Hej Githa.
Jag gillar din teori, om jag gör om den till min egen så får jag det till att den fria viljan och ödet är som yin och yang. Motpolerna som alltid existerar tillsammans i den eviga paradoxen.
Kunde någonting ha blivit annorlunda?
Moderator: Moderatorgruppen
Hej Githa,
Nej det gör jag inte
, och du säger ju själv att även om man avstår ifrån att bli våldsam trots sitt förflutna så är även det orsaksbundet. Din defination på fri vilja säger ju dock att även orsaksbundna handlingar kan vara fria, om de har ett ganska stort inslag av slump och kaos. Jag kan hålla med dig till en viss del här, men jag tycker tror samtidigt att kaos och slump är skenbara. Att någon skulle ske slumpmässigt, alltså helt spontant utan orsak, tror jag inte är möjligt. Om en sak alltid leder till en annan, och omöjligt kan leda till något annat, så finns det inte utrymme för något kaos. Här är det dock våra olika värdsbilder som är grunden till vår oenighet, och jag tror inte någon av oss fullt ut kan bevisa att den ene har rätt/fel.
Så för att klargöra ytterligare; Jag tror att X alltid leder till Y, och det inte finns något kaos. Och apropå tråden, med mitt synesätt kan inget vara annorlunda. Alla våra handlingar och skeenden i världen är förutbestämda sen tidens början.
/Kalle
håller du inte med om att den människan gör friare val en en person vars alla val har en direkt orsak i dess förflutna?
Nej det gör jag inte
Så för att klargöra ytterligare; Jag tror att X alltid leder till Y, och det inte finns något kaos. Och apropå tråden, med mitt synesätt kan inget vara annorlunda. Alla våra handlingar och skeenden i världen är förutbestämda sen tidens början.
/Kalle