Vilket skulle du välja - gudstro eller kortare liv?

Moderator: Moderatorgruppen

Gudstro eller kortare liv? (endast ateister får svara)

Gudstro
6
38%
Kortare liv
10
63%

Antal röster: 16

Användarvisningsbild
tomtefader

Inläggav tomtefader » 22 aug 2007 21:58

Avantgardet skrev:Du resonerar nu som att upplevelsen är given i sig själv, som att din inställning redan finns "fix, fast, och färdig" i det upplevda (där-ute) - i tingen själva om man så vill, eller som givna kvaliteter hos dem.

Egentligen inte. Vad jag menar med "mitt perspektiv" är att det är det enda perspektiv jag äger, mitt enda öga - och därmed det enda perspektivet som jag kan ha kunskap om.

Avantgardet skrev:Som barn njöt du säkert av att göra i blöjan - som de allra flesta barn gör (tills exkrementerna svalnat) -, varför inte nu? Vad skiljer? Det gäller att extrapolera det goda ur det onda, vända allt till sin fördel, och vi har själva makten därtill.

Riktigt så enkelt är det nog inte, i synnerhet när vi - själva? - reser diverse moraliska restriktioner för vårt handlande. Hur högt skulle inte livet leka, om jag tog kapital på kredit och tillredde mig den dyrbaraste laudanum för, låt oss säga, en hel vecka; samt sörplade upp en viss mängd droppar varje dag, vilket som handling fick mig att uppnå maximal tillfredsställelse, ända tills den slutgiltiga överdosen, på den sjunde dagen, skulle ta död på mig? Det skulle vara ett liv värt att leva, och laudanum är allenast som exempel.
Det finns emellertid saker och ting vilka styr att vi inte "vill" få ut det goda från livet. Annars skulle väl en upplevelsemaskin redan vara realitet i gemene mans salonger.
"Jag har talat" - Okänd

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 22 aug 2007 22:21

Av mina egna efterforskningar skulle jag nog hävda att "lust" och "olust" har mest att göra med graden av autonomi i förhållande till sysslan. Därför gäller det helt enkelt att vilja det man som man redan gör. Inte ens upplevelsemaskinen skulle vara en njutning, eller laudanum heller för den delen, om man upplevde den/det under tvång.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
tomtefader

Inläggav tomtefader » 22 aug 2007 23:05

Kan till viss del hålla med dig om, att viljan att göra någonting har stor relevans för resultatet (tillfredställelsegraden) efter handlingen; att ett påtvingat handlande erfars som ett ont handlande - att fruktens smak, oavsett hur den blir, uppfattas som en besk sådan.
Vad jag inte tror på, är att tillståndet i upplevelsemaskinen skulle råda under samma regler. Det kan vara så att vi definierar upplevelsemaskinen på olika sätt, men för mig är det en absolut motsvarighet (vad gäller "realitetsfaktor") till den verklighet som subjektet erfar när den inte är kopplad till maskinen; att den, när man väl är inuti upplevelsemaskinen, skapar precis vad sinnet suktar efter. Då tror jag inte att tanken om att man blivit betvingad maskinens effekter på sig (om så är fallet) har någon som helst mening, när ens "lycka" stimuleras på alla di sätt för att träda fram, flöda fritt.
Men som sagt, vi kanske menar olika saker med upplevelsemaskinen.
"Jag har talat" - Okänd

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 23 aug 2007 12:13

Och det rätta svaret är...

Valet att tro på gud har du inte, antingen är funtad för det, eller också inte.
Valet till ett kortare liv har du alltid, men vi tackar nog nej till det erbjudandet.

Påminner om frågan:
"Är du min vän eller fiende, du bestämmer själv...

Rätta svaret här föreslås vara:
"Du, om du uppför dig väl, så kan du får vara med i den tredje gruppen, folk som jag ger blanka fan i."

Vilket förstås inte är rätt svar i alla lägen...
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inläggav JemyM » 24 aug 2007 15:46

Jag har haft gudstro och det var inget vackert liv.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 24 aug 2007 15:54

JemyM skrev:Jag har haft gudstro och det var inget vackert liv.

Om det inte var estetiskt, var det etiskt?

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inläggav JemyM » 24 aug 2007 16:31

Algotezza skrev:Om det inte var estetiskt, var det etiskt?

Jag var etisk under tron men de som gav mig tron var inte etiska inte heller hade jag sett mig som etisk ifall jag gav någon annan tron.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 24 aug 2007 16:42

JemyM skrev:
Algotezza skrev:Om det inte var estetiskt, var det etiskt?

Jag var etisk under tron men de som gav mig tron var inte etiska inte heller hade jag sett mig som etisk ifall jag gav någon annan tron.

Det är också min erfarenhet. De som vill trycka i en en viss tro har ofta andra än kärleksfulla syften. T.ex. andlig makt för egen vinnings skull. Kärleks- och "gudlighets"-snacket är inte sällan bara ett kamouflage. Vetenskapen fungerar ofta mer kärleksfullt, fritt och demokratiskt vid en jämförelse.

A
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Filosofi"