Alkuajatus - Urtanken

Moderator: Moderatorgruppen

donCorleoneJr

Inläggav donCorleoneJr » 29 mar 2012 12:41

Marko skrev:En cyniker har väl inte så många inlärda färdigprogramerade tankar ?

kan tänka mig att många tankar är egna,
Problemet är att vi inte kan skilja dem ur mängden på ett vettigt vis.

Tjena,

Cyniker eller icke-cyniker, men de tankar man har eller en individ har de har sin källa i individens omgivning.
Man kan inte säga att de är "in programmerade", det är inte riktigt korrekt, utan som det är idag så erbjuder
omgivningen till oss en massa tankar och stor del av dess tankar erbjuder mallar och en yttre vilja och uppfattning, om t.ex. hur man ska leva sitt liv.

Så man väljer själv och accepterar själv att använda och ta vissa tankar, och så är saken även den, att det som inte erbjuds i omgivningen, det kan man heller inte ta, eller kopiera en sådan tanke.

Enkelt exempel, om inte kinesiska språket erbjuds inte i din omgivning, då kan du inte lära dig det. Likadant fungerar det med alla tankar. Dock att lära sig något som kinesiska är mycket mer neutralt, det är mer ett verktyg man kan använda för att kommunicera med andra individer. Att lära sig tankar som att "detta ska du göra i ditt liv" sådant är mycket mindre neutrala och direkt styrande av individer.

Jag skulle närmast hävda att normal tillståndet för de flesta individer är att man varken har eller använder speciellt mycket alls egna tankar, utan det är mycket mer bara kopior från omgivningen. Och t.ex. egen modifieringar av någon tanke, ihopslaget kanske med något annat man plocka på vägen under sitt liv.

Joo, man tänker det själv,  använder dem själv, har valt dom själv, men de är inte ens egna.

Har läst även den nämnda boke Alkuajatus - Urtanken, rekomenderar den att läsas till vem som helst, den beskriver på ett objektivt sätt t.ex. hur tankar fungerar, hur vårat sinne använder tankar. Vilket resulterar i att tankar vi lärt oss, kan vi även upptäcka i vårat eget sinne och sluta använda dem. Och därmed uppnå en större frihet, eftersom vårat eget liv är inte längre styrt av den tanke. Helt enkelt för att vi inte själva längre använder den tanken.
Utmana livet genom Alkuajatus - Urtanken

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 29 mar 2012 14:41

Vill man betraktas som normal måste man anamma en hel del av omgivningens tankar, idéer och förhållningssätt. Vill man betraktas som unik och originell måste man ha en del  egna idéer och en egen attityd till omvärlden - men inte i alltför hög grad - för då betraktas man som sjuk, då steget från att betraktas som onormal till abnorm och sjuk inte är särskilt långt. Som konstnär har du större frihet och kan vara/verka mer "galen" än om du är tjänsteman.

Om vi rensade ut allt som kommer utifrån skulle vi inte längre kunna kommunicera, eftersom språk och begrepp är något inlärt.

Lagom är bäst, som vanligt. Men vilka är kriterierna på lagom? Lagom för dig är inte alltid lagom för mig - och vice versa.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

donCorleoneJr

Inläggav donCorleoneJr » 29 mar 2012 18:01

Algotezza skrev:Vill man betraktas som normal måste man anamma en hel del av omgivningens tankar, idéer och förhållningssätt. Vill man betraktas som unik och originell måste man ha en del  egna idéer och en egen attityd till omvärlden - men inte i alltför hög grad - för då betraktas man som sjuk, då steget från att betraktas som onormal till abnorm och sjuk inte är särskilt långt. Som konstnär har du större frihet och kan vara/verka mer "galen" än om du är tjänsteman.

Skulle vilja hävda att man behöver inte anamma omgivningens tankar, idéer och förhållningssätt. Däremot kan man lära sig att förstå att ens omgivning och dess tankar är vilka de är. Och därefter kan man agera efter den situationen, om omgivningen har vissa tankar, betyder inte att man själv måste ha dem, använda dem eller ens bry sig om dessa tankar.

Detta kan man t.ex. göra i en stilla insikt genom att förstå att någon tanke och beteende är negativt, och därmed inte själv göra så. Och fritt själv välja något annat, detta kommer dock i långa loppet ha en påverkan på ens omgivning.

