Stefan skrev:Existerar "kärleken"? Jag skulle säga att det som existerar är älskande människor, men att "kärleken" inte existerar i sig själv.
Kärlek är en känsla människor har. Sådana känslor existerar definitivt. Men Gud är, enligt din egen definition, inte en känsla hos oss, utan ett högre medvetande.
Nja - vi SÄGER att kärlek är en känsla vi "har" men det vi gör är ju att vi känner. Det som finns är kännandet. Begreppet "kärlek" är en ren abstraktion. Språket lurar oss att tro att det är frågan om nåt slags objekt. Det var där analogin skulle finnas. Vi kan liksom inte tänka på fenomen utan att föreställa oss dem som ting. Då talar vi också om det där meningsskapandet som om det vore frågan om nån slags kosmisk hjärna.
Men kanske den troende uppfattar guds existens snarare som en handlingsprincip än som ett ting och också skulle säga att kärleken "finns".
Vad menar du med "handlingsprincip"? De religiösa jag talat med tror att Gud verkligen har någon form av existens. En person som inte tror att det existerar en gud eller någon annan form av högre väsen kan knappast kallas "religiös".[/quote]
Jag vet inte, bara föreslår ett annat sätt att försöka förstå mig på den här diskussionen. Det är klart att en hel massa människor har föreställningsvärldar som befolkas av gubbar med skägg och liknande. Men om deras tro egentligen baseras på en slags förnimmelse av sammanhang och mening men som bara kan uttrryckas som tro på tomtar o troll så blir det trollen man pratar om. Om det som finns också är handling, rörelse, blir det ju på ett annat sätt än om man tänker sig "finns" som ting. Om kännande finns så får det sin fysiska manifestation i människor som känner. Om meningsskapande och sammanhang finns så får det sin fysiska manifestation i människors uppfattningar om mening och sammanhang.
Men jag förstår inte detta helt o hållet själv, bara tycker att det verkar vara en mycket märkligt tanke att tala om guds existens på samma sätt som man talar om fysiska företeelsers existens.