Filosofens verktyg

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Filosofens verktyg

Inläggav Algotezza » 17 jan 2012 10:22

Fatman skrev:
Algotezza skrev: Se det så här

Vi är medvetanden, för tillfället ikläddda den skyddsdräkt och det skapar- och upplevelsevertyg, den fysiska organismen, som krävs för att ett medvetande skall kunna leva och verka i denna värld med sin tunga och tröga materia som inte så lätt går att manipulera enbart med tanken. Så är dock fallet med den värld vi återvänder till sedan vi jobbat ett slag i denna experimentella värld och tagit reda på och lärt det vi kom hit för att ta reda på. Var och en har sitt projekt vilket dock ingår i det vi har tillsammans.

Om det är så?

Pröva logiken i det! Med öppet sinne...

/Algotezza

Hej Algotezza.
Hur menar du att man ska kunna "pröva logiken" i ditt påstående? Den första meningen är väl tämligen oemotsäglig (den är även rätt bra formulerad), men den andra! Hur bevisar du det du påstår? Vad grundar du ditt uttalande på? Hur ska jag eller någon annan kunna pröva logiken i något som bara är ett uttalande rakt ut i luften, utan minsta skymt av bevis eller redovisning av de slutledningar som fört dig till den ståndpunkt du intar? Det enda jag kan svara är att jag inte tror att det finns någon "annan värld", ett svar som säger något om mig men inte om sanningshalten i det du påstår.
Det återstår nu för dig att lägga fram dina slutledningar och bevis i den här frågan. Som du vet ligger ju bevisbördan på den som gör ett påstående, inte på dem som motsäger det.

Ha det bra!

Det går inte att bevisa nu. Helt rätt. Inte heller att motbevisa. Men i framtiden: vi får väl se när vi dör vad som händer.

I innevarande liv är det för de flesta något ovetbart. Men för de flesta dock fullt antagbart. Inget konstigt i vissa kretsar pga personlig erfarenhet. Men lite udda här har jag förstått.

Jag använder alltså bilden jag gav som ett antagande - jag mår bra här och nu av att tänka att så är fallet. Man sätter på sig reinkarnationstankens glasögon och ser vad man ser. Detta antagande blir synligt för mig när andra gjort andra antaganden som motsäger mitt antagande. Det får mig att fundera, tänka efter. Kanske hittar jag ett logiskt bevis för det hela en dag via premisser du kan hålla med om.

Jag har också en del minnen jag inte kan foga in i innevarande inkarnation.

Man kan också antaga att spaghettimonstret eller gröna små män i ufos finns. Det är bara att prova olika antaganden och se vart de leder. En del leder till hispan. Jag vet det av egen erfarenhet. :D

I stället för att bara sitta och tänka efter på sin kammare vad som kan stämma och är bevisibart genom att tänka är det bara att börja använda sitt eget liv som experimentlabb för olika antaganden. Man kan experimentera mycket med tankar, inte bara med kemiska substanser.

Dansken Martinus bevis lyder i alla fall i korthet: "Något kan inte bli intet och intet kan inte bli något. Eftersom medvetandet är något kan det inte bli intet." Är det hållbart? Varför? Varför inte?

För egen del är det inte konstigare att anta att jag har evigt liv och levt både före innevarande inkarnation och att jag fortsätter leva efter densamma, än att anta att jag har en fri vilja. Ingen kan slutgiltigt bevisa att viljan är fri, allt i tillvaron kan ju gå på kausalt-deterministisk räls med vissa krängningar av tåget genom slumpmässigheter i rälsen. Vi antar att viljan är fri därför att annars skulle samhället i allmänhet och juridiken i synnerhet inte fungera.

Vet du vad fördelen är med att anta att vi redan har evigt liv? Det finns ingen Gud vi behöver fjäska för för att få det. Det finns ingen guruer heller som vi behöver söka oss till för att få det i något slags present. Vi är redan eviga och har alltid varit det. Vi är det eviga livet. Inget helvete att vara rädd för. Helvetet finns i denna värld. Fullständig frihet!

Till sist
Vad har du  för bevis för det du själv påstår:

Fatman skrev:Som du vet ligger ju bevisbördan på den som gör ett påstående, inte på dem som motsäger det.

