Är logiken allt?

Moderator: Moderatorgruppen

Antic

Är logiken allt?

Inläggav Antic » 01 jun 2014 10:42

harvara skrev:
Antic skrev:Hela universum fungerar logiskt. Och tack vare det så vet vi eller kan gissa ganska bra hur saker fungerar som vi aldrig stött på tidigare. Logiken är den som bestämmer hur allt skall fungera och ser till att allt hänger ihop på ett enda logiskt sätt. Utan logik skulle universum vara precis hur som helst och inte ens den enklaste sak skulle gå att veta något av då allt fungerade hur ologiskt som helst.

Definiera vad logik är.
Hela ditt resonemang bygger på en ändamålsenlighet, som att universum är "klokt" byggt.
Svagheten i ditt resonemang är att du ena sidan själv definierar förnuftet, å andra sidan när universum motsvarar dina förväntningar tar du detta som en bekräftelse att universum är förnuftigt.
Till syvende är du tolkaren och låter dina tolkningar (lånar Hegels ord) vara en självspegling.

Logiken finns där för att vi skall kunna veta och göra någonting alls, utan den skulle allt vara omöjligt att göra eller ens tänka. Inte ens den enklaste sak skulle gå att utföra utan en intakt logik som är densamma från början till slut i universum och i oss. Logiken är alltså det viktigaste som finns och allt skulle vara omöjligt utan reglerna som låter allt hänga ihop.

Gör jag så, säger logiken att detta händer och gör jag så, kan jag räkna ut varför detta fungerar som det gör fast jag aldrig ens sett det tidigare. Och nu blev jag arg, därför att. Nu känner jag mig så, därför att.

Logiken har aldrig fel någonsin och det finns inte ett endast logiskt fel i hela universum eller hos oss.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Är logiken allt?

Inläggav Pilatus » 01 jun 2014 23:46

Antic skrev:Logiken har aldrig fel någonsin och det finns inte ett endast logiskt fel i hela universum eller hos oss.

Logik kan sägas vara vetenskapen om ett regelverk för påståenden och resonemang på sådant sätt att slutsatser helt säkert är sanna, under förutsättning att premisserna de grundar sig på är sanna.

Det är på sätt och vis en meningslös slutsats att logiken aldrig någonsin har fel. Petitio principii, premissen för din slutsats är inte känd. Logik är snarast ett verktyg för tänkandet, ett språk som gör att vi skall kunna dra riktiga slutsatser. Logiken själv har inte någon åsikt om rätt och fel. Men du kan lätt skapa en regel som säger vad som är sant och falskt.

Kanske skulle du tycka om boken av Douglas Hofstadter, Gödel, Escher, Bach: ett evigt gyllene band, (1985).
Moderator

Antic

Är logiken allt?

Inläggav Antic » 01 jun 2014 23:57

Jag pratade inte om vad vi "tycker eller tror" är logiskt, jag talade om det som är logiskt. Logik är regelboken för hela universum och inte ens ett dammkorn kommer hamna utanför logiken någonsin. Logik är viktigare och mer grundläggande än universum självt till och med, utan den funnes ingenting i båda bemärkelserna. Inget universum, inte att se, veta eller förstå. Logiken får aldrig ha ett enda fel eller undantag någonsin.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Är logiken allt?

Inläggav Pilatus » 02 jun 2014 00:11

Antic skrev:Jag pratade inte om vad vi "tycker eller tror" är logiskt, jag talade om det som är logiskt.

Men vad grundar du dig på? Vad får dig att känna dig förvissad om att logik är någon slags regelbok för naturen? Är det något som du själv kommit fram till? Eller vad har inspirerat dig att tro på din utsaga om logik? Det som andra skrivit här om logik kan lätt refereras till hundratals filosofer från antiken och framåt. Kanske skulle flertalet av dem säga att livets utveckling bygger på vissa principer som vi kan komma fram till genom slutledningar som är möjliga att analysera med hjälp av logik. Det innebär inte att logik är en egenskap som tillkommer livet eller naturen.
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates

Är logiken allt?

Inläggav Zokrates » 02 jun 2014 00:19

Oftast är väl logik en bristvara.
Alla flickor i Indien bär med sig ett långt rep när de går ut för att kissa, ifall de blir våldtagna.
"Trots mordmisstankarna är det är fortfarande oklart om flickorna, två kusiner på 14 och 15 år, begick självmord genom att hänga sig eller mördades efter att först ha blivit utsatta för gruppvåldtäkten."
http://www.metro.se/nyheter/fem-gripna- ... cu7gc3dzg/

Antic

Är logiken allt?

Inläggav Antic » 02 jun 2014 08:50

Pilatus skrev:
Antic skrev:Jag pratade inte om vad vi "tycker eller tror" är logiskt, jag talade om det som är logiskt.

Men vad grundar du dig på? Vad får dig att känna dig förvissad om att logik är någon slags regelbok för naturen? Är det något som du själv kommit fram till? Eller vad har inspirerat dig att tro på din utsaga om logik? Det som andra skrivit här om logik kan lätt refereras till hundratals filosofer från antiken och framåt. Kanske skulle flertalet av dem säga att livets utveckling bygger på vissa principer som vi kan komma fram till genom slutledningar som är möjliga att analysera med hjälp av logik. Det innebär inte att logik är en egenskap som tillkommer livet eller naturen.

Allt vi ser som logisk är allt som hänger ihop, allt som går att förstå och veta. Och hur många biljoner faktorer som än finns med i något så måste varenda en av dem hänga ihop och förklara alla de andra. Logik är limmet som limmar ihop hela universum inklusive oss i en enda lång logisk kedja som gör det möjligt att förstå och veta någonting överhuvudtaget.

