och argument.

Tore skrev:För egen del äter jag alltså redan förhållandevis nyttigt och varierat (förmodligen bättre än många veganer). Jag ser därmed inget skäl för mig att bli vegan av hälsoskäl.

Hur man sköter sin hälsa är upp till var och en, däremot kan man påstå att det är bevisat att en vegitarisk kost är i genomsnitt nyttigare. Vill man äta nyttigt eller inte är som sagt upp till var och en, jag tror snarast att det är viktigt att avfärda fördomen att vegitarisk kost skulle vara mindre näringsrik än blandad kost.

Tore skrev:När det gäller miljön så förnekar jag alltså inte att storskalig produktion har negativa miljöeffekter. Att avverkning av regnskog skulle hindra dig från att andas låter dock som ett missförstånd.

Storskalig avverkning av regnskog kan resultera i störd syreproduktion. Miljöförstöring har dessutom andra oönskade effekter som du vet. Ur miljöaspekt verkar det därför vara att föredra att äta vegitariskt.

Tore skrev:När det gäller solidariteten så saknar jag fortfarande kopplingen mellan minskad köttkonsumtion i väst och förbättrad tillgång på mat i tredje världen.

Här kan jag faktiskt hålla med dig. Det finns ingen dirket koppling mellan vegitarianism och mattillgång i tredje världen, vi har redan mat så att det räcker och blir över i västvärlden (särskilt i USA där man bränner hela skördar för att inte priset ska sänkas...). Det är snarast ett fördelningsproblem.

Tore skrev:Slutligen försäkrar du mig att uppfödda djur lider avsevärt mycket mer än vilda djur. Jag delar inte din övertygelse i den frågan.

Ett vanligt missförstånd. Upfödda djur lider verkligen avsevärt mycket mer än vilda. Vissa använder argumenten att de uppfödda djuren slipper oroa sig för rovdjur och slipper bli regnade och blåsta på och liknande men då glömmer man det faktum att djuren är anpassade för de sorternas "lidande" emedan de dlir förda till en miljö de inte är evolutionärt anpassade till (vilket i sig framkallar stress). Vi människor skulle lida om vi fick leva som vilda djur men det är ingen vettig jämförelse.
Hursomhelst, vill du ha några exempel som visar på uppfödda djurs lidanden? Kor matas med mediciner och andra substanser vilket gör deras avföring rinnande och frätande vilket framkallar infekterade sår på deras bakben. På kalvar slår man sönder deras ben för att de inte ska kunna springa runt och göra köttet mindre mört, överhuvudtaget är rörelseförhindrande för att göra köttet mörare vanligt. Grisar kastreras genom att skära bort testiklarna utan bedövning. Höns förvaras på utrymmen som ger ytterst lite rörelsefrihet, vilket gör dem neurotiska, vilket i sin tur gör att de hackar varandra blodiga, vilket bekämpas genom att kapa näbbarna med en så kallad "näbb-gilloutin" (eller hur det nu stavas), utan bedövning såklart.
Naturligtvis är inte alla uppfödningar lika illa, men många (jag skulle tro de flesta) är det även här i Sverige där vi tillochmed har ganska strikta lagar beträffande djurs behandling.

Beträffande Hovnarrs utsago: Naturligtvis kan vi inte ge bort alla våra tillgångar till tredje världen, man måste göra en avvägning för hur stora uppoffringar man är beredd att göra, att du tillexempel har ett fadderbarn är ju toppen, de flesta gör inte ens så mycket. Vegetariansim tycker jag dock är ett ställningstagande värt att göra, dels för att det inte innebär monetär förlust (snarare tvärtom) utan endast en omställning av kostvanor. Dessutom är det en bojkott, ett politiskt ställningstagande mot den industri som gör dessa illdåd endast för sin egen vinnings skull.
Ska man absolut äta kött kan man åtminstonde gynna de uppfödare som behandlar djuren drägligt.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 22 okt 2004 18:48

[quote="XeoX]Ska man absolut äta kött kan man åtminstonde gynna de uppfödare som behandlar djuren drägligt.[/quote]

Absolut, och det vill jag gärna göra. Jag anar att jag har en outnyttjad resurs tillhands här på forumet. Som allätande varelse upplever jag det som ett verkligt problem att hitta bra uppfödare och faktiskt veta vad det är jag köper och stoppar i munnen. Därför undrar jag om det finns någon som har konkreta rekommendationer på seriösa uppfödare från vilka en solnabo utan bil kan köpa bra kött.

