Vad är intet???

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 11 jul 2010 15:16

JemyM skrev:
Intet är avsaknaden av det man anser är något.

Intet är det man saknar när man behöver det som mest, oftast pengar.... skriver ZOKRATES

haraldsvarar

vårt universum är en dialektisk skapelse som ju Newton förstod,, först skapades ingenting och därefter någonting objktvärlden...därför hette den älste Guden i Egytien   allt-och-ingenting..

och hur ska vi placera Nirvana

Användarvisningsbild
swenee

Inläggav swenee » 12 jul 2010 02:15

Innan ni börjar läsa så ska ni veta att jag resonerar med mig själv under tiden jag skriver så det kan bli lite rörigt, men jag tycker att det är viktigt för att då får man med hur min tankegång har vandrat fram och tillbaks.

Inget måste vara motsatsen till något alltså massa. Det skulle betyda att inget är "antimateria", men om inget är antimateria så skulle vakuum vara "mer" en inget.

Förklaring om materia/ antimateria: Tänk dig att materia är positivt, det finns alltså något. vakuum är då 0 och antimateria är negativt (det saknas materia).
Antimateria kan bara existera i mediet antimateria och vakuum om antimaterian kommer i kontakt med materian så ... tror jag det blir en explosion, eller implosion (jag är inte säker någon som kan? :) ) och eftersom ingenting inte tar någon plats ("var" kan det finnas då ? javascript:emoticon) så kan hur mycket ingenting som helst finnas på samma "punkt".

Ingenting kan väl inte vara negativt? åena sidan så borde inget vara 0 för då finns det ju inget men åandra sidan så kan det väl inte finnas något mindre en inget.
Jag tänker mig en modell av en termometer det kan ju faktiskt bli kallare en 0*C men i kelvin kan det inte bli "mindre" en 0*K (eller går molekylerna baklänges?).

Inget skulle kunna definieras på två sätt
1: det som fans/inte fans utanför big bang.
2: Ingenting är det vi ännu inte utforskat, det okända.
ex: Tänk er tiden när jorden "var" platt. vad fans utanför? väldens ände, ingenting. På senare tid så tror vi oss hittat att jorden är rund men precis som när jorden var platt så har vi sätt att "bevisa" att att jorden är rund, senare kanske vi hittar att jorden är helt annorlunda en va vi "vet" nu.

Mänskligheten har hittat på nya sätt att bevisa sanningen och utforska det okända vänta er inte att den nutida "sanningen" är helt rätt för sanning är bara relaterad till det som jag, du, alla tror är "rätt". (om alla tror att jorden är platt är den det)

Vem vet ingenting kanske rent av är något.

Snilleblixt...
Ingenting är alltså det vi föreställer oss att det är, det tomrum som våran fantastiska hjärna fyller villket betyder att alla ser olika på inget. Jag gjorde ingenting till en termometer, tror att det var Algotezza som gjorde det till ett mattematiskt ( ?) uttryck, någon gjorde det till en tanke och någon till materia.

???
Tankar? :?
vi existerar. eller?...

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 12 jul 2010 06:19

Ingenting är den formlösa formen

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 12 jul 2010 08:30

antar att intet kommer från 0:an
enl Sacred Geometry boken är 0an upphov till en massa konstiga resonemang om intet och icke vara etc
En sann pythagoré räknar med bråk och slipper således misstaget 0

personligen tror jag det är bullshit
men jag tyckte det var en intressant tanke en gång i tiden
konstnärer som jag kan ju vara lite svaga för geometri

enl grek skapelsemytologi tror jag kaos skapades först
el fanns innan allt
kaos inte intet

personligen ser jag dock inte hela världen som problematisk om den till största innehåll innehåller ingenting
vi lever i en bigbang bubbla som, vad det verkar kommer att försvinna ut i intet
kanske finns det fler bigbang bubblor, vem vet
men hur det är med det kan ju vara svårt att veta, vi kan ju bara gissa
eller syssla med sannolikheter

konstigt begrepp egentligen
känns som det kommer från nån pessimistisk roman författare
som rest jorden runt och skådar stjärnorna och tänker sig att där är intet
eller försvinner ner i havets djup för att förlora sig i intet

kanske intet är räddsla för döden?
eller ensamhet kanske
eller tillvarons kalla vara