Det är väl en del av filosofins etikettsregler, det tillhör den goda uppförandekoden. Vad händer om man inte följer den? Slutar andra diskutera med en då? Blir man ansedd som virrpanna som straff?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 17 jan 2012 10:33

de flesta människor är sanningsförnekare, de kanske känner att något är sant, men de struntar i detta,
istället väljer de att hitta på en egen förklaring, försöker att rationalisera bort sin samvete-skuld, eller kanske
de säger att känsla är en lögn enbart förnuftet är sant, fast de vet om att förnuftet är bara ett tomt verktyg som
grundar alla sina resonemang på subjektivetet, men innan känslan finns medvetandet,
och ett medvetande kan vara medvetet om något som är sant,

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 17 jan 2012 10:54

nuddle skrev:de flesta människor är sanningsförnekare, de kanske känner att något är sant, men de struntar i detta,
istället väljer de att hitta på en egen förklaring, försöker att rationalisera bort sin samvete-skuld, eller kanske
de säger att känsla är en lögn enbart förnuftet är sant, fast de vet om att förnuftet är bara ett tomt verktyg som
grundar alla sina resonemang på subjektivetet, men innan känslan finns medvetandet,

Ja, sanningar i djupet av hjärtat som man yppar trots att man kan förlora social status genom att folk kommer att anse en som svärmare/idiot/patetiskt etc. finns kvar där, även om man förnekar dem och väljer att hålla tyst om dem. Den som förnekar sina djupa sanningar - därför att de inte går att bevisa för andra som inte har dem i hjärtat (eller som förnekar dem fastän de har dem där) - han/hon kommer att lida av ett tilltagande inre gnissel/friktion/disharmoni när han/hon utåt ror sig vara tvungen att förneka det som finns i djupet. Man blir en levande död, ett skal runt en alltmer förtvinande kärna.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 18 jan 2012 10:48

Algotezza skrev:
nuddle skrev:de flesta människor är sanningsförnekare, de kanske känner att något är sant, men de struntar i detta,

Ja, sanningar i djupet av hjärtat som man yppar trots att man kan förlora social status genom att folk kommer att anse en som svärmare/idiot/patetiskt etc. finns kvar där, även om man förnekar dem och väljer att hålla tyst om dem. Den som förnekar sina djupa sanningar - därför att de inte går att bevisa för andra som inte har dem i hjärtat (eller som förnekar dem fastän de har dem där) - han/hon kommer att lida av ett tilltagande inre gnissel/friktion/disharmoni när han/hon utåt ror sig vara tvungen att förneka det som finns i djupet. Man blir en levande död, ett skal runt en alltmer förtvinande kärna.

/Algotezza

är det korrekt att säga så här:

1. "Jag är medveten om något som är sant, men det är inte värt att bry sig om eftersom det bara är en illusion."
2. "Jag baserar min slutsats på ren och skär fantasi."

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 18 jan 2012 13:18

nuddle skrev:
Algotezza skrev:

/Algotezza

är det korrekt att säga så här:

1. "Jag är medveten om något som är sant, men det är inte värt att bry sig om eftersom det bara är en illusion."
2. "Jag baserar min slutsats på ren och skär fantasi."

Det låter onekligen lite motsägelsefullt. Kanske vill man på så sätt ge uttryck för en kluven syn på sakernas tillstånd. Då kanske man kan säga/skriva så...

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 19 jan 2012 07:04

Det är väl dumt att förneka för sig själv vad man än tycker ?

Att vara tyst om sina sanningar är inte att förneka, jag njuter själv av en del tysta sanningar.
(de djupa andliga tänkandet)

Jag döljer vissa saker, experimenterade förr med att låsa in tankar bakom virtuella hinder.
Problemet var att jag inte visste vad jag glömt bort, ett logiskt problem dök upp, vet jag vad jag glömt ?
lösningen på det var en springa, där väldigt lite information sipprade ut genom det virtuella tanke fängelse jag skapade,
jag kunde nu ana vad jag glömt, men inte helt. Det var ett spännande tanke experiment som jag roade mig med.

sen är lögnen ett verktyg för att må bra själv, man slipper att ta ansvar just för stunden och man kan skjuta på ett problem,
vet inte om det är en vettig lösning på sikt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 19 jan 2012 07:58

Marko skrev:Det är väl dumt att förneka för sig själv vad man än tycker ?

Att vara tyst om sina sanningar är inte att förneka, jag njuter själv av en del tysta sanningar.
(de djupa andliga tänkandet)

Jag döljer vissa saker, experimenterade förr med att låsa in tankar bakom virtuella hinder.
Problemet var att jag inte visste vad jag glömt bort, ett logiskt problem dök upp, vet jag vad jag glömt ?
lösningen på det var en springa, där väldigt lite information sipprade ut genom det virtuella tanke fängelse jag skapade,
jag kunde nu ana vad jag glömt, men inte helt. Det var ett spännande tanke experiment som jag roade mig med.

sen är lögnen ett verktyg för att må bra själv, man slipper att ta ansvar just för stunden och man kan skjuta på ett problem,
vet inte om det är en vettig lösning på sikt.

