Fruktan för döden!

Moderator: Moderatorgruppen

Är du rädd för döden?

Omröstningen slutade 10 maj 2005 22:19

Ja
10
45%
Nej
9
41%
Vet inte
3
14%

Antal röster: 22

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 23 mar 2012 15:30

Pilatus skrev:
Marko skrev:En själ behöver inte ingå i ett mänskligt medvetande där hjärna
själen sammarbetar.

Om det finns någonting sådant som en odödlig själ, så kan jag inte se något belägg för det i Bibeln.

Var det inte Gud som enligt bibeln blåste sin ande in i Adam och därmed gav den döda materian liv?

"I denna andra skapelseskildring formar Yahweh Gud den första människan av stoft från marken och blåser
in livets andedräkt i hennes näsborrar så att hon blir en levande själ."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Adam_%28Bibeln%29

Jag får lägga ut det lite mer,
Gud är odödlig, allt som är en del av gud bär då denna odödlighet, om gud ger en del av sig själv
i form av själ, så är även den själen odödlig då den är en del av gud. En kropp består av materia,
den är inte odödlig utan kommer istället att återvända till sina beståndsdelar.

Tron på den odödliga själen fanns även hos t.ex Platon i hans idélära.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 23 mar 2012 16:14

Pilatus skrev:
Marko skrev:En själ behöver inte ingå i ett mänskligt medvetande där hjärna
själen sammarbetar.

Om det finns någonting sådant som en odödlig själ, så kan jag inte se något belägg för det i Bibeln.

Jag tror inte på bibeln som du ser den. Har tidigare sagt att jag tror att delar av bibeln är berättelser i en beskrivande form.
Det är inte en vetenskaps kröna av fakta. Det är anor och berättelser som går in i andra tidsepoker och beskriver viktiga händelser med dåtidens filosofiska tänkande om vår existens.

zokrates svarade bra på din fråga, så jag nöjer mig här.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 23 mar 2012 16:45

Zokrates skrev:
Pilatus skrev:Om det finns någonting sådant som en odödlig själ, så kan jag inte se något belägg för det i Bibeln.

Var det inte Gud som enligt bibeln blåste sin ande in i Adam och därmed gav den döda materian liv?

Ja visst, "pneuma" andning - mycket konkret, föga metafysiskt.

Jag får lägga ut det lite mer,
Gud är odödlig, allt som är en del av gud bär då denna odödlighet, om gud ger en del av sig själv
i form av själ, så är även den själen odödlig då den är en del av gud. En kropp består av materia,
den är inte odödlig utan kommer istället att återvända till sina beståndsdelar.

Men det där är en mycket fri tolkning som möjligen kyrkofäderna spekulerade om. Det finns inte i Bibeln.

Tron på den odödliga själen fanns även hos t.ex Platon i hans idélära.

Huvudet på spiken! Det är därifrån denna metafysiska idé kommer. Men de kristna tänkarna tog naturligtvis upp temat eftersom ingen vill vara dödlig, vi vill ha någon slags existens även efter att vi jobbat ett helt liv.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 23 mar 2012 19:27

Huvudet på spiken! Det är därifrån denna metafysiska idé kommer

Tanken på odödlighet kom en tid innan i gilgameshepsoset,
du borde läsa den, för den är ganska intressant.

Iaf. gilgamesh var en kung och en halvgud. han var dödlig, men ville uppnå gudarnas odödlighet.
Det gick inte riktigt som han ville, en orm kom i hans väg och snodde hans eviga livs rot.

Senare kom denna halvgud på att odödlighet är att bygga städer som ger en odödlighet.

whatever, jag tror att tankar om odödlighet har långt längre anor än detta.
Det är en del av en gemensam världsuppfattning bland shamanare om en andevärld. (den kan tolkas olika)
och går tillbaka till trädet som är en symbol för undervärlden, vår värld och gudarnas värld. (och lite annat)
shamanism går säkert 45 tusen år tillbaka i tiden.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 25 mar 2012 08:24

Marko skrev:
eftersom man inte existerar och alltså inte kan uppleva något. Skulle man kunna uppleva något, vore det per definition inte död, utan någon form av liv.

En själ behöver inte ingå i ett mänskligt medvetande där hjärna själen sammarbetar.
Själen kan fortsätta att existera, men den ingår inte i den definition som vi ger liv.
Vart medvetandet finns vet jag inte, tror det är mellan hjärnans aktivitet och själen.

Det innebär för tex mig att själen fortsätter att existera,
men livet tar slut. (människa och ande skiljs åt)

Det där låter som ren vidskepelse för mig. Så länge det inte finns observationer som talar för att det skulle finnas något sådant som en "själ" (åtminstone i en utsträckning som är i närheten av hur många observationer som talar för att vår hjärnas elektrokemiska händelser orsakar vårt medvetande), är det lika godtyckligt och ogrundat att prata om "själ" som att prata om t.ex. ett flygande spagettimonster eller någon av vikingarnas asagudar som förklaring till vårt medvetande.