Så fort något hamnar utanför detta så ser vi det som både "omöjligt" och "ologiskt" som inte går att förstå.

Men hur ologiskt något än verkar vid första anblicken så kommer vi strax upptäcka att det följer precis samma logik som allt annat vi någonsin stött på. Logik är en förutsättning för att kunna sätta en enda siffra på universum.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Är logiken allt?

Inläggav Pilatus » 02 jun 2014 19:01

Antic skrev:Logik är limmet som limmar ihop hela universum inklusive oss i en enda lång logisk kedja som gör det möjligt att förstå och veta någonting överhuvudtaget.

Betraktar du logik som ett ting som finns i naturen? "Logik är limmet " skriver du. Vad slags substans består detta lim av? Känner du till någon enda människa som delar din uppfattning?

Fysiker anser att det finns fyra krafter som styr allt som finns i universum. Gravitation, elektromagnetism, stark och svag kärnkraft.
Alla krafter förmedlas av en partikel, som till exempel elektromagnetismens foton.
Moderator

Antic

Är logiken allt?

Inläggav Antic » 03 jun 2014 10:38

"Lim" skrev jag som symbolik. Att logik "håller upp" eller "håller ihop" hela universum kunde jag också skrivit, vilket hade varit samma sak i det här fallet. Och inte bara universum utan även oss själva, utan logik finns ingenting kvar.

Dessutom skapar vi en stor del av det logiska själva genom att uppleva universum och ge det en objektivitet som bara vi kan uppleva.

Angående "Gravitation, elektromagnetism, stark och svag kärnkraft."

Så är vi inte säkra och skulle vi ändå vara helt säkra så får vi ta nästa steg. Var ifrån kom de, varför fungerar de som de gör?

Ingenting är enkelt när man diskuterar universum och logik. Och försöker vi frångå liv som upphov till universum så kommer vi aldrig komma någonvart.

Väderkvarn

Är logiken allt?

Inläggav Väderkvarn » 03 jun 2014 11:06

Jag köper din ide om lim till viss grad.
Men när blev limmet lim och när upphör det att vara lim.

Naturlagarna ter sig orubbliga för oss men behöver inte nödvändigtvis vara det under ett större tidsspann.
Det finns forskning som visar att naturlagarna är föränderliga i universum.

Kan kaos vara logiskt?

Antic

Är logiken allt?

Inläggav Antic » 03 jun 2014 11:40

Beror på.

KAOS 1 - Jag dricker kaffe i Skövde, men egentligen gjorde jag inte det alls och duschade i Luleå, plötsligt är 1 + 1 = 5 medan universum blivit baklänges framlänges under tiden.

KAOS 2 - Det som vi kallar för kaos i brist på kunskap som inte är kaos alls.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Är logiken allt?

Inläggav Pilatus » 14 jul 2014 01:23

Antic skrev:Det som vi kallar för kaos i brist på kunskap som inte är kaos alls.

Nej självklart inte om en viss oordning inte motsvarar något som verkligen är kaotiskt.

Men om du befinner dig på en snörik fjällsida, t ex Rondslottet i Norge, och råkar hosta till och den lilla vibration detta åstadkommer utlöser en lavin, då handlar det det definitionsmässigt om kaos. (Det har inte med bristande kunskap att göra.) En sådan händelse handlar om att en obetydlig impuls (där en viss oordning uppstår) leder till mycket drastiska följder.
Moderator

Antic

Är logiken allt?

Inläggav Antic » 14 jul 2014 08:40

Vad man inte förstår är varför allt händer i en viss ordning på ett visst sätt som vi kan kalla för "framåt", dvs att tiden (rörelsen) är enkelriktad åt ett håll. Ett vattenfall kan till exempel inte rinna baklänges utan kommer bara att rinna åt ett enda håll.

Allt sker på ett visst sätt även om atomerna själva skulle kunna reagera helt annorlunda. När man studerar atomernas rörelser så skulle ett vattenfall lika gärna kunna rinna åt fel håll men något tvingar atomerna åt ett håll hela tiden.

Man kallar detta för tidspilen som styr alla atomer i en enda riktning.

Så nog finns det ordning i universum alltid.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Är logiken allt?

Inläggav Pilatus » 14 jul 2014 09:41

Antic skrev:Vad man inte förstår är varför allt händer i en viss ordning på ett visst sätt som vi kan kalla för "framåt", dvs att tiden (rörelsen) är enkelriktad åt ett håll.

Du skriver att "man inte förstår". Men vem menar du argumenterar för en bakvänd ordning? Finns det någon alls?

Bild
Moderator

Antic

Är logiken allt?

Inläggav Antic » 14 jul 2014 10:34

Jag menar snarare att universum är otroligt ordnat in i minsta atom och det finns ingenting som bryter de reglerna. Det är det som gör att vi kan veta något överhuvudtaget. Ett universum av en ren skär slump skulle aldrig kunna fungera så.

Oförutsägbar kaos finns bara i okunskap. Så fort kunskapen finns inser man strax att det man såg var hur ordnat som helst.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Är logiken allt?

Inläggav Pilatus » 14 jul 2014 10:50

Antic skrev:Oförutsägbar kaos finns bara i okunskap.

Vad kaos är finns väl beskrivet och har givetvis ingenting med brist på kunskap att göra. Det är dessutom redan kommenterat.
Moderator

Återgå till "Filosofi"