Algotezza skrev:Det viktiga är väl att hitta den egna viljan och inse när den är verksam. Det är viktigare än att tänka egna tankar. Vad vi tänker beror på vad vi vill och vad vi vill tänka. Att tänka fritt är stort, att välja fritt vad man skall tänka är större. Först när vi hittar vår vilja kan vi gå vidare till tankar och känslor.
Vad gäller Alkuajatus så uppmanar den till att uppmärksamma sina tankar, de tankar man använder. Och inte utan orsak.
Och jag skulle hävda att det är minst lika viktigt att uppmärksamma de tankar man använder och även få insikt om vilka tankar (som man har) har påverkan på ens person vid någon specifik situation. Det är likadant viktigt att inse när den egna viljan är verksam, precis som du säger.
Varför det är viktigt att titta över de tanka man har och använder, är på grund av att den egna viljan verkar inom ramarna av de egna tankarna man har.
Dvs. du kan inte välja något som du inte har en aning om, inte har en tanke om. Därmed är din egna vilja begränsad till de tankar du har och som vi uppfostras och lärs upp till, och våran omgivning vill lära oss att antalet möjligheter och alternativ är begränsade, du kan välja A, B och C. Det finns inget mer.
Det gör att visserligen du väljer själv kanske A, men inom ett väldigt begränsatt urval, som inte är verklighetsförankrat på något sätt att urvalet skulle endast vara den lilla som t.ex. dagens uppfattningar erbjuder. Så visst du väljer själv och det är bra att vara medveten om det, men du väljer fel, eftersom du bara erbjuds fel-A, fel-B eller fel-C, vilket fel vill du ha? Du får välja helt själv

Och om:
"Det är viktigare än att tänka egna tankar."
De flesta utav oss tänker inte egna tankar, de tänker tankar de lärt sig, uifrån komna tankar, ursprungligen någon annans tanke. Men ofta vill man tro att det är ens egen tanke, eftersom man själv ändå valt just den tanken. Som beskrivet ovan.
Algotezza skrev:De flesta är inte medvetna om varken när de använder sin vilja eller att de använder den. Den fria viljan kan bara vara verksam i nuet, så att säga göra en punktinsats, och då står det och väger några sekunder - sedan är det kört. T.ex. om någon börjar gräla med mig, ställs jag inför valet att ge igen med samma mynt eller hålla käften - ett val som jag har ett par sekunder sedan är det kört. Ger jag igen kan jag efteråt uppleva att det var oundvikligt - motiverat/rättfärdigat som det är av mina upprörda känslor. Om jag då besinnar mig och väljer att hålla tyst - upplever jag det oftast som en seger för min human sida, inte att jag förlorade ett meningsutbyte.
Den medvetna viljan är alltså inte ett kontinuum av viljande utan uppträder punktvis.
Det stämmer nog ganska väl att de flesta kanske inte är ens väldigt medveten om sin vilja eller observerat i sina handlingar hur de använt det i någon given situation.
I någon given situation de reagerar på något i sin omgivning och en tanke de har, kanske talar för att ge tillbaka med samma mynt (som du säger) och sedan agerar de så och det hela sedan kanske eskalerar till t.ex. djupare konflikt eller bråk.
Värför detta händer är att personen var inte medveten om den tanke hon hade, som sedan ledde till den reaktionen och valet i det läget. Ofta vid tidpunkten det startar är det en liten tanke som får igång det, tanken styr igång händelseförloppet. Utan att personen egentligen är mycket medveten om det alls, och när förloppet redan är igång är det ovanligt att personen senare skulle granska sig själv så pass att hon skulle titta på, vad fick mig att reagera så. Då ifrågesätter man inte sin tanke.
"Den medvetna viljan är alltså inte ett kontinuum av viljande utan uppträder punktvis."
Detta stämmer för en relativt omedveten person, vilket är normaltillstånd idag. Eftersom nuet existerar hela tiden, därmed kan man i varje millisekund egentligen välja igen och t.ex. sluta konflikten som man nyss råkade få igång på grund av att man reagerade på den tanke man hade. Är man medveten så kan man se, ojj en sådan tanke dök upp, följ inte den och sluta konflikten. Är man omedveten, så springer man efter tanken och i och med det även förlorar sin vilja att välja.
Som sagt detta pekar bara på att människor idag har inte kontroll själva över sitt liv eller sin person, utan istället styrs de mest av inlärda tankar. För att få bukt på detta, så är enda vägen att börja granska de tankar man har.
Tittar man på sitt inre och observerar man vad som finns där, då kan man även lära sig betrakta det och hitta vad som finns där. Till detta är just Alkuajatus ett väldigt bra redskap, det säger inte vad som är sant eller vad du ska tänka. Utan istället hjälper den dig att hitta det.