nuddle skrev:en enklare definition utav absolut sanning är att DEN är oberoende utav de 5 sinnena...
TACK!
Moderator: Moderatorgruppen
nuddle skrev:en enklare definition utav absolut sanning är att DEN är oberoende utav de 5 sinnena...
spottkamel skrev:freddemalte skrev:spottkamel skrev:Ja... det jag försökte fråga är om ni tror att det finns någon absolut sanning om någonting, eller om allting är relativt
För att kunna svara på den frågan måste jag veta vad du menar med absolut sanning. Hur är en absolut sanning beskaffad? Vilka kriterier ska en absolut sanning uppfylla och hur skiljer sig absolut sanning från annan sanning (sanning i allmänhet)?
Fredrik
en absolut sanning, ser jag, som en sanning som är universell, en sanning som har alla svar (dvs där allt hänger samman i en slutgiltig väv). en objektiv sanning bakom våra subjektiva sanningar. vad menar du med "sanning i allmänhet"?
nuddle skrev:spottkamel...
det finns dom som påstår att människan skulle ha kontakt genom sitt INRE med en absolut sanning..
denna sanning kallar vissa för ett medvetande, som skulle genomtränga ALLT existerande
dess upplevelse borde isåfall vara identitiskt för ALLA levande varelser m.fl
jag tror att karl jung kallade den för collective unconcious... andra all-medvetandet, en del Creatiive imagination
jag letar fortfarande efter denna absoluta sanning... resten är ju bara subjektivt, unikt för varje observatör
det utmärkande med all-medvetandet borde vara att DEN skall upplevas identiskt utav ALLA människor
det man då måste träna sig på IFALL nu denna absoluta sanning verkligen kan NÅS genom ens INRE, är att urskilja mellan DE impulser som kommer från VÅRA 5 sinnen... och de impulser som kommer från detta medvetande
spottkamel skrev:nuddle skrev:spottkamel...
det finns dom som påstår att människan skulle ha kontakt genom sitt INRE med en absolut sanning..
denna sanning kallar vissa för ett medvetande, som skulle genomtränga ALLT existerande
jag tror att karl jung kallade den för collective unconcious... andra all-medvetandet, en del Creatiive imagination
jag letar fortfarande efter denna absoluta sanning... resten är ju bara subjektivt, unikt för varje observatör
det utmärkande med all-medvetandet borde vara att DEN skall upplevas identiskt utav ALLA människor
det man då måste träna sig på IFALL nu denna absoluta sanning verkligen kan NÅS genom ens INRE, är att urskilja mellan DE impulser som kommer från VÅRA 5 sinnen... och de impulser som kommer från detta medvetande
ah, intressant! typ att en allmängiltig moral då skulle ha sitt ursprung i detta medvetande? nu kan man skriva vackra poetiska dikter om att hitta sitt inre jag och medvetande och "we are all one" å grejer :P jadu. det sorgliga är ju att vi aldrig med säkerhet kommer kunna veta om det är den absoluta sanningen vi funnit... tror jag.
freddemalte skrev:spottkamel skrev:freddemalte skrev:spottkamel skrev:Ja... det jag försökte fråga är om ni tror att det finns någon absolut sanning om någonting, eller om allting är relativt
För att kunna svara på den frågan måste jag veta vad du menar med absolut sanning. Hur är en absolut sanning beskaffad? Vilka kriterier ska en absolut sanning uppfylla och hur skiljer sig absolut sanning från annan sanning (sanning i allmänhet)?
Fredrik
en absolut sanning, ser jag, som en sanning som är universell, en sanning som har alla svar (dvs där allt hänger samman i en slutgiltig väv). en objektiv sanning bakom våra subjektiva sanningar. vad menar du med "sanning i allmänhet"?
Ok, sanning i allmänhet var sanning icke kopplad till det absoluta som du hade kopplat den till.
Hur som helst så ska jag försöka bena upp din frågeställning och svara på vardera komponent:
1. Universell sanning? Vad är det som ska vara universellt sant? Sant överallt utifrån alla aspekter? Är det a priori-sanningarna du avser, logiska satser, eller sakernas tillstånd? Om vi för en stund antar att världen existerar så är väl det universellt sant? Det kan ju inte vara enbart lokalt sant, eller sant bara för mig att allt finns? Om, och endast om, solipsismen inte är sann - ty då uppstår andra fenomen! Alla kroppar är utsträckta i rummet (en a priori-sanning) är väl universellt sann? Eller borde vi antar att det finns världar där kroppar inte är utsträcka i rummet?
