David H skrev:
Så båtbyggare är inga filosofer då? Jag har en bror som byggt en båt... men jag kan inte se någon koppling till att hans båtbygge skulle gjort honom mindre filosofisk.
https://www.youtube.com/watch?v=aMkiGFKW1qw
Moderator: Moderatorgruppen
David H skrev:
Så båtbyggare är inga filosofer då? Jag har en bror som byggt en båt... men jag kan inte se någon koppling till att hans båtbygge skulle gjort honom mindre filosofisk.
Smisk skrev:David H skrev:Så båtbyggare är inga filosofer då? Jag har en bror som byggt en båt... men jag kan inte se någon koppling till att hans båtbygge skulle gjort honom mindre filosofisk.
https://www.youtube.com/watch?v=aMkiGFKW1qw
David H skrev:Illusionen skrev:David H skrev:
Det finns fundamentalt olika sätt att betrakta världen. Skulle du en dag få chansen att kliva in i Pilatus eller Vertumnus eller Huberts huvud tror jag du skulle uppleva en helt annan verklighet, inget skulle vara sig likt.
Inom filosofi är det mycket centralt att kunna inta olika perspektiv, menar jag. En skicklig filosof behöver kunna förstå hur andra resonerar, och följa med i resonemang på deras egna premisser.
Jag-atomen behöver brytas ned, och sedan kan den forma sig i ny konstellation. Det är väl vad illusionen handlar om? Så därför behöver kanske inte heller Illusionen hålla så hårt fast vid ett eget jag?
Ja, det är kanske så filosofer uttrycker sig, en båtbyggare anser nog att det är trams.
Illusionen skrev:När moderator därför förklarar att min syn på elektromagnetiska fälten är felaktig blir det för mycket för mig, och diskussionen får slagsida.
David H skrev:Min egen reflektion kring detta var följande:
"Jag-atomen behöver brytas ned, och sedan kan den forma sig i ny konstellation. Det är väl vad illusionen handlar om? Så därför behöver kanske inte heller Illusionen hålla så hårt fast vid ett eget jag?"
Av-atomiseringen av jaget är ett intressant ämne tycker jag, som borde kunna diskuteras vidare i den här tråden.
Pilatus skrev:David H skrev:Min egen reflektion kring detta var följande:
"Jag-atomen behöver brytas ned, och sedan kan den forma sig i ny konstellation. Det är väl vad illusionen handlar om? Så därför behöver kanske inte heller Illusionen hålla så hårt fast vid ett eget jag?"
Av-atomiseringen av jaget är ett intressant ämne tycker jag, som borde kunna diskuteras vidare i den här tråden.
Med en atomär modell avses en modell beskriven med/via de begrepp och storheter som kännetecknar
den förnimbara verkligheten (= rumtiden). Ref. tråden Immanuel Kant den 14 jun 2018 18:53
Atomär uppfattar jag som en benämning av den materiella aspekten av verkligheten. Ingenting annat. Att verkligheten ibland framstår som illusorisk och undanglidande kan ju bero på vem som försöker beskriva (i ontologisk mening) det vi tar in via våra sinnen.
David H skrev:Pilatus skrev:Med en atomär modell avses en modell beskriven med/via de begrepp och storheter som kännetecknar den förnimbara verkligheten (= rumtiden). Ref. tråden Immanuel Kant den 14 jun 2018 18:53
Atomär uppfattar jag som en benämning av den materiella aspekten av verkligheten. Ingenting annat. Att verkligheten ibland framstår som illusorisk och undanglidande kan ju bero på vem som försöker beskriva (i ontologisk mening) det vi tar in via våra sinnen.
Det atomära är i något avseende förnimbart håller jag med om, men betyder det att det atomära är materiellt? Jag skulle inte nödvändigtvis dra den slutsatsen, men medger att frågan är öppen för tolkning.
Vad som skiljer det atomära från något icke-atomärt tänker jag kan vara att det atomära har definierad och explicit referenspunkt, medan det icke-atomära saknar definierad referenspunkt, eller har implicit referenspunkt.
Pilatus skrev: Jag föreställer mig att den avser materia (begrepp och storheter som kännetecknar den förnimbara verkligheten).
Chat GPT skrev:den definitionen av materia kan användas, men den kan behöva viss precisering för att vara tydligare i vetenskapliga eller filosofiska sammanhang. Materia i vetenskaplig mening brukar definieras som allt som har massa och tar upp utrymme (volym) och som kan uppfattas sensoriskt, det vill säga det som är förnimbar för våra sinnen. Den definition du gav, "begrepp och storheter som kännetecknar den förnimbara verkligheten", kan tolkas bredare och innefatta mer än bara materiella föremål; den kan även inkludera energi, kraftfält, och andra fenomen som inte nödvändigtvis är materiella men ändå påverkar eller är del av den förnimbara verkligheten.
David H skrev:Pilatus skrev: Jag föreställer mig att den avser materia (begrepp och storheter som kännetecknar den förnimbara verkligheten).
Det var detta att definiera materia som "begrepp och storheter som kännetecknar den förnimbara verkligheten" som jag ställde mig tveksam till. Det skiljer sig exempelvis från definitionen på Wikipedia. Så här kommenterar Chat GPT:Chat GPT skrev:den definitionen av materia kan användas, men den kan behöva viss precisering för att vara tydligare i vetenskapliga eller filosofiska sammanhang. Materia i vetenskaplig mening brukar definieras som allt som har massa och tar upp utrymme (volym) och som kan uppfattas sensoriskt, det vill säga det som är förnimbar för våra sinnen. Den definition du gav, "begrepp och storheter som kännetecknar den förnimbara verkligheten", kan tolkas bredare och innefatta mer än bara materiella föremål; den kan även inkludera energi, kraftfält, och andra fenomen som inte nödvändigtvis är materiella men ändå påverkar eller är del av den förnimbara verkligheten.
Det är inte nödvändigtvis fel att använda sig av sådan definition menar jag, men det gäller då att vara tydlig om vad en menar med det.
Användare som besöker denna kategori: 23 och 0 gäster