Metafysik, ontologi och epistemologi

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 30 jun 2006 16:08

Kiifen skrev:I psykologin finns det ett annat begrepp som kallas för "projicering" vilket innebär att man etiketterar den andre, sin samtalspartner t.ex. med sina egna förutfattade meningar. Du var ju nyss idealist, nu anklagar du mig för att jaga efter Platonska sanningar. Det enda jag säger är att en filosofi ska kunna förklara sig, sen hur det är med världen är en annan femma.
Jag var aldrig idealist i Platons betydelse, ordet Idealist var det närmaste begreppet jag kunde hitta för att beskriva en tro jag ibland har i att medvetandet/meningen/spontaniteten/impulsen/krafen är mer fundamental än materian, att processen är mer fundamental än produkten, att världen inte är ett biljardbord, eftersom det måste funnits en rörelse som skapade bollarna först. Jag använde ordet för att försöka göra mig begriplig, för att på något sätt hitta en "krok". Men det är inte på tal om en ande/kropp eller ide/materia dualism utan det min uppfattning är att är en process som ger upphov till en produkt. Det livet är en praktisk rörelse som ger upphov till former, som tankar, atomer och teorier. Jag säger inte att tankar, atomer och teorier inte existerar, det jag säger att är rörelsen föregår saken.

Sen förstår jag inte vad du menar med "en filosofi ska förklara sig". Jag upplever att du är materialist som upplever att världen består av essenser, av saker, av atomer, av teorier. Och visst jag håller med dig om att alla dessa saker finns i världen, men jag är noga med att påpeka att dessa saker inte är fundamentala. Du kan aldrig ha en teoretisk filosofi som är fundamental, eftersom all form av teoretiskt material är beroende av rörelser som upprätthåller dom. Ska man vara praktisk man man naturligtvis säga att världen består av saker, teorier och innehåll, men jag tycker att man inte får lura sig själv att tro att det i början fanns en "sak" som blev andra "saker". "Big-Bang" är bara en sak, en händelse, men fundamentalt så består världen inte av ENBART diskreta händelser, disktreta händelser och tillstånd uppkommer genom rörelser som hela tiden upprepar sig själva. En teori är ett självupphållande system. Men en teori är aldrig tillräcklig, för det en teori försöker göra är att dra en gräns mellan vad som är rimligt och vad som är orimligt, men verkilgheten överskrider alla sådana gränser. Världen är en gränsöverskridande rörelse som hela tiden ger upphov till "spår" och dessa "spår" upplevs som gränser. Du upplever just nu en "konstant värld" men dessa är bara ett "spår" av en rörelse som aldrig har börjat och aldrig tar slut. Rörelsen är utanför kausalitet, eftersom kausalitet är ett mänskligt psykologiskt resultat av rörelsen. Analys försöker dela på två saker och jämföra dessa, vad en sak är och vad en annan sak är, det är logik, jämförelse, men dessa gränser är bara tillfälliga, så fort du slutar med den logiska operationen så dör "vågen", "formen", "tanken" ut i havet av rörelse igen. Tankar är som vågor i havet, men genom att analysera ytliga vågor ger inga svar om havets djup. Du ser just nu ordet grön skriven men grön text, men det är hela tiden en elektronkanon som skjuter elektroner på din skärm som ger upphov till ett grönt spår, men elektronkanonen är i sig själv uppbyggd av mindre beståndsdelar som, samtidigt som de är diskreata kemiskaföreningar som består av mindre atomära partiklar så är dessa partiklar i sig själv samtidigt rörelsen av något ännu mindre som rör sig, men i slutet finns ingen självstänig disktret "byggsten" eftersom denna också måste består av något mindre, men kanske finns en mikroskopisk "vågpartikel" eller "microsträng", som är RÖRELSE och ENHET på en gång, vad vet jag. Eller så är dessa microsträngar i själva verket bara symptom av en enorm holistisk kosmologisk enhetsrörelse, som vissa kosmologiska teorier hävdar. Att universum är en makroskopiskrörelse som "snurrar, vecklar och trasslar in sig i sig själv" och att detta ger upphov till "mindre partiklar/rörelser" som vi upplever vara det vi tror är de fundamentala mikropariklarna vi kallat "atomer". Varför måste det vara så att de minsta beståndsdelarna är de mest fundamentala?

Det spelar ingen egentlig roll vad som finns på mikro/makronivå, för min poäng är att vi människor, som befinner oss på en mesonivå i mitten, befinner oss i ett enorm komplext spår - vi måste hela tiden anpassa oss efter alla mikrorörelser som händer i våran kropp, samtidigt som alla makrorörelser utanför oss i miljön. Alla våra teorier och vår rationalitet är ett sätt att abstrahera detta extremt komplexa spår, och det spelar egentligen ingen roll vad en teori säger, eftersom universum är redan ett system större och mer komplext än något system vi människor någonsin i våran vildaste fantasi i närheten skulle kunna skapa. Det viktiga är alltså att förstå hur rationaliteten fungerar, och vilka typer av lösningar denna rationella dekonstruktiva/konstruktiva rörelse har att erbjuda - den är alltid inom kontexten för en större och mer kreativ dekonstruktiv/kostruktiv rörelse. Lets face it - universum ÄR mer kreativt än vad en begränsad människa är. Då är det viktigare att följa med i upptäcksfärden än att köra i diket någonstans på vägen. Men naturligtvis ska vi fortsätta med våra kartläggningar, men vi får inte tro att vi har hittat det ultimata systemet som vi kan reducera alla andra fenomen i, universum är reda detta i sig självt.

Zen är alltså ingen filosofi, det är en rörelse som gör att vi blir mer rörliga och kan synkronisera oss med andra rörelser på både mikro och makronivå, att skaffa oss potential. Zen oljar upp i maskineriet, sätter saker i spinn för att vi inte ska stagnera som torra pinnar på marken. Annan filosofi bygger borgar som förr eller senare blir invaderade och belägrade. Men Zen gör inte detta, Zen stärker våra muskler så vi lättare kan lägga tegelstenar när vi bygger, och kränar våran koncentration så vi träffar bättre med våra katapulter när vi är ute och krigar.

Jag är inte "Idealist", Idealist var bara en tillfällig dräkt jag tog på mig i en diskussion. Precis som jag inte är elev när jag inte är hemma med mamma.

Att jag säger att jag är saker, innebär bara att jag tar på mig tillfälliga kostymer.

Jag vet inte hur det är med dig, men du kanske är din kostym?

Filosofin ska som Avatar skriver vara ett verktyg på vägen, inte målet i sig. Ifall man resonerar som att Zen skulle vara målet i sig, och att Zen handlar om att nå "tomhet", då blir det som du uttrycker dig, då måste filosofin i sig, bli tom. Men det är logiskt omöjligt och inte heller särskilt "praktiskt". Det är ju inte filosofin som ska ändra på sig det är ju personen i fråga som tillfälligt använder sig av den.
Du säger här att "Filosofin är 'tom'" och efter det säger du att detta är:"logiskt omöjligt" och "inte heller särskilt 'praktiskt'".

Jag håller med dig om att "Zen är tom", eftersom det har jag alltid sagt.
Men sen säger du något så konstigt som att det är "logiskt omöjligt", men vart någonstans har någon hävdat att Zen handlar om vad som är "logiskt möjligt"? Är detta något i Zens innehåll eller något du tolkat själv? Det är naturligtvis en fördom du lagt på Zen, eftersom Zen är som jag sagt, helt tom på innehåll - du sa ju till och med detta själv, precis nyss!. Sen det påstår du att detta "inte heller särskilt 'praktiskt'", men faktum är att det är enorm praktiskt, jag behöver ju inte hålla kvar i någonting eller försvara något innehåll över huvud taget. Varför menar du att detta inte är praktiskt? Det är det mest praktiska som finns. Det är ju du som är opraktisk, du går konstant runt med en hammare och letar efter spikar du kan "slå in". Detta är enligt mig en väldigt opraktiskt livsstil, då är Zen enligt mig mycket mer praktiskt. Eftersom Zen är tom, så finns det inga "spikar" att slå in.

Det sista du säger är en klockren poäng: "Det är ju inte filosofin som ska ändra på sig det är ju personen i fråga som tillfälligt använder sig av den" - detta ÄR PRECIS poängen med Zen, att förändra människan. När man förstått Zen (vilket inte går), så gör man sig av med den, man kastar den.