Kul att höra att fler än jag håller på med tanke-experiment. Jag gör även kombinerade tanke- och handlingsexperiment - inte så drastiska nu när det kan leda till min familjs lidande - dock mer förr när jag var student i Lund.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 19 jan 2012 14:14

Marko, Algot,
Lite fel väg. Läste för inte så länge sen om kulturella skillnader mellan olika invandrargrupper.
Det som fastnade var att finnar är rättframma, rakt i nyllet utan omsvepning.
Faktiskt så när jag träffar finnar IRL så är de brutala, rakt på sak. Detta stör svensken som alltid leker diplomat, om, kring osv.

Vad har ni svennebananer att säga om detta?
maximal utdelning med minimal ansträngning

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 19 jan 2012 15:16

lösdrivaren skrev:Marko, Algot,
Lite fel väg. Läste för inte så länge sen om kulturella skillnader mellan olika invandrargrupper.
Det som fastnade var att finnar är rättframma, rakt i nyllet utan omsvepning.
Faktiskt så när jag träffar finnar IRL så är de brutala, rakt på sak. Detta stör svensken som alltid leker diplomat, om, kring osv.

Vad har ni svennebananer att säga om detta?

Vad är fel väg?

Vad är poängen i ditt inlägg? Mig fatta nada.

/AlgotElsie
Algotezza aka Algotezza

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 19 jan 2012 16:27

Poängen är helt enkelt att ge uttryck för vad man känner.
De kulturella skillnader mellan svensken och utlänningen är jäkligt märkbara i umgänge, även här på FF också. Skåningar är värst, speciellt lundensare.
Vet ej om det är bra men har kommit till det stadiet i livet där jag kan säga rakt i nyllet till vem som helst jag inte gillar; fuck off!
Mitt stöd är min moral, är ärligheten själv, ingen taskspelare. Lite brutal ibland men är mitt sätt att vara, kan inget annat och kan inte vara annorlunda.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 19 jan 2012 16:46

Lösse

Vad har dina inlägg på denna tråd  med ämnet för tråden att göra? Verbala trollerier?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 19 jan 2012 16:55

Trådens rubrik ”filosofens verktyg”.
Filosofi omfattar mer än att krångla in sej i sina egna hängslen i logik.
Kan vi inte enas om att pratet om ’livsstil’ också är filosofi, i alla fall en inställning till saker och ting?
Har själv en loj inställning, så jävla överlägsen så det är inte sant.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 19 jan 2012 17:04

lösdrivaren skrev:Trådens rubrik ”filosofens verktyg”.
Filosofi omfattar mer än att krångla in sej i sina egna hängslen i logik.
Kan vi inte enas om att pratet om ’livsstil’ också är filosofi, i alla fall en inställning till saker och ting?
Har själv en loj inställning, så jävla överlägsen så det är inte sant.

Fan jag har hela tiden trott det var "värktyg". För egen del får jag bara huvudvärk vid kaffeabstinens. Kaffe är filosofens bästa verktyg. Nattvardsvin kyrkans.

Ha det bra Lösse Hare!

/Algotezza Kanin med räv bakom örat
Algotezza aka Algotezza

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 19 jan 2012 17:20

Ja va fan, det var en snubbe som skulle hit till FF, Johan, som var eld å lågor, varnade, oss; äntligen en riktig filosof, ta det lugnt such!
Killen, ”’filosofen”, började med att berätta att han har druckit Java-kaffe. Kunde inget annat än fråga honom vilka andra droger han går på. Han stack. Johan var på mej med dan efter. Ho ho ho ho.

Så simpel filosof är jag.

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 19 jan 2012 17:25

lösdrivaren skrev:Ja va fan, det var en snubbe som skulle hit till FF, Johan, som var eld å lågor, varnade, oss; äntligen en riktig filosof, ta det lugnt such!
Killen, ”’filosofen”, började med att berätta att han har druckit Java-kaffe. Kunde inget annat än fråga honom vilka andra droger han går på. Han stack. Johan var på mej dan efter. Ho ho ho ho.

Så simpel filosof är jag.

Återgå till "Filosofi"