§

Nonstop

Inläggav Nonstop » 22 okt 2004 22:52

[quote="XeoX"]

Ett vanligt missförstånd. Upfödda djur lider verkligen avsevärt mycket mer än vilda. Vissa använder argumenten att de uppfödda djuren slipper oroa sig för rovdjur och slipper bli regnade och blåsta på och liknande men då glömmer man det faktum att djuren är anpassade för de sorternas "lidande" emedan de dlir förda till en miljö de inte är evolutionärt anpassade till (vilket i sig framkallar stress). Vi människor skulle lida om vi fick leva som vilda djur men det är ingen vettig jämförelse.
quote]

Om det vore vilda djur vi hade i våra ladugårdar, svinfarmer, hönshus, hundgårdar, kattkorgar etc. skulle jag hålla med, men våra domesticerade husdjur är inte anpassade till ett vilt liv som de är "förda från". De är "anpassade till" ett symbiotiskt liv med människan. De skulle inte finnas som arter om inte människan fanns. De har en fysiologi och ett beteende som i olika hög grad, men oftast högst väsentligt, skiljer sig från de vilda ursprungsformerna.
Därmed naturligtvis inte sagt att de är lämpade för ett hurudant liv som helst som människan i sitt godtycke erbjuder dem.

Nonstop

XeoX

Inläggav XeoX » 22 okt 2004 23:04

hovnarr skrev:Absolut, och det vill jag gärna göra. Jag anar att jag har en outnyttjad resurs tillhands här på forumet. Som allätande varelse upplever jag det som ett verkligt problem att hitta bra uppfödare och faktiskt veta vad det är jag köper och stoppar i munnen. Därför undrar jag om det finns någon som har konkreta rekommendationer på seriösa uppfödare från vilka en solnabo utan bil kan köpa bra kött.

Hm... kan nog inte hjälpa till så mycket där. Bor själv i Uppsala.
Man kan alltid köpa kravmärkt, det blir en aning dyrare men man kan vara säker på att djuren behandlas med ett visst mått värdighet. (Även om vissa krav kunde vara hårdare, max sju höns per kvadratmeter är fortfarande fruktansvärt trångt.) Mer info om Krav-märkning när det gäller djur kan man hitta här:
http://www.krav.se/krav.asp?Id=22&tab=f ... markningen

Användarvisningsbild
Tore

Inläggav Tore » 23 okt 2004 14:35

XeoX skrev:Hur man sköter sin hälsa är upp till var och en, däremot kan man påstå att det är bevisat att en vegitarisk kost är i genomsnitt nyttigare. Vill man äta nyttigt eller inte är som sagt upp till var och en, jag tror snarast att det är viktigt att avfärda fördomen att vegitarisk kost skulle vara mindre näringsrik än blandad kost.

Förstår inte vad du menar med att vegetarisk kost är "i genomsnitt nyttigare", eller varför det skulle vara relevant för mig som enskild individ. Jag väljer ju själv vad jag stoppar i mig, så jag behöver knappast oroa mig för någon "genomsnittlig" kost, vad det nu är för något.

XeoX skrev:Storskalig avverkning av regnskog kan resultera i störd syreproduktion. Miljöförstöring har dessutom andra oönskade effekter som du vet. Ur miljöaspekt verkar det därför vara att föredra att äta vegitariskt.

För tredje gången: Jag förnekar inte att storskalig produktion har negativa miljöeffekter. Jag inser att det vore bra ur miljösynpunkt om jag slutade äta kött, precis som det vore bra ur miljösynpunkt om jag slutade äta importerad frukt, slutade köra bil och slutade använda varmvatten. När det gäller syret och regnskogen tror jag dock helt enkelt att du har fått något om bakfoten. Däremot kan det förstås finnas andra skäl att bevara regnskog.

XeoX skrev:Ett vanligt missförstånd. Upfödda djur lider verkligen avsevärt mycket mer än vilda. Vissa använder argumenten att de uppfödda djuren slipper oroa sig för rovdjur och slipper bli regnade och blåsta på och liknande men då glömmer man det faktum att djuren är anpassade för de sorternas "lidande" emedan de dlir förda till en miljö de inte är evolutionärt anpassade till (vilket i sig framkallar stress). Vi människor skulle lida om vi fick leva som vilda djur men det är ingen vettig jämförelse.

Att vilda djur är mer "anpassade" för sitt lidande låter inte som något vidare genomtänkt argument. Sedan är det självklart att man kan hitta exempel på där djur behandlas illa och jag försvarar naturligtvis inte att kalvar får sina ben sönderslagna för att de skall hålla sig stilla! Det känns lite fånigt att behöva bemöta den sortens argument.