Algotezza skrev:Om vi rensade ut allt som kommer utifrån skulle vi inte längre kunna kommunicera, eftersom språk och begrepp är något inlärt.

Som boken även tar upp rent praktiskt för att kunna delta i livet, behöver man lära sig en del praktiska saker, som ex. språk och begrepp, t.ex. vad man menar med "stol". Det är dels för att kunna fungera i världen och att förstå sig på världen och omgivningen som den är idag. Det är mer kunskap och färdigheter, som personen kan dra nytta av och använda, det är neutralt i den mån att sådann kunskap eller färdigheter inte egentligen är styrande.

Man har praktisk nytta av dem.

Däremot lärs vi även en massa tankar, som är direkt ämnade för att styra oss, värderingar, måste, "så är livet", "det och det är det rätta att göra" osv. det finns massvis av dessa tankemallar världen är fylld av dem. Accepterade och när man tar i sin användning sådanna tankar, den direkta konsekvensen är att dessa börjar styra ditt liv i tankens riktning.

Sådanna utifrån komma tankar är, eller rättare sagt viljor, är negativa för personen. Normaltillståndet är att människor lever enligt sådanna tankar, utan att egentligen mycket alls begrunda sig över detta.

Man t.om. lärs att det är vad man ska vilja i livet :)

Angelina

Inläggav Angelina » 30 mar 2012 00:10

Det är många filosofier som hävdar att vi tänker fel och om vi tänkte rätt, enligt deras filosofi, alltid ska komma till insikten att vi egentligen alltid har velat göra något helt annat med våra liv. Det ska alltid styras om helt och man ska förkasta det förflutna, den man var förut och anamma det nya, men det är ju bara en fix idé, eller indikation på begynnande ålderskris?

Ja, ok bring it on.."vad kännetecknar en fix idé"?
Vad är "ålderskris och hur kopplar du ihop den med filosofi"?

Har ni bättre frågor? Hoppas det. :)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 30 mar 2012 08:16

donCorleoneJr skrev:
Algotezza skrev:Vill man betraktas som normal måste man anamma en hel del av omgivningens tankar, idéer och förhållningssätt. Vill man betraktas som unik och originell måste man ha en del  egna idéer och en egen attityd till omvärlden - men inte i alltför hög grad - för då betraktas man som sjuk, då steget från att betraktas som onormal till abnorm och sjuk inte är särskilt långt. Som konstnär har du större frihet och kan vara/verka mer "galen" än om du är tjänsteman.

Skulle vilja hävda att man behöver inte anamma omgivningens tankar, idéer och förhållningssätt. Däremot kan man lära sig att förstå att ens omgivning och dess tankar är vilka de är. Och därefter kan man agera efter den situationen, om omgivningen har vissa tankar, betyder inte att man själv måste ha dem, använda dem eller ens bry sig om dessa tankar.

Detta kan man t.ex. göra i en stilla insikt genom att förstå att någon tanke och beteende är negativt, och därmed inte själv göra så. Och fritt själv välja något annat, detta kommer dock i långa loppet ha en påverkan på ens omgivning.

Algotezza skrev:Om vi rensade ut allt som kommer utifrån skulle vi inte längre kunna kommunicera, eftersom språk och begrepp är något inlärt.

Som boken även tar upp rent praktiskt för att kunna delta i livet, behöver man lära sig en del praktiska saker, som ex. språk och begrepp, t.ex. vad man menar med "stol". Det är dels för att kunna fungera i världen och att förstå sig på världen och omgivningen som den är idag. Det är mer kunskap och färdigheter, som personen kan dra nytta av och använda, det är neutralt i den mån att sådann kunskap eller färdigheter inte egentligen är styrande.

Man har praktisk nytta av dem.

Däremot lärs vi även en massa tankar, som är direkt ämnade för att styra oss, värderingar, måste, "så är livet", "det och det är det rätta att göra" osv. det finns massvis av dessa tankemallar världen är fylld av dem. Accepterade och när man tar i sin användning sådanna tankar, den direkta konsekvensen är att dessa börjar styra ditt liv i tankens riktning.

