Har islam några brister ??
Moderator: Moderatorgruppen
Jag gillar ditt svar. Tror du att människan kan hitta sanningen utan att bekänna sig till en skrift eller formell tradition?Guds tjänare skrev:skulle det vara så att jag efter dessa sökningar inte hittar svaret på denna "brist" så skulle jag ändra riktning, skulle jag inte ha hittat sanningen där, så skulle jag ändra rikting igen, tills jag hittar sanningen.
Man is the missing link between primitive apes and civilized human beings.
- Konrad Lorenz?
- Konrad Lorenz?
Guds tjänare
Vad menar du med att Islam inte har några brister? Vad är en brist enligt dig? Menar du t.ex. att så länge som ett argument är LOGISKT hållbart, så saknar det bristfälligheter?
Isåfall, på vilket sätt är Islam logiskt?
Vad är grundbultarna i dess världsåskådning som du ställer upp och ser logik i?
Jag kan ställa upp vilka premisser jag vill och leda dom till en logisk slutsats utan att det jag säger behöver ha någon som helst rim och reson.
Vad menar du med att Islam inte har några brister? Vad är en brist enligt dig? Menar du t.ex. att så länge som ett argument är LOGISKT hållbart, så saknar det bristfälligheter?
Isåfall, på vilket sätt är Islam logiskt?
Vad är grundbultarna i dess världsåskådning som du ställer upp och ser logik i?
Jag kan ställa upp vilka premisser jag vill och leda dom till en logisk slutsats utan att det jag säger behöver ha någon som helst rim och reson.
Om islam inte hade några brister borde väl det vara omöjligt att "missbruka" religionen som du anser att t.ex. Bin Laden gör (som jag förstått det). Vore Islam utan brist borde väl religionen fylla funktionen av att ge en klar bild av gud? Vad menar du annars med att Islam är utan brister... Är det bara tomma ord?
Om gud är evig, kan vi då förstå gud? Är kanske alla religioner Guds ansikten/ord? En evig gud kan väl manifestera sig på ganska många sätt kan man tycka =)
Om gud är evig, kan vi då förstå gud? Är kanske alla religioner Guds ansikten/ord? En evig gud kan väl manifestera sig på ganska många sätt kan man tycka =)
- Guds tjänare
- Avslutat konto
[quote="Kiifen"]
Vad menar du med att Islam inte har några brister? Vad är en brist enligt dig?
Är nåt man inte förstår (enligt mig). Jag skall ge dig ett e.x så det inte blir ett missförstånd. skapelse berättelsen i biblen, första moseboken så står det nåt med denna stil: gud sa till adam och eva att inte äta från äppelträdet för då dör nu. Men då sa djävulen till dem , nej gud ljuger för er,( gud sa så för att han inte ville straffa Adam och Eva när dem gjorde fel, man kan ju inte straffa ett lejon som inte kan skilja på fel och rätt) äppelträdet är ett kunskapträdet det ger er kunskap ( mellan rätt och fel) dem åt av äppelträdet och fick kunskapen. Gud straffade dem genom att utvisa dem från edens lustgård.
Och nu undrar jag hur gud kan straffa adam och eva??? Dem visste ju inte var som rätt och fel innan dem åt av äppelträdet . Det är som att säga till ett 3 årigt barn: då får inte ta godis från affären, det är förbjudet. Men barnet tar godis ändå, kan jag då straffa barnet? självklart inte, barnet vet inte vad som är rätt och fel?? Detta ser jag som en brist i kristendomen
Vad menar du med att Islam inte har några brister? Vad är en brist enligt dig?
Är nåt man inte förstår (enligt mig). Jag skall ge dig ett e.x så det inte blir ett missförstånd. skapelse berättelsen i biblen, första moseboken så står det nåt med denna stil: gud sa till adam och eva att inte äta från äppelträdet för då dör nu. Men då sa djävulen till dem , nej gud ljuger för er,( gud sa så för att han inte ville straffa Adam och Eva när dem gjorde fel, man kan ju inte straffa ett lejon som inte kan skilja på fel och rätt) äppelträdet är ett kunskapträdet det ger er kunskap ( mellan rätt och fel) dem åt av äppelträdet och fick kunskapen. Gud straffade dem genom att utvisa dem från edens lustgård.
Och nu undrar jag hur gud kan straffa adam och eva??? Dem visste ju inte var som rätt och fel innan dem åt av äppelträdet . Det är som att säga till ett 3 årigt barn: då får inte ta godis från affären, det är förbjudet. Men barnet tar godis ändå, kan jag då straffa barnet? självklart inte, barnet vet inte vad som är rätt och fel?? Detta ser jag som en brist i kristendomen
My lord, I know myself for what I am. And I throw my soul in your forgiveness, in the full knowledge this, I deserve non at your loving hand.
- Guds tjänare
- Avslutat konto
Rafael skrev:Om islam inte hade några brister borde väl det vara omöjligt att "missbruka" religionen
?? bara genom att inte följa religionens regler missbrukar man religionen, eller ??
My lord, I know myself for what I am. And I throw my soul in your forgiveness, in the full knowledge this, I deserve non at your loving hand.
- Guds tjänare
- Avslutat konto
kiffen skrev:
ja det tror jag.
Nej det menar jag inte. Varför skulle man inte kunna ifrågasätta islam ? det var ju därför jag skrev denna tråd för att få frågor om islam.
Jaha, och du menar att Islam skulle vara en enda följriktig förklaring på allt
ja det tror jag.
och som dessutom inte skulle gå att ifrågasätta på någon enda punkt?
Nej det menar jag inte. Varför skulle man inte kunna ifrågasätta islam ? det var ju därför jag skrev denna tråd för att få frågor om islam.
Guds tjänare skrev:det var ju därför jag skrev denna tråd för att få frågor om islam.
En av mina vänner är praktiserande muslim. Hon påstår att gud är helt skiljd från människan. En dualistisk världsbild. Jag frågar henne då hur människan kan 'höra gud'. Hon svarar att människa inte kan 'höra' gud. Hur ser du på detta? Är gud helt skiljd från människan? Kan människan förnimma gud?
/luipa
Man is the missing link between primitive apes and civilized human beings.
- Konrad Lorenz?
- Konrad Lorenz?
- Conocimiento
- Guds tjänare
- Avslutat konto
Conocimiento skrev:Guds tjänare: Byt namn till "Guds son".
Jag har härmed blivit upplyst av självaste Guds son att denne har fel åsikter.
det var roligt och höra att du blivit upplyst..är du svvensk min vän:-)
- Guds tjänare
- Avslutat konto
[quote="Luipa. Hur ser du på detta? Är gud helt skiljd från människan? Kan människan förnimma gud?
/luipa[/quote]
Gud i islam är överallt men inte i den materiella bemärklesen....Gud har inte en fysisk gestalt så att vi kan säga där han är eller där han finns eller fanns...Han är över allt..gränser för honom kan man inte finna.....
när vi inte kan fatta unniversums gränser kan vi heller inte fatta eller förnimma skapelsen av denna för oss oändliga unniversum
Heren kan man därför inte förnimma med sinnen....utanför förståndets gränser....
/luipa[/quote]
Gud i islam är överallt men inte i den materiella bemärklesen....Gud har inte en fysisk gestalt så att vi kan säga där han är eller där han finns eller fanns...Han är över allt..gränser för honom kan man inte finna.....
när vi inte kan fatta unniversums gränser kan vi heller inte fatta eller förnimma skapelsen av denna för oss oändliga unniversum
Heren kan man därför inte förnimma med sinnen....utanför förståndets gränser....