Sen vet jag inte vad som kommer först i fråga om filosofi och utövande. Våld har alltid funnits, sedan har man försökt att förfina våldet för att få ut maximal kraft, utnyttja rörelseenergin på ett ekonomiskt sätt samt öva in ett reflexmässigt beteende för att man inte ska behöva ta sig en funderare för varje rörelse man gör. En person som måste stanna upp och tänka mitt i ett handgemäng är en dålig fighter. Det är väl lite det som är Zens kärna. .
Nja, visst kan du säga saker om vad som är "Zens kärna", men då har du ju helt och hållet missuppfattat poängen, eftersom den inte har någon kärna.

Något sådant tycker jag går alldeles utmärkt att förklara utan att behöva grumla till det genom att göra det till något oerhört mystiskt, symboliskt och ritualistiskt
Sen det här sista förstår jag inte riktigt. Syftar du på Zen? Pratar du om Zen som något mystiskt, symboliskt och ritualistiskt? Det finns ju inget av dessa i Zen eftersom Zen är helt tom på innehåll. Det har jag ju sagt hur många gånger som helst. Men du kanske syftade på andra saker än Zen?

daemonion

Inläggav daemonion » 30 jun 2006 16:31

Eftersom jag ser att diskussionen lett in på vad filosofin är tänkte jag skriva ett litet inlägg om detta...

Vi har förstås alla olika uppfattningar om vad filosofin är och bör vara.

Själv ser jag inte på filosofin som något som nödvändigtvis leder till en slutgiltig sanning, däremot ser jag det som ett sätt att lära sig tänka och fundera logiskt på saker.

Men det handlar också om att lära sig se saker från olika perpektiv, att sätta sig in i andras tankegångar m.m. Detta kan öka förståelsen människor emellan, och tillhandahålla de verktyg vi behöver i vårt praktiska liv, till exempel när vi löser intellektuella problem i arbetslivet. Som mjukvaruprogrammerare för persondatorer har jag till exempel enorm nytta av att kunna resonera på ett systematiserat sätt.

Men varför måste allting alltid ha ett slutmål? Kan inte tänkandet också vara en passion, en glädje? Filosofin kan vara ett konstant ifrågasättande, en process, en del av livet..

Sedan finns förstås det där med meningsskapandet, trygghetssökandet, sanningssökandet, men jag tror man reducerar filosofin till en bråkdel av vad den är genom att likställa dessa mål med filosofin i sig.

Slutmålen tror jag hur som helst inte existerar i realiteten, då jag ser livet som en dynamisk rörelse in i det okända. Om filosofin leder till att man skapar ett tankesystem som underlättar i livet, så bra, men för mig handlar inte filosofin så mycket om detta.

8)

CAUSTIX

Inläggav CAUSTIX » 30 jun 2006 16:35

PopJimmy skrev:
CAUSTIX skrev:Enligt vad du skrivit så förstår jag det som att alla utom de upplysta kommer att ha en felaktig(?) uppfattning om ZEN. Du skulle alltså inte kunna förklara det (vilket du gör) ens om du som upplyst ville (varför du nu som upplyst skulle vilja det i och med att du redan inser att det inte går). Självklart så får du väl diskutera precis vad du vill på forumet. Men om något per definition varken är filosofi eller filosoferande (vilket jag i och för sig starkt ifrågasätter) så är frågan, varför?!?
Alltså vad handlar filosofi om? Det handlar om att man vill hitta någon slags "kunskap". Varför man vill ha denna "kunskap" kan variera mellan människor. Men ofta är det nog för att man känner att kunskapen "på något sätt" kommer göra att man "förstår tillvaron" "bättre". Zen är kanske inte en filosofisk skola i teoretisk betydelse, det är snarare en "rörelse". Denna "rörelse" gör att man får någon slags "kunskap" i tillvaron. Kanske inte i teoretisk betydelse, men i praktiskt. Därför är österländsk filosofi och Zen väldigt viktig. Även fast teoretisk filosofi har sin plats, så är den teoretiska filosofin inte allt. Läser man bara teoretisk filosofi är det lätt hänt att man slutar som en riktig översittar torris som tror att han förstår världen. Detta gör att man förhindrar vidare inlärning. Zen är alltså i en bemärkelse en "studieteknik" i lärdande. Det säger inget om något specifikt innehåll i livet, men den säger väldigt mycket om generella saker i livet, som lärandeprocesser osv. Hur lär man någon att spela piano? Att lära sig spela piano är något som kräver praktik. Samma sak med Zen.

Sen "förstår" jag "Zen"? Alltså det är viktigt är att förstå skillnaden i absoluta och relativa sanningar. I en "absolut" bemärkelse har jag inte nått Nirvara, eftersom detta är något som kräver år av disciplinerad meditation för att göra. Skulle jag ha mediterar i 15 år så skulle min hjärna ha genomgått fysiologiska (och i det) absoluta förändringar, jag skulle helt enkelt förhålla mig till världen på ett annat sätt, eftersom min hjärna skulle "bearbeta information" och "skapa mening" på ett annat sätt, som att jag skulle vara mindre "mentalt skör", inte falla offer för mina egna emotionella impulser, ha högre grad av viljesyrka, tålamod, koncentration och uppmärksamhet etc, etc metala förmågor som man odlar genom mediation. Men detta betyder inte att jag inte Nu har en god "relativ" insikt i Zen (trots att jag inte mediterat speciellt mycket). Det jag gör är helt enkelt att "rensa" mitt "trädgårdsland" från stenar och andra bulor (alltså städa bland mina fördomar mot saker i världen). Jag har inte börjat "sått" mina växter ännu, men jorden är bra (jag har inte börjat med mina övningar, men jag börjar få den insikten som behövs för att acceptera den disciplin som behövs). Saken är den att det krävs ofta en viss typ av "öppenhet" innan man är redo för att lära sig något helt nytt. Jag kan naturligtvis inte förkara vad Zen innebär på ett djupare "absolut" plan eftersom dessa upplevelser går inte att "föra över". Hur för man över förmågan till tålamod, viljestyrka och koncentration till någon annan? Det går helt enkelt inte. Det enda man, för en uppmärksam och nyfiken människa kan göra, är att förklara hur man går tillväga för att odla tålamod, viljestyrka och andra "mentala förmågor" (om vi kallar dom så) och utvecklar sin "inre" "inneboende" potential alla människor teoretiskt har tillgång till. Alla kan lära sig spela piano. Alla kan lära sig Zen och få en öppnare inställning till livet i allmänhet.

Det jag i huvudsak gör med dig är att driva och vända på alla dina uppfattningar du har om Zen. Jag kommer med absoluta påståenden om hur Zen är och utifrån de erfarenheter du får av det jag skrivit så tolkar du min text och bildar dig en uppfattning om vad du tror Zen är. Det jag gör är sedan att komma med helt andra absoluta påståenden som gör dig förvirrad, eftersom du upplever att dessa är motsägelsefulla med de jag tidigare nämt. Håller jag på såhär med dig i ett, två år så kommer du tillslut inse hur meningslöst det är att bygga en tolkning kring vad Zen är. Säger jag att Zen är en religion, så tror du att det är en religion, säger jag att det är en filosofi tror du det, säger jag att det är en antifilosofi tror du det..... osv. Det enda jag kan göra är att hela tiden fortsätta göra dig förvirrad tills du helt enkelt ger upp och accepterar att du inte förstår. Och detta är viktigt. Man månste förstå hur lite man förstår om världen, eftersom detta gör att ens allmänna vardagscynism börjar avta. Är man en cyniker har man alltid grava inlärningsproblem.

Alltså du förväntar dig att detta ska vara en teoretisk filosofi, men det är en praktisk "filosofi". Det är ett sätt att fukka upp andras hjärnor så att de släpper några tyglar på sin överdrivna självupptagenhet, cynism och andra psykologiska försvarsmekanismer.

Av det du skrivit så är det ganska uppenbart att du fortfarande kämpar med att förstå vad Zen är. Så länge du hakar du fast i förväntingar så kommer jag fortsätta att göra dig förvirrad. När du är förvirrad så kommer jag erbjuda dig svar, men när du får svar så börjar du tro att du förstår Zen. Så länge du tror att du förstått vad Zen är (genom att bilda dig en fördom om Zen) så kommer jag också att riva ner dina fördomar, och detta gör dig förvirrad. Det enda du i slutändan kan göra är att totalt ge upp och erkänna att du inte vet vad Zen är. Och då kommer då plötsligt att bli mottaglig för vad Zen egentligen innebär. Om du tycker att Zen är "flummig", är du bara fördomsfull, eftersom Zen inte är någonting. Men tro inte heller att du har förstått vad Zen innebär, bara för att jag förklarat det. Det enda du kan göra är att ge upp och acceptera att du inte förstår. Detta är roten till intelligens. Det är bara den korkade som tror att han förstår saker.

