HUR VET VI NÅGONTING! (2)

Moderator: Moderatorgruppen

JanSandström

Inläggav JanSandström » 14 mar 2007 09:15

läraren skrev:För att diskutera någon annan filosof. Jag tycker det är lite för enkelt av både Descartes och Berkeley att föra in Gud i deras argumentation om kunskap om omvärlden. Eftersom man aldrig kan bevisa Guds existens både står och faller deras argument med just Gud. Samtidigt är det ju väldigt finurligt uträknat.

Håller med dig... För om vi inte kan bevisa det vi ser hur ska vi då kunna bevisa något vi inte ser?

Pavel Skrbek

Inläggav Pavel Skrbek » 14 mar 2007 09:15

Enligt Hume så handlar allting om saker som skett i det förgångna, betyder det att världen isåfall kan sluta existera om 2 minuter? Eller att allting helt plötsligt blir svart-vitt?

Mikka pukka

Inläggav Mikka pukka » 14 mar 2007 09:15

[quote="Mikael Lidhammar"][quote="JanSandström"]Hanna:
Men det finns forskare som säger att vi ärver 50% av våran intelligens hur kan vi då vara tomma blad?[/quote]

Jag tror att vi kan ärva förmågor att ha lätt att lära inom vissa ämnen, då även inom sport osv. Men jag har svårt att se att någon som har haft en pappa som forskare har en fördel av det när han första gången pratar om forskning.[/quote]

Måste säga att jag håller med om de sista här . Du får ju enbart fördelar att ärva ingenting blir ju absolut bara för att du har vissa grunder.

Pekka Saravo

Inläggav Pekka Saravo » 14 mar 2007 09:15

JanSandström skrev:finns yttervärlden bara för att det finns i vårat medvetande som Berkeley säger.. Så ifall vi slutar bry oss om yttervärlden och blundar skulle den inte finnas?

Men Berkely säger ju också att allt finns i guds medvetande, även yttervärlden, så yttervärldens finns även fast vi blundar. Men om nu inte gud skulle tänka på allt skulle då världen verkligen existera? det är en intressant fråga.  :P

Användarvisningsbild
queeniodine

Inläggav queeniodine » 14 mar 2007 09:15

Läraren:
Jo, det är ju det som är bra, och dåligt. Gud är omöjlig att diskutera, och därför så är det nästintill omöjligt att ifrågasätta deras filosofier, efetrsom allting bara slutar med "G-d har bestämt så, därför är det så och du kan inte motbevisa mig."
LACHN FUN TSORES!

Sara

Inläggav Sara » 14 mar 2007 09:15

Jag tror att vi får kunskap genom vår erfarenhet, med hjälp av våra sinnen, som locke sa. Men jag tror inte vi behöver uppleva allt och se det på ett materiellt sätt för att vi ska få kunskap, utan vi kan lära oss av att någon annan berättar för oss. eller genom att vi t ex läser en bok. Men egentligen, då kan vi inte vara säkra på att det är sann kunskap. För vi har ju bara hört vad en annan person sagt? För att säkert veta kanske man måste uppleva det själv?

Kalle Kerman

Inläggav Kalle Kerman » 14 mar 2007 09:16

Jag kan faktiskt holla med Kant lite grann. Han menar att världen sänder oss signaler till våra sinnen och sen organiserar vi intrycken och omvandlar dem till kunskap. det stämmer ju, jag får ju kunskap genom att ta in intryck genom mina sinnen. Om jag en gång har lagt min hand på en varm spisplatta så kan vet jag till nästa gång att plattan är varm om jag har på värmen. då behöver jag inte kolla nästa gång om den verkligen är varm och riskera att få hela handen bränd. genom tidigare erfarenheter ver jag hur jag ska handla i en liknande situation.

Mikael Lidhammar

Inläggav Mikael Lidhammar » 14 mar 2007 09:17

Mikael Renberg skrev:
Mikael Lidhammar skrev:Det enda vi egentliigen kan vara säkra på är det som händer just nu. Egentligen vet jag ju inte om knappen "e" på min dator kommer sitta på samma ställe nästa gång jag sätter mig här. Enligt Kant kommer den av sitta på samma ställe eftersom den av erfarenhet alltid har gjort det förr och jag tror honom.