2. Det beror på vad du menar med allt hänger samman! Om A hänger ihop med B och B hänger ihop med C så hänger C indriket ihop med A men A hänger inte direkt ihop med C. Vilka krav har du på hänga-ihop-heten? Om inte allt hänger ihop så krävs det (enligt enkel logik) att något kan vara helt friståned från världen? Det har vi väl ganska vårt för att tänka oss. Däremot vet jag inte om sanningshalten är kopplat till hur mycket saker hänger ihop? Är det en koherent värld du avser? Ty, kan egentligen världen vara motsägelsefull och inkoherent? Hur skulle det gå till? Om du med absolut sanning avser att världen är ett enda system utan några aspekter som är frikopplade från världen så torde ju en absolut sanning i så fall existera? Men som sagt - frågan är om det har med sanning att göra?
3. Om du med objektiv sanning menar att välden är på ett visst sätt oavsett om vi upplever den eller inte? Låt säga att alla människor utplånades just nu - skulle då världen fortsätta att existera, dvs jorden fortsätta att snurra runt solen etc?Om så är fallet, ja då finns det ju en objektiv värld, en värld helt frikopplad från våra upplevelser. Då kan man kanske anse att denna värld är absolut sann?
Fredrik
nuddle skrev:spottkamel skrev:nuddle skrev:spottkamel...
ah, intressant! typ att en allmängiltig moral då skulle ha sitt ursprung i detta medvetande? nu kan man skriva vackra poetiska dikter om att hitta sitt inre jag och medvetande och "we are all one" å grejer :P jadu. det sorgliga är ju att vi aldrig med säkerhet kommer kunna veta om det är den absoluta sanningen vi funnit... tror jag.
------------------------**************************************-----------------------
grejen är att ifall VI hittar den...
så kommer den att upplevas IDENTISTISKT utav dig o mig..
alltså kommer den I SIG vara objektiv...
det borde vara det utmärkande med DEN...
fast hur skall vi vara säkra på att det är DEN...
det är bra fråga..
den skall jag klura på tills imorgon...
för nu skall jag sova...
-------------------------**************************************----------------------
nuddle skrev:... SpottKAMEL ...
|------------------------**************************************-----------------------|
**** THE SIXTH SENSE ***
1. organet för inhämtning utav information från den "absoluta verkligheten"
borde vara identistiskt FÖR alla observatörer
2. den information som inhämtas borde ge upphov till upplevelser
som inte kan upplevas med de 5 sinnena
3. upplevelsarnas natur borde ha EN allmängiltlig INNEBÖRD för alla observatörer,
alltså borde upplevelsens natur vara ABSOLUT och inte relativ
den borde vara bortom ont/gott, vackert/fult, skönt/äckligt osv
**** THE SIXTH SENSE ****
|------------------------**************************************-----------------------|
Harald Davidsson skrev:förmodligen är det bara jag, men jag fattar inte riktigt vad du menar. siffror är ju bara någonting vi har skapat, på vilket sett skulle relativiteten vara beroende av dessa? det är väl en relativ fråga...skriver du...spottkamel..
Sådant här kvalificerat skitsnack skulle aldrig kunna förekomma i Indien, den ende på FF som kan sKilja på kvantitet och kvalitet och på relativt och absolut är Zokrates.
Den så kallade veternskapen är till sitt fundament en mått-vetenskap, och hur kunna mäta någonting utan S I F F R O R, alltså grunden för vetenskap är siffror, det här fantiserande hit och dit om substanslösa begrepp, vem bryr sig om sådans trams, hela det moderna samhället bygger på statistik, och statistik utan siffror fungerar inte..
Hela vårt samhälle är ett S I F F E R S A M H Ä L L E, du saknar till och med riktig namn-identitet därför att ditt person-nummer är viktigare än ditt namn, alltså nummer-människan är vad vi producerat fram idag. Den identitetslösa nummer-människan som håller sin kära köbricka nervöst i sin hand.
Fast då Newton visade hur tyngdlagen fungerade kunde han sagt att detta är det relativa
men han sa mycket mera, han sa att varje händelse har en likvärdig motsatt reaktion..och detta
har den moderna indiska filosofin annamat.
Användare som besöker denna kategori: 21 och 0 gäster