Anledningen till att världen ser ut som den gör är i min mening mänsklighet. Samhället är ett resultat av människan, och det är därför en högst mänsklig omvärld vi lever i. Mänskliga egenskaper står till svars för allt negativt och allt positivt.
Jag håller dessvärre inte med er om att alla alltid kan hållas ansvariga. Inte om ansvar handlar om att någon får en form av skuld och beskylls för sitt betende (både i positiv och negativ bemärkelse). Katana pratar om "medmänsklighetens ansvar", vad kommer medmänskligheten ifrån? Du kan begära och anse att individer bör ta ansvar, men då är det snarare du som lever i en förnekelse. Alla individer kommer inte ta ansvar, vill inte ta ansvar, behöver inte ta ansvar och tjänar inte på att ta ansvar. Ingen människan kan alltså tvingas ta ansvar, vad vi andra än tycker. Förutsatt att jag har rätt uppfattning om vad ansvar är.
Förlåt att jag säger så, men de argument du för fram känns rätt ointressanta, jag har hört dem för, vet vart dem leder, och har nog med närmare eftertanke ingen lust att återigen förklara närmare varför de inte är så användbara annat än som idéer =) Men du kanske vill förklara vad t.ex. medmänsklighet inte kommer ifrån?