Fatman skrev:Algotezza skrev: Se det så här
Vi är medvetanden, för tillfället ikläddda den skyddsdräkt och det skapar- och upplevelsevertyg, den fysiska organismen, som krävs för att ett medvetande skall kunna leva och verka i denna värld med sin tunga och tröga materia som inte så lätt går att manipulera enbart med tanken. Så är dock fallet med den värld vi återvänder till sedan vi jobbat ett slag i denna experimentella värld och tagit reda på och lärt det vi kom hit för att ta reda på. Var och en har sitt projekt vilket dock ingår i det vi har tillsammans.
Om det är så?
Pröva logiken i det! Med öppet sinne...
/Algotezza
Hej Algotezza.
Hur menar du att man ska kunna "pröva logiken" i ditt påstående? Den första meningen är väl tämligen oemotsäglig (den är även rätt bra formulerad), men den andra! Hur bevisar du det du påstår? Vad grundar du ditt uttalande på? Hur ska jag eller någon annan kunna pröva logiken i något som bara är ett uttalande rakt ut i luften, utan minsta skymt av bevis eller redovisning av de slutledningar som fört dig till den ståndpunkt du intar? Det enda jag kan svara är att jag inte tror att det finns någon "annan värld", ett svar som säger något om mig men inte om sanningshalten i det du påstår.
Det återstår nu för dig att lägga fram dina slutledningar och bevis i den här frågan. Som du vet ligger ju bevisbördan på den som gör ett påstående, inte på dem som motsäger det.
Ha det bra!
Det går inte att bevisa nu. Helt rätt. Inte heller att motbevisa. Men i framtiden: vi får väl se när vi dör vad som händer.
I innevarande liv är det för de flesta något ovetbart. Men för de flesta dock fullt antagbart. Inget konstigt i vissa kretsar pga personlig erfarenhet. Men lite udda här har jag förstått.
Jag använder alltså bilden jag gav som ett antagande - jag mår bra här och nu av att tänka att så är fallet. Man sätter på sig reinkarnationstankens glasögon och ser vad man ser. Detta antagande blir synligt för mig när andra gjort andra antaganden som motsäger mitt antagande. Det får mig att fundera, tänka efter. Kanske hittar jag ett logiskt bevis för det hela en dag via premisser du kan hålla med om.
Jag har också en del minnen jag inte kan foga in i innevarande inkarnation.
Man kan också antaga att spaghettimonstret eller gröna små män i ufos finns. Det är bara att prova olika antaganden och se vart de leder. En del leder till hispan. Jag vet det av egen erfarenhet.
I stället för att bara sitta och tänka efter på sin kammare vad som kan stämma och är bevisibart genom att tänka är det bara att börja använda sitt eget liv som experimentlabb för olika antaganden. Man kan experimentera mycket med tankar, inte bara med kemiska substanser.
Dansken Martinus bevis lyder i alla fall i korthet: "Något kan inte bli intet och intet kan inte bli något. Eftersom medvetandet är något kan det inte bli intet." Är det hållbart? Varför? Varför inte?
För egen del är det inte konstigare att anta att jag har evigt liv och levt både före innevarande inkarnation och att jag fortsätter leva efter densamma, än att anta att jag har en fri vilja. Ingen kan slutgiltigt bevisa att viljan är fri, allt i tillvaron kan ju gå på kausalt-deterministisk räls med vissa krängningar av tåget genom slumpmässigheter i rälsen. Vi antar att viljan är fri därför att annars skulle samhället i allmänhet och juridiken i synnerhet inte fungera.
Vet du vad fördelen är med att anta att vi redan har evigt liv? Det finns ingen Gud vi behöver fjäska för för att få det. Det finns ingen guruer heller som vi behöver söka oss till för att få det i något slags present. Vi är redan eviga och har alltid varit det. Vi är det eviga livet. Inget helvete att vara rädd för. Helvetet finns i denna värld. Fullständig frihet!
Till sist
Vad har du för bevis för det du själv påstår:
Fatman skrev:Som du vet ligger ju bevisbördan på den som gör ett påstående, inte på dem som motsäger det.
Det är väl en del av filosofins etikettsregler, det tillhör den goda uppförandekoden. Vad händer om man inte följer den? Slutar andra diskutera med en då? Blir man ansedd som virrpanna som straff?
/Algotezza