allt är relativt?

Moderator: Moderatorgruppen

spottkamel
Kontakt:

Inläggav spottkamel » 25 jul 2010 18:01

archaxe skrev:Min poäng, om än något klumpigt framförd, var att din fråga är för vag för att besvaras på ett begripligt sätt. Vilken typ av svar förväntade du dig? Ett "ja" eller ett "nej" var det mest begripliga jag kunde besvara en fråga bestående av totalt tre (3) ord, men du kanske hade hoppats på mer utförliga diskussioner. I så fall ber jag dig ödmjukast att utveckla frågan något. Dåligt formulerade frågor får ofta dåligt formulerade svar. För att parafrasera Richard Robinson; "It's the vaguest of all questions next to an inarticulate grunt".

Huruvida universums expansion är relativ eller inte vågar jag inte uttala mig om - fråga en fysiker - men frågor är alltid relativa en massa saker. De flesta av dessa saker är dock så triviala och uppenbara att de inte är värda att påpeka (t ex språkgemenskap, situation, etc). Detta gäller de flesta saker, så i en trivial bemärkelse är det mesta relativt något (med undantaget av en viss svensk sprit). Men inte ska vi väl diskutera trivialiteter?

Man kan också tänka sig att du menar "Kan varje sant påstående skrivas på formen 'xRy', där 'x' och 'y' betecknar objekt eller predikat i världen och 'R' betecknar en relation mellan dem?" I så fall ändrar jag mig och säger "nej".

fast min fråga var ju bara om allt är relativt, jag orkar inte ordbajsa i en halvtimme bara för syns skull  :wink: det finns inga dumma frågor, bara dumma svar. hehe.
jo fast en är en fråga i sig relativ? är inte bara uppfattningen om en fråga relativ? ett svar är ju beroende av frågan, men en fråga är helt oberoende, den har inget att förhålla sig till, den är absolut i sig själv innan den uppfattas på olika sätt? fast sen vad är ifs en fråga...? en uttalad fråga är ju relativ i samma stund som den uttalas. hm. nu svamlar jag igen. det där med att bearbeta sina tankar är ju jävligt överskattat. haha, sprit grejen var finurlig.  :lol:
the words are not good for the secret meaning, everything always becomes a bit different, as soon as it is put into words, gets disorted a bit, a bit silly - yes, and this is also very good, and I like it a lot, I also very much agree with this, that this what is one man's treasure and wisdom always sounds like foolishness to another person

spottkamel
Kontakt:

Inläggav spottkamel » 25 jul 2010 18:04

Harald Davidsson skrev:Innan siffrorna kom till världen, alltså enligt historien för omkring 2300 år sedan,,fanns det då något som var relativt, alltså är det relativa möjligt utan siffror

och är jag...ego...möjligt utan talet 1..??????

förmodligen är det bara jag, men jag fattar inte riktigt vad du menar. siffror är ju bara någonting vi har skapat, på vilket sett skulle relativiteten vara beroende av dessa? det är väl en relativ fråga...
the words are not good for the secret meaning, everything always becomes a bit different, as soon as it is put into words, gets disorted a bit, a bit silly - yes, and this is also very good, and I like it a lot, I also very much agree with this, that this what is one man's treasure and wisdom always sounds like foolishness to another person

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 25 jul 2010 18:19

spottkamel skrev:
nuddle skrev:hur kan vi urskilja relativt från absolut? hur kan vi urskilja svart från vitt...

allt kan inte vara relativt... det måste finnas ett absolut också och det skall då vara motsattsen till relativ

så.. ingen av dessa har någon mening utan den andra, de förhåller sig till varandra....., absolutheten är alltså relativ?

.
.
det absoluta är motsatsen till det relativa

.
.
det relativa är unikt

.
.
det absoluta är allmän-gilltligt

.
.
om du kallar något relativt måste du känna till det absoluta

.
.
för hur kan du säga vad som är SVART, om du aldrig sätt VIT

spottkamel
Kontakt:

Inläggav spottkamel » 25 jul 2010 18:25

nuddle skrev:
spottkamel skrev:
nuddle skrev:hur kan vi urskilja relativt från absolut? hur kan vi urskilja svart från vitt...

allt kan inte vara relativt... det måste finnas ett absolut också och det skall då vara motsattsen till relativ

så.. ingen av dessa har någon mening utan den andra, de förhåller sig till varandra....., absolutheten är alltså relativ?

