övermänniskan!

Moderator: Moderatorgruppen

CAUSTIX

Inläggav CAUSTIX » 03 dec 2006 14:19

Katana skrev:Suchanother protesterar, visar sitt missnöje... inget att bry sig om.

Ja nåt måste han väl göra för argumentera sakligt klarar han ju uppenbarligen inte.......vilken nolla....HA-HA-HA-HA-HA

Katana

Inläggav Katana » 03 dec 2006 14:25

Säg inte så, han känner sig så. Ge han speed... han ger sig nog.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 03 dec 2006 15:31

Enligt James Joyce är man tydligen en övermänniska om man saknar det tolfte revbensparet. Stämmer det?

Katana

Inläggav Katana » 03 dec 2006 16:45

raderat

CAUSTIX

Inläggav CAUSTIX » 03 dec 2006 21:13

Katana skrev:Säg inte så, han känner sig så. Ge han tid... han ger sig nog.

Äsch, sparka ut åbäcket. Han är ju varken filosof eller villig att filosofera så vad faan skall han här att göra? Som sagt nolla som inte vet vad han snackar om och inte kan referera till något för att backa upp hans påståenden, eller kanske snarare ogenomtänkta syrliga utkast. Killen babblar om Marx och Hegel utan att uppenbarligen ha läst något av dem. Han sa i något inlägg att han citerade Marx, men att det var från en bok som var så ovanlig att det inte var värt att nämna.....har du hört!!!

Ja menar diskuterar vi Nietzsche kom med något som han skrivit eller något som tolkat honom och ge sjysta referat och inte bara ett tyckande utan innehåll från något som man läst i Allers eller Kamratposten eller var faan han hittar sina idiotiska ideér.

Rafael

Inläggav Rafael » 03 dec 2006 21:26

Karl Marx föddes den 5 maj 1818 i Rheinland-Pfalz i Tyskland som det tredje barnet i en progressiv judisk familj, där dock fadern, som hörde till en känd rabbinsläkt, 1824 var tvungen att konvertera till protestantism för att få behålla sitt arbete som advokat. Marx fick ingen judisk uppfostran, utan växte upp med upplysningens idéer och fick en klassisk utbildning, både hemma och i skolan.

Nietsches idé om makten som bakomliggande orsak till de flesta företéelser i livet är intressant, men jag tycker nog inte att det är hela sanningen. Det finns uppenbarligen något som tvingar oss att sublimera vår maktönskan allteftersom vi mognar (jämför barnets vilja att göra om sin omgivning med en vuxen). Alltså finns en realitetsprövning och maktutövningen är inte det mest centrala i livet (i så fall skulle vi aldrig sublimera den), utan det finns mer att gräva i. Freud gjorde ett delvis bättre jobb på det planet (lyckoprincipen m.m.) även om han också har en massa hokus pokus för sig. Vad tycker ni?

Katana

Inläggav Katana » 03 dec 2006 22:47

CAUSTIX skrev:Äsch, sparka ut åbäcket.

I would  :lol:

CAUSTIX

Inläggav CAUSTIX » 04 dec 2006 02:10

Rafael skrev:
Karl Marx föddes den 5 maj 1818 i Rheinland-Pfalz i Tyskland som det tredje barnet i en progressiv judisk familj, där dock fadern, som hörde till en känd rabbinsläkt, 1824 var tvungen att konvertera till protestantism för att få behålla sitt arbete som advokat. Marx fick ingen judisk uppfostran, utan växte upp med upplysningens idéer och fick en klassisk utbildning, både hemma och i skolan.

wikipedia skrev:Om Judefrågan (1843) av Karl Marx.
Alle Emanzipation ist Zurückführung der menschlichen Welt, der Verhältnisse, auf den Menschen selbst.
All frigörelse består i att föra den mänskliga världen och de mänskliga förhållandena tillbaka på människan själv.
Welches ist der weltliche Grund des Judentums? Das praktische Bedürfnis, der Eigennutz.
Welches ist der weltliche Kultus des Juden? Der Schacher.
Welches ist sein weltlicher Gott? Das Geld.
Nun wohl! Die Emanzipation vom Schacher und vom Geld, also vom praktischen, realen Judentum wäre die Selbstemanzipation unsrer Zeit.

Vad är judendomens världsliga grundlag? Det praktiska behovet, egennyttan. Vilken är judens världsliga kult? Schackrandet.
Vilken är hans världslige Gud? Pengarna.
Nåväl! Frigörelsen från schackrandet och pengarna, alltså från den praktiska, verkliga judendomen vore hela vår tids frigörelse.

Es ist mir jetzt völlig klar, dass er, wie auch seine Kopfbildung und sein Haarwuchs beweist, von den Negern abstammt, die sich dem Zug des Moses aus Ägypten anschlossen (wenn nicht seine Mutter oder Großmutter von väterlicher Seite sich mit einem Nigger kreuzten). Nun, diese Verbindung von Judentum und Germanentum mit der negerhaften Grundsubstanz müssen ein sonderbares Produkt hervorbringen.

