En ontologifråga

Moderator: Moderatorgruppen

Mr.M

Inläggav Mr.M » 18 nov 2010 11:36

freddemalte skrev:Hej Mr.M
Trail and error-tanken och den irriterade katten är ett bra exempel på mekanismer som leder till slutsatser om världens beskaffenhet. Men varför är då inte detta lika uppenbart när vi kommer till andra fenomen som folk antar om världen, så som t.ex. gud, svart hål, och massor med annat religiöst och vetnekapligt som egentligen inte är prövat varken via tralil and error eller sinnen (sådant som inte kan "hittas" i vår direkta upplevelse av världen, i det immanenta).

Vänligen

Fredrik

Människan försöker in i det sista, trail and error funkar bättre på djur än på människor
vi hoppas och tror att saker ska ske, vi agerar från vanor med. (kanske lite för mycket)

Vi är ett social varelse som accepterar andras ideer, ibland alltför lättvindigt
och vi glömmer bort att vara kritiska. (utan att acceptera andras idéer så hade vi nog inte varit en social varelse)

Jag om jag få ta mig själv, som till 100% tror på fenomen som kallas för spöken,
utefter egna upplevelser som jag inte kan förkasta. så är jag medveten om att det finns något mer än människor som agerar på jorden. Egentligen en ganska rationell tanke, varför ska energi enbart vara bunden till fenomenet människa och djur ? och inget mer ?

så vi lägger här in, kunskap och erfarenheter som orsak. (om än begränsade och tveksamma kunskaper)

Nåväl, Alla våra egenskaper, tro på andra människor, känslor, rationalism, ja, ta upp hela kedjan av filosofiska frågeställningar  där finns människan som en komplex varelse. lite av allting, en konstnär i att överleva.

Om gud är rätt eller fel spelar nog ingen större roll, den har sin funktion.
Vetenskapligt, rationellt och empiriskt omöjlig att bevisa, men känslomässigt tar vi till oss det väldigt enkelt.
Varför ?, känslorna är viktiga för människan liksom drömmar. Det formar oss.
är en dröm osann eller har den en vidare betydelse ? (antar att den är viktig del av människan eftersom alla drömmer)

Så gud är sann för att andra upplever det och jag känner mig glad av det och där med upplever jag det som kallas gud.
Svarta hål är sanna för att vetenskapen påstår sig inom snar tid ha en fungerande formel. (har dom nog sagt sen 1210)
Dessutom tycker jag väl att den som följt vetenskapen en stund lättare kan förstå och dessutom veta delar av det som mäts, kanske inte hela biten, men i stora drag.

Jag kan ta mitt eget exempel, börjar jag prata och gå in i detaljer om ett protokoll inom datakommunikation,
så kommer kanske du och många andra bara skaka på huvudet, valet ligger i att tro på det jag säger eller inte tro.
jag själv tvekar inte en sekund på hur just det protokollet fungerar. samma syn har jag här på vetenskapen,
jag får välja trovärdigheten och vara kritisk och utgå från att det är sant. (fram tills externa parametrar som ekonomisk konsumtion kommer in i bilden)

svar,
vi är en varelse med bristande kunskap, tillsammans blir vi en social varelse med än mer komplett kunskap.
Vi överlever med hjälp av varandras kunskaper men har en alltför stark tro ibland som väl utnyttjas av andra.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 18 nov 2010 11:39

Trail and error-tanken och den irriterade katten är ett bra exempel på mekanismer som leder till slutsatser om världens beskaffenhet. Men varför är då inte detta lika uppenbart när vi kommer till andra fenomen som folk antar om världen, så som t.ex. gud, svart hål, och massor med annat religiöst och vetnekapligt som egentligen inte är prövat varken via tralil and error eller sinnen (sådant som inte kan "hittas" i vår direkta upplevelse av världen, i det immanenta).

Vänligen

Fredrik

Människan försöker in i det sista, trail and error funkar bättre på djur än på människor
vi hoppas och tror att saker ska ske, vi agerar från vanor med. (kanske lite för mycket)

Vi är ett social varelse som accepterar andras ideer, ibland alltför lättvindigt
och vi glömmer bort att vara kritiska. (utan att acceptera andras idéer så hade vi nog inte varit en social varelse)

Jag om jag få ta mig själv, som till 100% tror på fenomen som kallas för spöken,
utefter egna upplevelser som jag inte kan förkasta. så är jag medveten om att det finns något mer än människor som agerar på jorden. Egentligen en ganska rationell tanke, varför ska energi enbart vara bunden till fenomenet människa och djur ? och inget mer ?

så vi lägger här in, kunskap och erfarenheter som orsak. (om än begränsade och tveksamma kunskaper)

Nåväl, Alla våra egenskaper, tro på andra människor, känslor, rationalism, ja, ta upp hela kedjan av filosofiska frågeställningar  där finns människan som en komplex varelse. lite av allting, en konstnär i att överleva.

