Vad betyder ett löfte?

Moderator: Moderatorgruppen

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 22 jul 2011 05:20

Andreas skrev:lösdrivaren,

lösdrivaren skrev:Ställde frågan om betydelsebärande, funktionsbärande. Nåt konstigt med detta Andreas?
Gråter inte heller, tyckte Violas frågor var intressanta därför ställde jag motfrågor.

Menade egentligen bara att bolla lite. Beklagligt att vi har sådan stämning att det kunde missförstås så illa, får försöka ta till mig min del av detta.

Jo, förstod sen att du bollade. Är dock inte van att få slängt rakt i ansiktet

Jag ska döda dej!

Detta är barnspråk, barn slänger ur sej de hemskaste sakerna.
Men jag förstod dej sen och du tog Violas funktionsbärande ord på fullt allvar.
maximal utdelning med minimal ansträngning

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 22 jul 2011 06:39

Det verkar ha uppstått tumult på grund av en osäkerhet om vad som är betydelsebärande och vad som är funktionsbärande.

Just hotfulla ord som "Jag ska döda dig" kan skapa oreda. Det betydelsebärande orden  - att man tänker döda någon är ju inte så trevliga eller om meningen bara har den funktionen att visa att jag är arg. Ibland kanske hot har missuppfattats som inte så farliga för man har trott att det bara är ett ilsket uttalande och ibland kanske det har varit tvärtom att ett ord i vredesmod har tolkats bokstavligt fast det aldrig funnits riktigt allvar bakom.

Vi har väl många såna här artighetsfraser som är mer funktionsbärande än betydelsebärande - när vi berättar för varandra hur vädret är fastän det är uppenbart, Att vi frågar varandra hur vi mår och svarar att man mår bra även om man har ont i magen och har varit i storgräl med sin partner på morgonen. Orden har en kontaktskapande funktion. Och för att gå tillbaka till min kompis så tolkar jag henne så att det har blivt ett "mjukt" sätt att säga hej då - att alltid förespegla att hon ska ringa senare på dagen eller liknande, fast det ytterst sällan blir så.

Men det går väl i varandra så man kan inte göra en strikt uppdelning i det man säger - vad som är betydelsebärande och vad som är funktionsbärande.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 27 jul 2011 04:48

jag är jag skrev:Min åsikt är att det är onödigt att ständigt föra in ett orosmoment som ger motparten negativa förväntningar och avslöjar ens egen osäkerhet. :)

Du säger att det är onödigt att föra in ett orosmoment. Skulle du anse detsamma om hur t.ex. meteorologer bör uttrycka sig? Istället för att säga "solchanser", när de tror men inte vet att det kommer att bli sol, borde de kanske säga "det blir sol", menar du? Och så åker man ut till badstranden och så blir det mulet, och man önskar att meteorologen hade varit ärlig och sagt "solchanser", för då hade man stannat hemma och kunnat göra något kul istället för att slösa tid på att åka till badstranden och vända. På liknande sätt tänker jag att det kan vara i vänskapsrelationer. Om man ärligt uttrycker hur osäker man är på att man kommer att göra något man planerar göra och som den andra vill att man ska göra, kan den andra anpassa sitt liv till den sannolikheten, och kommer då statistiskt sett att kunna göra mer nytta och/eller få mer roligt än om man ger honom intrycket att sannolikheten är högre än den är.

Om man oroas avsevärt av en 3-procentig risk, för att någon inte kommer att hålla sitt löfte, om och endast om denne medger att det finns en sådan 3-procentig risk, medan man inte blir lika orolig när man vet att någon som "lovar" något underförstår i genomsnitt just en 3-procentig risk för att löftet inte kommer att hållas, då behandlar man den 3-procentiga risken som om den vore större än den är i det första fallet och/eller som mindre än vad den är i det andra fallet, och då är man bara irrationell. Då borde man se till att bli mer rationell istället för att vilja slippa få berättat för sig den 3-procentiga risk som man ju ändå vet (eller inte vet men borde vilja veta) finns.

Lionardo

Inläggav Lionardo » 30 jul 2011 14:26

Detta med t ex löften har behandlats ingående av filosofer de senaste 50-60 åren. Jag är ju ny här så för mig är det okänt om ni är intresserade av vad filosofer av facket har att säga, eller om ni bara vill "chatta", liksom vid en fika på stan...  Men en del av er borde väl känna till talhandlingsteorin? John Austin:
http://stp.ling.uu.se/~matsd/uv/uv09/se ... lhandl.pdf

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 30 jul 2011 19:35

Eller så kan man läsa om detta på wiki, och spara tid.
"Translokutionariteten utvidgas av Kirkeby till att också omfatta kompetens och vilja: "Jag vet inte vad jag kan innan jag gör det" och "Jag vet inte vad jag vill, innan min beslutsamhet att vilja blir till handling" och "Jag vet inte vad som händer förrän jag skeende-skes av det."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Translokutionaritet

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 31 jul 2011 15:22

Lionardo skrev:Detta med t ex löften har behandlats ingående av filosofer de senaste 50-60 åren. Jag är ju ny här så för mig är det okänt om ni är intresserade av vad filosofer av facket har att säga, eller om ni bara vill "chatta", liksom vid en fika på stan...  Men en del av er borde väl känna till talhandlingsteorin? John Austin:
http://stp.ling.uu.se/~matsd/uv/uv09/se ... lhandl.pdf

Välkommen till forumet Lionardo. Det hör till ovanligheten att det diskuteras filosofer av facket på det här forumet. Sen kan man ju fråga sig om det är fackfilosofernas fel, eller forummedlemmarnas fel, eller om det är något fel över huvud taget. Själv har jag läst filosofi ett år på universitetet, men tycker inte det var särskilt givande.
Jag tackar för länken om John Austin, hade inte hört om honom förut. Tyckte det var intressant (också länken från Zokrates). Inspirerade mig att läsa mer om lingvistik/filologi. Det tangerar till viss del det jag skrivit om i en egen tråd här "tankar om kommunikation..."
Austins använder begreppen Talare och Mottagare, medan jag använder Avsändare och Mottagare. Och hans begrepp Lokut handling / Illokut handling / Perlokut handling, har motsvarighet i de begreppen jag använder Meddelandets sanning / Avsändarens sanning / Mottagarens sanning. Det jag skriver om Meddelandets sanning skiljer sig däremot väldigt mycket från det han skriver om Lokut handling.

Lionardo

Inläggav Lionardo » 31 jul 2011 16:12

Rekoj, var hittar jag din tråd om kommunikation?
Människan är ett djur

med en hinna av kultur

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 31 jul 2011 16:59

Lionardo skrev:Rekoj, var hittar jag din tråd om kommunikation?

Här har du en länk:
http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... php?t=7764

Återgå till "Filosofi"