Den Intellektuella Kulturens ... O - lönsamhet!

Moderator: Moderatorgruppen

Krenek

Inläggav Krenek » 03 aug 2008 13:08

Avantgardet skrev:Problemet är ju, i detta fall, att när man skriver klart och tydligt vad man menar så förstår du inte. Så då måste man göra avkall på tydligheten och klarheten för att närma sig det snudd på poetiska språk (poetiskt som en allmän akt av fantasi snarare än som en specifik akt av fantasi - vilket jag istället skulle ha valt att skriva som "lyriskt språk") i vilket du finner din egen hemvist. Postmodernismen, betraktat som dekonstruktionen, är väl vad som högst av allt prioriterar tydlighet och klarhet. Du nöjer dig ju, säger du själv, med inte bara "sannolikheten" utan också med ett språk till brädden fyllt med metafysiska antaganden som inte håller för granskning. Denna "granskning" är nu vad du motsätter dig, och man kan undra varför - givet denna strävan efter "tydlighet och klarhet" som du deklarerar. Det går helt enkelt inte ihop. Det är en läpparnas bekännelse som du i praktiken bryter mot kontinuerligt. Du kan inte både äta kakan och ha den kvar. Så hur ska du ha det?

Jag väntar fortfarande på att se en meningsfull beskrivning av dekonstruktionen samt dess effekter. Än så länge har jag fått höra att Kuhn's klassiska verk är dekonstruktivistiskt, samt att de logiska positivisterna i princip kan beskrivas som postmodernister. Inte ett under av tydlighet om man får utrycka det milt.
Thou shalt not sit with statisticians nor commit a social science.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 03 aug 2008 13:31

Du förutsätter vad som skall bevisas, och missar således helt poängen. Läs på! Det är den enda uppmaning jag kan ge dig. Läs på!
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Krenek

Inläggav Krenek » 03 aug 2008 15:29

Avantgardet skrev:Du förutsätter vad som skall bevisas, och missar således helt poängen. Läs på! Det är den enda uppmaning jag kan ge dig. Läs på!

Som sagt innan, dekonstruktionen av logiken leder till att det är meningslöst att tala om bevis, det är i själva verket du som misslyckats att förstå, samtidigt som du har lyckats att förstå, fast ändå inte. Förstår du?
Thou shalt not sit with statisticians nor commit a social science.

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

Fråga till Krenek!

Inläggav * KYREUS * » 15 sep 2009 21:09

Vad har denna din sista åsikt med huvudtråden att göra? :roll:  :roll:  :roll:
(:Alltså din kommentar direkt ovan här).

* Nyfiken KYREUS
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM

/*Dies hodiernus amicus tuus
      - dies hesternus conscientia tua *

=  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

(c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Återgå till "Filosofi"