harvara skrev:Antic skrev:Hela universum fungerar logiskt. Och tack vare det så vet vi eller kan gissa ganska bra hur saker fungerar som vi aldrig stött på tidigare. Logiken är den som bestämmer hur allt skall fungera och ser till att allt hänger ihop på ett enda logiskt sätt. Utan logik skulle universum vara precis hur som helst och inte ens den enklaste sak skulle gå att veta något av då allt fungerade hur ologiskt som helst.
Definiera vad logik är.
Hela ditt resonemang bygger på en ändamålsenlighet, som att universum är "klokt" byggt.
Svagheten i ditt resonemang är att du ena sidan själv definierar förnuftet, å andra sidan när universum motsvarar dina förväntningar tar du detta som en bekräftelse att universum är förnuftigt.
Till syvende är du tolkaren och låter dina tolkningar (lånar Hegels ord) vara en självspegling.
Logiken finns där för att vi skall kunna veta och göra någonting alls, utan den skulle allt vara omöjligt att göra eller ens tänka. Inte ens den enklaste sak skulle gå att utföra utan en intakt logik som är densamma från början till slut i universum och i oss. Logiken är alltså det viktigaste som finns och allt skulle vara omöjligt utan reglerna som låter allt hänga ihop.
Gör jag så, säger logiken att detta händer och gör jag så, kan jag räkna ut varför detta fungerar som det gör fast jag aldrig ens sett det tidigare. Och nu blev jag arg, därför att. Nu känner jag mig så, därför att.
Logiken har aldrig fel någonsin och det finns inte ett endast logiskt fel i hela universum eller hos oss.