miles davis skrev:J R Auk skrev:miles davis skrev:Anders: definitivt inte. Själv anser jag det vara ytterst höga kort i leken.
Övriga (Jimmy och Auk): Kom igen då, skriv något, ni som tidigare var så upprörda. Jag vill utveckla min tankar, kom med lite kritik. Eller är ni helt plötsligt ointresserade av ämnet?
Semester
För övrigt, kan man inte vara religiös och materialist?
Jag instämmer inte med din definition av religion, jag är själv emot den, men på annan grund; nämligen att den institutionaliserar tro.
Alltså frågan är snarare i mina ögon om vi kan tro på att det går att institutionalisera tro, och då inte en metafysisk tro (eller inte mer än vetenskap, och filosofi), med gott resultat. Eller om det inte i själva den rörelsen ligger något självbesegrande. Men sen verkar ju inte "profeterna" heller ha uppmanat något annat än introspektion för att "hörsamma evangeliet". Boktroendet kommer sig av andras påverkan.
Vad är rationalitetens mål Miles?Det går inte att vara en individ och samtidigt vara till grunden irrationell - ett medvetande är omöjligt utan förmågan att kunna knyta ihop punkt A med punkt B.
Är rationalitet alltså enbart ett form av mönsterseende? Är inte just "bra" eller rent av "bäst" ett krav för att rationaliteten skall infinna sig?
1: Jodå.
2: En tro utan metafysik är i min bok en omöjlighet.
3: Rationaliteten har inget mål. Dess begagnare, däremot...
4. Ja, och nej?
1. Ok då släpper vi det.
2. Vad är då en tro? Är det som du kallar rationellt en tro, eller är det något annat, kanske en kunskap?
3. Om rationaliteten inte har ett mål och enbart deras begagnare har det, är det då laize fair på vad som är rationellt för en människa? (oaktat de problem "människa" ger oss som påpekats i angränsande rum).
4. Det får du ta och utveckla. Frågar du mig? Vad i sådana fall?