.
.
det absoluta är motsatsen till det relativa

.
.
det relativa är unikt

.
.
det absoluta är allmän-gilltligt

.
.
om du kallar något relativt måste du känna till det absoluta

.
.
för hur kan du säga vad som är SVART, om du aldrig sätt VIT

hm nu blir jag lite förvirrad, för visst kan jag väl se svart om jag inte sett vitt? frånvaro av ljus är inte beroende av att jag har sett vitt? färg är ju en uppfattning, varför skulle den vara beroende på att vi har sett hela färgspektrumet? vi sätter ord på saker utan att se hela spektrumet... men en relativitet behöver väl inget fast förhållningssystem? snarare är det väl absolutheten, precis som en konstans, som kräver ett något att förhålla sig till? en relativitet är ju relativ eftersom den förhåller sig olika beroende på observatören?

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 25 jul 2010 18:27

SPOTTKAMEL...
.
.
alltså för att du skall URSKILJA mellan mörkt o ljust måste du HA SETT båda...

.
.
detta håller du med om?

.
.
så för att tala om relativt måste vi REDAN veta vad absolut är, annars kan vi inte URSKILJA de två ifrån varandra

.
.
men visst kan du UPPLEVA ljus utan att aldrig ha UPPLEVT mörker... men för att SÄGA "detta är mörkt och detta är LJUST",,, måste du ha SETT BÅDA...

spottkamel
Kontakt:

Inläggav spottkamel » 25 jul 2010 18:38

nuddle skrev:
SPOTTKAMEL...
.
.

.
.
detta håller du med om?

.
.
så för att tala om relativt måste vi REDAN veta vad absolut är, annars kan vi inte URSKILJA de två ifrån varandra

.
.
men visst kan du UPPLEVA ljus utan att aldrig ha UPPLEVT mörker... men för att SÄGA "detta är mörkt och detta är LJUST",,, måste du ha SETT BÅDA...

shit måste bara säga att jag blir fullständigt galen av alla dessa punkter och mellanrum du gör mellan meningarna....  :wink: okej hm.. förmodligen är det jag som uppfattar någonting fel men hm så ser inte jag på saken. men om vi har satt ord på mörker måste jag väl aldrig ha upplevt vitt för att säga att detta är mörker? dessutom är ju färger jävligt relativt då dessa endast är beroende av hur våra sinnen uppfattar dem.... kanske är min rosa din grön? men oj visst jag kanske hade fel med det där om färgerna men men,. jag tycker iaf att jag kan se en relativitet om jag sedan innan vet definitionen på en relativitet.

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 25 jul 2010 19:27

spottkamel skrev:
nuddle skrev:
SPOTTKAMEL...
.
.

.
.
detta håller du med om?

.
.

.
.

shit måste bara säga att jag blir fullständigt galen av alla dessa punkter och mellanrum du gör mellan meningarna....  :wink: okej hm.. förmodligen är det jag som uppfattar någonting fel men hm så ser inte jag på saken. men om vi har satt ord på mörker måste jag väl aldrig ha upplevt vitt för att säga att detta är mörker? dessutom är ju färger jävligt relativt då dessa endast är beroende av hur våra sinnen uppfattar dem.... kanske är min rosa din grön? men oj visst jag kanske hade fel med det där om färgerna men men,. jag tycker iaf att jag kan se en relativitet om jag sedan innan vet definitionen på en relativitet.

hehe ok, jag tänkte att det skulle underlätta men det blev svårare att läsa

om du ser EN färg... och du kallar den för säg RÖD... då har du kallat den för RÖD

men det är färger det...

men om du säger ALLT och definerar detta ALLT... då måste du ha en uppfattning om vad INGENTING är... du måste alltså redan ha defineraT vad INGENTING är... det är således motsatsen till ALLT

ALLT <---> INGET

vi pratar HÄR om motsatser...

förstår du vad jag menar?

eller menar du att du KAN veta vad ALLT är, utan att han en uppfattning om vad INGENTING är?

jag skulle isåfall vilja ha en förklaring för det verkar omöjligt för mig, men det betyder inte att jag har RÄTT

men vi kan göra ett experiment bara... VAD ÄR RELATIVT?  kan du förklara för mig vad relativt är?

Rorschach

Re: allt är relativt?

Inläggav Rorschach » 25 jul 2010 19:47

spottkamel skrev:
spottkamel skrev:okej, vad skulle ni säga, är allt relativt?

(är redan medveten om att det är ett självmotsägande uttryck då det innebär att Allt är på ett visst sätt och därför är relativiteten absolut...men ändå, vad skulle ni säga?

Du verkar ha besvarat din egen fråga här.

Användarvisningsbild
* KYREUS **
Ort: Agoran, Palaestran, Stadion, Piazzan. Syns ibland fjärran från vimlets yra...