Föreställningen om en "själ" som förklaring till vårt medvetande är som en bakterie som bitit sig fast i groteskt många människors medvetande, utan goda skäl, och blivit så vanlig att många slutat fråga sig om det finns någon anledning att låta den fortsätta vara så vanlig. Om lika få människor hade tänkt i termer av en "själ" som det finns människor som pratar i termer av flygande spagettimonster, till exempel, då hade du nog inte upplevt det finnas starkare skäl att tänka i termer av "själ" än i termer av t.ex. flygande spagettimonster. Det verkar vara en ren masspsykos, den där föreställningen om en "själ". Ett exempel på hur brister i vetenskapligt tänkande lämnar öppet mål för allsköns vidskeplighet, som "gud" och "själ" och "ande" och "astralkropp" och tomtar och troll och allt vad det är.

Jag är inte rädd för döden,
nästan ingen är det verkar det som. Det är en naturlig del av vårat liv.

Om de flesta människor inte är rädda för döden (till vardags), beror det inte på att döden "är en naturlig del av vårat liv", om du trodde det. Många av de saker människor är rädda för är naturliga delar av deras liv. Exempel: höjdrädda är naturligt rädda för höga höjder, många pensionärer är rädda för mörka gränder och bråkiga ungdomsgäng, en del skuldsatta människor är rädda för kronofogden, osv. Att något är en naturlig del av ens liv är alltså inget garant för att man inte är rädd för det.

Och att de flesta inte är rädda för döden gäller bara till vardags - och då bara på grund av att döden inte är något överhängande sannolikt till vardags! Nog är de flesta rädda för döden när de ställs inför en stor och reell risk för att mycket snart dö! Människor som får en pistol mot tinningen blir normalt väldigt rädda för att dö, eller skulle du påstå något annat? Och inte är det i första hand på grund av föreställningen om hur ont det skulle göra att få en kula genom skallen, utan mer på grund av en vilja att leva. Fram till dess att pistolen sattes mot hans tinning hade den pistolhotade kanske inte en tanke på att vara rädd för att dö, men det beror ju bara på att en nära förestående död då inte verkade särskilt sannolik och därför inte särskilt viktig att vara rädd för tills vidare. Att människor till vardags inte går omkring och är rädda för döden beror inte på att döden är "en naturlig del av vårat liv" (som du verkar anta), utan på att hotet om en nära förestående död är ovanlig i människors liv.

Det är som med tortyr. De flesta går inte omkring till vardags och tänker "huga, vad jag är rädd för att bli torterad". Men den enda anledningen till att de inte gör det är ju att de inte ser det som särskilt sannolikt att de snart skulle bli torterade. Den som just blivit bortförd av någon galen kidnappare eller diktatur och inser att han kanske snart kommer att bli torterad, finner nog att han plötsligt är rejält rädd för att bli torterad. Samma sak sker med människor för vilka döden plötsligt ryckt hotfullt nära.

Att människor till vardags inte är så medvetna om denna sin latenta rädsla för döden (som poppar upp och blir reell så fort en stor risk för att dö rycker nära) beror nog på att de därigenom undgår onödig stress, och tack vare det har större chans att få ett långt liv. Rädsla för döden är naturligtvis på sin plats endast i de situationer där den minskar sannolikheten för att dö, inte i de situationer där den istället ökar risken för att dö i förtid. Men många har gått längre och även rationaliserat sin i vardagen rådande frånvaro av rädsla för döden med att "döden är en naturlig del av livet". Det är för övrigt inte sant att döden är en naturlig del av livet. Döden är frånvaron av liv, och alltså just inte en del av livet. Du kanske menar "det faktum att människor omkring en dör är en del av varje människas liv", men det är en annan sak. Men ens egen död är inte en del av ens liv, utan något som avlöser ens liv. (Eller mer exakt: den avlöser ens liv i en del förgreningar av multiversum men inte i andra.)