Stefan

Inläggav Stefan » 24 okt 2004 01:34

Individens hälsa.

All vegetablilisk mat är knappast nyttigare än all icke-vegetabilisk mat. T ex är det säkert onyttigare med margarin och socker än med mager fisk. Om man är ute efter att äta nyttigare, verkar det bäst att koncentrera sig på att äta nyttig mat, inte på att äta vegetarisk mat.

Miljön.

Detta argument fungerar i vilket fall inte mot t ex ätande av vilda fiskar. Dessutom är jag inte alls säker på att all produktion av vegetabilisk mat är mindre skadlig för miljön än all produktion av icke-vegetabilisk mat. Det skulle man i vilket fall vilja se bevis för.

Solidaritet med tredje världen.

Det finns definitivt ingen matbrist i EU, och om vi skulle vilja producera mer skulle vi lätt kunna göra det. Att folk i Tredje världen svälter beror inte på att det inte finns tillräckligt med mat här i världen, utan att den inte når fram till alla, av olika orsaker.

Djurens lidande.

Det i min mening intressantaste argumentet, och ett argument som förtjänar att beaktas.

XeoX

Inläggav XeoX » 24 okt 2004 09:26

Tore skrev:Förstår inte vad du menar med att vegetarisk kost är "i genomsnitt nyttigare", eller varför det skulle vara relevant för mig som enskild individ. Jag väljer ju själv vad jag stoppar i mig, så jag behöver knappast oroa mig för någon "genomsnittlig" kost, vad det nu är för något.

Jag sade ju att det är upp till dig hur du vill äta. Vad jag försökte belysa var att de som äter vegitarisk kost oftast äter nyttigare än de som äter blandkost. Du äter säkert bra som det är men jag tror att det skulle vara ännu nyttigare för dig att äta vegitariskt, så länge du fortsätter att äta balanserat.

Tore skrev:För tredje gången: Jag förnekar inte att storskalig produktion har negativa miljöeffekter. Jag inser att det vore bra ur miljösynpunkt om jag slutade äta kött, precis som det vore bra ur miljösynpunkt om jag slutade äta importerad frukt, slutade köra bil och slutade använda varmvatten.

Då så.

Tore skrev:Att vilda djur är mer "anpassade" för sitt lidande låter inte som något vidare genomtänkt argument. Sedan är det självklart att man kan hitta exempel på där djur behandlas illa och jag försvarar naturligtvis inte att kalvar får sina ben sönderslagna för att de skall hålla sig stilla! Det känns lite fånigt att behöva bemöta den sortens argument.

Varför är det fånigt? Det sker. Om du inte försvarar att kalvar för sina ben sönderslagna eller liknande gärningar bör du inte stödja den industri som utför dessa gärningar. Åtminstonde bör du kunna se till att de kött du själv äter kommer från djur som behandlats någorlunda (genom att köpa kravmärkt tillexempel).

Stefan skrev:All vegetablilisk mat är knappast nyttigare än all icke-vegetabilisk mat. T ex är det säkert onyttigare med margarin och socker än med mager fisk. Om man är ute efter att äta nyttigare, verkar det bäst att koncentrera sig på att äta nyttig mat, inte på att äta vegetarisk mat.

Det är kanske sant, men faktum är att de flesta som äter vegitarisk kost äter nyttigare än de som äter blandkost. Det kan bero på att vegitarianer automatiskt måste tänka lite mer på vad de stoppar i sig. I vilket fall är det som sagt inte onyttigare att äta vegitariskt.

Stefan skrev:Detta argument fungerar i vilket fall inte mot t ex ätande av vilda fiskar. Dessutom är jag inte alls säker på att all produktion av vegetabilisk mat är mindre skadlig för miljön än all produktion av icke-vegetabilisk mat. Det skulle man i vilket fall vilja se bevis för.

Hm... har inga direkta bevis men ett enkelt faktum att ta i beaktande är att djuruppfödning kräver odling av foder åt djuret förutom utrymme för djuret självt. För att framställa en viss mängd kött krävs bra mycket mer odlingsutrymme för foder än det hade tagit att odla mat direkt. Detta betyder att man utnyttjar mer av jordens resurser och är en av anledningarna till att resultatet blir att regnskogen skövlas. Det hela kräver också mer frakt med tanke på att både foder och djur ska fraktas mellan odling, farm och slakteri. Dessutom är det totalt sett mer energikrävande att framställa kött.

