archaxe skrev:Min poäng, om än något klumpigt framförd, var att din fråga är för vag för att besvaras på ett begripligt sätt. Vilken typ av svar förväntade du dig? Ett "ja" eller ett "nej" var det mest begripliga jag kunde besvara en fråga bestående av totalt tre (3) ord, men du kanske hade hoppats på mer utförliga diskussioner. I så fall ber jag dig ödmjukast att utveckla frågan något. Dåligt formulerade frågor får ofta dåligt formulerade svar. För att parafrasera Richard Robinson; "It's the vaguest of all questions next to an inarticulate grunt".
Huruvida universums expansion är relativ eller inte vågar jag inte uttala mig om - fråga en fysiker - men frågor är alltid relativa en massa saker. De flesta av dessa saker är dock så triviala och uppenbara att de inte är värda att påpeka (t ex språkgemenskap, situation, etc). Detta gäller de flesta saker, så i en trivial bemärkelse är det mesta relativt något (med undantaget av en viss svensk sprit). Men inte ska vi väl diskutera trivialiteter?
Man kan också tänka sig att du menar "Kan varje sant påstående skrivas på formen 'xRy', där 'x' och 'y' betecknar objekt eller predikat i världen och 'R' betecknar en relation mellan dem?" I så fall ändrar jag mig och säger "nej".
fast min fråga var ju bara om allt är relativt, jag orkar inte ordbajsa i en halvtimme bara för syns skull :wink: det finns inga dumma frågor, bara dumma svar. hehe.
jo fast en är en fråga i sig relativ? är inte bara uppfattningen om en fråga relativ? ett svar är ju beroende av frågan, men en fråga är helt oberoende, den har inget att förhålla sig till, den är absolut i sig själv innan den uppfattas på olika sätt? fast sen vad är ifs en fråga...? en uttalad fråga är ju relativ i samma stund som den uttalas. hm. nu svamlar jag igen. det där med att bearbeta sina tankar är ju jävligt överskattat. haha, sprit grejen var finurlig. :lol: