Mer skamligt för en kvinna ha många sex partners?

Moderator: Moderatorgruppen

Är det mer skamligt för en kvinna att ha många sexpartners, än det är för en man?

Ja
12
43%
Nej
16
57%

Antal röster: 28

Användarvisningsbild
Ling

Inläggav Ling » 09 jun 2008 10:42

henryt skrev:Jaja skogsalven m.m. ni kan ju tycka eller tycka att saker ska vara hur de vill.
Jag tror varjefall att det är såhär.
En man vill ha en kvinna han respekterar, han vill inte att han t.ex. går på stan men sin kvinna när det springer förbi ett gäng killar hälsar på henne och han känner på sig att dom snackar om hur det var att knulla henne.

"En man vill ha" säger du, vad har du för kvinnosyn egentligen henryt? Vad tror du en kvinna vill ha? Varför har du så svårt att se att allt går åt båda håll, dessutom kommer respekten från något mer än att veta hur många partner en människa har haft.
henryt skrev:Sen kan man ha inställningen som J.AUK håller "jag bryr mig inte".
Nå kan vi ju undra varför SKA man bry sig:
Om en kvinna inte respekterar sin egen kropp och låter vad som doppa sig där, varför skulle hon respektera nåt annat? Om hon ger det dyraste hon har för köttets lustar kan ju ett förhållande inte vara värt nåt, om hon skulle TJÄNA tillräckligt att förstöra det?

Återigen detta vad en kvinna "låter doppa" där, spelar det ingen roll att det faktiskt är en man som doppar? Man kan respektera sin kropp även om man har många partner. Det finns människor som behöver sex för att känna sig behövda, men åtrå mellan två människor är vackert och njutningsfullt, måste det hållas tillbaka av rädsla för vad framtiden skulle kunna ge? Att en framtida partner inte skulle kunna se på mig som en kvinna värd att leva med?

henryt skrev:Är detta så svårt att inse eller är det lättare skapa livslögner helatiden. INGENTING MAN GJORT SPELAR NÅGON ROLL?? Vem spelar man för?

I mötet med annan människa, har man valet att se den som ett blankt papper, skriv det tillsammans. Visst har alla en historia, men ska man hela livet straffas för det som har varit? Jag tänker så som det står i den berömda boken, den som är helt utan skuld, låt den kasta första stenen. Något jag försöker efterleva.

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 09 jun 2008 11:14

henryt skrev:Jaja skogsalven m.m. ni kan ju tycka eller tycka att saker ska vara hur de vill.
Jag tror varjefall att det är såhär.
En man vill ha en kvinna han respekterar, han vill inte att han t.ex. går på stan men sin kvinna när det springer förbi ett gäng killar hälsar på henne och han känner på sig att dom snackar om hur det var att knulla henne.

Är detta verklig man, tror inte det. En man låter sig inte beröras av killar i ett gäng. En man ser över detta om han funnit den han älskar.
Låter mer som en rädsla att tappa sitt egen svaga självbild. Om en kille vill hävda sig i ett gäng utifrån vilken tjej han tror sig äga, så har han inte mycket att komma med. Han är rädd.

henryt skrev:Sen kan man ha inställningen som J.AUK håller "jag bryr mig inte".
Nå kan vi ju undra varför SKA man bry sig:
Om en kvinna inte respekterar sin egen kropp och låter vad som doppa sig där, varför skulle hon respektera nåt annat? Om hon ger det dyraste hon har för köttets lustar kan ju ett förhållande inte vara värt nåt, om hon skulle TJÄNA tillräckligt att förstöra det?

En kvinna bestämmer själv över sin kropp och hur hon skall värdera de olika delarna. Precis som du. Och om du värderar återhållsamhet högt och vill ha en partner som tänker likadant, så finn henne. Hon finns hon med. Men att döma människan för vad hon gjort i dett förgågna ger dig ett mycket bittert och trångsynt liv. Och straffar även dina medmänniskor på ett orättfärdigt sätt.

