Tore skrev:Det beror på hur du menar. Att du säger dig veta något innebär naturligtvis inte att detta något är sant. Men som logisk implikation (om det är det du menar med "->") tycker jag att det håller. Om vänsterledet är sant så är också högerledet sant.
Det är det jag inte håller med om: Om vänsterledet är sant så implicerar det att högerledet
skulle vara sant, men det är ingen garanti för detta. Dvs. jag tror att detta är en bättre beskrivning av hur man vanligen använder "veta". På samma sätt, om högerledet visades falsk, så skulle få säga "Det var falsk att han visste det."
Nämligen: Vad skulle då ha varit falskt? Att han var övertygad - knappast. Att han hade en sådan förståelse - knappast. Det som var falskt var att ~detta~, som han var övertygad om var sant. Det var ju det som var falskt. Hans forna övertygelse och förståelse spricker när han blir upplyst om detta, men ändå
var han övertygad. Vi uttrycker det exempelvis såhär: "Han trodde att han visste", för att ytterligare understryka att övertygelsen blivit reviderad.
När jag säger att det inte håller som logisk implikation menar jag alltså att den normala användningen av "veta" är sådan att den inte lämpar sig för en sådan logisk implikation. Det gör däremot "vara sant".
Tore skrev:"Jag vet att..." Det finns ju många andra sätt att använda ordet "veta" på. Risken blir att dina slutsatser bara kommer att gälla det specifika uttrycket, snarare än att säga något allmänt om ordet. Vad sägs om nedanstående exempel:
Håller med om att slutsatserna blir lite insnöade. Innan jag kommenterar dina exempel så tror jag man måste skilja på när ett ord används för sig och när det används i ett uttryck. T.ex. "bord" avser vanligen någon form av yta, men i uttrycket "inte mitt bord" betyder det ungefär "ansvar/ansvarsområde", även om bord och ansvar normalt inte har med varandra att göra. Detta gäller exempelvis:
"Du skall veta hut!"
Här handlar det inte om förståelse eller övertygelse om "hut", utan att man ska vara mer underdånig osv.
"Jag vet varken ut eller in."
En närmare användning av "veta", men påminner ändå om ett fast uttryck. Här spelas på övertygelseaspekten av "veta", man menar att man är rådlös eller inte har någon övertygelse [om vad som bör göras] osv, men man hävdar inte att man saknar förståelse.
"Jag vill veta vad den här vasen kostar."
Tvärtemot ovan, här felas inte övertygelsen - det är förståelsen man söker. Man vill ha kunskap om priset och säljaren vet detta. Förutsatt att priset är rimligt blir övertygelsen aldrig en fråga. Om han svarade "1,7 Mkr" så skulle man betvivla att han överhuvudtaget var övertygad om det.
"Hur visste du att tåget var försenat?"
Detta säger verkligen något om "veta" jämfört med ren övertygelse. Man måste ange en grund för kunskapen - hur kunde man veta detta. Man undrar å ena sidan, vad fick dig att ha den förståelsen, och i vissa fall å andra sidan, hur blev du övertygad om att den förståelsen skulle vara sann?
"Du vet väl inte vad jag tycker!"
Även här ifrågasätts kunskapens grund. Påminner om tåget ovan (jfr: "Du kan väl inte vara övertygad om vad jag tycker" - jo det kan jag visst). Men om A vid upprepade tillfällen, mycket konsekvent, rapporterat sin åsikt, då har vi den förståelsen att A tycker ~så~. Vi kan redogöra för det, vi vet detta eftersom A... Den citerade invändningen är nog vanligen en invändning mot att man inte har tillräcklig förståelse för att kunna påstå sig veta det, snarare än ett filosofiskt ifrågasättande av vad man faktiskt kan påstå sig veta.
"Pelle vet allt om hur det är att vara olycklig."
Här ser vi att "allt" nästan aldrig betyder "allt" i någon logisk mening, och att om så var fallet skulle många sådana satser sakna mening. Han vet detta. Ett sinnestillstånd av olycka tillhör hans livserfarenhet, världsbild - han har rent av kunskap om olycka/känslan av att vara olycklig (även om detta är ett ovanligt kunskapsområde). "Vet du hur det känns att vara olycklig?". Ja det vet jag. "Har du varit det ofta?" Ja. Således vet Pelle "allt" om detta.
"Du vet mer än du tror!"
Mycket komplicerat att beskriva. Kanske såhär "Du är inte övertygad om vissa saker som du gott skulle kunna vara övertygad om". Eller: "Din förståelse är större än du tror". Som jag sagt tidigare tror jag veta är sammansatt av bland annat en övertygelse och en förståelse, och ibland kan vissa saker tryckas på mer. Här är det övertygelsen som är i fråga.
"Om du vill veta mer så är det bara att fråga."
Typ: "Jag vet detta. Om du vill ha förståelse för detta så tänker jag ge dig den." Ur detta följer dock inte att den talaren berättar för automatiskt tar till sig förståelsen eller blir övertygad.
"Det är svårt att veta vad framtiden har att erbjuda."
Detta är en mycket adekvat användning av "veta" tycker jag (dvs. jag tycker min beskrivning stämmer med den). Det är svårt att vara övertygad om vad som händer i framtiden - absolut. Det är också en mycket komplex sak att ha en sådan förståelse att man kan göra rimliga uppskattningar.
"När bör barnen få veta att tomten inte finns?"
"När bör vi ändra deras förståelse eller världsbild?" Om man frågade barnen (beroende på ålder/kunskap) om de visste att tomten fanns skulle de svara ja. Om man frågade om de trodde på tomten skulle de bli rådlösa eller inte riktigt förstå, möjligen ana oråd ("är det så att tomten inte finns?"). När förståelsen ändras tillräckligt drastiskt så ändras övertygelsen och en ny vetskap etablerar sig i subjektet.
Sammanfattnings - utifrån dessa exempel är det tydligt att vi huvudsakligen använder veta (undantaget fasta uttryck med annan betydelse såsom "veta hut") på tre sätt:
*För att signalera vår övertygelse: "Jag vet att han lever" eller "jag vet varken ut eller in". Nästan alltid signalerar "vet" något mer än bara övertygelse även då det används såhär, oftast en förståelse eller världsbild.
*För att signalera vår specifika förståelse: "Jag vet hur man löser en andragradsekvation" eller "Jag vet vad vasen kostar" eller "Vet du vad klockan är?".
*För att signalera vår världsbild eller livserfarenhet: "Jag vet att jag har händer" eller "jag vet vad det är att vara olycklig" eller "jag vet att tomten inte finns".
Inte i något av dessa fall, tycker jag, är det logisk riktigt att säga
"att veta eller ha kunskap om P" -> P
Att överhuvudtaget blanda in absolut sanning i begreppet veta blir konstigt eftersom det är så subjektivt. Det som är sant, som vi känner till och är övertygade om, det vet vi också - men allt vi vet är inte sant och även då det visar sig falskt var det ändå sant att vi
visste.
§