Har vi en fri vilja? Är vi fria?

Moderator: Moderatorgruppen

Wintran

Inläggav Wintran » 02 mar 2007 03:15

Hur skulle ni förändra era liv ifall ni visste helt säkert att världen var deterministisk och att allt i teorin går att räkna ut?

För övrigt, bara för att allt går att räkna ut, betyder det att målet egentligen är förutbestämt? Kanske är hela universum en enda stor pågående uträkning som ingen vet vart den ska leda.
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.

amy

Inläggav amy » 02 mar 2007 14:40

Wintran skrev:Hur skulle ni förändra era liv ifall ni visste helt säkert att världen var deterministisk och att allt i teorin går att räkna ut?

Man kan inte räkna ut allt för att om man räknade ut vad som kommer hända så skulle man kunna ändra det.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 02 mar 2007 14:47

amy skrev:
Wintran skrev:Hur skulle ni förändra era liv ifall ni visste helt säkert att världen var deterministisk och att allt i teorin går att räkna ut?

Man kan inte räkna ut allt för att om man räknade ut vad som kommer hända så skulle man kunna ändra det.

Räkna ut framtiden kan man bara göra om man slagit knock-out på den.

Nobody knows you when you are down and out.

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Erkki

har vi en fri vilja? är vi fria?

Inläggav Erkki » 04 mar 2007 17:26

Vad var det Sartre sa med sitt existentialistiska svammel? Jag har för mig att han rent av påstod att människan är tvingad till frihet!
Tvång och frihet har inte med varandra att göra. De är varandras motppoler.
Han byggde hela sin teori på begreppet på påtvingad frihet.
Dessutom tillåts inte någon enda människa uppleva vad frihet i själva verket är.
Eftersom människan tillhör kategorin flockdjur medför denna omständighet att en individ kan inte tillåtas bli fri. Så fort det föds en ny individ in i flocken börjar man hamra in dom rätta värderingarna i huvudet på den nya flockmedlemmen.
Ett flockdjur kan med andra ord inte vara fri eftersom en fri individ skulle kunna äventyra hela flockens fortbestånd. Kanske inte så allmängiltigt i moderna tider, men på den tiden vi fortfarande nomadiserade och omgivningen var farofylld var det självklart att man inpräntade, om så med våld, dom rätta värderingarna i den nya flockmedlemmen.
Detta flockdjursbeteende kommer till känna främst genom att människan har en tendens att se sig själv genom andras ögon. Det vill säga människan betraktar hur omgivningen reagerar på dennes beteende.
Människan har en oerhörd önskan att vara fri, men det är definitivt inte detsamma som att vara fri.
Därmed inte sagt att inte människan ändå skulle kunna vara fri bara den vet vad frihet är och vågar ta sin egen frihet. Ingen annan kan ge en individ dennes frihet utan det är något som individen själv måste ge sig.
Ingen kan ge någon annan dennes frihet, ty det skulle innebära att denne i så fall skulle bli beroende av någon annan om man med frihet avser detsamma som oberoende.
Frihet är framför allt frihet från andras åsikter och värderingar.
Skulle någon till äventyrs ge sig själv sin frihet är det ändå inte alls säkert att denne får behålla den särskilt länge. Hur länge är avhängigt hur vederbörande utför sina handlingar.
En fri individ kan utföra sin handling enbart och just enbart genom att inte ställa krav på motprestationer. Börjar den fria individen ställa krav på motprestationer medför detta omedelbart att denne blir beroende av dessa krav på motprestationer.
Inte heller kan den fria individen göra vad som helst, t.ex. roffa åt sig mera än vad behoven nödvändiggör. Detta medför att vederbörande i så fall måste akta sig för vedergällning eller att någon annan vill komma åt överflödet.
Sartre grundade sin filosofi på en omöjlig premiss; påtvingad frihet, när förhållandet i verkligheten är det rakt motsatta; människan är tvingad till ofrihet.
Sartre och hans älskarinna Simone de Beauvoir är ett par som har åstadkommit en oerhörd massa ångest och fabulöst med dåliga samveten i modern tid.
Inget som fördenskull hindrade att Sartre tilldelades nobellpriset i litteratur.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 04 mar 2007 17:56

Men är du säker på att du har samma begrepp som han när du talar om frihet?

Du tror att psykologin kan förklara vårat handlande, att vi är maskiner, är det vad du säger?

Så Sartre är idiot, då måste väl Nietszche vara det med? Eller finns inte kopplingen?

Att vi är tvungna till frihet har att göra med vårat förhållande till världen, till existensen. Vi har ingen förförståelse, utan allt måste passera oss, värderas av oss. Inget är oss givet, allt oss taget. På ett existensiellt medvetandeplan. Sen går att argumentera för att den medvetenhet som vi tar oss, är tvungen av existensen. Men det är inte något direkt relaterande oss, sinnets greppande om verkligheten.
Sen om man som du inte vill vara medveten om det, det är en annan femma. Men visa mig ditt kretskort ska jag löda det rätt, ge dig introspektion. Förmågan att se sig själv från sig själv du vet!!!!

< Homo Sapiens 2.7 >

Och ps. nu när jag känner mig lite ensam, vart är min flock? Jag ser dom inte, ingen säger åt mig vad att göra, jag känner mig utelämnad och liten. Söker desperat en lärare, i livet, en auktoritet. Det är betungande vill jag lova. Så vart är dom? Vart är dom mina?

Kanske har jag redan lämnat mänskligheten då. Kanske är det dit du vill ta våra begrepp?

:wink:
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Återgå till "Filosofi"