Zizek säger något om psykoanalysen. Redan Freud såg att de auktoritära föräldrarna fick ganska fria själar som barn, de som bad sina barn att "göra vad de vill" blir ofta ganska stressade. Att det som är gott i livet inte kan provoceras fram.
Tror nåt liknande, att livet är till för att levas. Finns bra grejer i mindfulness, modell den vetenskapliga, se till att ha fokus på nuet, det är inte bra att stressa, vara fattig eller liknande. Men förutom det så tror jag man kan ta det rätt lugnt och ta dagen som den kommer.
Livets mening...
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Livets mening...
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Anders skrev:Zizek säger något om psykoanalysen.
Jag tror det är ett fåtal av forumets läsare som är bekanta med Slavoj Žižek (f 1949). Är han aktiv?
Anders skrev:Redan Freud såg att de auktoritära föräldrarna fick ganska fria själar som barn, de som bad sina barn att "göra vad de vill" blir ofta ganska stressade. Att det som är gott i livet inte kan provoceras fram.
Tror nåt liknande, att livet är till för att levas. Finns bra grejer i mindfulness, modell den vetenskapliga, se till att ha fokus på nuet, det är inte bra att stressa, vara fattig eller liknande. Men förutom det så tror jag man kan ta det rätt lugnt och ta dagen som den kommer.
Jag är inte säker på att jag förstår vad du vill ha fram. Om livet har mening så tror jag det är genom att vi anspänner oss något, antar "utmaningar", försöker åstadkomma något, att vi sätter upp mål, ledbilder (Ludwig Klages, 1872-1956) och sådant. Utan krav (stress) slutar vi utvecklas. Vad som är väl avvägt beror på vilka vi är. För mycket och för litet ...
Utveckla gärna.
Moderator
Man kan också säga att meningen är lycka.. Givetvis. Rättfärdigar tillvaron 
Caasi skrev:Man kan också säga att meningen är lycka.. Givetvis. Rättfärdigar tillvaron
Men är vi lyckliga då? Är det inte som att säga att man ska vara rik, frisk och ha verkligt goda vänner. Kanske är det som Robert Broberg sjöng Det är inte målet som är det viktiga, det är resan. Vad gör vi för att bli lyckliga?
Meta est nihil, iter est omnia
Moderator
Pilatus skrev:Caasi skrev:Man kan också säga att meningen är lycka.. Givetvis. Rättfärdigar tillvaron
Men är vi lyckliga då? Är det inte som att säga att man ska vara rik, frisk och ha verkligt goda vänner. Kanske är det som Robert Broberg sjöng Det är inte målet som är det viktiga, det är resan. Vad gör vi för att bli lyckliga?
Meta est nihil, iter est omnia
Jag tänker att vi mår bra av att ha kontroll på oss själva, fokuserar vi på rätt saker så mår vi bra och tvärt om. Lycka beror inte alltid på de faktiska förhållandena, det är nog faktiskt möjligt att vara målmedveten och må relativt bra under de sämsta omständigheter. Meningen ser jag som att göra det vi bryr oss om, för vi bryr oss av en anledning och en anledning är allt vi behöver... Själva "resan" handlar väl egentligen om att leva i nuet?