Vetenskapligt, rationellt och empiriskt omöjlig att bevisa, men känslomässigt tar vi till oss det väldigt enkelt.
är en dröm osann eller har den en vidare betydelse ? (antar att den är viktig del av människan eftersom alla drömmer)

Så gud är sann för att andra upplever det och jag känner mig glad av det och där med upplever jag det som kallas gud.
Svarta hål är sanna för att vetenskapen påstår sig inom snar tid ha en fungerande formel. (har dom nog sagt sen 1210)
Dessutom tycker jag väl att den som följt vetenskapen en stund lättare kan förstå och dessutom veta delar av det som mäts, kanske inte hela biten, men i stora drag.

Jag kan ta mitt eget exempel, börjar jag prata och gå in i detaljer om ett protokoll inom datakommunikation,
så kommer kanske du och många andra bara skaka på huvudet, valet ligger i att tro på det jag säger eller inte tro.
jag själv tvekar inte en sekund på hur just det protokollet fungerar. samma syn har jag här på vetenskapen,
jag får välja trovärdigheten och vara kritisk och utgå från att det är sant. (fram tills externa parametrar som ekonomisk konsumtion kommer in i bilden)

svar,
vi är en varelse med bristande kunskap, tillsammans blir vi en social varelse med än mer komplett kunskap.
Vi överlever med hjälp av varandras kunskaper men har en alltför stark tro ibland som väl utnyttjas av andra.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 18 nov 2010 11:41

Vänligen

Fredrik

jag får välja trovärdigheten och vara kritisk och utgå från att det är sant. (fram tills externa parametrar som ekonomisk korruption kommer in i bilden)

svar,

Rorschach

Re: En ontologifråga

Inläggav Rorschach » 18 nov 2010 11:42

freddemalte skrev:
Rorschach skrev:Är det korrekt att tolka det som att man har "erfarenhet i vardagen" av svarta hål på samma sätt som personen i exemplet har "erfarenhet i vardagen" av Australien? Faller inte då argumentet att folk inte borde tro på svarta hål eftersom de inte har någon "erfarenhet i vardagen" av dem?

Nej men det förtydligar och förtätar min frågeställning som omformulerat kan skrivas; "Vad är det som gör att vi är benägna att anta att världen är beskaffad på ett visst sätt (alt. 1) och inte på ett annat (t.ex. alt. 2)"?

Det var lite kortfattat till och med för mig; var svaret nej på den första frågan eller på den andra?

freddemalte skrev:Vad gäller Australien vs. Svarta hål låter sig nog ovanstående fråga vad gäller Australien, enklast besvaras med att vi har erfarenheter av likande företeelser och/eller att det går att stoppa in i en koherent enhet "direkt erfarna upplevelser" etc. Det är dock värre med svarta hål, ty där har vi inte möjlighet till att ha "likande upplevelser" utan måste mer lita till att folk (vetenskapsmän) är "seriösa i sina analyser av världen etc". Jag vill dock fortfarande understryka att det (med ditt Australienexempel) tydliggörs hur vi "litar" på sådant som vi inte känner till "genom vår direkta erfarenhet" som just sant och riktigt. Frågan är bara varför?

"Liknande upplevelser" är rätt vagt. Det verkar inte orimligt att säga att vi har erfarenhet av olika himlakroppar, exempelvis jorden och månen. Svarta hål liknar förvisso bara dessa till viss del, men å andra sidan så liknar bara Australien andra länder till viss del också. Vad "...stoppa in i en koherent enhet 'direkt erfarna upplevelser' etc" betyder vet jag inte. I det fall det betyder att en person inte har någon direkt erfarenhet som talar emot att Australien ligger där det ligger (en sådan upplevelse skulle kunna vara att personen varit på platsen och sett att det bara finns vatten där) så är det väl begripligt. Folk i allmänhet har väl dock inte heller någon direkt erfarenhet som talar emot svarta hål?

freddemalte skrev:Varför anser du att argumentet skulle falla? Förklara din logik i just detta!