Sådanna utifrån komma tankar är, eller rättare sagt viljor, är negativa för personen. Normaltillståndet är att människor lever enligt sådanna tankar, utan att egentligen mycket alls begrunda sig över detta.

Man t.om. lärs att det är vad man ska vilja i livet :)

Det viktiga är väl att hitta den egna viljan och inse när den är verksam. Det är viktigare än att tänka egna tankar. Vad vi tänker beror på vad vi vill och vad vi vill tänka. Att tänka fritt är stort, att välja fritt vad man skall tänka är större. Först när vi hittar vår vilja kan vi gå vidare till tankar och känslor.

De flesta är inte medvetna om varken när de använder sin vilja eller att de använder den. Den fria viljan kan bara vara verksam i nuet, så att säga göra en punktinsats, och då står det och väger några sekunder - sedan är det kört. T.ex. om någon börjar gräla med mig, ställs jag inför valet att ge igen med samma mynt eller hålla käften - ett val som jag har ett par sekunder sedan är det kört. Ger jag igen kan jag efteråt uppleva att det var oundvikligt - motiverat/rättfärdigat som det är av mina upprörda känslor. Om jag då besinnar mig och väljer att hålla tyst - upplever jag det oftast som en seger för min human sida, inte att jag förlorade ett meningsutbyte.

Den medvetna viljan är alltså inte ett kontinuum av viljande utan uppträder punktvis.

Sedan finns det vilja på olika nivåer i medvetandet. På en viss nivå går vilja, samvete och begär/hunger efter viss typ av görande och upplevande ihop till en enhet. Ytvilja och djupvilja samverkar så att vi faktiskt kan ändra djupviljan genom att envist påverka den. Vårt begär för stunden kan dock stundom gå emot djupviljan och samvetet - det resulterar i att vi kommer att må moraliskt dåligt och ju oftare det sker desto sämre mår vi. Det är detta som är negativt för individen, inte om man följer vad konventionen bjuder eller ej.

Vi tror att vi väljer när vi inte gör det och vi tror vi har ett val när vi inte har det. Vi vet inte när valet sker.

När våra sinnen påverkas av yttervärldens energier/vibrationer i ett visst ögonblick, lagras detta först en ytterst kort tidrymd i det sensoriska minnet/ det sensoriska registret*, innan det når vår hjärna och vi blir medvetna om det i form av perception. Detsamma gäller vad vi gör. Redan innan jag medvetet vill lyfta handen har det sänts ut en impuls att göra det. Det upplevda nuet ligger efter det verkliga nuet. Vårt nu är fiktivt, skapat av oss själva. Förmodligen är det hela tiden omedvetna djupviljan som styr oss. Först bestämmer den att vi skall medvetet vilja något, sedan vill vi det och gör det.

*Sensoriskt register (hämtat från http://www.vasa.abo.fi/users/sbackman/K ... _lit..html)

Information från omvärlden strömmar in genom sinnesorganen. Normalt håller ögonen kvar en bild under bråkdelen av en sekund och ersätts sedan med en ny bild. Först når bilden ögat som sedan bearbetas av synsinnet och hjärnan. Minnet börjar när bilden når det sensoriska registret eller sensoriska minnet som håller kvar bilden med alla detaljer. Innehållet i det sensoriska registret växlar ständigt alltefter som nya bilder strömmar in. Bilden kvarstår under mycket kort tid och går förlorad om den inte förs vidare till korttidsminnet. Det sensoriska registret är ett slags fotografiskt minne med mycket lite förmåga att hålla kvar informationen. Man räknar med att det finns ett sensoriskt register för varje sinnesorgan.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

donCorleoneJr

Inläggav donCorleoneJr » 02 apr 2012 18:59

Algotezza skrev:Det viktiga är väl att hitta den egna viljan och inse när den är verksam. Det är viktigare än att tänka egna tankar. Vad vi tänker beror på vad vi vill och vad vi vill tänka. Att tänka fritt är stort, att välja fritt vad man skall tänka är större. Först när vi hittar vår vilja kan vi gå vidare till tankar och känslor.

Vad gäller Alkuajatus så uppmanar den till att uppmärksamma sina tankar, de tankar man använder. Och inte utan orsak.