Jag skrev 'i Heideggersk mening', alltså (krasst) att pratet är oegentligt, att det döljer varat. Det skulle bli för långt att förklara hela Heideggers terminologi som egentlighet/oegentlighet, förfall, omsorg, i-världen varo, till-eller Där-varo mm...mm...
Det jag vill säga är just att all denna hastiga skrift rör sig allt längre i från det som vill avtäckas eller visas utan snarare fördunklar själva varafrågan.
Alltså det är naturligtvis intressant med alla dessa begrepp, de är väll praktiska och så, men varför måste du lyssna på Heidegger? Egentligen? Tror du att det finns ett sätt att "anpassa sig efter" så man inte längre "döljer varat"? Är inte varat det rent spontana? Varför behöver du alla dessa begrepp? Jag förstår naturligtvis att när man läser om dessa begrepp första gången så kan man få en ökad förståelse för hur saker fungerar. Men jag menar, nu när du kan dessa begrepp, känner du verkligen ett behov av att följa dom? Är dom på något sätt dina "budord" för att Heidegger skrivit om dem? För mig personligen så finns det inget sätt jag ska "vara" för att komma i kontakt med ett "autentiskt vara". Det är när man skalar av alla dessa föreställningar som man kan agera naturligt och spontant.

Annars tycker jag att dina Heidegger citat verkade intressanta. Jag ska försöka läsa in mig lite mer på honom.

Men Jimpa, jag har inga föreställningar om ZEN, det är du som har det jag bara i frågasätter de föreställningar som du tycks ha om ZEN och det totalt meningslösa i att förvirra mig med din egna förvirring. Som jag ser det så är det enda du försöker göra att agera den upplysta munken som ger mig ordet 'MU' att meditera över. Du är själv så fast i den filosofiska snårskogen att i rädsla för att möta upp den egna tillvaron i det intiga flyr in i det oegentliga mannet. Varför annars söker du dig till det intersubjektiva mediet för att presentera insikter som du själv måste vinna.
Den store frågan är som sagt 'varför?', varför Jimpa?

Jag ser inte Heidegger eller någon annan som en auktoritet (låter som Such) utan lägger fram honom som någon som redan tänkt i liknande banor, och så mycket bättre en mig. Det är det som många missförstår som om att man försvarar en viss filosof med hull och hår, som så många gånger med Such. Men det handlar ju om att man måste förstå vad det är man avfärdar hos en filosof innan man avfärdar det. Sen om det är bra eller dåligt är en annan fråga och inte särskilt relevant. Du verkar dessutom avfärda hela den västerländska filosofin som analytisk och teoretisk, så är ju inte fallet även om det i många kretsar i dag är överrepresenterat. I Sverige så växer sig de Fenomenologin och hermeneutiken allt starkare.

Det handlar inte om ett "autentiskt vara" utan jag sa varat som oegentligt så som Heidegger använder det. Någon fråga om autencitet kommer aldrig upp. Och som sagt så betyder det inte att Heideggers begrepp är budord.....du låter som en naiv pojkspoling när du spottar ur dig sådant. Sjunk inte till Suchs pajaskonster. Jag ville presentera Heidegger som en vän på vägen inte som en påtvingad auktoritet som jag på något sätt rättar mig efter och vill att du skall rätta dig efter. Jag vill bara peka på de likheter i det jag läser hos dig och mycket av vad Heidegger skrivit (sagt). Speciellt det om 'Praxis'.

Om ZEN vet jag intet.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 30 jun 2006 17:22

CAUSTIX skrev:Men Jimpa, jag har inga föreställningar om ZEN, det är du som har det jag bara i frågasätter de föreställningar som du tycks ha om ZEN och det totalt meningslösa i att förvirra mig med din egna förvirring.
Varför tror du att jag skulle vara förvirrad?

Som jag ser det så är det enda du försöker göra att agera den upplysta munken som ger mig ordet 'MU' att meditera över.
Nej, jag försöker illustrera saker genom exempel.

Du är själv så fast i den filosofiska snårskogen att i rädsla för att möta upp den egna tillvaron i det intiga flyr in i det oegentliga mannet. Varför annars söker du dig till det intersubjektiva mediet för att presentera insikter som du själv måste vinna.
Jag håller inte med om att jag är i en "filosofisk snårskog", eller det beror på vad du menar, jag är fortfarande fast i någon slags problematik ingen annan kan hjälpa mig med, jag håller med om att jag genom att sitta på detta forum flyr från mina praktiska sysslor och mitt annars totalt meningslösa, miserabla och tomma liv fyllt. Jag har helt enkelt varit deprimerad och funderat på att ta mitt liv, men jag finner på något sätt mening i att få uttrycka och veckla ut allt mitt emotionella bagagde. Jag tror inte att jag kommer sitta på detta forum i hela mitt liv, men just nu är jag i en fas då jag har ett väldigt behöv av att öpnna upp saker. Jag har i flera år varit stressad och inte kunnat kanalisera mina impulser eftersom jag av mina föräldrar aldrig fick ett regelsystem att fungera och planer min vardag, och eftersom jag inte fick något stöd för detta under min uppväxt så agerar jag helt spontant och utan stabil riktning, jag undersöker allt i alla riktningar. Jag måste helt enkelt få fokus i mitt liv och ta hand om det jag borde göra, men eftersom jag aldrig hjälp med det när jag var liten och vårat samhälle nu förväntar sig att jag ska klara av detta så har jag grava anpassningsproblem, samtidigt som jag har råkat ut för flera större och mindre personliga tragedier senaste tiden. Jag har ingen som hjälper mig med någonting eftersom alla i mina familj är deprimerade. Och efterosm vi har organiserat vårat samhälle som vi gör nu så har jag ingenstans att söka stöd för mina problem.

Den store frågan är som sagt 'varför?', varför Jimpa?
Jag vet inte, jag har faktiskt ingen aning. Jag har mått så dåligt och jag har ingen aning om vad jag ska göra. Jag har en sorg jag måste bearbeta en stor förlust. Jag vet inte vad jag ska göra.

Jag ser inte Heidegger eller någon annan som en auktoritet (låter som Such) utan lägger fram honom som någon som redan tänkt i liknande banor, och så mycket bättre en mig. Det är det som många missförstår som om att man försvarar en viss filosof med hull och hår, som så många gånger med Such. Men det handlar ju om att man måste förstå vad det är man avfärdar hos en filosof innan man avfärdar det. Sen om det är bra eller dåligt är en annan fråga och inte särskilt relevant. Du verkar dessutom avfärda hela den västerländska filosofin som analytisk och teoretisk, så är ju inte fallet även om det i många kretsar i dag är överrepresenterat. I Sverige så växer sig de Fenomenologin och hermeneutiken allt starkare.
Jag är kanske otydlig i hur jag framför min syn på filosofin i Sverige, men jag är medveten om att den kontinentala skolan har starkt fäste på Södertörn och att de här i Skövde har föreläsare som representerar mer än en tradition.

Det handlar inte om ett "autentiskt vara" utan jag sa varat som oegentligt så som Heidegger använder det. Någon fråga om autencitet kommer aldrig upp. Och som sagt så betyder det inte att Heideggers begrepp är budord.....du låter som en naiv pojkspoling när du spottar ur dig sådant. Sjunk inte till Suchs pajaskonster.
Ja, vad du tycker om mitt beteende är helt upp till dig att avgöra. Tycker du att jag är naiv så är det helt upp till dig. Jag har inget att försvara och tillåter mig vara hur mycket pojkspoling jag vill, eftersom jag inte känner något som helst behov av att skapa en kostym jag måste leva upp till. Om du sedan har ett behov att beräta för människor hur du upplever dom så är det helt okej för mig.

Jag ville presentera Heidegger som en vän på vägen inte som en påtvingad auktoritet som jag på något sätt rättar mig efter och vill att du skall rätta dig efter. Jag vill bara peka på de likheter i det jag läser hos dig och mycket av vad Heidegger skrivit (sagt). Speciellt det om 'Praxis'.
Ja det är alltid intressant att höra saker av filosofer man inte läst, när man är på humör för det.

Om ZEN vet jag intet.
Okej.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 30 jun 2006 17:24

Avatar skrev:Slutmålen tror jag hur som helst inte existerar i realiteten, då jag ser livet som en dynamisk rörelse in i det okända. Om filosofin leder till att man skapar ett tankesystem som underlättar i livet, så bra, men för mig handlar inte filosofin så mycket om detta.

