är livet värt att leva utan indeterminismen?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

din käpp och stav

Inläggav hovnarr » 24 aug 2005 19:47

meanman!

Jag tar det baklänges:

Searle skrev:" This is a characteristic philosophical conundrum. On the one hand, a set of very powerful arguments force us to the conclusion that free will has no place in the universe. On the other hand, a series of powerful arguments based on facts of our own experience inclines us to the conclusion that there must be some freedom of the will because we all experience it all the time."

Givet att vi måste välja mellan två starka teorier, är det inte rimligt att hålla den som bäst stämmer överens med våra erfarenheter för sann? Denna princip bygger förresten på erfarenheters värde (kraftfulla teorier har nämligen många gånger i historien fått ge vika för kraftfulla teorier kombinerat med empirisk bekräftelse).

meanman skrev:En robot som visserligen skulle bete sig oförutsägbart men inte gav intryck av att den kunde mena och förstå, den skulle vi inte tillskriva medvetande och därmed inte heller fri vilja.

Om roboten däremot skulle upplevas ha insikt och avsikt, ja då skulle vi förmodligen anse den ha medvetande och omdömesförmåga vid val.

Slutsatsen borde då vara att indeterminerade handlingar inte är en förutsättning för fri vilja utan istället ödelägger den.

meanman skrev:det tycks inte finnas plats för någon fri vilja i ett medvetande knutet till en hjärna.
[...]
Upplevelsen av att vi är fria att välja är på något sätt inbyggd i vårt medvetande.

Sannerligen vilken gåta! Det påstås inte finnas någon fri vilja i ett medvetande knutet till en hjärna, samtidigt som upplevelsen av en fri vilja är inbyggd i vårt medvetande. Alltså tycks en fri vilja genom vår hjärna vara både omöjlig och självklar.

Men om man tvärtom tänker sig en hjärna knuten till ett medvetande. En hjärna som den enda tänkbara anordning som kan utföra medvetandets uppgifter. Som i varje fall som helst måste ha en mekanism som låter sig påverkas av den fria viljan. Så rimmar det ganska bra med nya upptäckter inom neuroforskningen som hävdar att man måste betrakta det som händer i synapsen som en kvantprocess istället för en kemisk process.

-narr-

meanman

Re: din käpp och stav

Inläggav meanman » 25 aug 2005 10:56

hovnarr skrev:Jag tar det baklänges:

Searle skrev:" This is a characteristic philosophical conundrum. On the one hand, a set of very powerful arguments force us to the conclusion that free will has no place in the universe. On the other hand, a series of powerful arguments based on facts of our own experience inclines us to the conclusion that there must be some freedom of the will because we all experience it all the time."

Givet att vi måste välja mellan två starka teorier, är det inte rimligt att hålla den som bäst stämmer överens med våra erfarenheter för sann? Denna princip bygger förresten på erfarenheters värde (kraftfulla teorier har nämligen många gånger i historien fått ge vika för kraftfulla teorier kombinerat med empirisk bekräftelse)..

meanman skrev:En robot som visserligen skulle bete sig oförutsägbart men inte gav intryck av att den kunde mena och förstå, den skulle vi inte tillskriva medvetande och därmed inte heller fri vilja.

Om roboten däremot skulle upplevas ha insikt och avsikt, ja då skulle vi förmodligen anse den ha medvetande och omdömesförmåga vid val.

Slutsatsen borde då vara att indeterminerade handlingar inte är en förutsättning för fri vilja utan istället ödelägger den.

meanman skrev:det tycks inte finnas plats för någon fri vilja i ett medvetande knutet till en hjärna.
[...]
Upplevelsen av att vi är fria att välja är på något sätt inbyggd i vårt medvetande.

Sannerligen vilken gåta! Det påstås inte finnas någon fri vilja i ett medvetande knutet till en hjärna, samtidigt som upplevelsen av en fri vilja är inbyggd i vårt medvetande. Alltså tycks en fri vilja genom vår hjärna vara både omöjlig och självklar..[/quote]

hovnarr skrev:Men om man tvärtom tänker sig en hjärna knuten till ett medvetande. En hjärna som den enda tänkbara anordning som kan utföra medvetandets uppgifter.

Ja, vi närmar oss gåtan 'nästan' från samma håll. Jag prövar tanken att 'jag=jag själv' inte är i medvetandet utan är det som resurs, likt allt annat i sinnet och kroppen. Då är det begripligt att det i medvetandet är inbyggt att det är jag(helheten) som bestämmer!
"We are up against trouble caused by our way of expression."
Wittgenstein i "The Blue Book"

Återgå till "Filosofi"