Och jag skulle hävda att det är minst lika viktigt att uppmärksamma de tankar man använder och även få insikt om vilka tankar (som man har) har påverkan på ens person vid någon specifik situation. Det är likadant viktigt att inse när den egna viljan är verksam, precis som du säger.

Varför det är viktigt att titta över de tanka man har och använder, är på grund av att den egna viljan verkar inom ramarna av de egna tankarna man har.
Dvs. du kan inte välja något som du inte har en aning om, inte har en tanke om. Därmed är din egna vilja begränsad till de tankar du har och som vi uppfostras och lärs upp till, och våran omgivning vill lära oss att antalet möjligheter och alternativ är begränsade, du kan välja A, B och C. Det finns inget mer.

Det gör att visserligen du väljer själv kanske A, men inom ett väldigt begränsatt urval, som inte är verklighetsförankrat på något sätt att urvalet skulle endast vara den lilla som t.ex. dagens uppfattningar erbjuder. Så visst du väljer själv och det är bra att vara medveten om det, men du väljer fel, eftersom du bara erbjuds fel-A, fel-B eller fel-C, vilket fel vill du ha? Du får välja helt själv :)

Och om:

"Det är viktigare än att tänka egna tankar."

De flesta utav oss tänker inte egna tankar, de tänker tankar de lärt sig, uifrån komna tankar, ursprungligen någon annans tanke. Men ofta vill man tro att det är ens egen tanke, eftersom man själv ändå valt just den tanken. Som beskrivet ovan.

Algotezza skrev:De flesta är inte medvetna om varken när de använder sin vilja eller att de använder den. Den fria viljan kan bara vara verksam i nuet, så att säga göra en punktinsats, och då står det och väger några sekunder - sedan är det kört. T.ex. om någon börjar gräla med mig, ställs jag inför valet att ge igen med samma mynt eller hålla käften - ett val som jag har ett par sekunder sedan är det kört. Ger jag igen kan jag efteråt uppleva att det var oundvikligt - motiverat/rättfärdigat som det är av mina upprörda känslor. Om jag då besinnar mig och väljer att hålla tyst - upplever jag det oftast som en seger för min human sida, inte att jag förlorade ett meningsutbyte.

Den medvetna viljan är alltså inte ett kontinuum av viljande utan uppträder punktvis.

Det stämmer nog ganska väl att de flesta kanske inte är ens väldigt medveten om sin vilja eller observerat i sina handlingar hur de använt det i någon given situation.

I någon given situation de reagerar på något i sin omgivning och en tanke de har, kanske talar för att ge tillbaka med samma mynt (som du säger) och sedan agerar de så och det hela sedan kanske eskalerar till t.ex. djupare konflikt eller bråk.

Värför detta händer är att personen var inte medveten om den tanke hon hade, som sedan ledde till den reaktionen och valet i det läget. Ofta vid tidpunkten det startar är det en liten tanke som får igång det, tanken styr igång händelseförloppet. Utan att personen egentligen är mycket medveten om det alls, och när förloppet redan är igång är det ovanligt att personen senare skulle granska sig själv så pass att hon skulle titta på, vad fick mig att reagera så. Då ifrågesätter man inte sin tanke.

"Den medvetna viljan är alltså inte ett kontinuum av viljande utan uppträder punktvis."

Detta stämmer för en relativt omedveten person, vilket är normaltillstånd idag. Eftersom nuet existerar hela tiden, därmed kan man i varje millisekund egentligen välja igen och t.ex. sluta konflikten som man nyss råkade få igång på grund av att man reagerade på den tanke man hade. Är man medveten så kan man se, ojj en sådan tanke dök upp, följ inte den och sluta konflikten. Är man omedveten, så springer man efter tanken och i och med det även förlorar sin vilja att välja.

Som sagt detta pekar bara på att människor idag har inte kontroll själva över sitt liv eller sin person, utan istället styrs de mest av inlärda tankar. För att få bukt på detta, så är enda vägen att börja granska de tankar man har.

Tittar man på sitt inre och observerar man vad som finns där, då kan man även lära sig betrakta det och hitta vad som finns där. Till detta är just Alkuajatus ett väldigt bra redskap, det säger inte vad som är sant eller vad du ska tänka. Utan istället hjälper den dig att hitta det.

Återgå till "Filosofi"