8)
8)

Kiifen

Inläggav Kiifen » 01 jul 2006 15:11

PopJimmy

Lägg ner. Det är uppenbart vad som menas med 'en filosofi ska kunna förklara sig'. Det finns ingen mystik eller dolda motiv bakom detta uttalande, ifall du inte förstår vad det betyder så är det bara för att du spelar dum. När du inte spelar dum så anklagar du din samtalsparnter (oftast mig) för exakt de logiska misstag och snurrigheter du ständigt gör dig skyldig till. Det är ingen mening att prata med dig. Denna diskussion är över för min del.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 01 jul 2006 16:39

Ta inte detta personligt.

Kiifen skrev:Lägg ner. Det är uppenbart vad som menas med 'en filosofi ska kunna förklara sig'.
Det enda som är uppenbart är dina fördomar. Du är fast i dina egna språkliga konstruktioner. ALLA språkliga konstruktioner ÄR FÖRDOMAR. Du har en språklig denfinition av filosofi, som i och för sig är praktisk, men den är inte fundamental Kiifen. Du är fast i ett fundament, som jag är här för att bryta ner. Du kan aldrig nå en fundamental definition av vad något "är" däremot kan du nå en praktisk definition av vad något är. Du kanske nöjer dig med dina gränser/fördomar/begrepp, men jag är en gränsöverskridare. Du hävdar ju själv att du är anti-essentialist, men du verkar verkligen konstant upprätthålla en fundamental essens om vad du anser filosofi vara. Jag säger inte att din definition av filosofi är felaktig eller opraktisk, jag säger bara att definitionen är begränsad, den är inte fundamental. Begreppen i ett språk är en flytande process, precis som strukturer i ett samhälle, delarna i en mänsklig kropp eller vilken annan form/kropp som helst som upprätthålls. Ord är bara "spår". En atom är ar bara ett "spår" av en rörelse, precis som din definition av "filosofi". Fattar du inte att INGENTING är uppenbart när man dekonstruerat sitt egna språk? Språket är grunden för UPPLEVELSEN av vad som är uppenbart. Fördom och definition/begrepp ÄR samma sak. Du vill hålla dig till dina fördomar/definitioner/begrepp för att det är praktiskt, men min praxis är gränsöverskridande och byter ner språket till nonsens. Visst det är kanske inte så praktiskt att inte överskrida gränser i alla situationer, men i vissa är det väldigt praktiskt.

Du har alltså en definition om vad filosofi ÄR, du upplever dig ha en essens, en kärna, filosofins kärna och i denna kärna av filosofi innefattar: ' ska kunna förklara sig' (lägg sedan till dina andra antaganden du har om filosofi). Detta är filosofi för DIG. Men filosofi är för mig en rörelse, inte en essens. Filosofi är för mig, FÖRKLARANDET inte förklaringen. Filosofi är ett uttryck för den kreativa processen. Filosofi går alltså inte att reducera till produkten, även fast den i någon mån innefattar produkten. Zen är alltså inte intresserad av att langa ut produkter som blir historiskt utdaterade.

Sen om det är en filosofi utifrån DIN definition eller inte, det skiter jag fullständigt i Kiifen. Du är ju ändå bara full med dina språkliga fördomar. Du är ett vandrande paket med lager på lager med fördomar. Jag förstår att dina fördomar är praktiska i vissa situationer, men här, just nu, är dina fördomar inte alls speciellt praktiska, eftersom jag grusar ner dom till kattskit. Du har en uppsättning program som styr dig, du har alltså en hammare som du hela tiden letar efter spikar att slå ner, spikar som du tycker sitter snett. Jag har själv mina egna fördomar, tro inte att jag är utan dom, MEN jag försöker ändå att skilja på andras om mina definitioner, vilket jag ibland kan uppleva att du kan ha lite smärre problem med.

Vi skulle däremot kunna närma oss en annan definition av vad filosofi skulle kunna tänkans vara, men, som sagt, så smarta är vi inte.

Kiifen skrev:Det finns ingen mystik eller dolda motiv bakom detta uttalande, ifall du inte förstår vad det betyder så är det bara för att du spelar dum.
Men förstår du inte att dumheten har två extremer? Den ena dumheten är fundamentalism, dvs hålla hårt om sina egna begrepp/fördomar/definitioner/regler och sluta som en konservativ torris. Den andra extremen är vårdslöst beteende, dvs man fullständigt skiter i (av andra accepterade) begrepp/fördomar/definitioner/regler och detta slutar med "kaotisk anarkism", att man t.ex. tar droger och kör bil samtdigit, man överskrider en praktsik regel:nämligen att inte köra bil när man tagit droger, anledningen att denna regel finns är för att kombinationen mellan dessa kan leda till en situation då människan (dvs ett självupphållande system) paserar en ANNAN gräns nämligen att hon kör in i en vägg och kroppen dör (dvs upphör att vara ett självupphållande och fungerande system)

Jag spelar inte dum, jag bara arbetar som en spegel mot din dumma extrem. Du tror att jag "spelar dum" eftersom du antar att vi, dvs du och jag, tänker på samma sätt. Du har grava problem med att skilja dig själv från andra människor. Jag "spelar inte dum", eftersom du inte är min "pappa" och jag inte är "ditt barn" som måste spela enligt dina regler. Du har för mycket av föräldern i dig Kiifen, och vill manipulera andra att följa dina regler om att följa dina gränser, och det går inte så bra ihop med mig, som för det mesta, är ute efter att bryta ner andras språk/logik/fördommar. Du måste börja bearbeta ditt överjag Kiifen, du har för mycket tendenser av dina hårt kontrollerande och manipulativa föräldrar kvar inom dig. Du är programmerad av dina föräldrar och din miljö och du vill kopiera in din programmering i andras hjärnor, men jag är just nu en avprogrammerare.

När du väl inser att jag är en fristående process, helt skilld från dig, så inser du att jag "inte spelar dum", eftersom det är HELT andra processer som pågår i min hjärna än i din. Du upplever dig hela tiden FÖRSTÅ världen, men faktum är att ALLA gör det Kiffen, det är så logiken fungerar. Du tror att andra människor beter sig "ologiskt" men det är bara för att du inte kan skilja på din och andra människors logik. Min logik är mycket mer kaosartad än din.

När du inte spelar dum så anklagar du din samtalsparnter (oftast mig) för exakt de logiska misstag och snurrigheter du ständigt gör dig skyldig till.
Vilka logiska misstag gör jag? Fattar du inte att jag är en kaospilot som inte följer logiska regler som du på något sätt kan föreställa dig i din logiska värld? Förstår du inte att mitt beteende är bortom din begränsade logik? Jag har öppar upp kaosporten den port som föregår all logik. Jag har inget som helst behov av att bete mig konsekvent eller logiskt. Jag har inga som helst logiska skyldigheter. Det är du som upplever att detta beteende är snurrigt eftersom du försöker i din begränsade logik göra det begripligt, men det enda jag hela tiden gör är att vända på din logik. Du kommer aldrig att få tag i mig Kiffen, eftersom du härleder hela världen genom logiska strukturer du har lärt dig under din uppväxt, fundament som du hela tiden tar utgångspunkt i. Jag är inte bunden i ABSOLUTA dunament min logik och kan inte göra logiska misstag eftersom jag inte har någon som helst logisk skyldighet till någonting. Den ENDA fundament jag utgår ifrån i en situation är SITUATIONEN I SIG SJÄLV, dvs jag utgår här från DINA absoluta fundament, och vänder på dom.

Du har ännu inte öppnat upp kaosporten. Zen hjälper en att öppna kaosportarna, att inte vara fast i absoluta fundament, dvs ett absolut förflutet som projicerar en absolut framtid. En kaospilot siktar istället in sig på att vara fokuserad på det absoluta nuet.

Det är ingen mening att prata med dig. Denna diskussion är över för min del.
Nej det är klart det inte är någon mening i att prata med mig. Mitt ENDA syfte är ju att bryta ner alla meningsfulla logiska slutledningar du gör. Klart mitt beteende inte är meningsfullt, jag är ju ute för att "hjälpa dig" överskrida dina logikska/språkliga/definitionsmässiga gränser om vad som är rimligt och orimligt, för att öppna upp en värld bortom kall, fyrkantig, cynism.

Jag är ledsen, men det är inte meningen att göra dig förbannad eller reta upp dig. Jag är bara här för att bryta ner människors socialt indoktrinerade verklighetsmodeller som fungerar som ett socialt kodat operativsystem som förvandlar människans kreativa och gränsöverskridande potential till upprepade mekaniska system och strukturer, jag vill kross fördomar så att människor kan börja bearbeta information i en helt ny dimension. Att öppna dörrarna till ett nytt kreativt informationskaos.