I ditt svar till maxexhact invände du att folk inte borde gå runt och tro på svarta hål eftersom de inte har "erfarenhet i vardagen" av dem. I fall folk har det så är den invändningen inte relevant.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 18 nov 2010 11:42

Mr.M skrev:Svar,
Hej Mr.M
Äntligen! Jag "visste det", att jag skulle få ett fördjupat svar om jag "tjatade lite". Det är just den typen av svar, som du gav mig nu, som är så intressanta (för mig), då jag (som jag tidigare sagt i någon tråd ang. filosofi) just upplever filosofin som ett underbart "redskap" att ta reda på, komma närmare eller "förstå" hur "andra upplever världen".

Ännu en gång, ett stor tack!

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 18 nov 2010 20:31

freddemalte skrev:
Hej Mr.M
Äntligen! Jag "visste det", att jag skulle få ett fördjupat svar om jag "tjatade lite". Det är just den typen av svar, som du gav mig nu, som är så intressanta (för mig), då jag (som jag tidigare sagt i någon tråd ang. filosofi) just upplever filosofin som ett underbart "redskap" att ta reda på, komma närmare eller "förstå" hur "andra upplever världen".

Vänligen

Fredrik

Nöjet är på min sida,
Funderar ännu runt den magiska portalen :)
Det är ett tanke experiment, verklighet mot uppfattning,

Det irriterande är att det verkar inte gå att visa att det inte förhåller sig på det viset.
Tror jag får nöja mig med att bara konstatera, jag har ingen nytta av spegel världen,
vi kan inte kommunicera, vi kan inte dela något av betydelse, förutom en inverterad bild.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 18 nov 2010 21:19

Mr.M skrev:
freddemalte skrev:
Hej Mr.M

Vänligen

Fredrik

Nöjet är på min sida,
Funderar ännu runt den magiska portalen :)
Det är ett tanke experiment, verklighet mot uppfattning,

Det irriterande är att det verkar inte gå att visa att det inte förhåller sig på det viset.
Tror jag får nöja mig med att bara konstatera, jag har ingen nytta av spegel världen,
vi kan inte kommunicera, vi kan inte dela något av betydelse, förutom en inverterad bild.
Hej Mr.M
Ja, det är lite lurigt faktiskt (är lite smånöjd med själva upplägget). Nä, där har du en slags poäng - det där med nyttan. Det kanske är det som skiljer de övriga transcendensen utanför vår "direkta erfarenhet" från mitt tankeexperiment, alltså att man kan ha nytta av dem. Tanken kring Gud kan t.ex. ge allt från tröst och trygghet till möjlighet att styra och bestämma över folk. Svarta hål, andra galaxer, kvarkar etc, kan ge oss intressant och (kanske viktigt) stoff för att analysera vår värld, förstå den etc - eller inte. Men spegelvärlden (den andra dimensionen) skulle inte ge oss något, även om vi (på något märkligt sätt) visste att den var sann (på riktigt). Möjligtvis att det hade varit lite intressant eller märkligt att veta att vår spegelbild, de facto var en "egen person" vad avser "inre värld" och "medvetande" (dock 100% identiskt med vårt eget (vid sidan av det faktum att dennes värld är spegelvänd jämfört med vår.

Vänligen

Fredrik

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
freddemalte

Re: En ontologifråga

Inläggav freddemalte » 20 nov 2010 12:07

Hej Rorschach
Jag ska försöka förtydliga mig!

Rorschach skrev:
freddemalte skrev:
Rorschach skrev:Är det korrekt att tolka det som att man har "erfarenhet i vardagen" av svarta hål på samma sätt som personen i exemplet har "erfarenhet i vardagen" av Australien? Faller inte då argumentet att folk inte borde tro på svarta hål eftersom de inte har någon "erfarenhet i vardagen" av dem?

Nej men det förtydligar och förtätar min frågeställning som omformulerat kan skrivas; "Vad är det som gör att vi är benägna att anta att världen är beskaffad på ett visst sätt (alt. 1) och inte på ett annat (t.ex. alt. 2)"?

Det var lite kortfattat till och med för mig; var svaret nej på den första frågan eller på den andra?

Oj, sorry. Mitt "nej" avsåg det sistnämnda (att argumentet skulle falla) vilket då bygger på att svaret är "ja" på den förstnämnda frågan. Jag anser alltså (i den position jag väljer att ha här) att det är för mig (i praktiken, de facto, eller hur man nu ska uttrycka det) är likvärdig vad gäller Australien och svarta hål. Jag har enbart sett Australien på bilder, hört talas om andra som varit där, sett naturfilmer om kengerus som påstås var inspelade där etc. Om jag frågar mina föräldrar om Australien finns så kommer jag antagligen får ett "hejrungande" Ja! från dem etc. Samma sak gäller för svarta hål; jag har läst om dem, sett bilder på dem och filmer om dem. Om jag frågar mina föräldrar så kanske de inte svarar ja! Men däremot känner de antagligen till fenomenet. Frågar jag dock många av världens astronomer och partikelfysiker lär jag antagligen (vet inte riktigt) få, om inte ett "hejrungande", så åtminstone ett tämligen övertygat Ja!

