Maeglin skrev:Din fråga är alltså helt enkelt; Existerar det något som öde eller skapar vi alla vår egen historia? Och enligt dig så är vi alla styrda av ödet, om jag har förstått saken rätt.
Själv har jag faktiskt ingen aning. Jag har mycket svårt att föreställa mig att jag blir styrd av något varje enskild sekund men jag vill gärna tro att det finns något som knuffar oss i rätt riktning, även om det senare är mer önsketänkande än något annat.
Vi behöver inte blanda in föreställningen om ett öde för att konsekvent omfamna determinism. Om du säger något i stil med att determinism är ödet, då säger du i princip att determinism är determinism. Men sånt har inget informationsvärde. Därför kastar vi det i papperskorgen.
Det fanns en tid när jag trodde på den fria vilja. Determinismen tedde sig då som obegriplig, idag, däremot, ter sig den fria viljan nästan lika obegriplig. Hur kommer det sig? Jag skall försöka ge en förklaring.
*A = en individ som lever för lusten
Därmed är *A även en individ som är "determinerad" att löpa efter det han känner lust inför, eller hur? Om det inte är så att något annat väcker jättemycket olust och på så vis annihilerar den potentiella handlingen blablabla. Hur som helst. Jag hävdar att *A som lever för lusten, tror sig vara fri, han springer omkring i lustvärlden och känner sig fri fast han är jättedeterminerad.
*B = är en individ som lever för kunskap
Nu hävdar jag att *B kommer att känna sig determinerad i det att han kommer att sträva efter kunskap i allt han gör.
Nu till den stoiska frågan: Är *B verkligen fri eller är han determinerad? Det här är problemet. ( Det mesta av allt annat är strunt, löjliga och ointressanta sagor, typ, är vi genetiskt determinerade eller inte? Sånt skall man inte fundera på eftersom det inte "ger" något! Kvalifikationen "genetiskt" eller vad de nu hittar på är ointressant för den enskilde individen här och nu.) Sen har vi också ett annat problem...vari består relationen mellan dessa två - vad skall vi kalla dem? - "världar"? Här finns det några möjligheter, men jag orkar inte gå in på det just nu - läs Sokrates, Goldman och de andra anarkisterna! Undvik Aristoteles, Kant, sånt där fint och svårt - ni får inget för det ändå, man blir bara på sin höjd "intellektuell" - det blir inga brudar lol. Jo en sak till, vårda kroppen! Ännu en sak - som en äkta anarkist har jag bråttom, man vet aldrig vad morgondagen för med sig - var subversiv ( otrevlig!) vägra att dricka det där giftet de säljer. Lycka till!