Jag förstår om du tycker att mitt beteende är fullkomligt obegrpligt urflippat, men jag har helt enkelt tagit över kontroller över mitt operativsystem. De flesta människor när de växer upp blir programmerade av deras föräldrar och deras samhälle, jag har däremot avprogrammerat mig själv och har ny tillgång till nya dimensioner till lärande. Komplexa dimensioner som jag försöker dela med mig av, men som är helt urflippade för den som inte tror att detta är möjligt (dvs fast i sina föräldrars gamla hederliga regelstyrda cynism). Jag säger inte att ja, på något sätt är helt "fri". Men jag är i alla fall inte förslavad i ett svart/vitt fördomsfullt tänkande utan har mer öppnat upp för ett större, mer kreativit spelrum.

Användarvisningsbild
maana

Inläggav maana » 01 jul 2006 21:08

nu har jag inte läst riktigt alla inlägg i denna tråd, jag har sett hur den spårat ur, men tänker ändå ge en kommentar.

metafysik, ontologi, epistemologi, är meningsfulla begrepp eftersom att individer i en viss kontext fyllt dem med mening. som bokstavskombinationer eller guttural fonetika har de inte med nödvändighet någon mening – motsvarande begrepp på t y p finska eller swahili varken ser skriftligen eller låter muntligen likadant. motsvarande begrepp behöver heller inte finnas, om än alla mänskliga kulturer jag någonsin stiftat bekantskap med (oavsett hur ytligt) haft metafysiska och ontologiska föreställningar.

i övrigt vad det gäller dessa begrepp och teoretisk filosofi, blir jag helt matt. begreppen i sig, vad de innehåller och undersökningar på dessa områden är jag inte emot per se. men utanför induktionistiska och falsifikationsitiska metoder känns teorier, åsikter osv. hyffsat ointressanta – eftersom att den vetenskapliga vägen ännu inte stagnerat! Idag har vi förvisso inget säkert svar (vi har en del meningsfulla alternativ), men vi söker fortfarande och inte bara med trasig ficklampa i mörka rum.
Om en buddist säger till mig: meditera! för världen är en illusion. Så kan jag gärna meditera.... ett tag (några minuter per dag, eller varannan vecka eller så :) ) men sen vill jag spela fotboll, se på tv, knulla, laga mat med min flickvän, äta - helst sånt som jag tycker är gott osv. För oavsett vad buddisten säger så förefaller inte världen vara en illusion.
Verkligheten ter sig inte illusorisk, det den mest grundläggande vetenskapliga undersökningen. Om än de som säger någonting annat inte med nödvändighet har fel så har de berg av problem att ta sig igenom i sitt förklarande – de förhåller sig också helt oproblematiskt till dessa berg i sitt vardagliga leverne. Tills dess att alla är övertygade om att världen är en illusion och de bästa vi kan göra är att meditera (för att verkligheten har egenvärde, eh...), och alla tecken är förklarade så att de stärker illusionen, tänker jag inte hänge mig intensivt åt någon ytterlig syssla (dö martyrdöden Maana! spräng dig själv och staten israel så hamnar du i paradiset! (nu kunde jag kanske tänka mig att spränga israel ändå men inte med paradiset som motiv) :roll:

popjimmy, du säger intressanta saker ibland. ibland inte. det gäller väl de flesta här. personligen tänker jag inte bestämma mig för någon fast ontologi, metafysik, eftersom att den (i mina ögon) mest fruktsamma och inrtessanta forskningen ännu inte är avklarad.
bjuty is in the eye of tailor :*

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 01 jul 2006 21:52

Hej maana! Trevligt med frisk luft. Hoppas du inte tycker mitt inlägg är "för bryskt"! :D

maana skrev:Verkligheten ter sig inte illusorisk, det den mest grundläggande vetenskapliga undersökningen.
Det är klart att verkligheten inte är en illusion, Buddhister har en helt annan definition än vad du har. Tror du verkligen att det går att översätta saker mellan kulturer så där lätt? Förstår du inte att hela vårat språk bygger på västerländska fragment och att de i öst har byggt upp sitt språk utifrån helt andra grunder?

Hinduister tenderar oftare att prata om "illusioner", dvs Maya. Men Buddhister pratar snarare om "tomhet". Vad denna tomhet innebär har jag aldrig riktigt förstått, men jag tror att det är några aspekter av den jag ungefär förstår.

Jämför tomheten med en Rysk Matroshka Docka.
Bild

Det Buddhister säger att essensen är tom. Tittar du vad denna docka, när alla delarna är "ihop staplade" "i varandra" så upplevs den vara en stor solid sak, men börjar man undersökta den så märker man att den består av ett antal "skal". Pratar man om Buddhistisk "metafysik", så förnekar man inte en "fysisk" existensen, man pratar dock om olika "kroppar" eller "medvetandeorgan" (som jag kasnke skulle kalla det) som upprätthåller olika typer av fenomen, och att det "fysiska" fenomenen är den mest "ytliga". Man säger bara att essensen är "tom". Säger man att verkligheten består av något, så går det alltid att penetrera djupare, så att man s.a.s. "skalar av". Jag vet inte i vilken betydelse man ska tolka denna "tomhet" eller om det ens är begripligt att göra tolkningar på den, men man skulle kunna tänka sig att det inte återstår någon docka, när man plockat sönder den sista i två delar. Det finns helt enkelt inget kvar. Vad som återstår, har jag ingen aning om. Men det går enligt Buddhister och andra mystiker iaf att uppleva denna "botten" eller "grund", och denna "botten" är något vi upplever precis hela tiden annars, det är "närvaron" av att "existera". Denna närvaro går som sagt inte att "skala bort". Jag tror att man skulle kunna säga det så, att det inte går att meditera sig "medvetslös" tror jag (då har man snarare somnat), nej i meditation är man alltid medveten.

Av detta kan man dra massa slutsatser, men jag vet inte om jag ska göra det. Poängen är som sagt att denna "tomhet" är något man upplevt genom att penetrera medvetandet på djupet. Det är alltså rätt "lönlöst" att dra slutsatser om denna "tomhet" eftersom när man penetrerar så djupt i medvetandet så finns inte ens förmågor att dra slutsatser eftersom dessa är "ytligare" medvetandefenomen.

I samma bemärkelse som en schizofren människa upplever att han sitter i en fjärrstyrd bil och är jagad av galningar, så drar vi liknande slutsatser om hur vi upplever verkligheten, men när man väl börjar med avanderad meditation så penetrerar man i någon bemärkelse "djupare", upplevelser av "saker" blir mer och mer "trasparant". Jag vet inte hur detta upplevs, men det är vanligt att munkar har berättar hur de upplever verkligheten som mer "transparant", den är inte lika "solid", och det gäller alla typer av objekt, vare sig det är tankar, känslor eller fysiska objekt.

Att säga "vad" verkligheten "är" är nog ganska lönlöst, verkligheten ÄR redan framför ögonen på oss, det är ingen idé att förneka det vi upplever. Skulle jag sagt allt jag sagt till en zenmästare så skulle han nog bara fnysa åt mig och säga att jag borde gå och meditera mer, och inte spekuler i sådant jag inte har en aning om (men detta säger han ju bara eftersom han är mycket mer medveten och insatt än mig, inte för att det jag säger är helt orimligt, bara att det jag säger är väldigt långt ifrån det man upplever). Alltså jag pratar i första hand om upplevelser som inte går att kommunicera. Men poängen är att dessa upplevelser fortfarande går att uppleva, och därför känner jag att jag har ett visst ansvar att föra detta vidare. Nu är det antagligen så att de flesta tycker att det mesta jag säger är skitsnack och det får jag väll bjuda på antar jag. Jag tror inte att det är någon som verkligen tror på allt det jag säger och jag förväntar mig inte att människor ska göra det. Jag känner bara ett ansvar mot människor som verkligen är nyfikna och som aldrig hört talas om dessa saker och vill lära sig mer. Jag menar, ni andra som tycker att jag mest snackar skit, ni tycker ju det eftersom ni jämför det jag säger med det ni redan vet och tycker.