Har kan man självklart börja diskutera var gränsen för evidens, personlig erfarenhet och massor med annat kunskapsteoretisk går och hur långt man kan dra detta. Slutligen hamnar ju resonemanget i en slags solipsism vilket "stört" en rad filosofer och vetenskapsmän (orkar inte gå in på vilka) genom tiderna. Hur som helst så är det så mitt svar ser ut på detta.

Rorschach skrev:
freddemalte skrev:Vad gäller Australien vs. Svarta hål låter sig nog ovanstående fråga vad gäller Australien, enklast besvaras med att vi har erfarenheter av likande företeelser och/eller att det går att stoppa in i en koherent enhet "direkt erfarna upplevelser" etc. Det är dock värre med svarta hål, ty där har vi inte möjlighet till att ha "likande upplevelser" utan måste mer lita till att folk (vetenskapsmän) är "seriösa i sina analyser av världen etc". Jag vill dock fortfarande understryka att det (med ditt Australienexempel) tydliggörs hur vi "litar" på sådant som vi inte känner till "genom vår direkta erfarenhet" som just sant och riktigt. Frågan är bara varför?

"Liknande upplevelser" är rätt vagt. Det verkar inte orimligt att säga att vi har erfarenhet av olika himlakroppar, exempelvis jorden och månen. Svarta hål liknar förvisso bara dessa till viss del, men å andra sidan så liknar bara Australien andra länder till viss del också. Vad "...stoppa in i en koherent enhet 'direkt erfarna upplevelser' etc" betyder vet jag inte. I det fall det betyder att en person inte har någon direkt erfarenhet som talar emot att Australien ligger där det ligger (en sådan upplevelse skulle kunna vara att personen varit på platsen och sett att det bara finns vatten där) så är det väl begripligt. Folk i allmänhet har väl dock inte heller någon direkt erfarenhet som talar emot svarta hål?

Nä, jag håller med dig om svagheten i fraserna och kan väl inte annat göra än att säga att språket mitt sviker mig på denna punkt, vet inte hur jag ska förklara det annars, mer än att vi verkar vara benagna att "tro på" sådant som hänger ihop kontextuellt även om vi inte konfronterats med det själva. Det är ju antagligen av denna analaning som det fortfarande råder osäkerhet kring huruvida USA var på månen eller inte vid första tillfället.

Om någon A varit där och ser att det enbart är vatten där Australien "borde ha legat" är väl jämförbart med att någon B "åker till" platserna för de svart hålen och konstaterar att där inte är några svara hål. Det sistnämnda är dock svårare att genomföra. Låt säga att man genomfrö detta, varför ska du lita mer på A:s påstående än B:s?

Rorschach skrev:
freddemalte skrev:Varför anser du att argumentet skulle falla? Förklara din logik i just detta!

I ditt svar till maxexhact invände du att folk inte borde gå runt och tro på svarta hål eftersom de inte har "erfarenhet i vardagen" av dem. I fall folk har det så är den invändningen inte relevant.

Ok, då förstår jag vad du menar. Vad jag säger är väl att "folks erfarenhet" av svarta hål inte kan vara mer övertygande än folks erfarenhet av alt 1. i min frågeställning. Där i ligger själva problematiken. Varför tror man på svara hål, men inte på att speglar visar en annan (spegelvänd) dimension?

Vänligen

Fredrik

Dura M

Inläggav Dura M » 20 nov 2010 16:50

Mr.M skrev:Det irriterande är att det verkar inte gå att visa att det inte förhåller sig på det viset.

Det går inte heller att motbevisa existensen av enhörningar eller spöken. Det ligger i sakens natur att vidskepliga föreställningar inte låter sig motbevisas. De gör helt enkelt inga testbara förutsägelser. Detta till skillnad mot vetenskapliga teorier (som t.ex. den om svarta hål) som just kännetecknas av sin testbarhet.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 20 nov 2010 16:54

Dura M skrev:
Mr.M skrev:Det irriterande är att det verkar inte gå att visa att det inte förhåller sig på det viset.

Det går inte heller att motbevisa existensen av enhörningar eller spöken. Det ligger i sakens natur att vidskepliga föreställningar inte låter sig motbevisas. De gör helt enkelt inga testbara förutsägelser. Detta till skillnad mot vetenskapliga teorier (som t.ex. den om svarta hål) som just kännetecknas av sin testbarhet.
Hej Dura M
Hur testar man om det finns ett svart hål t.ex. i vår galax eller för den delen att andra människor har ett medvetande (en egen upplevelse av världen)?

