Hönan eller Ägget? Finns endast ett logiskt svar!

Moderator: Moderatorgruppen

Vad skapades först av vår skapare?

Hönan!
1
5%
Ägget!
15
75%
Tuppen och Hönan givetvis!
4
20%

Antal röster: 20

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 02 aug 2009 07:27

Låt oss rent hypotetiskt förflytta oss bakåt i tiden tills vi möter ursprungsmänniskan ”Lucy”. (inom parentes, ”Lucy” gav Beatles inspiration till låten ” Lucy In The Sky With Diamonds”). Vi frågar då henne vad hon anser om problemet ägget/hönan. Vi märker genast att hon inte är med på noterna. Efter några hopplösa försök att förklara tar jag fram Svenska Akademiens Ordbok som av en händelse råkade hänga med. Se här, försöker jag och pekar på ordet ”Ägg”, finns t o m i den här boken.
Efter några fruktlösa försök ger jag upp. Min första tanke är att hon har nollkoll, men efter en utsökt middag med dinosauriebrontoburgare tillagad av Lucy, tar jag fram min ”äggradar” (avancerad pryl utvecklad på Chalmers ) och scannar omgivningen. Inte ett spår av ”ägg”. Varför detta?
Förklaringen är enkel; det finns inga ägg och jag förstår att jag måste förflytta mej framåt i tiden tills begreppet ”ägg” har en mening. Men inte ens då kan jag vara riktigt nöjd, nämligen märker jag att deras ”ägg” inte riktigt är vad vi menar med ”ägg”.
Det finns en märklig tröghet i språket att använda samma ord för något som ändrar innehåll. Detta har med tingets essens (väsen) att göra, denna fascinerande ”förståelsekategori” (inom citationstecken eftersom jag är osäker)

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 02 aug 2009 08:22

Om vårt materiella universum skulle ha funnits för evigt,
så skulle vi aldrig kunna befinna oss i nutid, eftersom
det skulle ta en oändlig tid att överhuvudtaget komma till
nutid från dåtid!

Mig logik säger annorlunda:
Eftersom vi alltid befinner oss i nutid, så gäller inte ditt påstående.
Ditt påstående motsäger sig själv.
Tiden råkar vara oändlig, liksom rymden.

Utan en begynnelse kan inte tiden ta sig från dåtid till
nutid och framtid, med tanke på att tiden inte kan ha
någon gång, om den inte först har igångsatts!

Tid betyder förändring och rörelse i all oändlighet,
universum saknar en sådan på och avknapp eller procedur.

Universum kräver alltså en begynnelse, en början, för att
tiden ska kunna passera från dåtid till framtid! Utan någon
början, vare sig någon dåtid eller framtid, eftersom dåtid
och framtid är relativa begrepp och därmed beroende av en starttid!

Fel: relativa begrepp är inte beroende av någon gräns,
utan behöver bara en referenspunkt. (nutiden)

Om man påstår att energin här i den materiella världen har
funnits i all evighet, så måste man även anse att livet,
den medvetna upplevande energin, har funnits i all evighet,
och det går ju inte alls ihop med ateistiska hokuspokus-teorier
som Big Bluff och evolutionsteorin som helt grundlöst påstår
att materien kom före livet...

Interessant, om än en oavsiktlig upptäckt där:
Livet har funnits i all evighet, och kommer att finnas i all evighet.
Enskild liv, eller en arts existens, eller en värld med liv däremot
kan aldrig vara för evigt.

Lokalt föregås liv alltid av icke-liv,
för att återgå till lägre livsformer aller icke-liv.

Det rimmar alltså väldigt illa att som ateist påstå att materien
funnits i all evighet, eftersom det innebär att även livet måste
ha funnits i all evighet, eftersom livet har haft en hel evighet
på sig att finnas!

Ateismen är utan dogma och finns i många miljoner variationer.
Liv blossar upp och slocknar kontinuerligt i all evighet.

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 02 aug 2009 08:46

Äggradarn är felkonstruerad -
eftersom filosofer byggde den.

Liam

Inläggav Liam » 04 aug 2009 01:03

På något sätt började molekyler forma större strukturer som absorberade andra molekyler för att skapa energi, så skapades bakterier. Bakterierna delade på sig för att få tag i mer energi (neat). Ibland när de delade på sig blev det fel och en ny sorts bakterie bildades.

Woooz evolution o balblabla

För mycket länge sedan fans en fågel som var väldigt lik en hönsfågel men ändå lite olik, den hittade en partner och woopiedo så lade den ett ägg. Men den stackars hönsfageln (Jag är så kreativ) blev lite missbildad när den befruktade cellen började växa och dela på sig och en ny muterad gen blandades in i dess DNA. Det var den första hönsfågeln. Nu var denna nya gen bra av någon anledning och när denna hönsfågel hittade en hönsfagel partner så blev kycklingarna också hönsfåglar för att den nya super genen tog över.

Därför kom ägget först.