Hur kan du vara säker på det som händer just nu? Samtidigt som du tror på erfarenhet? Jag kanske byter ut "e" tangenten mot "a" då var det inte samma ordning som förut...

Enligt Hume sitter jag här just nu. Enligt Berkeley kan jag förnimma att jag satt här för 2 minuter sen och skrev. Jag kan inte vara säker, men vem kan vara det?

Pavel Skrbek

Inläggav Pavel Skrbek » 14 mar 2007 09:18

Pekka Saravo skrev:
JanSandström skrev:finns yttervärlden bara för att det finns i vårat medvetande som Berkeley säger.. Så ifall vi slutar bry oss om yttervärlden och blundar skulle den inte finnas?

Men Berkely säger ju också att allt finns i guds medvetande, även yttervärlden, så yttervärldens finns även fast vi blundar. Men om nu inte gud skulle tänka på allt skulle då världen verkligen existera? det är en intressant fråga.  :P

Men vi vet ju inte om Gud tänker på allt. Kanske tänker han inte på en pizza med tegel som huvudingrediens, för jag har aldrig sett någon sådan. Vi kan ju isåfall veta att Gud tänker på det som vi upplever och ser, men det kan ju också finnas saker som han inte tänker på, eller?:D

JanSandström

Inläggav JanSandström » 14 mar 2007 09:18

Hanna:
Men om vi föds tomma skulle genetiken falla åt sidan.. Inga arv från föräldrarna skulle finnas.. Jag tror att det är det att vi föds med olika gener som gör att vi är olika människor.. Även bebisar har olika personligheter dom är inte alla lika. För alla skulle vara precis likadana vid födseln om alla var tomma...

Mikael Renberg

Inläggav Mikael Renberg » 14 mar 2007 09:18

Linus Omark skrev:jag håller verkligen med dig om att våra sinnen och vårat förnuft tillsammans skapar oss en bild av verkligheten. för vi kan uppfatta världen på ett sätt genom våra sinnen, men där de ger oss en felaktig bild kan förståndet ta vid och ge oss en korrekt bild

Men.. det är klart fönuftet och förståndet kan ju också lura oss. man kan ju aldrig vara helt säker. Även fast våra sinnen säger oss en sak som kansek är det sanna kan förnuftet och förståndet säga emot.  

[/i]

Visst kan sinnena lura oss, det har ju hänt att man tror sig se någon man känner igen så visar det sig vara någon annan. Men finns det verkligen ingenting du kan ha helt säker kunskap om? Med hjälp av ditt medvetande skulle du ju kunna bearbeta alla sinnesintryck och på så sätt dra en slutsats om yttervärlden...

JanSandström

Inläggav JanSandström » 14 mar 2007 09:19

Men finns det några bevis för att gud finns?

Pekka Saravo

Inläggav Pekka Saravo » 14 mar 2007 09:19

Jag håller med Kalle Kerman om att det som Kant säger låter vettigt. Att vi får signaler från yttervärlden och sedan bearbetar vi våra intryck, det är ju ungefär så som jag uppfattar världen i alla fall. Men jag kan ju inte få några direkta riktiga svar utan jag kan ju bara dra slutsattser om tex omvärlden.

Pavel Skrbek

Inläggav Pavel Skrbek » 14 mar 2007 09:20

JanSandström skrev:Hanna:
Men om vi föds tomma skulle genetiken falla åt sidan.. Inga arv från föräldrarna skulle finnas.. Jag tror att det är det att vi föds med olika gener som gör att vi är olika människor.. Även bebisar har olika personligheter dom är inte alla lika. För alla skulle vara precis likadana vid födseln om alla var tomma...

Även om vi är tomma vid födseln så kan vi väl födas med olika egenskaper? t.ex. en fallenhet för matte?

Kalle Kerman

Inläggav Kalle Kerman » 14 mar 2007 09:20

Men hur mycket jag än tror att världen ser ut på ett visst sätt och att alla människor därför borde uppfatta den på samma sätt, så kan jag aldrig lägga fram bevis för att det faktiskt är så. det enda beviset jag har är de erfarenhet och intryck som jag får genom mina egna sinnen, men de erfarenheterna kan bara jag ta del av det kan ingen annan människa göra.

Återgå till "Filosofi"