Squirrel skrev:Vetenskap söker sanningen.
Sanningen... verkar som att sanningen är att det inte spelar någon roll hur många miljoner vi lägger på vetenskapen så kommer den inte att kunna berätta för oss om gud finns eller inte.
Spelar ingen roll hur många rymdsonder vi sänder till hur många olika planeter för att se om där kan finnas liv, vi kommer inte att få veta sanningen på det sättet. Spelar ingen roll hur mycket vetenskapsmännen försöker klona bananflugan för att få den att likna mänskligt DNA, det går inte. Eller hur många gånger de försöker återskapa en miljö som kan anses godtycklig med den som var innan "BIG BANG" det finns ingen möjlighet. Vetenskapen går inte framåt, vilket är lite oroväckande för dess anhängare.
Många av de saker som står i bibeln kan mycket väl stämma men det betyder ändå inte att den bakomliggande teorin om guds existens mm, stämmer
Om den inte stämmer kan det ju inte stämma?
Tatjana skrev: Jag skulle nog undra vad det var för krafter som låg bakom att sådant besök, med tanke på att det inte har hänt på ca 3000år.
Hur kan du över huvud taget påstå en sådan sak. Vad har du för belägg. Har du läst bibeln källkritiskt?
Vad menas med källkritiskt?
3000år kanske var till att ta i men iallafall 2000 år. Jag kan bara ge bibeln som belägg och det är ju inte så lätt när du inte tror att det är guds insp. ord men jag har skaffat mig kunskap om vart alla rullarna har funnits, vem som har skrivit dem och vilka tidsperioder, deras relationer i förhållande till varandra jag har rest runt i världen för att se det geografiskt, jag har varit på bibliotek och museum från Cairo till Göteborg och jag har läst, läst och läst...
Vetenskapliga projekt är inte något som endast förekommer idag. Långt före kristi fördelse startade Aristoteles en rad, omfattande vetenskapliga projekt. Det är helt enkelt dåtida forskningsresultat och behöver inte ha något med gudomlig inspiration att göra
Nu talar vi om helt olika tidsperioder. Jag menar tidigare än så.
"Och det mörka skall vara natt, det ljusa dag" du vet, redan 1:a moseboken.
Varför kräva att man ska läsa bibeln för att vara övertygande i sin ateism? Det finns så många böcker och som jag ser det har bibeln ingen särställning.
Varför överhuvudtaget då utveckla en agnostisk inställning?
Det blir en roligare diskussion om man kan tala om bibeln och inte bara snacka om gud som en snubbe ngn stans uppe i himlen som vill ngt som man inte ens vet vad och skrämma ateisten med att säga -vågar du verkligen förneka guds existens? Jag kan inte säga så mycket mer om personen inte läst bibeln. Om man däremot har läst och till exempel har ett påstående, tex.
Gud finns inte för att: 1 man kan inte skapa Adam och Eva från jord.
-I jorden finns alla ämnen som människokroppen består av.
osv osv...
Dessutom!! Vi får inte glömma alla profetiorna som går i uppfyllelse mitt framför näsan på vetenskapsmännen. Och alla städer som inte har funnits
fast som har (vid närmare eftergrävningar) dykt upp efter ett tag. mm
Mvh Tanja
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....