PopJimmy skrev: Det här säger du bara för att du TROR att det är hemskt att människor i afrika lider. Jag säger såhär: Det är hemskt att människor lider eftersom alla människor är samma sak vi är universum.
Om jag är dem så måste jag väl veta att de lider, för då har jag ju samma lidande som de. Det är ju inte tro jag förespeglar i det fallet utan ren insikt. (Om man skall tolka dina ord)
För att förstå måste du alltså - sluta tro, alltså att sluta ha uppfattningar (som är samma sak som missuppfattningar).
Du FÖRSTÅR fortfarande inte. Du TROR. Anledningen att du TROR att människor lider är för att du har en UPPFATTNING. Anledningen att du TROR att man inte ska vara egoistisk är för att det är VÅRAN MORAL som sagt åt oss vad vi ska TRO.
Där har du väldigt fel, jag känner med mitt hjärta. Och ja jag tror!! På en bättre värld jag tror att jag kan hjälpa till och skapa en bättre värld. Där folk inte säger att lidande är inbillning och egoism är något moraliskt påhitt.
Jag vet att det är egoistisk att äta i överflöd och låta vattnet rinna utan att bry mig. När andra människor törstar och svälter.
Jag har aldrig sagt att du ska sluta bry dig! Jag säger precis tvärtom! Du ska börja bry dig. Orderntligt. På riktigit. Du ska göra allt du kan. Just nu tycker du bara synd om människor, du GÖR INGET ÅT DET. Du TROR att du bryr dig. Men i själva verket har du bara LURAT DIG SJÄLV.
Du vet väldigt lite om mig för att göra det utlägget.
Det enda du KAN göra åt människors lidande är att I VARJE SITUATUION BRY DIG OM MÄNNISKORNA DU MÖTER. Du kan inte göra något åt människorna i afrika, för att hjälpa dom måste du möta dom. Du MÅSTE träffa dom och ge dom mat.
Jag är påväg dit....
Men skall jag säga till dem att jag lider med dem?
Att vi är en del av universum och att de bara tror att det är egoism de är utsatta för?
Jag håller med dig om att det handlar om en kedjereaktion.
men jag har svårt att förstå varför tro är något fel, när det är det enda som dessa människorna har.