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 12 jul 2010 09:19

Allting är skapat ur ingenting, för det måste ju alla ateister och troende osv hålla med om, för det är völ också .....OKUNNIGS........ IDE

och denna ide var också modernismens

vi kan faktiskt säga att det spontana och omedelbara som Jack kerouac sökte kommer från ingenting

Användarvisningsbild
swenee

Inläggav swenee » 12 jul 2010 13:46

Harald Davidsson skrev:Allting är skapat ur ingenting, för det måste ju alla ateister och troende osv hålla med om

(Jag tror inte på bigbang teorin, jag tror att allt alltid har funnits det har bara om formats.) ;p
vi existerar. eller?...

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 12 jul 2010 14:38

Big Bang har ju orsak, så den är en nonsensteori

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 12 jul 2010 15:41

harald Davidsson skrev:
Allting är skapat ur ingenting, för det måste ju alla ateister och troende osv hålla med om

Men det betyder inte att allt kan skapas ur ingenting.

Nirvana ansees vara ingenting

Nirguna Brahman som är Gud utan form ansees vara ingenting

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 12 jul 2010 15:47

Harald Davidsson skrev:

Men det betyder inte att allt kan skapas ur ingenting

nuddle svarar:

det behöver inte finnas allting bara för det inte finns någonting... på samma sätt som det inte måste finnas mörker för att det finns ljus...

men ifall vi skall kunna urskilja det ena från det andra... så måste båda finnas... människan urskiljer UPPENBARLIGEN... alltså finns de båda

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 12 jul 2010 16:03

finns mörker annat än som en brist i konstruktionen av ögat. eller är det en medveten brist för att vi ska gå och sova, fast i norrland finns det inget mörker halva året.

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 12 jul 2010 17:42

Harald Davidsson skrev:finns mörker annat än som en brist i konstruktionen av ögat. eller är det en medveten brist för att vi ska gå och sova, fast i norrland finns det inget mörker halva året.

utan ögon inget mörker

apropå att bigbong skapades ur ingenting, så låter det lite koooonstigt
men kanske inte omöjligt
jag är dock inte uppdaterad på skapelsen känner jag

o modernismen, hm, det är väl en kulturterm väl
från 1907-1979, eller?
vet inte riktigt när postmodernismen slog till, kanske var tidigare, kanske redan 1957 med SPUTNIK

jag är inte uptodate jag är modern
jag är beyond modernismen post modernist

men vad kommer sen
en ny klassicism kanske

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 12 jul 2010 18:16

En djup och känslostark konst som t.ex. Edvard Munchs är möjlig, men problemet med konsten idag är att de bästa konstnärerna slutar måla därför att det är inte möjligt med ett stort genombrott längre som PiCASSO och Miro , investeringarna i konst är så enorma att ifall en ny målare dyker upp på marknaden alla dess investeringar darrar i kragen då. Men kanske är det möjligt att släppa fram en ny bra konstnär varje femte år och slänga ut en tio millioner på katalog och så vidare.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 13 jul 2010 09:20

Intet är frånvaron av ett förväntat något, av en utebliven närvaro. Det relativa intet.

"Jag trodde det skulle vara möbler i rummet men det fannas ingenting där."

Ett absolut intet vore möjligt om vi kunde tänka bort allt, inklusive oss själva, och dessutom att vi tänker bort allt.

En del säger att vi blir intet när vi dör. Och blir vi intet då...får vi i alla fall uppleva transportsträckan dit men aldrig själva intet... Lycka till!

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
freddemalte

Frågan är "felställd"

Inläggav freddemalte » 13 jul 2010 10:47

Frågan är "felställd", ungefär som "Hur gammal bor du?"

"Vad är intet?" kan alltså inte ställas eftersom "intet" inte är något . . . .

Sen behöver man ju inte begränsa sig till logiken om man inte känner för det - kanske en av skeptikerns och/eller filosfens "uppgifter"?

Fredrik

Återgå till "Filosofi"