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 25 mar 2012 14:31

Det där låter som ren vidskepelse för mig. Så länge det inte finns observationer som talar för att det skulle finnas något sådant som en "själ"

Japp, det är vidskepelse för dig. Jag tillåter dig att ha din uppfattning ;)

För mig är vidskepelse att tro på vetenskap och göra det till en totalomfattande världsbild.
Vansinne, fel och dessutom Idiotiskt och farligt.

vetenskap med empiri går inte att praktisera på allt i vår existens.
och det som inte prövats kan heller inte påstås vara det ena eller andra utifrån den metoder.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 25 mar 2012 19:12

Ja, det är väl många stora tänkare som har ansett och anser att vetenskap och religion bör utvecklas hand i hand,
förutsatt då att synen på gud inte är den som utgår från de Abrahamistiska religionerna, som en diktator som
dikterar människans livsvillkor.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 25 mar 2012 20:30

Zokrates skrev:Ja, det är väl många stora tänkare som har ansett och anser att vetenskap och religion bör utvecklas hand i hand,

Verkligen? Vilka samtida stora tänkare anser att vetenskap och religion bör utvecklas hand i hand?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 25 mar 2012 20:45

Ja, bara för att nämna någon, Einstein t.ex. :roll:

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 25 mar 2012 22:27

Zokrates skrev:Ja, bara för att nämna någon, Einstein t.ex. :roll:

Du kanske tänker på hans uttalande ”vetenskap utan religion är halt, religion utan vetenskap är blind”?

Men han yttrade även detta:
"Det var förstår en lögn, det ni läste om mina religiösa övertygelser, en lögn som upprepas systematiskt. Jag tror inte på en personlig Gud och det har jag aldrig förnekat utan sagt uttryckligen. Om jag har något inom mig som kan kallas religiöst, så är det en gränslös beundran för världens struktur, såvitt vår vetenskap kan avslöja den."

Albert Einstein var inte religiös. "Idén om en personlig Gud är fullständigt främmande för mig och ter sig rentav naiv."

Marko
Avstängd

Q

Inläggav Marko » 26 mar 2012 01:50

Huruvida A B c eller E är religiös, troende eller inte saknar all betydelse för vetenskapens metoder.
Den är skiljd från tro. Vetenskapen bygger på sin empiri och det därinkring.

Däremot använder vi fantasi, drömmar, filosofier, tro för att skapa vår värld.
Det var inte vetenskapen som byggde upp världen, det var människan med alla sina egenskaper.

Människan drömmar byggde upp den här världen, tillsammans med vetenskapliga metoder.
Fast det funkade förstås lika bra innan 'vetenskapen' existerade, vi kunde bygga upp en värld då med.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Re: Q

Inläggav Pilatus » 26 mar 2012 03:08

Marko skrev:Fast det funkade förstås lika bra innan 'vetenskapen' existerade, vi kunde bygga upp en värld då med.

Jag är inte helt överens med dig om att människan kunnat göra något utan vetenskapligt kunnande. För vad är vetenskap annat än kunnande i systematisk form? Att bygga ett gotisk katedral, krävde planering, materialkännedom, förmåga att konstruera väggar och tak utan att sidotrycket på väggarna fick byggnaden att kollapsa. -Även då vi var jägare och knatade omkring med våra spjut efter en hjort, så var en beprövad metod för jakt viktig. Lika viktigt var det att föra kunskapen vidare mellan generationer.

Vi prövar olika hypoteser och gör experiment. Men det har vi väl alltid sysslat med?

Marko
Avstängd

Re: Q

Inläggav Marko » 26 mar 2012 03:30

Pilatus skrev:
Marko skrev:Fast det funkade förstås lika bra innan 'vetenskapen' existerade, vi kunde bygga upp en värld då med.

Jag är inte helt överens med dig om att människan kunnat göra något utan vetenskapligt kunnande. För vad är vetenskap annat än kunnande i systematisk form? Att bygga ett gotisk katedral, krävde planering, materialkännedom, förmåga att konstruera väggar och tak utan att sidotrycket på väggarna fick byggnaden att kollapsa. -Även då vi var jägare och knatade omkring med våra spjut efter en hjort, så var en beprövad metod för jakt viktig. Lika viktigt var det att föra kunskapen vidare mellan generationer.

Vi prövar olika hypoteser och gör experiment. Men det har vi väl alltid sysslat med?

Jag avsåg helhetsbilden, inte en citerad rad.
texten stod i sin kontext.

människan är en varelse som är spirituell som tekniskt begåvad.
det ena utesluter inte det andra, tvärtom så tror jag dessa samverkar.

Vi skulle antagligen inte ha en teknologi idag om vi inte vore andliga varelser som lever i en fysisk värld.
Jag skrev aldrig att vi inte gjort något utan tekniskt kunnande. Jag citerade in 'vetenskap' för att betona att vi inte hade samma vetenskapliga tänkande då som nu. Vi var under religiöst styre som hade teknologi. religion samverkade med teknologi.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 26 mar 2012 03:47

Ja marko och det är när människor "glömmer bort" den andliga aspekten som de utan tvekan
kopplar ihop krematoriet med fjärrvärmenätet!

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 26 mar 2012 07:41

Så dom eldar upp lik och använder värmen från krematoriet för att värma hus..
Hoppas dom inte blir hemsökta av några heta andar : )

Återgå till "Filosofi"