Vad skulle du personligen fråga en upplyst person?

Moderator: Moderatorgruppen

MArtinlundgren
Kontakt:

Inläggav MArtinlundgren » 06 dec 2004 13:14

Ett par frågor till tajana; Vad är det som gör att jag har skaffat mig en newtonisk världsbild, och vilka följder får det för mitt sätt att se på mig själv och omvärlden/mitt sätt att leva. ? Varför föreställer jag mig gud utanför mig själv och vilket samband har det med denna newtoniska världsbild? På vilka grunder värderar jag allt det negativa som jag upplever runt omkring mig?

Tatjana

Inläggav Tatjana » 07 dec 2004 00:54

MArtinlundgren skrev:Ett par frågor till tajana; Vad är det som gör att jag har skaffat mig en newtonisk världsbild, och vilka följder får det för mitt sätt att se på mig själv och omvärlden/mitt sätt att leva. ? Varför föreställer jag mig gud utanför mig själv och vilket samband har det med denna newtoniska världsbild? På vilka grunder värderar jag allt det negativa som jag upplever runt omkring mig?

Jag har lite svårt att se anledningen till vad du har valt överhuvudtaget, det enda jag kan göra är att utgå ifrån mig själv.
Och jag har inte någon kunskap i ämnet newtonisk världsbild. Så du gör nog bäst i att fråga ngn annan. :)
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 07 dec 2004 01:36

Tatjana skrev:
MArtinlundgren skrev:Ett par frågor till tajana; Vad är det som gör att jag har skaffat mig en newtonisk världsbild, och vilka följder får det för mitt sätt att se på mig själv och omvärlden/mitt sätt att leva. ? Varför föreställer jag mig gud utanför mig själv och vilket samband har det med denna newtoniska världsbild? På vilka grunder värderar jag allt det negativa som jag upplever runt omkring mig?

Jag har lite svårt att se anledningen till vad du har valt överhuvudtaget, det enda jag kan göra är att utgå ifrån mig själv.
Och jag har inte någon kunskap i ämnet newtonisk världsbild. Så du gör nog bäst i att fråga ngn annan. :)

Inte för att vara elak, men tycker du inte att du inte är lite naivt (brist på självkritik) att påstå att du tror på gud, och sedan inte förstå männiksor som inte gör det?

Tatjana skrev:Jag tror (att jag tror) på Gud, på en skapare av universum. Och jag tror på en Gud som vill oss väl. En Gud som är allsmäktig och felfri.
Men det kanske är en verklighetsflykt... Och det beror på att jag finner den verkligheten jag lever i alldeles för grym och hemsk för att kunna kalla den min. Och det enda svaret till att det är så att världen är så hemsk har jag funnit och (hittils) kunnat acceptera ur Bibeln

Tatjana

Inläggav Tatjana » 07 dec 2004 03:19

Jag vet inte riktigt vad du menas med en Newtonisk världsbild. Naturvetenskapligt eller tänker du på Deism?

Jag menade inte att vara naiv, jag förstod inte riktigt meddelandet.
Jag antar att ni har rätt när ni talar om mina begrepp, att de skiljer sig jag försöker att förklara mig efter min förmåga. Men när jag läser mina inlägg är de allt som oftast tvetydiga. :)

Tatjana

Inläggav Tatjana » 07 dec 2004 03:35

Inte för att vara elak, men tycker du inte att du inte är lite naivt (brist på självkritik) att påstå att du tror på gud, och sedan inte förstå männiksor som inte gör det?

För mig hade det varit elakt att inte fråga vad jag menar utan skaffa en uppfatting som inte stämmer med det jag ville ha sagt.

Jag förstår varför imänniskor inte tror på Gud.
När inlägget handlade om skribenten själv, i JAG form uppfattade jag det som att jag skulle svara på frågor som jag omöjligtvis kan ha svar på.
För mig lät det ironiskt att be mig svara på frågor om ngn annans tro.
Därav, mitt inlägg.
Och du har alldeles riktigt jag är otroligt naiv. :D

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 07 dec 2004 04:18

Tatjana skrev:
När inlägget handlade om skribenten själv, i JAG form uppfattade jag det som att jag skulle svara på frågor som jag omöjligtvis kan ha svar på.
För mig lät det ironiskt att be mig svara på frågor om ngn annans tro.
Därav, mitt inlägg.
Och du har alldeles riktigt jag är otroligt naiv. :D

Jag håller med om att jag formulerade mig konstigt.

Det är bra att du är medveten om att du är naiv, eftersom att bli medveten att man är naiv är början på lärandet.
Alla är naiva i mer eller mindre utsträckning - och med det inkluderar jag migsjälv :)

Jag anser att läran om livet är att bli medveten om varför man har sina enga värderingar och trosuppfattningar. Sen får man tro vad man vill - men det är natuligtvis bäst om man inte tror något som kan skapa våld, rädsla eller förvirring.

Tatjana

Inläggav Tatjana » 07 dec 2004 04:42

Jag har just postat ett med i tråden om människans roll i universum osv... 8)

Återgå till "Filosofi"