Men jag vill som sagt bara försöka komma med nya infallsvinlkar.

popjimmy, du säger intressanta saker ibland. ibland inte. det gäller väl de flesta här. personligen tänker jag inte bestämma mig för någon fast ontologi, metafysik, eftersom att den (i mina ögon) mest fruktsamma och inrtessanta forskningen ännu inte är avklarad.
Nej, jag påstår inte att jag har "svaret" heller. Jag pratar bara om mina upplevelser. Ibland när jag hävdar saker så är det hur jag upplever det då, men det innebär inte att det är fundamentalt, jag kan säkert komma att ändra mig i livet, men i denna punkt... tja.. jag får väll se. Min poäng är helt enkelt att den rationella förståelsen inte är "rätt verktyg". Alltså, sen tar jag tar inte så "hårt" på det jag "säger". Att jag säger att det inte går att lösa ontologiska eller metafysiska problem har jag ingen aning om. Någon smart logiker kanske någon dag hittar den där "perfekta formeln" som kommer trolla fram lösningen på precis allting vi någonsin kunnat drömma om. Har absolut ingen som helt aning om detta. Det är kanske möjligt att räkna sig igenom hela universum och känna till och förstå precis varenda liten detalj i universum. Kanske är det möjligt. Dock verkar det inte så rimligt utifrån de intryck jag fått.

Däremot så uttrycker jag ibland absoluta påståenden om hur saker är, men dessa är alltid inom ramen för mitt medvetande och mina upplevelser, hur jag upplever det. Jag säger t.ex. att det är lönlöst att fundera i dessa banor, så försöker jag inte konstatera ett "objektivt" fakta, jag utgår alltid ifrån mig själv, hur jag genom de observationer jag haft kommit fram till. .

Jag tycker dock att det är ett ganska naivt sätt att tro att man genom formler och teorier kan hitta en absolut grund, eftersom logiken alltid arbetar med fragment (jag säger som sagt bara hur jag upplever det).

Ska man nå en "absolut grund" kan man inte utesluta någonting, och det är precis vad logiken gör, den utesluter saker för att komma på vad som är säkert och vad som inte är det, därför är inte ens min egna logik tillräcklig. Den enda "absoluta grunden" vi någonsin kommer nå är grunden för vårat egna medvetande, det har jag hävdat hela tiden.
Sen är jag en idiot som hävdar något sådant? Och speciellt gått ut så hårt mot andra som hävdat annat? Tja, antagligen är jag en lika stor idiot som hävdar något annat. Förmodligen sitter det någon jävel som verkligen förstår sig på dessa saker och läser vad jag säger, samtidigt som han garvar arslet av sig eftersom han förstår hur naiv jag är.

Sen finns det säkert nån annan jävel som redan är så smart så han inte ens känner något behov av att läst sånna här meningslösa inlägg och än mindre skriva dom. Men den människan är han/hon jag ständigt är på jakt efter. Så har du som läser detta, något nummer till någon som "verkligen" fattat hur "saker" "ligger till" så skulle jag uppskatta om du PM:a mig det.

Jag är bara en naiv, tragisk, meningslös, betydelselös, clown, idiot som inte fattat speciellt mycket om någonting. Men som sagt, det är aldrig någon som vill hjälpa mig att förstå, så jag får helt enkelt acceptera att vara jag är en naiv idiot ett tag till tror jag.

Allt jag tänkt och läst känns så otroligt begränsat. Men så är det att vara människa.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 02 jul 2006 01:59

En sak jag funderade på:

This original formulation of quantum theory was created mainly at an Institute in Copenhagen directed by Niels Bohr, and is called “The Copenhagen Interpretation.” Due to the strangeness of the properties of nature entailed by the new mathematics, the Copenhagen strategy was to refrain from making any ordinary sort of ontological claims, but to take, instead, an essentially pragmatic stance. Thus the theory was formulated basically as a set of practical rules for how scientists should go about the tasks of acquiring, manipulating, and using knowledge. Claims about “what the world out there is really like” were considered to lie beyond science.

När jag pratar om en "absolut grund" så är det alltså inte metafysik i bemärkelsen “what the world out there is really like”. Det jag menar med en "absolut grund" är istället “what the "world" IN HERE is really like”.

Det är skillnaden mellan Buddhism och annan filosofi, Buddhism pratar inte ens om en "värld utanför", Buddhism pratar helt enkelt om hur vi upplever saker. Den "absoluta grunden" är alltså i min bemärkelse inte traditionell "metafysik" i bemärkelsen att den bygger på "rationella system/modeller" som säger något om världen, totalt frikopplat från våran upplevele. Den grund jag pratar om finns redan här med oss, det är den "absoluta grunden" för upplevelsen.

En annan sak jag funderade på:
The intentional actions of agents are represented mathematically in Heisenberg’s space of actions. Here is how it works.

Each intentional action depends, of course, on the intention of the agent, and upon the state of the system upon which this action acts. Each of these two aspects of nature is represented within Heisenberg’s space of actions by an action. The idea that a “state” should be represented by an “action” may sound odd, but Heisenberg’s key idea was to replace what classical physics took to be a “being” by a “doing.” I shall denote the action (or operator) that represents the state being acted upon by the symbol S.

Detta är något Taoism (och Zen, eftersom Zen är en sammanslagning av Buddhism och Taosim) trycker på, nämligen att livet är ett rörelse, snarare än ett "tillstånd".

Okej "saker" är väll "tillstånd" också (inte bara processer), jag kanske är luddig när jag säger det. Men min poäng är fortfarande att det inte går att reducera världen till saker.

Användarvisningsbild
maana

Inläggav maana » 02 jul 2006 21:22

PopJimmy skrev:Hej maana! Trevligt med frisk luft. Hoppas du inte tycker mitt inlägg är "för bryskt"! :D

hej pj :) nej ditt inlägg var inte för bryskt. jag har för tillfället inte internet och kan därför inte svara helt frekvent.

PopJimmy skrev:Det är klart att verkligheten inte är en illusion, Buddhister har en helt annan definition än vad du har. Tror du verkligen att det går att översätta saker mellan kulturer så där lätt? Förstår du inte att hela vårat språk bygger på västerländska fragment och att de i öst har byggt upp sitt språk utifrån helt andra grunder?

västerländska fragment, haha, ja, vilka fragment är det till exempel? De unika västerländska skogarna, våra berg och floder? Arkitektur som skydd och inte estetika. Våra unika fält för odling, våra unika djur. Varje individs unika upplevelse av... ja vad som helst. Eh. Jag förstår naturligtvis varthän du vill komma, men jag tror att tanken om unika upplevelser och unika språk som gör kommunikation (i princip) omöjlig är grovt överskattad. Eftersom att den yttre världen är densamma, så finns en gemensam grund för (i princip) alla människor - en grund de med nödvändighet måste förhålla sig till och åtminstone försöka göra bekant (t.ex. blinda, mmorpg:are, troende av olika slag). Att kommunikation mellan specifika andliga kulturer är knepigare måste jag hålla med om, på precis samma sätt som ett samtal om vädret mellan en innuit och en beduin troligtvis skulle innehålla många missförstånd. Men vilka unika österländska fragment är det som gör att vi inte kan förstå eller översätta deras försök att för oss beskriva "tomhet", "the void"? I översättningen är det inte så att västerländska fragment ger namn helt efter eget huvud... ofta, som jag fått för mig, sammarbetar de nära med österländska fragment - även de högst stående (bleh) t.ex. Dalai Lama. Eller? Någonstans känns det fan som att det kan kvitta om de inte ens själva kan beskriva sina upplevelser, särskillt om de ber om förståelse (läs: profeter)... "Ge mig pengar Maana, du förstår om du ger mig pengar!" "Ge upp din kontruktiva, kreativa, glada fritid Maana, meditera hela dagarna, be hela dagarna, då kommer du förstå!" Just för tillfället sitter jag och djupläser alla böcker på bibliotekets barnavdelning, för i en dröm jag nyligt hade kom en kvinna med skägg till mig och sa att svaret på livets alla frågor finns där...

Men visar du inte själv att du är ett offer för lyckad kommunikation vad det gäller klargörande av vissa av dessa begrepp? Ryska dockan tycker jag är ett utmärkt exempel. Tack. Naturligtvis är detta en tolkning som kanske inte alla buddister skulle skriva under på. De skulle påstå att det inte går att översätta bla bla bla. whatever. Men sinsemellan är de heller inte överrens om den korrekta definionen av begreppen, eller om de korrekta verktygen för att nå upplevelserna. De finns myriader av olika buddistiska sekter, precis som det finns kristna.

Jag skriver en massa enkla påståenden och ställer frågor och ger (något slags) svar på frågor du inte ställt, bett om eller rört. Men delvis vill jag ge min version av saken. Ok? :)

PopJimmy skrev:Man säger bara att essensen är "tom". Säger man att verkligheten består av något, så går det alltid att penetrera djupare, så att man s.a.s. "skalar av". Jag vet inte i vilken betydelse man ska tolka denna "tomhet" eller om det ens är begripligt att göra tolkningar på den, men man skulle kunna tänka sig att det inte återstår någon docka, när man plockat sönder den sista i två delar. Det finns helt enkelt inget kvar. Vad som återstår, har jag ingen aning om.

som vi båda accepterar råder det ingen eninghet om detta ännu. jakten på den yttersta byggstenen pågår fortfarande. vi lever som så många andra i en historisk samtid där tillfredställande svar troligen inte kommer att ges på många frågor. frustrerande ja.

