Katana skrev:Suchanother protesterar, visar sitt missnöje... inget att bry sig om.
Ja nåt måste han väl göra för argumentera sakligt klarar han ju uppenbarligen inte.......vilken nolla....HA-HA-HA-HA-HA
Moderator: Moderatorgruppen
Katana skrev:Säg inte så, han känner sig så. Ge han tid... han ger sig nog.
Karl Marx föddes den 5 maj 1818 i Rheinland-Pfalz i Tyskland som det tredje barnet i en progressiv judisk familj, där dock fadern, som hörde till en känd rabbinsläkt, 1824 var tvungen att konvertera till protestantism för att få behålla sitt arbete som advokat. Marx fick ingen judisk uppfostran, utan växte upp med upplysningens idéer och fick en klassisk utbildning, både hemma och i skolan.
Rafael skrev:Karl Marx föddes den 5 maj 1818 i Rheinland-Pfalz i Tyskland som det tredje barnet i en progressiv judisk familj, där dock fadern, som hörde till en känd rabbinsläkt, 1824 var tvungen att konvertera till protestantism för att få behålla sitt arbete som advokat. Marx fick ingen judisk uppfostran, utan växte upp med upplysningens idéer och fick en klassisk utbildning, både hemma och i skolan.wikipedia skrev:Om Judefrågan (1843) av Karl Marx.
Alle Emanzipation ist Zurückführung der menschlichen Welt, der Verhältnisse, auf den Menschen selbst.
All frigörelse består i att föra den mänskliga världen och de mänskliga förhållandena tillbaka på människan själv.
Welches ist der weltliche Grund des Judentums? Das praktische Bedürfnis, der Eigennutz.
Welches ist der weltliche Kultus des Juden? Der Schacher.
Welches ist sein weltlicher Gott? Das Geld.
Nun wohl! Die Emanzipation vom Schacher und vom Geld, also vom praktischen, realen Judentum wäre die Selbstemanzipation unsrer Zeit.
Vad är judendomens världsliga grundlag? Det praktiska behovet, egennyttan. Vilken är judens världsliga kult? Schackrandet.
Vilken är hans världslige Gud? Pengarna.
Nåväl! Frigörelsen från schackrandet och pengarna, alltså från den praktiska, verkliga judendomen vore hela vår tids frigörelse.
Es ist mir jetzt völlig klar, dass er, wie auch seine Kopfbildung und sein Haarwuchs beweist, von den Negern abstammt, die sich dem Zug des Moses aus Ägypten anschlossen (wenn nicht seine Mutter oder Großmutter von väterlicher Seite sich mit einem Nigger kreuzten). Nun, diese Verbindung von Judentum und Germanentum mit der negerhaften Grundsubstanz müssen ein sonderbares Produkt hervorbringen.
Det står nu klart för mig att han han, som huvudformen och hårväxten pekar på, är avkomling till de negrer som följde med Moses på flykten från Egypten (såvida inte hans mor eller farmor korsades med en nigger). Denna förening av tysk och jude på negerbas producerade oundvikligen en märklig hybrid.
Om Ferdinand Lassalle i ett brev till Friedrich Engels (30 juli 1862).
CAUSTIX skrev:Äsch, sparka ut åbäcket. Han är ju varken filosof eller villig att filosofera så vad faan skall han här att göra? Som sagt nolla som inte vet vad han snackar om och inte kan referera till något för att backa upp hans påståenden, eller kanske snarare ogenomtänkta syrliga utkast. Killen babblar om Marx och Hegel utan att uppenbarligen ha läst något av dem. Han sa i något inlägg att han citerade Marx, men att det var från en bok som var så ovanlig att det inte var värt att nämna.....har du hört!!!
Ja menar diskuterar vi Nietzsche kom med något som han skrivit eller något som tolkat honom och ge sjysta referat och inte bara ett tyckande utan innehåll från något som man läst i Allers eller Kamratposten eller var faan han hittar sina idiotiska ideér.
J R Auk skrev:Men är det inte ett stycke där han talar om att när ingen människa finns kvar kommer det inte finnas några jobb, övermänniskan betraktar inte sitt göromål som jobb, han gör som han vill?
Det är detta jag baserar mina ord på, kommer dock inte ihåg vart jag läst, har bara läst hans "why I am so great" till fullo.
J R Auk skrev:J R Auk skrev:Men är det inte ett stycke där han talar om att när ingen människa finns kvar kommer det inte finnas några jobb, övermänniskan betraktar inte sitt göromål som jobb, han gör som han vill?
Det är detta jag baserar mina ord på, kommer dock inte ihåg vart jag läst, har bara läst hans "why I am so great" till fullo.
Kanske du kan hjälpa mig här A?
Det var angående om övermänniskoidealet var avvikande individer eller en väg att utvecklas efter för hela mänskligheten.
Frågar mig om han använder "när ingen människa finns kvar" som en inledning till vad övermänniskan är. Ett sätt att karaktärisera egenskaperna, eller om han ger uttryck för ett sakförhållande om övermänniskan när denne överlevt människan.
Kanske både och?
Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster