HUR VET VI NÅGONTING! (2)

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
queeniodine

Inläggav queeniodine » 23 mar 2007 11:08

orm skrev:
queeniodine skrev:
Vad säger att det faktiskt finns en verklighet bortom våra intryck av en sådan?

Måste denna verklighet i så fall inkludera en fysisk kropp?

Kan alla uppfatta liknande verkligheter även utan att det för den skull betyder att det finns en liknande "grundmall" i form av Verkligheten som våra (antagna) missupfattningar bygger på?

Självklart är det ingenting som säger att det finns en verklighet bortom våra sinnesintryck, men om det verkligen finns eller inte kan jag inte se någon mening i att bry sig om. Den verkliga verkligheten spelar ingen roll, för den verklighet som jag upplever är ju inte mindre verklig FÖR MIG bara för att den inte är verklig för alla andra.
LACHN FUN TSORES!

Användarvisningsbild
queeniodine

Inläggav queeniodine » 23 mar 2007 19:39

amy skrev:
queeniodine skrev:Enligt Descarte måste ju G-d vara fullkomlig

säg inte guds namn hela tiden för då riskerar du att missbruka det.

För det första, G-d är inte G-ds namn utan en benämning. När vi talar om Honom måste vi ju säga någonting, och då använder man benämningen "G-d".

För det andra ska du inte komma och rätta mig om jag följer budorden eller inte, för det är en sak mellan mig och G-d och ingen aning har rätt att lägga sig i det.
LACHN FUN TSORES!

amy

Inläggav amy » 24 mar 2007 22:12

queeniodine skrev:För det första, G-d är inte G-ds namn utan en benämning. När vi talar om Honom måste vi ju säga någonting, och då använder man benämningen "G-d".

det stavas Gud, inte G-d

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 24 mar 2007 22:29

amy skrev:det stavas Gud, inte G-d

Enligt judisk tro får man inte uttala Guds namn, därför skriver man "G-d".
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus
--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 24 mar 2007 23:33

Jag trodde det var därför man skrev YWHW?
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 25 mar 2007 00:53

Det också.
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus

amy

Inläggav amy » 25 mar 2007 01:00

Grottis skrev:Enligt judisk tro får man inte uttala Guds namn, därför skriver man "G-d".

Gud vet alltid när man pratar om honom, det hjälper inte att ersätta ordet med några andra bokstäver.

archaxe skrev:Jag trodde det var därför man skrev YWHW?

Man skriver YHWH för att det finns inga vokaler i den Hebreiska alfabeten.

queeniodine skrev:För det andra ska du inte komma och rätta mig om jag följer budorden eller inte, för det är en sak mellan mig och G-d och ingen aning har rätt att lägga sig i det.

ALLA har rätt att lägga sig i det. och du har rätt att säga att man INTE får lägga sig i det.

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 25 mar 2007 13:22

amy skrev:
queeniodine skrev:]För det andra ska du inte komma och rätta mig om jag följer budorden eller inte, för det är en sak mellan mig och G-d och ingen aning har rätt att lägga sig i det.

ALLA har rätt att lägga sig i det. och du har rätt att säga att man INTE får lägga sig i det.

Där har du väldigt fel Amy. Alla har inte alls rätt att lägga sig i. Det är privat och man skall därför inte lägga sin näsa i blöt. Får jag komma o lägga mig i allt du gör kanske? Nej, tänkte väl det.

/Skyline

amy

Inläggav amy » 25 mar 2007 14:07

Skyline skrev:Där har du väldigt fel Amy. Alla har inte alls rätt att lägga sig i. Det är privat och man skall därför inte lägga sin näsa i blöt. Får jag komma o lägga mig i allt du gör kanske? Nej, tänkte väl det.

det finns inget rätt o fel, så har alla "rätt" att göra vad de vill. därför har man oxå "rätt" att hindra folk från att göra vad de vill.

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 25 mar 2007 14:55

amy skrev:det finns inget rätt o fel

Vad grundar du den åsikten på?

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 25 mar 2007 16:20

Grottis skrev:Vad grundar du den åsikten på?

Whoa, whoa; innan amy svarar på den frågan vill jag dra till med en vild chansning. Jag gissar att hon grundar det på:

ingenting
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 25 mar 2007 16:30

Fan archaxe, jag är less att vara på dig om det här men chill för helvete! amy behöver bli mer ödmjuk, det är väl knappast nån som tvivlar på den punkten, men du behöver inte göra det svårare. Inbjud till diskussion istället för att avsnoppa. Starta en tråd, ni hade ju kunnat prata igenom saken, kanske komma fram till något?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 25 mar 2007 16:55

Åh, vad jag längtar efter att Amy skall börja lägga fram argument för sina åsikter. Visst måste det finnas någon orsak till att hon hyser dem! De kan inte vara gripna godtyckligt ur luften.

Amy?

Rafael

Inläggav Rafael » 25 mar 2007 20:45

Åh, vad jag längtar efter att Amy skall börja lägga fram argument för sina åsikter. Visst måste det finnas någon orsak till att hon hyser dem! De kan inte vara gripna godtyckligt ur luften.

Jag har märkt att många religiösa människor tror inte därför att de hört guds röst eller sett änglar eller något sådant. Självklart finns det ju sådana, men de verkar inte vara i majoritet. Nej, det jag märkt är att dessa människor tror därför att de (som de implicit uttrycker sig det hela) skulle må så himla dåligt annars.

Användarvisningsbild
queeniodine

Inläggav queeniodine » 25 mar 2007 23:13

amy skrev:
queeniodine skrev:För det första, G-d är inte G-ds namn utan en benämning. När vi talar om Honom måste vi ju säga någonting, och då använder man benämningen "G-d".

det stavas Gud, inte G-d

I början på en mening skriver man med stor bokstav, även kallad versal.
LACHN FUN TSORES!

Återgå till "Filosofi"