Kan livet någonsin förlåta en hemsk handling?
Moderator: Moderatorgruppen
Förresten, när du ställer frågan på det här forumet får du räkna med filosofiska svar. Vill du ha mera verklighetsanknytna svar så rekomenderar jag familjeliv.se
Vem har sagt att "filosofiska svar" inte är anknytna till verkligheten.
Det är de i allra högsta grad. De har ytterligare än dimension. Tror Du att fjantiga Linn Heed på aftonbladet kan komma med något vettigare? Nej, tänkte väl det.
- Avantgardet
Månbarn skrev:Jag ska börja försvara min handling för mig själv, det har jag redan börjat göra... och kanske så kan jag även förlåta mig själv framöver. Men när den dagen eventuellt kommer så hoppas jag att allt levande runtom förstår och vet att den förlåtelsen inte kom lättvinnligt.
Tänker du förlåta dig själv (alltså, på sätt och vis, att tillåta dig själv att inte vara "perfekt") eller tänker du förlåta dig själv den handling du begick? Är det handlingen eller du det är "fel" på?
-
Katana
-
Katana
Månbarn skrev:Det jag vill veta är ifall "livet" kan förlåta en? Är förlåtelsen att man ångrar sig djupt? Eller ligger den i att man använder händelsen och skapar nåt gott av den?
Eller är man för alltid "dömd" och får en otvättbar stämpel på sig?
Nu tror jag att jag förstår vad du menar. Du menar kanske "går smärtan över med tiden?". Ja och nej, vissa saker går över, andra återkommer man till och lär sig leva med. Människan är ytterst plastisk och vi förändras hela tiden, så det är inget att oroa sig för.
Att du skulle vara dömd på något sätt det kan du glömma helt; det som är fel i folks ögon idag är rätt i morgon.
Det finns dock tveksamma fall som jag inte känner till närmare var det kanske inte riktigt går över; jag avser folk som har krigstrauman vilka nästan alla har som har varit med i riktigt djävliga krig, som exempelvis vinter och fortsättningskriget i Finland; dom har mardrömmar...men jag menar då snackar vi inälvor, kannibalism, blod som sprutar och tarmar på din kompis runt dig...det går inte att föreställa sig...men sådana krig är rätt ovanliga...och du är knappast i den åldern så det lär nog gå över skall du se.