Inläggav Wintran » 06 nov 2006 02:30
I grund och botten drivs vi av våra innersta känslor. De djupaste av dessa finns inbyggda i oss sen födseln och ser ut att vara resultatet av en större drivkraft som går att finna i allt levande - den drivkraft som ger oss evolution, som skapar samarbete och konkurrens mellan livsformer, allt till synes för att sprida livet vidare oavsett hur svåra förutsättningarna tycks vara.
Vår förmåga att tänka är förmågan att minnas upplevelser (både inre känsloupplevelser och externa sinnesintryck) och att skapa kopplingar mellan dem. Den fysiska manifestationen av dessa kopplingar är nog just de elektriska aktiviteter som kan uppmätas i den mänskliga hjärnan, som i sig verkar vara den centrala delen i vår fysiska kropp som styr många av våra samarbetande celler, muskler och organ.
Hur fungerar då dessa kopplingar? Jag tror vi brukar kalla dem för tankegångar och att det är ganska enkelt i grunden: Om vi är hungriga så kan vi koppla denna känsla till en mängd olika minnen, t.ex. minnet av att äta. Vi minns att ätandet tillfredsställer hungern, vilket gör att vi förstår att vi behöver mat. Vi kan sedan koppla mat till vart och hur vi får tag på den, t.ex. genom att köpa den i affären. Vi kan sedan koppla affären till minnet av en plats och hur vi tar oss dit, eller hur vi tar reda på vägen dit, osv. Skillnaden mellan människor och djur är att människor har en större minneskapacitet och förmågan att skapa kopplingar i längre och mer invecklade led.
Vi har även stor hjälp av språket för att skapa just mer komplexa tankegångar. Vi kan t.ex. koppla en svåridentifierbar känsla till ett konkret ord, och sedan skapa kopplingar till detta ord istället för att gång på gång försöka föreställa oss den mer abstrakta känslan. Vi kan även ta hjälp av skriften för att hjälpa oss att minnas och skapa ännu mer konkreta formuleringar som vi inte bara kan höra utan även se framför oss, och vi kan ta del av andras tankegångar genom att läsa eller tala med varandra.
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.