PopJimmy skrev:Men det går enligt Buddhister och andra mystiker iaf att uppleva denna "botten" eller "grund", och denna "botten" är något vi upplever precis hela tiden annars, det är "närvaron" av att "existera". Denna närvaro går som sagt inte att "skala bort". Jag tror att man skulle kunna säga det så, att det inte går att meditera sig "medvetslös" tror jag (då har man snarare somnat), nej i meditation är man alltid medveten.

Det beror på vad man är ute efter. I det avseende djup sömn delar egenskaper med meditation kunde man kanske säga att vi mediterar när vi sover... Men vad somliga mystiker och en del buddister säger är att de upplever någonting. Sen om detta faktiskt är "botten" eller inte är väl frågan. Och vad innebär denna upplevelse för deras praktiska existens - att de blir mer ointresserade av vad som försigår runt omkring dem (hello mr. spiritual opium addict!)? Är deras upplevelse uttömande evidens för sanningen i deras påståenden? Om, som händer ibland, någon påstår "Gud sa till mig att jag ska döda alla på jorden och sen mig själv, för då kommer vi alla till paradiset". Och vi frågar "Hur vet du att det faktiskt var gud, med makt och kärlek nog för att släppa in alla som han (säkert han) ville att du skulle döda i paradiset, som talade till dig?". Varpå profeten svarar "För gud sa att det vad gud", alternativt "Det stod bortom alla tvivel när jag hörde rösten". Bör vi då acceptera det, tro på profetens ord?
Kanske borde alla meditera osv. kanske kan vi faktiskt nå en upplevelse som vi inte skulle förneka och välja före allt annat - kalla mer verklig. Kanske. Men kanske kunde alla fattiga få pengar och mat, kanske kunde alla krig upphöra så alla kunde leka hela dagarna, simma i havet, spela tv-spel. Gräla ibland men detta är ofta konstruktivt i relationer, älska, läsa böcker, sporta osv. Att man blir glad av sånna saker vet vi (vad mig anbelangar) så varför inte liksom... typ... eh... satsa där istället? Det ena behöver nog inte stå i motsats till det andra, men för mig vore det senare ett större andligt uppvaknande av vår mänsklighet.

PopJimmy skrev:Av detta kan man dra massa slutsatser, men jag vet inte om jag ska göra det. Poängen är som sagt att denna "tomhet" är något man upplevt genom att penetrera medvetandet på djupet. Det är alltså rätt "lönlöst" att dra slutsatser om denna "tomhet" eftersom när man penetrerar så djupt i medvetandet så finns inte ens förmågor att dra slutsatser eftersom dessa är "ytligare" medvetandefenomen.

är det orimligt att påstå att denna undersökning av medvetandet fortfarande är ytligt? vilka kriterium på "djuphet" finns det? låter onekligen som att man sover om man inte är "vaken nog" att dra slutsatser av sina upplevelser :)

PopJimmy skrev:Att säga "vad" verkligheten "är" är nog ganska lönlöst, verkligheten ÄR redan framför ögonen på oss, det är ingen idé att förneka det vi upplever. Skulle jag sagt allt jag sagt till en zenmästare så skulle han nog bara fnysa åt mig och säga att jag borde gå och meditera mer, och inte spekuler i sådant jag inte har en aning om (men detta säger han ju bara eftersom han är mycket mer medveten och insatt än mig, inte för att det jag säger är helt orimligt, bara att det jag säger är väldigt långt ifrån det man upplever). Alltså jag pratar i första hand om upplevelser som inte går att kommunicera. Men poängen är att dessa upplevelser fortfarande går att uppleva, och därför känner jag att jag har ett visst ansvar att föra detta vidare. Nu är det antagligen så att de flesta tycker att det mesta jag säger är skitsnack och det får jag väll bjuda på antar jag. Jag tror inte att det är någon som verkligen tror på allt det jag säger och jag förväntar mig inte att människor ska göra det. Jag känner bara ett ansvar mot människor som verkligen är nyfikna och som aldrig hört talas om dessa saker och vill lära sig mer. Jag menar, ni andra som tycker att jag mest snackar skit, ni tycker ju det eftersom ni jämför det jag säger med det ni redan vet och tycker.

Men jag vill som sagt bara försöka komma med nya infallsvinlkar.

kul tack bra. jag tycker inte att du snackar skit. diskussioner av denna typ brukar dock ofta ge upphov till sparsamt med frukt att plocka och smaska i sig: "Ja det är ord mot ord, upplevelse mot upplevelse. Ja vi kan båda ha rätt och fel bla bla bla".

PopJimmy skrev:Nej, jag påstår inte att jag har "svaret" heller. Jag pratar bara om mina upplevelser. Ibland när jag hävdar saker så är det hur jag upplever det då, men det innebär inte att det är fundamentalt, jag kan säkert komma att ändra mig i livet, men i denna punkt... tja.. jag får väll se. Min poäng är helt enkelt att den rationella förståelsen inte är "rätt verktyg". Alltså, sen tar jag tar inte så "hårt" på det jag "säger". Att jag säger att det inte går att lösa ontologiska eller metafysiska problem har jag ingen aning om. Någon smart logiker kanske någon dag hittar den där "perfekta formeln" som kommer trolla fram lösningen på precis allting vi någonsin kunnat drömma om. Har absolut ingen som helt aning om detta. Det är kanske möjligt att räkna sig igenom hela universum och känna till och förstå precis varenda liten detalj i universum. Kanske är det möjligt. Dock verkar det inte så rimligt utifrån de intryck jag fått.

Däremot så uttrycker jag ibland absoluta påståenden om hur saker är, men dessa är alltid inom ramen för mitt medvetande och mina upplevelser, hur jag upplever det. Jag säger t.ex. att det är lönlöst att fundera i dessa banor, så försöker jag inte konstatera ett "objektivt" fakta, jag utgår alltid ifrån mig själv, hur jag genom de observationer jag haft kommit fram till.

"Ja det är ord mot ord, upplevelse mot upplevelse. Ja vi kan båda ha rätt och fel bla bla bla". :)

PopJimmy skrev:Jag tycker dock att det är ett ganska naivt sätt att tro att man genom formler och teorier kan hitta en absolut grund, eftersom logiken alltid arbetar med fragment (jag säger som sagt bara hur jag upplever det).

logiken har inte monopol på formler och teorier. dessutom är formler och teorier beskrivningar av upplevelser... du verkar vara för att man ska beskriva vad man upplever, misstar jag mig? Sen är det väl vässentligt att se efter vilka fragment man arbetar med?

PopJimmy skrev:Ska man nå en "absolut grund" kan man inte utesluta någonting, och det är precis vad logiken gör, den utesluter saker för att komma på vad som är säkert och vad som inte är det, därför är inte ens min egna logik tillräcklig. Den enda "absoluta grunden" vi någonsin kommer nå är grunden för vårat egna medvetande, det har jag hävdat hela tiden.
Sen är jag en idiot som hävdar något sådant? Och speciellt gått ut så hårt mot andra som hävdat annat? Tja, antagligen är jag en lika stor idiot som hävdar något annat. Förmodligen sitter det någon jävel som verkligen förstår sig på dessa saker och läser vad jag säger, samtidigt som han garvar arslet av sig eftersom han förstår hur naiv jag är.

Men varför skulle ett tillstånd man når genom djup meditation vara mer grundläggande eller mer absolut än vår upplevelse av smaken lakrits?
I en mening förstår jag "grundläggande" som till exempel kantianska eller humeska medvetandeformer (kategorier... jag kanske misstar mig på kant här men tror inte det) – alltså ramar efter vilka vi inordnar våra övriga upplevelser. Så om drömmen var den mest grundläggande medvetandeformen var allt jag upplevde som verkligt en dröm – vare sig jag känner till att jag sover eller inte. Men att transkribera detta på "grunden" bilr konstigt, syns det mig. Går vi alla egentligen runt och djupmediterar?... (hehe) nej, men förstår du vad jag menar?

PopJimmy skrev:Jag är bara en naiv, tragisk, meningslös, betydelselös, clown, idiot som inte fattat speciellt mycket om någonting. Men som sagt, det är aldrig någon som vill hjälpa mig att förstå, så jag får helt enkelt acceptera att vara jag är en naiv idiot ett tag till tror jag.

