Är
allting verkligen relativt?
Jag har svårt för att tro det. Eller det är inte ens
möjligt för mig att tro det.
Satsen "allting är relativt" är självreferentiell inkoherent.
Om allting är relativt så är det relativt att "allting är relativt", d.v.s. om allting är relativt är det inte absolut sant att allting är relativt.
Men om det enbart är en relativ sanning att allting är relativt, varför skall vi då tro att på satsen "allting är relativt" till förmån över en annan relativ sats; nämligen "allting är inte relativt".
Så frågan är; om allting verkligen är relativt, vad är då skälet att tro att allting är relativt?
sisyfos skrev:Det är min poäng att faktiska saker bestäms genom vår uppfattning av dem, att sanningen/den absoluta kunskpen/otvivelaktiga vetenskapen inte existerar efterssom de bestämms av "oss mänsikor/tillvaron".
Vad är skälet till att tro vi människor inte kan komma fram till absolut kunskap? Och vad är skälet till att tro på ditt ev. skäl då du antagligen är just en sådan människa som enligt dig inte kan komma fram till säkra slutsatser?
sisyfos skrev:Frågan är om det jag säger är en sanning? abslout inte, kan man mäta sanningshalten, abslolut inte, att anse något om världen, om dess faktiska ting är bara ett penseldrag på en tavla, den ger endast ett intryck, ingen sanning, Världen ärr irrationell såledess också våra slutsattser om den.
Således är också dina slutsatser om att världen och våra slutsatser om världen är irrationella - irrationella.
Varför skall vi tro på påståenden som gör våra påståenden irrationela om de är sanna? Varför gå in i en uppenbar återvändsgränd när det inte är uppenbart att vi behöver?
sisyfos skrev:Sanningen må finnas men eftersom vi KAN ställa oss relativt till den, betyder det att vi inte kan förstå den, därmed är allting relativt eftersom sanningen kan må vara en sanning och vi lär aldrig veta när vi når den
Grejen är ju den att vi INTE KAN ställa oss relativt till sanningen, alla sådana försök förutsätter att sanningen är absolut. Och varför förutsätta att vi aldrig når fram till sanningen? Alla sådana antagande förutsätter att vi redan nått fram till sanningen.
Sannigen finns där ute, skulle den inte göra det så vore detta den mest uppenbara sanningen!