Annars är "allt måste ha en början" ett ganska underligt resonemang eftersom då även själen och "gud" måste ha haft en början? Vilket leder till underligheter eftersom han tydligen är evig och skapade allt kan inget ha funnits före om han nu kom först ifrån inget. Men du påstår att inget kommer ifrån inget. Därför måste gud ha skapat sig själv?

Dessutom kanske Big bang verkligen var början på allt.

Jiva

Re: Ägg

Inläggav Jiva » 07 aug 2009 19:06

Nav skrev:
Jiva skrev:
Nav skrev:Om frågan är "vilket som var där först?" så måste det vara ägget.
Alla hönor har varit ägg vid ett tidigare tillfälle än de varit hönor.

Hur enkelt som helst!
Puss

Men om man först är ägg, så måste ju ägget ha kommit från hönan!

Men va? ägget behöver ju inte alls ha kommit från en höna? det kan varit ett ägg från ett annat djur som blivit genmanipulerad till att växa till en höna.

Hönor kan bara komma från tidigare hönor!

Hönsfåglar har alltid varit hönsfåglar och ingenting annat, ända sedan skapelsens begynnelse!

Jiva

Re: Ägg

Inläggav Jiva » 07 aug 2009 19:08

defuzo skrev:Dinosaurierna lade också ägg. Och det fanns Dinosaurier innan det fanns några fåglar, som höns. Så ja, ägget var först.

Vi snackar hönsfågeln eller hönsägget, inte krokodiler eller dinosaurier!

Jiva

Inläggav Jiva » 07 aug 2009 19:11

suchanother skrev:Låt oss rent hypotetiskt förflytta oss bakåt i tiden tills vi möter ursprungsmänniskan ”Lucy”. (inom parentes, ”Lucy” gav Beatles inspiration till låten ” Lucy In The Sky With Diamonds”).

"Lucy"-bluffen, har avslöjats som bara en vanlig simpel schimpans, liknande dagens dvärgschimpanser:

http://forerunner.com/forerunner/X0714_ ... _test.html

http://www.jpost.com/servlet/Satellite? ... 2FShowFull

http://evolution-facts.org/Evolution-ha ... -H-13a.htm

http://www.truthinscience.org.uk/site/c ... view/50/65

[-X

Jiva

Inläggav Jiva » 07 aug 2009 19:19

Liam skrev:På något sätt började molekyler forma större strukturer som absorberade andra molekyler för att skapa energi, så skapades bakterier. Bakterierna delade på sig för att få tag i mer energi (neat). Ibland när de delade på sig blev det fel och en ny sorts bakterie bildades.

Woooz evolution o balblabla

För mycket länge sedan fans en fågel som var väldigt lik en hönsfågel men ändå lite olik, den hittade en partner och woopiedo så lade den ett ägg. Men den stackars hönsfageln (Jag är så kreativ) blev lite missbildad när den befruktade cellen började växa och dela på sig och en ny muterad gen blandades in i dess DNA. Det var den första hönsfågeln. Nu var denna nya gen bra av någon anledning och när denna hönsfågel hittade en hönsfagel partner så blev kycklingarna också hönsfåglar för att den nya super genen tog över.

Därför kom ägget först.

Annars är "allt måste ha en början" ett ganska underligt resonemang eftersom då även själen och "gud" måste ha haft en början? Vilket leder till underligheter eftersom han tydligen är evig och skapade allt kan inget ha funnits före om han nu kom först ifrån inget. Men du påstår att inget kommer ifrån inget. Därför måste gud ha skapat sig själv?

Dessutom kanske Big bang verkligen var början på allt.

Säg inte att du tror på flummet att Människan skulle ha flummat fram från nån stackars uppdiktad föräldralös slump-bakterie?

Hur kommer det sig att ateister alltid har en sån otroligt livfull fantasi?   :lol:

Bakterier har ALDRIG varit något annat än bakterier, och så kommer det att förbli för all framtid!

Bakterier saknar den genetiska informationen för att kunna flumma fram till Människor!

Bakterier är och förblir bakterier, ända sedan de skapades av allas vår gemensamma evige Skapare!

På samma sätt med hönsfåglar, som alltid varit hönsfåglar och så kommer att förbli, eftersom de är designade så av vår Intelligente Designer!

Eftersom Gud även skapade Tiden, så kan Han ju givetvis själv inte vara skapad av någon annan, eftersom skapelser och förintelser endast sker här i den tidsbundna materiella världen och inte i den eviga andliga världen, som Gud tillhör!

Det är bara materiella ting (tidsbundna) som är skapade, medan Gud är tidlös!

Gud är alltså evig och orsakslös (precis som vi själar, minigudar), eftersom allting bestående av den medvetna levande oföränderliga andliga energin, tillhörande den evigt existerande andliga världen, andliga dimensionen, är evigt, utan början eller slut!

På samma sätt som energi aldrig någonsin skapats (Energiprincipen), eftersom energin är evig, så har aldrig heller själva energikällan, vår evigt energiske Gud, någonsin skapats!

Återgå till "Filosofi"