vad är tankar?

Moderator: Moderatorgruppen

Waggho

Inläggav Waggho » 02 nov 2006 01:31

Hovnarr skrev:Tills motsatsen bevisas föredrar jag att betrakta den elektriska aktiviteten i min hjärna som ett resultat av min mentala aktivitet, snarare än tvärtom.

Betraktar du i samma anda den elektriska aktiviteten i de nerver som aktiverar dina muskler som ett resultat av att du rör dig?

Det är tämligen solklart att nervimpulser leder till aktivitet och inte tvärtom.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 02 nov 2006 02:12

Problemet uppstår som jag ser det när vi sätter våra tankar i denna värld. Den reela världen. Vi ger inte vår betraktelse en existens utan söker likställa den med det betraktade. Vad vi tänker om är det vi betraktar, erfar, och för att kunna analysera detta så objektifierar och abstraherar vi detta till vår betraktelses värld.

Tanken är således inte något av denna värld utan något av den egna världen. Att det sedan korrelerar saker med våran tankeapparat i den reela världen är väl inte konstigt.

Vi vaknar med sinnet och söker likt vi lär oss cykla finna fäste och stabilitet i det som omger oss. Vi söker få den perfekta relationen mellan vår betraktelse och det som är. Tankarna söker manifestera sig i det verkliga men det är tveksamt om dom gör det.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 05 nov 2006 19:28

Betraktar du i samma anda den elektriska aktiviteten i de nerver som aktiverar dina muskler som ett resultat av att du rör dig?

Det är tämligen solklart att nervimpulser leder till aktivitet och inte tvärtom.

Testa en gång att sätta på tv:n genom att invänta eventuella elektriska aktiviteter i dina fingrar, alternativt i din hjärna...

/cogito
Så länge jag säger att tanken finns i mitt huvud är allt i sin ordning; farligt blir det när jag säger att det är min hjärna som tänker.

Wintran

Inläggav Wintran » 06 nov 2006 02:30

I grund och botten drivs vi av våra innersta känslor. De djupaste av dessa finns inbyggda i oss sen födseln och ser ut att vara resultatet av en större drivkraft som går att finna i allt levande - den drivkraft som ger oss evolution, som skapar samarbete och konkurrens mellan livsformer, allt till synes för att sprida livet vidare oavsett hur svåra förutsättningarna tycks vara.

Vår förmåga att tänka är förmågan att minnas upplevelser (både inre känsloupplevelser och externa sinnesintryck) och att skapa kopplingar mellan dem. Den fysiska manifestationen av dessa kopplingar är nog just de elektriska aktiviteter som kan uppmätas i den mänskliga hjärnan, som i sig verkar vara den centrala delen i vår fysiska kropp som styr många av våra samarbetande celler, muskler och organ.

Hur fungerar då dessa kopplingar? Jag tror vi brukar kalla dem för tankegångar och att det är ganska enkelt i grunden: Om vi är hungriga så kan vi koppla denna känsla till en mängd olika minnen, t.ex. minnet av att äta. Vi minns att ätandet tillfredsställer hungern, vilket gör att vi förstår att vi behöver mat. Vi kan sedan koppla mat till vart och hur vi får tag på den, t.ex. genom att köpa den i affären. Vi kan sedan koppla affären till minnet av en plats och hur vi tar oss dit, eller hur vi tar reda på vägen dit, osv. Skillnaden mellan människor och djur är att människor har en större minneskapacitet och förmågan att skapa kopplingar i längre och mer invecklade led.

Vi har även stor hjälp av språket för att skapa just mer komplexa tankegångar. Vi kan t.ex. koppla en svåridentifierbar känsla till ett konkret ord, och sedan skapa kopplingar till detta ord istället för att gång på gång försöka föreställa oss den mer abstrakta känslan. Vi kan även ta hjälp av skriften för att hjälpa oss att minnas och skapa ännu mer konkreta formuleringar som vi inte bara kan höra utan även se framför oss, och vi kan ta del av andras tankegångar genom att läsa eller tala med varandra.
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.

amy

Inläggav amy » 06 nov 2006 03:38

Wintran skrev:I grund och botten drivs vi av våra innersta känslor.

tankar skapar/styr/blir känslor. jag styr tankar.

Wintran

Inläggav Wintran » 06 nov 2006 06:23

amy skrev:tankar skapar/styr/blir känslor. jag styr tankar.

Ja, absolut. Hela grejen med tankar är att de gestaltar och behandlar känslor och upplevelser, delvis genom att kunna återuppleva dem med minnet.

Säg att vi är fruktansvärt hungriga men äntligen får äta oss mätta. Även fast vi inte är hungriga längre så har vår hjärna förmågan att minnas hungern och återuppleva den på kommando. Vi kan säga att vi _vet_ vad hunger är för något eftersom vi har minnet av den tillgängligt. Genom språket kan vi beskriva den för andra och resonera kring varför vi blir hungriga. Däremot kan vår kropp inte bli hungrig på riktigt bara för att vår hjärna kan föreställa sig att den är hungrig. Vi kan lura oss själva att tro att vi är det, men enbart om vi vägrar lyssna på våra innersta känslor, alltså de känslor som vår kropp faktiskt signalerar och som vi inte bara skapar utifrån minnet och fantasin.

Det är dessa våra djupaste känslor som informerar oss om våra mest grundläggande behov såsom hunger och törst, som säger åt oss att smärta är något dåligt, att vi behöver sova när vi är trötta och att vi behöver både ge och få kärlek. Jag upplever att de är hela vår grund som människor, och att tänkandet enbart är till för att hjälpa oss hantera, prioritera och handla utifrån dessa behov så att vi kan leva lyckliga liv.
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: vad är tankar?

Inläggav Algotezza » 06 nov 2006 11:39

haes skrev:jag har funderat ett tag på vad tankar är.
vad är det?
är det vår "själ" eller bara elektriska inpulser i vårr hjärna som vi inte kan ge namn på??
vad är tankar?!
jag håller på att bli galen.  :shock:

Tankar är materia upplevd inifrån.

Materia har en ytrte fysisk sida och en inre andlig eller tankemässig sida.

Droger och mediciner funkar därför att de har just dess båda sidor. Man tillför "tankestoff" paralllet med "fysiskt ämne" till en organism. Samma sak med maten. Ja, alles.

Och omvänt: det du uppfattar som inre skeenden, "tanakr", "känslor", är parallella till eller gestaltas samtidigt via skeenden i materieform. Därför har allt vi kommer i kontakt med både en materiell och en andlig, "upplevelsemässig" sida. Den materiella sidan av "sublima upplevelser"  är inte alltid mätbar med nuvarande metoder - men kommer att bli det!

A
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Filosofi"