Algotezza skrev:J R Auk skrev:J R Auk skrev:Men är det inte ett stycke där han talar om att när ingen människa finns kvar kommer det inte finnas några jobb, övermänniskan betraktar inte sitt göromål som jobb, han gör som han vill?
Det är detta jag baserar mina ord på, kommer dock inte ihåg vart jag läst, har bara läst hans "why I am so great" till fullo.
Kanske du kan hjälpa mig här A?
Det var angående om övermänniskoidealet var avvikande individer eller en väg att utvecklas efter för hela mänskligheten.
Frågar mig om han använder "när ingen människa finns kvar" som en inledning till vad övermänniskan är. Ett sätt att karaktärisera egenskaperna, eller om han ger uttryck för ett sakförhållande om övermänniskan när denne överlevt människan.
Kanske både och?
Lite både-och kan det väl vara, d.v.s. det finns väl vissa frontgestalter som banar väg för "den nya människan", vilken relativt "flockmänniskan" kan te sig i någon mening (men vilken egentligen?) såsom stående "över" denna,. När "snöplogen" banat väg följer flocken snällt med, och då kan beteckningen "övermänniska" bara nyttjas i relation till "den förflutna" människan.
Frågan är om Nietzsche lägger något slags väldefinierad betydelse i begreppet övermänniska, förutom att denna inte har någon "slavmoral"...
Jag vet inte heller om min beskrivning av denna människa kan motiveras med Nietzsche-citat, det är mer min egen personliga tolkning.
Förmodligen har idén om övermänniskan en mer destruktiv än konstruktiv potential, sett till hur den använts genom historien.
Var skriver Nietzsche "när ingen människa är kvar"?
A
Tror du han menar övermänniska som en pågående process snarare än ett uppnåeligt ideal?
Jag har nämligen fått ett starkt intryck av att det är ett högst uppnåeligt ideal som förespråkas. Ett ideal som främst handlar om hur subjekt förhåller sig till varandra. Det är inte i relation till jorden som övermänniskan står ut, det är i relationen till människan och den skapade moralen.
Angående vart detta skrivs så kommer jag inte ihåg. Jag har ju inte läst det av honom skrivet heller, kan inte tyska, men fick för mig att det var en direktöversättning.
Jag har funderat på hans uttalanden om sin egen roll i den historia som skall komma, och ser det som en tolkningsbas till mycket av det han skriver. Får lite känslan av att han anammade "galenskapen" i misströstan över sina få anhängare och kapitulerade med hopp om framtidens mottaglighet till hans skrifter.
Vilket kanske var rätt, nihilismen var kontroversiell då, nu är den ju barnmat. Även om det inte är medveten nihilism.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno