Meningen med livet

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
OWE

Inläggav OWE » 30 jan 2009 19:58

Mozart skrev:Meningen med livet... Är att dö! tomato

Det håller inte rent logiskt! Se tidigare i tråden.

Användarvisningsbild
OWE

Inläggav OWE » 30 jan 2009 20:04

Oj! Fel tråd! Visste inte att det fanns två likadana. Min hänvisning angående logiken är till tråden som heter "Vad är meningen med livet?". Kolla in den!

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 31 jan 2009 00:33

Snälla, bemöt den här seriöst:

Meningen med livet

För Kvinnor : Få Barn
För Män : Bekvämlighet
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

scirocco

Inläggav scirocco » 31 jan 2009 00:40

Vad,menar du med seriöst. Jag kastar mig in i ämnet. Byt plats på män o kvinnor. Så, nu är jag själv redan vilsen. Har fött några barn,som man eller har jag det? tror nog också att kvinnor vill ha det bekvämt

transversal

Inläggav transversal » 31 jan 2009 03:47

Eric Hoffer skriver att många människor tillåter sig själva att svepas med av kampen för en högre sak för att befrias från ansvaret för sina egna liv och för att undkomma nuets elände eller meningslöshet. Vad tror ni om det?

scirocco

Inläggav scirocco » 31 jan 2009 08:57

Vad menar du med högre sak?

borta med vinden

Inläggav borta med vinden » 13 feb 2009 22:28

Det finns inget liv. Liv kräver förändring och förändring innebär död.

Minded

Inläggav Minded » 13 feb 2009 23:07

transversal skrev:Eric Hoffer skriver att många människor tillåter sig själva att svepas med av kampen för en högre sak för att befrias från ansvaret för sina egna liv och för att undkomma nuets elände eller meningslöshet. Vad tror ni om det?

Det ligger en del i det. Någon sa att för att vara dig själv, glöm dig själv. Någon annan sa att livet är vad som händer när vi gör något annat. Det är bekvämt att följa någon/något, eftersom att det kräver mer arbete att vara först - vilket förvisso har en del med riktningen av uppmärksamhet att göra.

Användarvisningsbild
OWE

Inläggav OWE » 14 feb 2009 00:34

Anders skrev:Snälla, bemöt den här seriöst:

Meningen med livet

Meningen är att befrämja livet. Som människa gör man det genom att tänka ut hur livet ska befrämjas, samt att därefter verka för denna sak. Enkelt, eller hur?

Användarvisningsbild
Midgårdsormen

Inläggav Midgårdsormen » 14 feb 2009 18:08

borta med vinden skrev:Det finns inget liv. Liv kräver förändring och förändring innebär död.

Och döden är inte livets påföljd?
Är jag druvan eller vinet eller är jag bara
märkvärdig som skriver detta?

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 15 feb 2009 00:17

transversal skrev:Eric Hoffer skriver att många människor tillåter sig själva att svepas med av kampen för en högre sak för att befrias från ansvaret för sina egna liv och för att undkomma nuets elände eller meningslöshet. Vad tror ni om det?

Bra tips! Och relevant!
Wikipedia om Hoffer skrev:As he describes in The True Believer, he believed a passionate obsession with the outside world or with the private lives of other people is merely a craven attempt to compensate for a lack of meaning in one's own life.

Ett kaos inombords som man inte förmår reda ut eller ens se kan ju ge en stor drivkraft att fokusera på världen 'därute'. Eller bara att man har något därute att 'hänga upp' tankarna på.

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 15 feb 2009 00:23

Anders skrev:Meningen med livet

I så fall måste jag be om en tydligare definition av frågan. Vad menar du med "meningen med livet"?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 15 feb 2009 09:59

Fication skrev:

Bra tips! Och relevant!
Wikipedia om Hoffer skrev:As he describes in The True Believer, he believed a passionate obsession with the outside world or with the private lives of other people is merely a craven attempt to compensate for a lack of meaning in one's own life.

Ett kaos inombords som man inte förmår reda ut eller ens se kan ju ge en stor drivkraft att fokusera på världen 'därute'. Eller bara att man har något därute att 'hänga upp' tankarna på.

Äh, ge er! Klassisk borgerlig utpressning! Inget annat. Vad är det för djävla krav att ens individuella liv ska vara "meningsfullt"? Människan är ingen ö, och jag tycker borgarna ska sluta försöka slå i oss såna lögner. Det enda de försöker är trycka ner oss, vi ska känna oss "dåliga" för att vi inte är "framgångsrika" och "självförverkligade", köpa en massa självhjälpsböcker, motionera, styrketräna, göra yoga, äta nyttigt, gå i terapi och allt helvete. Trams!
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 15 feb 2009 12:56

Jag är intresserad av frågeställningen och alla aspekter av den. Jag planerar inte att använda eventuella resultat till att förtrycka arbetarklassen. Observera att Hoffer argumenterar ju för att anspråk på mening kan härledas till en psykologisk brist.

Förresten, sökningen "borgar*" och skribent "Avantgardet" resulterade i 58 träffar här på ff. Det är inte så att du har en bias i den här typen av frågeställningar (eller alla)?!

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 15 feb 2009 15:31

Var skrev jag att du skulle på ett eller annat sätt försöka förtrycka arbetarklassen? Eller är det nån vidlyftig tolkning som du svarar för själv?

Fication skrev:Observera att Hoffer argumenterar ju för att anspråk på mening kan härledas till en psykologisk brist.

Vad besynnerligt, jag trodde nämligen att det var exakt vad som föranledde mig att utmåla det som just en borgerlig psykologi - ja, borgerlig utpressning rent utav. Men men.

Trist att man ska behöva reappropriera ett helt språk bara för att den borgerliga diskursen gjort anspråk på alla begrepp med sina platta och intetsägande tolkningar. Tråkigt är också att folk inte tar sin bildning på allvar, jag menar marxismen råkar ju trots allt vara en utav världshistoriens kanske viktigaste idétraditioner...
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Återgå till "Filosofi"