Stefan skrev:Om det vore vilda djur vi hade i våra ladugårdar, svinfarmer, hönshus, hundgårdar, kattkorgar etc. skulle jag hålla med, men våra domesticerade husdjur är inte anpassade till ett vilt liv som de är "förda från". De är "anpassade till" ett symbiotiskt liv med människan. De skulle inte finnas som arter om inte människan fanns. De har en fysiologi och ett beteende som i olika hög grad, men oftast högst väsentligt, skiljer sig från de vilda ursprungsformerna.
Därmed naturligtvis inte sagt att de är lämpade för ett hurudant liv som helst som människan i sitt godtycke erbjuder dem.

Mjaa... till viss del har du rätt förstås. Genom avel har vi fått djur som passar bra för våra egna syften men de är fortfarande inte så anpassade att de inte skulle må bättre i frihet än i våra ladugårdar. Sådana förändringar kräver mer tid (eller, gud förbjude, genmanipulation). Hur man än vrider och vänder på det är kors naturliga beteende att gå ute och beta och deras naturliga miljö utomhus, vilket betyder att det är säkert att förutsätta att de är lyckligare utomhus.

Stefan

Inläggav Stefan » 24 okt 2004 11:13

Det är kanske sant, men faktum är att de flesta som äter vegitarisk kost äter nyttigare än de som äter blandkost. Det kan bero på att vegitarianer automatiskt måste tänka lite mer på vad de stoppar i sig. I vilket fall är det som sagt inte onyttigare att äta vegitariskt.

Det är inte "kanske" sant. Det är sant, punkt slut. En person som äter bara margarin och socker äter vegetariskt och onyttigt, medan en person som äter fisk, lättmjölk etc. äter icke-vegetariskt och nyttigt.

Sen tror jag också att vegetarisk mat i genomsnitt är nyttigare. Men du kan göra vilken som helst annan uppdelning. Fisk är säkert i genomsnitt nyttigare än icke-fisk. Ska man helt övergå till att äta bara fisk för det? Eller, ännu värre, vitkål är säkert i genomsnitt nyttigare än icke-vitkål. Ska man bara äta vitkål för det?

Hm... har inga direkta bevis men ett enkelt faktum att ta i beaktande är att djuruppfödning kräver odling av foder åt djuret förutom utrymme för djuret självt. För att framställa en viss mängd kött krävs bra mycket mer odlingsutrymme för foder än det hade tagit att odla mat direkt.

Jo, jag har förstått att det är det "principiella" argumentet. Det var därför jag tog upp exemplet med vilda fiskar, som inte matas med vegetabilisk mat. Jag har svårt att se att de drabbas av detta argument.

Dessutom kan man mycket väl tänka sig att produktion av vissa typer av vegatarisk lymat, som tryffel, tar mer energi än produktion av t ex kyckling.

Sen, vad är problemet med att man behöver foder till djuren? Som du själv gått med på, finns det ett överskott på jordbruksprodukter i den rika världen. Dessutom skulle produktionen kunna öka snabbt, om man ville det. Så jag ser inte problemet med att det tar mer jordbruksareal att framställa 1 kg kött än 1 kg vete.

Sen är det naturligtvis ett problem om köttproduktion bidrar tillövergödning, oljekris mm. Överkonsumtionen av olja tycker jag iofs bör lösas genom drastiskt höjda energiskatter, inte genom att man slutar konsumera vissa varor. Men görs inte det, så visst kan man överväga att konsumera sådana varor.

Hm... har inga direkta bevis men ett enkelt faktum att ta i beaktande är att djuruppfödning kräver odling av foder åt djuret förutom utrymme för djuret självt. För att framställa en viss mängd kött krävs bra mycket mer odlingsutrymme för foder än det hade tagit att odla mat direkt.

Det var inte jag som skrev detta. F ö tycker jag att hela resonemanget om att "djur är anpassade till vissa former av lidande", etc., är suspekt. Människan är väl i någon mening ganska grovt anpassad till ett liv i grottor. Men det innebär inte att vi skulle lida mindre om vi levde i grottor än vi gör nu. Snarare är det rimligt att tro på motsatsen. Det skulle kunna vara likadant med vissa djur, t ex husdjur.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 24 okt 2004 14:06

Det handlar om att äta sådant som är producerat med själ, för att vara lite flummig.
Risodlingar som täcker enorma ytor är inte bra, inga odlingar är bra när dom blir för stora.

Om man vill äta något för att förbättra miljö eller djurhållning, så ska man välja sådant som produceras lokalt.
Sen spelar det ingen roll om det är kött eller grönt.

PS. Att en kossa kräver 1000 ggr vattnet en morot kräver är väl skit samma, har nämligen alltid fått för mig att vattnet är konstant och har ett kretslopp? DS
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Återgå till "Filosofi"