Okunnig skrev:Justin Case
Jag har aldrig sagt att jag är 100% säker på någonting.
Det har jag inte trott heller.
Tvärtom säger jag ofta att jag inte vet någonting. Inte ens att jag inte vet någonting. Inte ens att jag inte ens inte vet något. Inte ens att jag inte ens att.....ja du fattar. Det enda jag kan göra är att tro, och försöka avgöra vilka alternativ som verkar mest troliga. Men för att riktigt spä på osäkerheten vet jag inte ens om min känsla för trovärdighet är pålitlig. I slutändan kan jag blott och enbart säga vad jag tror, inget annat.
Du antyder att illusionen av kunskap kan vara gott i vissa fall, och det kan du ha rätt i. Dock tvivlar jag på att de goda tillfällen väger upp för allt ont som "kunskap" har skapat världen över. Och såvida du inte har en lösning för hur en individ kan skilja på sina farliga kunskaper och goda kunskaper, så är min övertygelse fortfarande att illusionen av kunskap är totalt sett, mycket farlig.
När du överhuvudtaget pratar om "farlig" och "god" kunskap, gör du implicit själv det du påstår att du inte tror att man bör göra: skiljer "farlig" kunskap från "god" kunskap. Du säger till och med "så är min övertygelse..." - efter att just ha förklarat att du "inte ens vet att du inte ens vet att du inte ens vet någonting". Tycker du inte att det är något väldigt självmotsägande med hela din kritik mot människors beslut att "tro sig veta något med någon säkerhet"? Att du överhuvudtaget postar inlägg, som det jag nu svarar på, är väl för att du faktiskt är mer säker på vissa saker än på andra. När du postar ett inlägg är du t.ex. mer säker på att det är värt att posta det än att det inte är värt att posta det. Annars skulle du väl inte posta det?
Jag ser hellre dåliga idrottare, raggare och ja, tillochmed fler döda i cancer, än att se fler flygplan störta in i byggnader, etniska rensningar och krig. Och jag tror att även du kan hålla med mig om detta.
Du ställer fel saker mot varandra. Du försöker göra gällande att 9/11 visar att man aldrig bör tro sig veta något. Du försöker göra gällande att eftersom 9/11 berodde på att människor trodde sig veta fastän de inte visste, så bör man inte tro sig veta något överhuvudtaget. Men det alternativ du argumenterar för, att aldrig tro sig veta något (ens med någon som helst säkerhet), hade varit ännu sämre: det alternativet vore mänsklighetens icke-existens. Ty inte ens människan som art skulle ha kunnat uppkomma om inte människans förfäder hade trott sig veta ett och annat, t.ex. hur de skulle göra för att hitta mat.
Du kanske i och för sig tror att mänsklighetens existens mest är av ondo. Jag tror att mänskligheten med ganska stor sannolikhet snart kommer att skapa en fantastiskt lycklig värld, utrota allt eller nästan allt lidande på jorden, fylla mer och mer av Vintergatan och därefter mer och mer av resten av universum med mer och mer intensiv lycka. Inget av det kan bli av om människor inte tror sig veta något. Att nackdelarna med att människor tror sig veta saker och ting är sådant som 9/11, det är tråkigt, men att strunta i möjligheterna att fylla Vintergatan med intensiv lycka bara för att förhindra sådant som 9/11, det är väl ändå lite överdrivet?
Nu kan du förstås ifrågasätta allt detta med att jag inte kan veta något av det, eftersom "man inte kan veta något säkert". Men då lär du inte som du lever. Det faktum att du alls använder en dator just nu visar t.ex. att du trodde dig veta (med åtminstone hyfsad säkerhet) att det skulle möjliggöra för dig att läsa och/eller skriva något på internet, t.ex. på det här forumet. Det är bara att tillämpa samma princip på mänsklighetens utveckling, vilket ger slutsatsen att det som tycks bäst för mänskligheten och för en själv och för andra är det som man troligen ska försöka få att ske.