Kommentar till Rorschach

Inläggav * KYREUS ** » 25 jul 2010 20:04

Problemet är att frågan inte KAN besvaras,
inte utan att man redovisar
den norm,
DEN JÄMFÖRANDE NORM,
:arrow:  :arrow:  :arrow: med och mot vilken man "lutar" mätningen.

(c) KYREUS
Från Agoran, Palaestran, Stadion, Piazzan. Syns ibland fjärran från vimlets yra,
dock aldrig iklädd cykelhjälm.

Användarvisningsbild
freddemalte

Re: allt är relativt?

Inläggav freddemalte » 25 jul 2010 21:22

spottkamel skrev:okej, vad skulle ni säga, är allt relativt?

Det är nog mer en fråga om semantik än ontologi - eller?

Kan ett glas vara relativt tomt?

Den personen är relativt född?

Den grodan är relativt död?

.  .  .

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
* KYREUS **
Ort: Agoran, Palaestran, Stadion, Piazzan. Syns ibland fjärran från vimlets yra...

Samma fråga till Freddemalte!

Inläggav * KYREUS ** » 25 jul 2010 21:52

Vad är jämförelsenormen,
bortsett från semantiken.

Vilken är den ontologiska jämförelsenormen,
med och mot vilken mätningen "lutas"?

(c) KYREUS
Från Agoran, Palaestran, Stadion, Piazzan. Syns ibland fjärran från vimlets yra,

dock aldrig iklädd cykelhjälm.

spottkamel
Kontakt:

Re: Samma fråga till Freddemalte!

Inläggav spottkamel » 25 jul 2010 22:43

* KYREUS * skrev:Vad är jämförelsenormen,
bortsett från semantiken.

Vilken är den ontologiska jämförelsenormen,
med och mot vilken mätningen "lutas"?

(c) KYREUS

ja... det jag försökte fråga är om ni tror att det finns någon absolut sanning om någonting, eller om allting är relativt. finns det en absoluthet i någonting? allting är bara uttryck för våra subjektiva omdömen, och tsm har vi skapat ett objektiv med dessa omdömen(?), men finns det en sanning bakom allt, en sanning attt uppnå, ett "syfte" eller ett "mönster" någon slags mening bakom allting....eller är allt relativt? ingår allt i ett relativt universum och är då allting relativt? dök dock upp en liknande tråd som behandlade området. och jisses vad dåligt jag formulerade mig.

är det bara jag som får för mig att om vi lever i en värld som beror av slumpen, så är detta en värld utan en absolut/objektiv Sanning? :O vad grundar jag detta på? inngenting... var bara en känsla som dök upp. hm. för om den beror helt och hållet av slumpen så är den ju inte lagstyrd enligt den förmodade sanningen?  :? men om slumpen är begränsad inom vissa ramar (som en tärning), så.... vadå, är den absoluta sanningen det som begränsar slumpen? om vi däremot inte beror av slumpen så känns det som att en objektiv absolut sanning är det enda som kan vara orsaken.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 25 jul 2010 23:10

spottkamel skrev:Ja... det jag försökte fråga är om ni tror att det finns någon absolut sanning om någonting, eller om allting är relativt

För att kunna svara på den frågan måste jag veta vad du menar med absolut sanning. Hur är en absolut sanning beskaffad? Vilka kriterier ska en absolut sanning uppfylla och hur skiljer sig absolut sanning från annan sanning (sanning i allmänhet)?
Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

spottkamel
Kontakt:

Inläggav spottkamel » 25 jul 2010 23:14

freddemalte skrev:
spottkamel skrev:Ja... det jag försökte fråga är om ni tror att det finns någon absolut sanning om någonting, eller om allting är relativt

För att kunna svara på den frågan måste jag veta vad du menar med absolut sanning. Hur är en absolut sanning beskaffad? Vilka kriterier ska en absolut sanning uppfylla och hur skiljer sig absolut sanning från annan sanning (sanning i allmänhet)?
Fredrik

en absolut sanning, ser jag, som en sanning som är universell, en sanning som har alla svar (dvs där allt hänger samman i en slutgiltig väv). en objektiv sanning bakom våra subjektiva sanningar. vad menar du med "sanning i allmänhet"?

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 25 jul 2010 23:20

en enklare definition utav absolut sanning är att DEN är oberoende utav de 5 sinnena...

det subjektiva har sin grund i den information vi inhämtar genom de 5 sinnena...

finns det en UPPLEVELSE som är gemensamm för alla observatörer...

Återgå till "Filosofi"