Allt jag tänkt och läst känns så otroligt begränsat. Men så är det att vara människa.

ja... jag kommer nog inte orka sitta och skriva sånt här hela dagarna. men sen är jag nog inte heller bäst lämpad. dessutom vore det hybris i kvadrat av mig att påstå att jag har förstått – alla mina namedropps kanske alltid är fel? Min kofta kanske inte alls är gjord av rätt ull för att vara inne-kofta på filosofiinstutitioner. Jag dricker inte kaffe särskillt ofta, röker inte kool tänkarpipa ala Sartre, eller plågar mig till gryningen i svartklätt och skriver aforismer på tapeterna i bläck av mitt eget blod.
Aja, vi är väl lite awkward allihop. Peez popgubben.
bjuty is in the eye of tailor :*

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 02 jul 2006 22:36

Shit. Där fick du mig.

Nej jag måste gå och fundera lite nu. När jag har kommit på något relevant att säga i frågan så återkommer jag.

Bygg vidare ni på era tankar.

Sen: Lyssna inte på mig, jag snackar mest skit ändå. Ni är säkert på rätt väg. Det blir säkert bra tillslut.

Nu ska jag gå och läsa lite vad mina kära sektmedlemmar skrivit. Lite religiös indokrinering är aldrig fel 8)

Benjie

Inläggav Benjie » 03 jul 2006 10:37

Kan Ditt "medvetande" uppleva Din kropps Ditt medvetandes molekylära eller subatomära (partikel) struktur eller för den delen hela universum i detta NU?

"Hela universum" innebär från A till O från tidens början, till tidens slut.

Det intressanta är ju att världen... som expanderar.... finns på det sättet, men också att vi inte kan "hinna" till dess början- eller slutstation pga vi inte kan vara snabbare än ljuset och därmed hinna i fatt det ljus som spreds gick ut i världen vid BIG BANG-tillfället.

Istället får vi fråga oss om vi kan identifiera oss med eller förstå händelsens natur eller möjligen finna en minnesreferens av det inom oss själva... är det för långsökt eller för skräckinjagande?

BENJIE

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 05 jul 2006 19:23

Benjie skrev:Kan Ditt "medvetande" uppleva Din kropps Ditt medvetandes molekylära eller subatomära (partikel) struktur eller för den delen hela universum i detta NU?
Nej det handlar inte om partiklar. "Partiklar" är bara en mental abstraktion. Jag pratar om den direkta mänskliga uppelvelsen. Vi behöver inte sträcka oss ner i mikro eller upp i makro nivå för att förstå den direkta upplevelsen av att existera (även fast vi kan få många insikter av att göra det). Vi kan inte nå absolut insikt i världen genom mentala abstraktioner, snarare genom upphörandet av mentala abstraktioner.

"Hela universum" innebär från A till O från tidens början, till tidens slut.
Men du är låst i ett modern tidsuppfattning. Tiden har ingen början eller slut. Början och Slut är bara begrepp som uppstår i mätning, utan mätning eller jämförelser exiserar inte början eller slut, det existerar bara ett nu. "Början" är bara så långt du i ditt minne kan jämföra en annan upplevelse med. Tid är alltså bara en kontext.

Det intressanta är ju att världen... som expanderar.... finns på det sättet, men också att vi inte kan "hinna" till dess början- eller slutstation pga vi inte kan vara snabbare än ljuset och därmed hinna i fatt det ljus som spreds gick ut i världen vid BIG BANG-tillfället.
Jag vet inget om Big bang förutom att det är en vetenskaplig teori, den säger ingenting om den absoluta grund jag pratar om. Den absoluta grunden är inget som att går att reducera till fysik. Jag menar att den absoluta grunden är grunden för våran uppelvelse.

Istället får vi fråga oss om vi kan identifiera oss med eller förstå händelsens natur eller möjligen finna en minnesreferens av det inom oss själva... är det för långsökt eller för skräckinjagande?
Nej detta är faktiskt åt det håll jag menar att vi bör röra oss om vi ska förstå något. Vi måste förstå hur vårat egna minne fungerar och när vi blir "fria" från tidigare minnen så når vi en absolut grund. Vi har inget att jämföra med längre och vi upplever bara ett existerande: nu.

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 06 jul 2006 18:24

Jag vet inget om Big bang förutom att det är en vetenskaplig teori, den säger ingenting om den absoluta grund jag pratar om. Den absoluta grunden är inget som att går att reducera till fysik.

Jag tror att du ska börja ifrågasätta din uppfattning (eller åtminstone just detta argument) i den här frågan. Inte för att du skulle ha fel, utan för att du med detta argument gör det omöjligt för dig att verifiera huruvida du har rätt. "Allt är nu" är nämligen inte i grund och botten väsenskilt från uttalanden såsom "allt är en fisk" eller "allt man vidrör blir till apelsinsaft"

Om jag pekar på något för att kolla om det blir till apelsinsaft så verifierar jag min teori. Om det visar sig att jag kan vidröra saker utan att det förvandlats till apelsinsaft så har jag, genom en vetenskaplig metod, kunnat bevisa att teorin är felaktig.

Vad du gör är att säga att "den absoluta grunden" (vilket med dina ord är en helt grundlös auktoritet, inte väsenskilt från valfri gudomlighet eller för all del "den stora rosa kycklingen i skyn som bestämmer över våra liv") kan annulera värdet av alla sådana vetenskapliga metoder. "Det är visst apelsinsaft, du kan bara inte se det!"

Jag säger inte att du har fel, men om du har rätt så kan vi aldrig verifiera att det stämmer. Vilket dessutom betyder att om du har rätt så kan vi aldrig skilja på din teori och min teori om den stora rosa kycklingen.

Så visst; jag är "låst i ett modern tidsuppfattning". Inte bara det: Jag är låst vid en hel specifik världsuppfattning; nämligen den enda som jag kan verifiera huruvida den stämmer. Du kan ha rätt i att allt är ett nu. Men om du har rätt i det så betyder det också att detta påstående är precis lika rimligt såsom påståenden i stil med "tjejer tycker om att bli våldtagna egentligen, de bara säger 'nej!' för att egga oss så att vi ska kunna penetrera dem hårdare."

Hur ska jag kunna leva mitt liv om jag inte har något sätt att skilja den ena värdegrunden från den andra? Gå på min intuition? Arkimedes gjorde det; hans intuition sade honom att en vikt på två kilo skulle falla dubbelt så fort som en vikt på ett kilo. Med en vetenskaplig metod kan jag verifiera att han hade fel. Här är poängen; människor är mästerliga på att manipulera sig själva så att de tror på vad de vill tro på. Arkimedes ville tro på sin teori för att han var för fucking lat för att prova att släppa lite olika vikter och kolla hur snabbt de föll. Snacka om lättja! Hur ska jag då kunna stå emot impulsen att begå våldtäkt? Jag kan erkänna på en gång att jag mycket hellre vill tro på en teori som säger att tjejer vill bli våltadgna av mig, än att tiden skulle stå still om all materia var samlad på ett och samma ställe. Jag är ju hundra gånger mer intresserad av att ha sex än vad jag är om Big Bang.

Här kommer det fina; med vetenskaplig metod så kan mitt förnuft säga mig att det vore fel att begå våldtäkt. Oavsett om Gud/Den absoluta grunden/Den Stora Rosa Kycklingen (de är alla likvärda, vi kan ju inte verifiera vem av dem som bestämmer) vill eller inte vill att jag ska bli en våldtäktsman. Och på köpet så ger mig vetenskapen en del information som jag inte bryr mig om ett skit: Såsom att gravitationen är lägre på månen och att tiden skulle stå still om all materia vore samlad på ett och samma ställe.

Jag tror iofs inte, precis som du, att detta skedde vid Big Bang. Men här är grejen; jag kan argumentera för min teori med vetenskaplighet. Det betyder att mina argument betyder något för de jag pratar till; de kan ju verifiera om de stämmer eller inte. Dina teorier är däremot helt oskiljaktiga från galna teorier såsom "Den stora rosa kycklingen säger att alla artiklar som skrivits om Big Bang bara är kodspråk för meddelandet 'du skall våldta en tjej i veckan, annars kommer du inte in i Paradiset'". Du ger ju oss ingen som helst möjlighet att verifiera vilken av våra teorier som stämmer. Och vilken teori vill jag helst tro på? Något flummigt om att "allt är nu" eller en teori som ger mig tillåtelse att begå våldtäkt? Den senare. Lätt.

Så; nu är din uppgift att hindra mig från att bli en våldtäktsman. Du kan enkelt göra det genom att erkänna den vetenskapliga metodens giltighet. Men om du nu av någon anledning inte vill göra detta, hur skall du då gå till väga?

Återgå till "Filosofi"