Vänligen

Fredrik

Dura M

Inläggav Dura M » 20 nov 2010 17:26

freddemalte skrev:Hur testar man om det finns ett svart hål t.ex. i vår galax eller för den delen att andra människor har ett medvetande (en egen upplevelse av världen)?

Tja, man får förstås leta, och om man ser något misstänkt får man försöka undersöka det noggrannare. Det är inte alltid så enkelt att testa saker i praktiken. Poängen är att din spegelteori inte ens går att testa i princip. Eller ser du någon sådan möjlighet?

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 20 nov 2010 17:36

Dura M skrev:
freddemalte skrev:Hur testar man om det finns ett svart hål t.ex. i vår galax eller för den delen att andra människor har ett medvetande (en egen upplevelse av världen)?

Tja, man får förstås leta, och om man ser något misstänkt får man försöka undersöka det noggrannare. Det är inte alltid så enkelt att testa saker i praktiken. Poängen är att din spegelteori inte ens går att testa i princip. Eller ser du någon sådan möjlighet?
Hej Dura M
Ser ingen sådan möjlighet. Så hur ställer du dig till grund frågeställningen?

"Vad är det för mekanismer som ligger bakom att vi anser att världen är beskaffad på ett visst sätt och inte på ett annat om vi nu (som vi har konstaterat) inte kan se någon "evidensskillnad" i alternativen?"

Vänligen

Fredrik

Dura M

Inläggav Dura M » 20 nov 2010 18:43

freddemalte skrev:Ser ingen sådan möjlighet. Så hur ställer du dig till grund frågeställningen?

"Vad är det för mekanismer som ligger bakom att vi anser att världen är beskaffad på ett visst sätt och inte på ett annat om vi nu (som vi har konstaterat) inte kan se någon "evidensskillnad" i alternativen?"

Som jag ser det finns ingen evidens alls för din teori, medan det finns enormt starka evidens för den teori om elektromagnetiska fält som ger oss vår nuvarande förståelse av ljus, reflektion och andra elektromagnetiska fenomen. Jag tycker alltså inte att ditt exempel illustrerar frågeställningen.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 20 nov 2010 19:17

Dura M skrev:
freddemalte skrev:Ser ingen sådan möjlighet. Så hur ställer du dig till grund frågeställningen?

Som jag ser det finns ingen evidens alls för din teori, medan det finns enormt starka evidens för den teori om elektromagnetiska fält som ger oss vår nuvarande förståelse av ljus, reflektion och andra elektromagnetiska fenomen. Jag tycker alltså inte att ditt exempel illustrerar frågeställningen.

Jag satt ett par timmar och penetrerade frågan,
Det finns inget som motsäger att det kan vara på det viset som Fredrik bskriver i  sin hypotes.
Och jag tycker den här typen av distanserade och alternativa tankesätt är bra.
Om inte så finner vi mer evidens för att det vi ser som sant är det rätta.
Vi får ett nytt sätt att testa  verkligheten med, nya tankesätt där vi inte tar allt för givet :)

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 20 nov 2010 19:27

Dura M skrev:

Hej Dura M
Finns det inga evidens för teorin? Ställ dig framför en spegel och titta så ser du väl att där står en identisk person som du där i en identisk värld (spegelvänd dock), du kan väl inte veta om den personen ("spegelbilden") har en egen upplevelse av världen, men det kan du ju i och för sig inte veta vad gäller andra människor ändå, så det råder väl ingen brist på evidens? Den strålning (reflektion) som du talar om (från ljuskällan till spegeln och tillbaks igen) kan ju lika gärna vara korsande fotoner från den ena världen till den andra.

Det är inte frånvaron av evidens som är en problematik här, det är tolkningen av informationen som sedermera skapar vår världsbild, hur vi antar att världen är beskaffad. Så åter igen, varför tolkar vi tillvaron på ett visst sätt?

Vad gäller evidens för svarta hål så finns det enbart matematiska ekvationer samt lite "vågor" av olika slag (sådant som skulle lämna det svarta hålet vid händelsehorisonten), men det kan ju lika gärna avfärdas som fantasi eller felbedömningar (alltså att det har med ett svart hål att göra). Det kan ju lika gärna vara något annat objekt som skapar detta . . .

Du kommer väl ihåg de som trodde att jorden var platt och centrum av universum, de var säkert lika säkra på sina evidens ;-)

Så jag vet inte om du har fog för att vara så säker på din sak.

Vänligen

Fredrik

Återgå till "Filosofi"