Trådskaparens fråga:
"Varför är det i samhällets ögon mer skamligt när en kvinna har många sex partners, än när en man har det?"
Svaret är för mig 2 delat och uppenbart:
1. Jag lever inte i samhället som beskrivs i frågan och undrar om det överhuvedtaget existerar i Sverige förutom hos osäkra killar.
2. Att skuldbelägga en handling utifrån könstillhörighet är enbart till för att befästa en osund maktställning.
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 09 jun 2008 12:49

Ser ett större värde i att få en kvinna som haft 40 sexpartners, och att denna kvinna vill stanna hos mig en längre tid, än att få en kvinna som saknar referenser och vill stanna hos mig. Detta särskilt om relationen baserar sig mycket på sexlivet.  :) Fast kanske inte om personen så att säga "har ledsnat på sex" och vill göra något annat ett tag. Men hur roligt är det att bli tillsammans med en oskuld. Vilket värde har då en komplimang? För att en människas åsikter ska ha värde så krävs erfarenheter. Vissa är kanske rädda för erfarna kvinnor? I så fall finns bara ett intresse för kvinnan som objekt, och respekt saknas för deras erfarenhet och åsikt. Det är ett ojämnlikt och gammeldags synsätt. Det är jobbigt att få krav på sig, eller hur? Att vara bättre älskare än 40 andra män. Att sköta hushållet bättre än andra män, att vara klokare, kunna bygga ett hus bättre, ETC.

Lättare då att anklaga kvinnan att vara dålig, och behålla den egna uppförstorade självbilden.

/Johan

J R Auk

Inläggav J R Auk » 09 jun 2008 12:54

Vilka är dessa fem? Eller är det frågan om tolkning av frågan som deskriptiv och inte normativ?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Xinea

Inläggav Xinea » 09 jun 2008 13:20

JOhan skrev: Ser ett större värde i att få en kvinna som haft 40 sexpartners, och att denna kvinna vill stanna hos mig en längre tid, än att få en kvinna som saknar referenser och vill stanna hos mig.

Menar du att kvinna ska ge referenser som på jobbinterview - CV, tidigare jobb, tidigare sexpartners och så ringer du upp dem? Hihiiiii. Kan bli farligt både för dig och henne.
Ab igne ignem.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 09 jun 2008 14:39

Varför fastna på kvantitet, när vi istället borde tala om kvalitet? Vem bryr sig om hur många partners kvinnan har haft tidigare, så länge som;

1. hon är trogen dig i förhållandet
2. hon kan tillfredsställa sig själv och dig

Jag har som exempel haft ett förhållande med en kvinna som endast haft en man tidigare, samt ett med en annan kvinna som haft över 1000 män. Jämför jag dessa 2 ytterligheter, så slås jag över att de bägge var så totalt initialt kvalitetsmässigt värdelösa när det gällde sex. Överlag vad avser alla kvinnor jag haft sammantaget, så har nivån varit under all kritik, det helt oavsett hur många eller få partners kvinnorna haft.
De måste läras upp, något som inte är det lättaste alla gånger, det tar dessutom tid att få en kvinna att ens fatta hur hon skall agera för bådas bästa.

Vad beror detta på enligt mig, jo de flesta killar de haft var förmodligen av typen töm och glöm, de andra killarna har inte velat ha det annorlunda. Detta innebär att kvinnor, enligt min erfarenhet, varit initialt totalt värdelösa, de kunde inte av sig själva komma på HUR de skulle agera för att åstadkomma sexkvalitet.

Standardsex första gången med en ny kvinna har sett ut ungefär såhär. (Har aldrig varit med en oskuld).