Det står nu klart för mig att han han, som huvudformen och hårväxten pekar på, är avkomling till de negrer som följde med Moses på flykten från Egypten (såvida inte hans mor eller farmor korsades med en nigger). Denna förening av tysk och jude på negerbas producerade oundvikligen en märklig hybrid.
Om Ferdinand Lassalle i ett brev till Friedrich Engels (30 juli 1862).

Det där var lite smakprov. Jag lovar dig att det finns värre saker om du är lite flitig och orkar dyka ner i hans texter. Men självförnekelse är ju inte ovanligt hos dessa historiska jättar.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 04 dec 2006 11:29

CAUSTIX skrev:Äsch, sparka ut åbäcket. Han är ju varken filosof eller villig att filosofera så vad faan skall han här att göra? Som sagt nolla som inte vet vad han snackar om och inte kan referera till något för att backa upp hans påståenden, eller kanske snarare ogenomtänkta syrliga utkast. Killen babblar om Marx och Hegel utan att uppenbarligen ha läst något av dem. Han sa i något inlägg att han citerade Marx, men att det var från en bok som var så ovanlig att det inte var värt att nämna.....har du hört!!!

Ja menar diskuterar vi Nietzsche kom med något som han skrivit eller något som tolkat honom och ge sjysta referat och inte bara ett tyckande utan innehåll från något som man läst i Allers eller Kamratposten eller var faan han hittar sina idiotiska ideér.

Jag tycker han gör något vettigare än filosoferar, han visar.

Katana

Inläggav Katana » 04 dec 2006 12:15

klipp

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Trådens ämne?

Inläggav Algotezza » 04 dec 2006 12:47

Är trådens ämne att diskutera Övermänniskans vara eller icke vara, hennes eventuella egenskaper och möjliga existens, eller att diskutera medskribenternas göranden och låtanden samt förmenta karaktärsegenskaper?

Jag fick inte mycket till reaktioner sedan jag försökt visa fram kontentan av Netzsches skriverier om övermänniskan i ett inlägg tidigare på denna tråd. Varför inte?

Undrar bara i största allmänhet över hur stort intresset är för att ägna sig åt att filosofera på detta forum...

A
Algotezza aka Algotezza

Katana

Inläggav Katana » 04 dec 2006 12:50

Ja ?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 04 dec 2006 12:53

Katana skrev:Naturligtvis är det meningen att diskutera ämnet!
Sorry.

Bra! Det ser jag fram emot!

A
Algotezza aka Algotezza

J R Auk

Inläggav J R Auk » 04 dec 2006 15:40

J R Auk skrev:Men är det inte ett stycke där han talar om att när ingen människa finns kvar kommer det inte finnas några jobb, övermänniskan betraktar inte sitt göromål som jobb, han gör som han vill?

Det är detta jag baserar mina ord på, kommer dock inte ihåg vart jag läst, har bara läst hans "why I am so great" till fullo.

Kanske du kan hjälpa mig här A?

Det var angående om övermänniskoidealet var avvikande individer eller en väg att utvecklas efter för hela mänskligheten.

Frågar mig om han använder "när ingen människa finns kvar" som en  inledning till vad övermänniskan är. Ett sätt att karaktärisera egenskaperna, eller om han ger uttryck för ett sakförhållande om övermänniskan när denne överlevt människan.

Kanske både och?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Mora-Nietzsche igen

Inläggav Algotezza » 04 dec 2006 16:06

J R Auk skrev:
J R Auk skrev:Men är det inte ett stycke där han talar om att när ingen människa finns kvar kommer det inte finnas några jobb, övermänniskan betraktar inte sitt göromål som jobb, han gör som han vill?

Det är detta jag baserar mina ord på, kommer dock inte ihåg vart jag läst, har bara läst hans "why I am so great" till fullo.

Kanske du kan hjälpa mig här A?

Det var angående om övermänniskoidealet var avvikande individer eller en väg att utvecklas efter för hela mänskligheten.

Frågar mig om han använder "när ingen människa finns kvar" som en  inledning till vad övermänniskan är. Ett sätt att karaktärisera egenskaperna, eller om han ger uttryck för ett sakförhållande om övermänniskan när denne överlevt människan.

Kanske både och?

Lite både-och kan det väl vara, d.v.s. det finns väl vissa frontgestalter som banar väg för "den nya människan", vilken relativt "flockmänniskan" kan te sig i någon mening (men vilken egentligen?) såsom stående "över" denna,. När "snöplogen" banat väg följer flocken snällt med, och då kan beteckningen "övermänniska" bara nyttjas i relation till "den förflutna" människan.

Frågan är om Nietzsche lägger något slags väldefinierad betydelse i begreppet övermänniska, förutom att denna inte har någon "slavmoral"...

Jag vet inte heller om min beskrivning av denna människa kan motiveras med Nietzsche-citat, det är mer min egen personliga tolkning.

Förmodligen har idén om övermänniskan en mer destruktiv än konstruktiv potential, sett till hur den använts  genom historien.

Var skriver Nietzsche "när ingen människa är kvar"?

A
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Filosofi"