Har sex med henne, hon ligger platt och nästintill orörlig, rör hon på sig så sker det tafatt och utan känsla och inlevelse, rytmen saknas totalt.
Jag upplever att det är jag som gör 99% av allt. De följande gångerna skulle kunna vara som en upprepning av den första gången, om jag inte sakta men säkert nu börjar reformera om hennes idé om vad sex är.
Det gäller att lära om henne helt och hållet från början, få henne att glömma allt det hon tidigare baserat sin erfarenhet på.
Efter 3 månaders intensivträning, som vore det att rida in en vildhäst, kan hon nu jucka både med och emot och hon har hittat rytmen, liksom funnit de ställningar där hon känner ger störst njutning, hon vågar ta för sig och även bjuda till och förståelsen för vad bra sex är har etablerats, hur det upplevs och framförallt, hur man njuter och uppskattar det. Därefter är det hon, som ber mig om sex oftare än tvärtom, vilket jag uppskattar, eftersom sex i grund och botten är som ett arbete för mig och jag är en jävla latmask.  :)

Jag skrev:rida in en vildhäst,

Snarare är det som att förvandla en apatisk stallhäst van vid insemination till en vildhäst van vid äkta vara, vilket var min intention med liknelsen i sammanhanget. Dock har det ingen annan djupare innebörd än just som liknelse ifall någon pervers får för sig att rida på detta i andra sammanhang.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 09 jun 2008 16:11

Mest skamligt är det väl att inte ha någon sexpartner alls, att vara helt asexuell.

Det gäller att hitta sin sexuella balans... acceptabel för sig själv och omvärlden...

Bild

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

J R Auk

Inläggav J R Auk » 09 jun 2008 16:20

Var det en normativ eller deskriptiv utsaga Algo?

Zokrates, skön historia. Jag hoppas dock att det är du som står för avvikande erfarenheter.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

henryt
Kontakt:

Inläggav henryt » 09 jun 2008 17:04

Ja jag vet inte Zokrates har nog inte riktigt förstått vad detta handlar om. Frågan var väl inte hur man skulle lära de kvinnliga könet att ha sex??? Dessutom tvivlar jag starkt på att Zokrates vet vad han pratar om då han skrev att han är starkt hämmad i sin karriär och sexuella utveckling.

Sen marksa med:
-En man låter sig inte beröras av killar i ett gäng bla bla blo. Nää nää detta låter som något man skriver om man inte "vågar" titta åt deras håll. Eller ska man gå och blunda för allt här i världen.
Marksa vad är manligt beteende för dig? Gömma sig i ett hörn och säga men jag SER ÖVER det??? Är det manligt att när ens kvinna blir nersparkad på gatan framför en säga:
-Jag är en man!!!! Aggressivitet är bara maktlöshet jag springer och ringer polisen. Ja kanske för dig Marksa, om sanningen är för svår att hantera.

Sen Marksa vad leder denna illusions skapande inställningen om att de förflutna spelar ingen roll till?
De förflutna spelar stor roll i alla andra sammanhang varför skulle det inte göra det här?
Var drar du din snedvridna gräns?
Nja han har mördat 5 st men det väl länge sen och spelar ingen roll?
Är det rätt?
Eller kanske Nja personen har varit otrogen i tidigare förhållande men det var länge sen? (finns hundra sätt du kan försöka sticka huvudet i sanden med).
Eller nja hon hade en ny kille varje helg, hon vill nog ha det om hon är i ett förhällande med. Förstår du något sammanhang!

J R Auk

Inläggav J R Auk » 09 jun 2008 17:20

Och alla svanar är vita är logiskt sant genom våra induktiva slutsatser.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svart_svan

Varsågod karamellen bjuder jag på. Den räcker länge.

henryt
Kontakt:

Inläggav henryt » 09 jun 2008 17:22

What? Du kan alltid hitta undantag (som bekräftar regeln)

J R Auk

Inläggav J R Auk » 09 jun 2008 17:30

henryt skrev:What? Du kan alltid hitta undantag (som bekräftar regeln)

Bekräftar svarta svanar regeln att de är vita?

Se på din argumentation och översätt det till påståenden som att; alla svanar är vita, eller, jade har molykulär struktur X.

Se sen vad som hänt med de påståendenas sanningsvärde och hur filosofi och vetenskap från början behandlade dem.

Du kan evolveras vetenskapsteoretiskt i en handvändning här.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 09 jun 2008 18:09

J R Auk skrev:Var det en normativ eller deskriptiv utsaga Algo?

Deskriptiv. Den första.

Den andra med snudd på normativ.

Normer konfirmeras genom att man bryter mot dem.

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 09 jun 2008 18:09

henryt skrev:Sen marksa med:
-En man låter sig inte beröras av killar i ett gäng bla bla blo. Nää nää detta låter som något man skriver om man inte "vågar" titta åt deras håll. Eller ska man gå och blunda för allt här i världen.

Ja din läsart får du stå för alldeles själv. Läs igen kanske. Annars är det i min värld något manligare att inte följa böbeln och böbelns principer. Stå för vad du tror på oberående av gängets tryck bör ju vara kanska tufft och visa på din manlighet. Men i din värld, som du tror är samhället gäller nog andra regler och en rädsla att bli utanför.

henryt skrev:Marksa vad är manligt beteende för dig? Gömma sig i ett hörn och säga men jag SER ÖVER det??? Är det manligt att när ens kvinna blir nersparkad på gatan framför en säga:
-Jag är en man!!!! Aggressivitet är bara maktlöshet jag springer och ringer polisen. Ja kanske för dig Marksa, om sanningen är för svår att hantera.

Nu var det väll helt tvärtom i detta sammanhang henryt, eller var det så svårt att förstå? Den manliga hållningen som jag bläderade för handlar om att inte ta hänsyn till nedsättade glåpord. Utan stå för sitt val oavsett omgivning. Och är omgivning handgripligt aggresiv, så ställs din manlighet på annu större prov. Och ja aggresitivt är för mig ett tecken på att orden tagit slut och dumhet får råda. Men att vika ner sig, nej det ingår inte i min bild av manlighet, var du nu fick det ifrån.

henryt skrev:Sen Marksa vad leder denna illusions skapande inställningen om att de förflutna spelar ingen roll till?

Det leder till att jag kan leva i nuet. Det leder till att jag inte dömer mäniskorna runt mig utifrån deras kön. För det är väll det vi fortfarande pratar om?

henryt skrev:De förflutna spelar stor roll i alla andra sammanhang varför skulle det inte göra det här?
Var drar du din snedvridna gräns?
Nja han har mördat 5 st men det väl länge sen och spelar ingen roll?
Är det rätt?
Eller kanske Nja personen har varit otrogen i tidigare förhållande men det var länge sen? (finns hundra sätt du kan försöka sticka huvudet i sanden med).
Eller nja hon hade en ny kille varje helg, hon vill nog ha det om hon är i ett förhällande med. Förstår du något sammanhang!

Som sagt sammanhangen finns här. Ett av dem är att du jämställer kvinnans sexuella livsval med hur många hon har mördat, intresant, sist jag kollade var det inte olagligt att ha en ny parner varja kväll.

Jag skulle ha lite svårt att acceptera en svart änka som tar livet av sin hanne efter kvällens övningar. Men det kan väll inte vara så du menar...

Du börjar denna tråd med frågan Varför....Du får ett antal svar som du inte är nöjd med, mina går ut på att det slampiga stämplande sitter i utalanden från åskadarna och dessa verkar vara i minoritet åtminstånde på FF. En fråga, Kan du hålla isär vad som är, och vad som sitter i ditt sinne?
Sedan övergår du till ett argumenterande om jag vet inte vad. Att det är manligt att stämpla kvinnan på detta vis, och att det är så, det måste vara så. Alla som säger något annat stoppar huvedet i sanden.
Varför måste detta vara sant i dina ögon?
Varje dag är en resa.

Xinea

Inläggav Xinea » 09 jun 2008 20:29

Män är olika, kvinnor är olika. Man kanske inte skulle ha regler om hur mycket, hur ofta och varför...var och en får kämpa igenom sitt liv med sina sk regler och vanor, sedan om ni ska träffa ett bombnedslag, nunnna eller både och i samma person, får ni själva välja...(om man kan välja) . Faktum är att en del män och svartsjuka och plågar sin partner pga tidigare partner, ännu väre om man träffar sin tidigare partner på gatan, då kan det bli bråk. Jag är säker att det finns kvinnor som reagerar likadant.

för övrigt är det synd att hjärnan och känslorna är bortkopplade.
Ab igne ignem.

Återgå till "Filosofi"